Sundhedsudvalget 2023-24
L 127 Bilag 8
Offentligt
2853747_0001.png
2 udfordringer med L 127 – apotekerloven
Det faglige personale på landets apoteker udgøres af farmaceuter og farmakonomer. Helt
overordnet finder vi, at apotekssektoren i Danmark er en vigtig del af det nære
sundhedsvæsen – særligt i områder, hvor der er begrænset adgang til lokale sundhedstilbud.
Den danske apotekssektor er kendetegnet ved at være stærkt funderet fagligt, hvilket
kommer borgerne til gavn med rådgivning og sundhedsydelser. Det skal vi værne om,
samtidig med at der åbenlyst er behov for ny og bedre lovgivning.
Pharmadanmark og Farmakonomforeningen er gået sammen om at skrive til jer om to
væsentlige udfordringer, som vi håber kan håndteres, inden der arbejdes videre med
lovforslaget. Slutteligt retter vi fokus på omlægningen af tilskudsordningen og indførelse af et
tilgængelighedstilskud, som vi frygter kan true adgangen til apoteker i landdistrikter,
yderområder og mindre byer.
Udfordring 1:
Vi frygter, at det at man fjerner loftet over modregningsfri indtjening på
frihandelsvarerne kombineret med en afgift ikke vil virke efter hensigten. Det kan i stedet
være med til at øge nogle apotekeres fokus på at sælge frihandelsvarer, da det er den letteste
måde, de kan bevare eller øge overskuddet.
Uddybning: Hvis en apoteker har X kroner i overskud fra salg af frihandelsvarer, som nu
afgiftsbelægges, er det logiske at øge salget, hvis overskuddet skal bevares. Det forstærkes
af, at modregningen i lægemiddelavancen forsvinder. Der giver altså ekstra incitament til at
sælge frihandelsvarer. Det gælder især, hvis enhedens indretning primært er fokuseret på salg
af frihandelsvarer og ikke er velegnet til sundhedsydelser. Det gælder eksempelvis en del af de
nyere shop-in-shop enheder, hvor stort set hele arealet er kunderum.
Det har også betydning, at apotekerne er organiserede i kæder, der netop har frihandelsvarer
som en stor del af deres eksistensberettigelse. Det forventes, at de fortsat vil arbejde for, at
apotekerne har solide afkast på frihandelsvarer uanset afgiften.
Så højt et fokus på frihandelsvarer er hverken godt for borgerne, aflastningen af
sundhedsvæsenet eller optimal brug af personalets sundhedsfaglige kompetencer.
Løsning: Som absolut minimum bør det fremgå af loven eller lovbemærkningerne, at
udviklingen i salget af frihandelsvarer skal følges nøje, og hvis loven ikke fører til den ønskede
forskydning væk fra frihandelssvarer og fokus på medicin og sundhed, skal der gribes ind.
Udfordring 2:
Udnævnelsesprocessen for apotekere fører p.t. til, at mange bevillinger går til
eksisterende apotekere
Uddybning: Vi havde gerne set, at lovforslaget også havde haft et afsnit om tildelingskriterier
for apotekere. Den nuværende udvikling er, at der bliver færre og færre apotekere, som skal
drive stadig flere apoteksenheder. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Hvis udnævnelseskriterierne ikke ændres, frygter vi, at den nuværende udvikling med færre
apotekere og flere enheder pr. apoteker fortsætter. Det kan være med til at udvande den
faglige ledelse, og distancere apotekeren fra den daglige drift samt det daglige fokus på
medicin og sundhed. Målet på apoteksområdet må aldrig være, at det handler om at blive
størst og at sælge flest mulige frihandelsvarer. Målet må i stedet være at skabe nærhed til
borgerne og lokalsamfundet, samt at der samtidig leveres rådgivning og sundhedsydelser af
høj faglig kvalitet og med fokus på medicinsikkerhed. Der er behov for tæt daglig ledelse.
L 127 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 18/4-24 fra Farmakonomforeningen og Pharmadanmark
2853747_0002.png
Undersøgelser af arbejdsmiljøet på landets apoteker fra både VIVE (farmakonomer) og WILKE
(farmaceuter) understøtter, at der generelt er behov for et øget ledelsesfokus på privat
apotek. Undersøgelserne viser, at der er store udfordringer med det psykosociale arbejdsmiljø,
hvilket vanskeliggør både rekruttering og bemanding. Det gør det svært for apotekerne at
varetage endnu flere sundhedsydelser samt af aflaste øvrige dele af sundhedssektoren og i
sidste ende at hjælpe borgerne på fagligt tilfredsstillende vis.
I forhold til rekruttering og fastholdelse, er der også den udfordring, at antallet af
”slutstillinger” for farmaceuter begrænses, når de ledige bevillinger går til eksisterende
apotekere.
Derudover ser vi desværre, at apotekere med mange frivilligt oprettede enheder eller flere
bevillinger vælger at sælge en del af disse fra, inden de opsiger en bevilling. Dertil kommer, at
vi oplever, at de økonomisk attraktive aktiviteter flyttes til disse bevillinger inden de
frasælges. Altså at det er en afpillet apoteksbevilling, der bliver slået op. Dette er ikke
holdbart.
Løsning: Vi foreslår, at det indskrives i lovforslaget, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe
med inddragelse af også personaleorganisationer, der skal komme med forslag til, hvordan
udnævnelsen professionaliseres og hvordan man sikrer, at der også lokalt er god konkurrence
og nærværende faglig ledelse i sektoren. Desuden bør der allerede i L 127 stilles krav om, at
alle for et apoteks væsentlige funktioner forbliver i den bevilling, der opgives, så man ikke
forinden ex har ”solgt” alle økonomisk attraktive forsendelsesfunktioner og kunder. Den
kommende apoteker bør have mulighed for at tage stilling til, om vedkommende ønsker at
overtage hele bevillingen med alle tilhørende enheder, som den har været drevet, inden den
afgående apoteker evt. kan foretage frasalg af enheder.
En overvejelse om tilgængelighed:
Der er lagt op til, at udligningsordningen erstattes af et
tilgængelighedstilskud til apoteker, der opfylder et særligt forsyningsmæssigt behov. Det er
vigtigt, at kriterierne for at kunne opnå dette tilgængelighedstilskud er klare og forudsigelige,
og at processen med at få det bevilget er hurtig og smidig, da det ellers kan gå ud over
befolkningen i landdistrikter, yderområder og mindre byer. Det kan måske løses på
bekendtgørelsesniveau, men bør skrives ind i bemærkningerne.
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis der er spørgsmål eller behov for uddybning.
Venlig hilsen
_____________________
Ann-Mari Grønbæk
Formand Farmakonomforeningen
_______________________
Stine Hasling Mogensen
Formand Pharmadanmark