Sundhedsudvalget 2023-24
L 127 Bilag 6
Offentligt
2849462_0001.png
Danmarks Apotekerforening
10-04-2024
FR/4101/00007
Notat
Til:
Fra:
Vedr.:
Folketingets Sundhedsudvalg
Danmarks Apotekerforening
BILAG: Økonomiske effekter af omlægning af
apotekernes udligningsordning
(Vedrørende lov-
forslag nr. L127)
Bilagsnotat til henvendelse vedrørende lovforslag nr. L 127
Ændring af
apotekerloven
Omlægning af udligningsordningen består af to hovedelementer:
1. Ændring af udligningstilskuddet (7,8 mio. kr. i 2022) til et tilgængelighedstil-
skud (10 mio. kr.) – dette er i sig selv fordelingsmæssigt mindre problematisk,
men det kan dog afhænge af den konkrete udformning, jf. nedenfor.
2. Omlægning af afgifterne fra 3,6% udligningsafgift
med bundfradrag
til 1%
ekstra sektorafgift af al omsætning
uden bundfradrag
– og tilhørende reduk-
tion af AIP-avance og stigning i fastkroneavance – hvilket indebærer store
økonomiske omfordelinger fra mindre apoteker til store apoteker
1
.
1. Udligningstilskuddet/tilgængelighedstilskuddet
I dag gives
udligningstilskuddet
til små apoteker, der ligger i mindre byer uden andre
apoteker, og som har en årlig omsætning af lægemidler under beløbsgrænsen for ud-
ligningsafgift på 41,7 mio. kr. Tilskuddet beregnes som 3,9% af forskellen mellem
beløbsgrænsen og apotekets afgiftspligtige lægemiddelomsætning. Tilskuddet er ind-
rettet, så det ikke forvrider de økonomiske incitamenter, idet den AIP-afhængige
avance netop modsvarer den afgift, der bliver udløst ved en forøget omsætning. Der-
ved giver avanceberegningen for lægemidler den samme nettoavance pr. pakning ef-
ter afgifter og tilskud, som er uafhængig af lægemidlets pris. Dette princip kaldes
”fast nettoavance”.
Det nye
tilgængelighedstilskud
skal ligeledes målrettes apoteker, der varetager et
særligt forsyningsmæssigt behov, men dette skal fastlægges ved en konkret vurde-
ring. Kriterierne for tilskudsberettigelse og udmåling af tilskuddets størrelse er ikke
fastlagt endnu. Det er afgørende for den fortsatte tilgængelighed til fysiske apoteker
i landdistrikterne, at kriterierne for tildeling af tilskud bliver objektive og kendte på
forhånd, så apotekerne kan disponere i tillid hertil. Herunder er det vigtigt, at en ny
tilskudsordning tilrettelægges, så:
den konkrete vurdering af, om apoteket opfylder kriterierne for at varetage et
særligt forsyningsmæssigt behov, sker på forhånd
tilskud bør fastlægges for en længere periode – eksempelvis for 5 år ad gan-
gen som det kendes fra tildeling af filialtilskud – så apotekerne kender sin til-
skudsstatus på forhånd og ikke henvises til i uvished hvert år at skulle ansøge
Avanceberegningen for en pakke receptmedicin består i dag af en procentandel af læge-
midlets pris, der skal modsvare de afgifter, der er knyttet til omsætningen (kaldet AIP-
avance), samt et fast beløb på 5,46 kr. (kaldet fastkroneavance). Hertil kommer et re-
cepturgebyr på 8 kr.
1
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849462_0002.png
2 af 5
om tilskud. Det nytter ikke, at apotekeren først kan ansøge, når der er kon-
stateret et uholdbart driftsresultat. I det tilfælde risikeres en lukning af apote-
ket, før der opnås sikkerhed for opnåelse af eventuelt tilskud.
udmåling af tilskuddet sker efter kendte, objektive kriterier og på en måde, så
det ikke (fx via indkomstafhængighed) modvirker de økonomiske incitamenter
til rationel drift og til udvidelse af forretningsomfanget.
2. Afgiftsomlægning omlægger basishonorar til aktivitetsafhængigt honorar
Den foreslåede afgiftsomlægning svarer i princippet til, hvis man i indkomstskattesy-
stemet fjernede bundfradraget og nedsatte skattesatsen. Det ville give en stor skat-
testigning i bunden af indkomstskalaen og en stor skattelettelse i toppen. Helt
samme effekt ses hos apotekerne. Konkret foreslås der i lovforslaget en omlægning
fra
udligningsafgift på 3,6% af lægemiddelomsætningen udover et bundfradrag på
41,7 mio. kr.
til
omkring 1% ekstra sektorafgift på al omsætning uden bundfradrag.
For at der også efter omlægningen vil være en fast nettoavance, ventes denne æn-
dring ledsaget af en nedsættelse af AIP-avance-procenten svarende til forskellen i af-
giftsprocenterne (dvs. med ca. 2,6 procentpoint), så AIP-avancen også efter omlæg-
ningen svarer til omsætningsafgifterne.
Dermed mister alle apoteker i første omgang værdien af bundfradraget på ca. 1,5
mio. kr. (det lysegrønne felt i figuren nedenfor). Da den samlede lægemiddelavance
for hele apotekssektoren forudsættes at være uændret, skal fastkroneavancen sam-
tidig forøges med ca. 5 kr. pr. pakning for at modvirke faldet i AIP-avancen.
Selv om afgifts- og avanceomlægningen er provenu- og avanceneutral for apoteks-
sektoren under ét, giver den som nævnt store økonomiske omfordelinger mellem
apotekerne.
Alle mister 1,5 mio. kr. (AIP-avanceværdien på 3,6% af bundfradraget på 41,7
mio. kr.)
FØR:
Afgifter og AIP-avancepct. i dag
EFTER:
Afgifter og AIP-avancepct. v.
L127
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849462_0003.png
3 af 5
Alle får til gengæld ca. 5 kr. mere pr. pakke apoteksforbeholdte lægemidler
Små apoteker med få pakninger mister mere AIP-avanceværdi af bundfradraget, end
de kan tjene på øget fastkroneavance
Med lovforslaget afskaffes i praksis det nuværende ”basishonorar”, som alle apoteks-
koncerner i dag får til at opretholde et apotek, der overholder apoteksreguleringens
detaljerede krav til beliggenhed, åbningstider, bemanding, kvalitet, prisfastsættelse
mv. uafhængigt af efterspørgslen. Basishonoraret omlægges i stedet til en aktivitets-
afhængig forøgelse af fastkroneavancen pr. udleveret pakning med apoteksforbe-
holdte lægemidler.
En sådan omlægning fra et fast basishonorar til en rent aktivitetsafhængig avance til-
godeser apoteker, der sælger mange lægemiddelpakninger, på bekostning af de min-
dre apoteker, der sælger relativt få apoteksforbeholdte lægemiddelpakninger. Derfor
står små apoteker til at miste flere hundrede tusinde kroner i gennemsnit på omlæg-
ningen, mens store apoteker omvendt står til at vinde på omlægningen.
Den helt præcise omfordelingseffekt kan ikke beregnes, idet det afhænger af en
række forudsætninger, der ikke er fastlagt endnu. Men hvis man antager, at læge-
middelomsætningen fastholdes på det nuværende niveau, og at tilskudsapotekerne
efter omlægningen vil få et tilgængelighedstilskud svarende til det nuværende udlig-
ningstilskud, viser Apotekerforeningens beregninger nedenstående effekter af den
samlede omlægning (inkl. øget frihandelsafgift):
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849462_0004.png
4 af 5
Der er en tendens til, at mindre apoteker taber på omlægningen, mens større apote-
ker vinder. Der er tale om ganske store potentielle ændringer for det enkelte apotek.
Også for de rene online apoteker, vil der være store negative effekter som følge af
den relative store omsætning af mærkevarer påvirkes af frihandelsafgiften.
Risiko for koncentration og forringet tilgængelighed for borgerne til apote-
ker
Det store tab for små apoteker fra den ene dag til den anden (pr. 1/1 2025 uden
overgangsordning) både i landdistrikterne og i byerne risikerer at betyde opgivelse af
små apoteksbevillinger, som næppe vil kunne genbesættes. Derved risikerer disse
små apoteker at lukke, hvorved borgernes tilgængelighed til apoteker især i yderom-
råder (men også i visse byområder) risikerer at blive forringet, hvilket er i modstrid
med intentionerne bag både moderniseringen af apoteksreguleringen i 2015 og de
erklærede målsætninger for L 127 om at sikre tilgængeligheden til lægemidler og un-
derstøtte opretholdelsen af apoteker i tyndt befolkede (land)områder, hvor omsæt-
ningsgrundlaget for at drive et apotek er lavt.
Samlet set vil omlægningen give en økonomisk tilskyndelse til koncentration af apo-
teksdækningen på færre, større apotekskoncerner, og der levnes ikke så meget rum
til små lokale apoteker, der vil blive mindre rentable at drive uden et ”basishonorar”.
FAKTABOKS:
Hovedindholdet i justering af den økonomiske styringsmodel for apotekerne
1. Avancen på salg af andre varer end lægemidler –
frihandelsvarer
som kost-
tilskud, hudplejemidler og medicinsk udstyr mv. – kan fremover aftales
ad-
skilt fra bruttoavancerammen,
så øget salg af frihandelsvarer fremover
ikke vil betyde lavere honorar for udlevering af og rådgivning om lægemidler.
2. Udligningstilskuddet (7,8 mio. kr.) afskaffes og erstattes af et nyt
tilgæn-
gelighedstilskud
(ca. 10 mio. kr.) til apoteker, der varetager et særligt for-
syningsmæssigt behov (typisk i byer uden andre apoteker og med en lav læ-
gemiddelomsætning)
L 127 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 10/4-24 fra Danmarks Apotekerforening
2849462_0005.png
5 af 5
3.
4.
Udligningsafgiften
(3,6% af lægemiddelomsætning over en beløbsgrænse
på ca. 42 mio. kr.)
afskaffes og erstattes af en forøgelse af sektorafgif-
ten
på al omsætning (inkl. frihandelsvarer) med ca. 1%.
Apotekernes
lægemiddelavance
forventes fortsat fastsat, så apotekernes
nettoavance på salg af flere lægemidler (efter betaling af sektorafgift) ikke
afhænger af lægemidlets pris.
a. Derfor skal den ene del af lægemiddelavancen, der afhænger af læ-
gemidlets indkøbspris (AIP-avancen),
nedsættes
helt parallelt med
faldet i afgiften på salg af et ekstra lægemiddel (som nedsættes med
3,6% udligningsafgift og øges med ca. 1% sektorafgift, dvs. med ca.
2,6%).
b. Da apotekernes samlede lægemiddelavance ikke nedsættes med for-
slaget, skal den anden del af lægemiddelavancen, der udgør et fast
beløb pr. udleveret apoteksforbeholdt lægemiddelpakning (fastkro-
neavancen
på pt. 5,46 kr. pr. pakning) til gengæld
forøges mod-
svarende.
En provenuneutral omlægning vil kræve, at fastkrone-
avancen forøges med ca. 5 kr. pr. pakning.
Den nuværende
frihandelsafgift
på ca. 5 procent af apotekernes frihandels-
omsætning, som ikke betales af den øvrige detailhandel ved salg af de
samme varer,
forøges
med:
a.
ca. 1 procent
for at tilbageregulere tidligere avanceoverskridelser og
finansiere flere sundhedsydelser
b.
yderligere ca. 0,6 procent
over 5 år for at finansiere en gradvis
øget receptpakningsgodtgørelse med 25 øre pr. udleveret receptpak-
ning
5.
Lovforslaget indebærer en omlægning af den økonomiske regulering, der vil inde-
bære store økonomiske omfordelinger mellem apotekerne. Det er især omlægnin-
gen af udligningsordningen, der er af betydning for den økonomiske omfordeling
og dermed potentielt for tilgængeligheden til apoteker.