Danmarks Apotekerforening
10-04-2024
FR/4101/00007
Notat
Til:
Fra:
Vedr.:
Folketingets Sundhedsudvalg
Danmarks Apotekerforening
BILAG: Økonomiske effekter af omlægning af
apotekernes udligningsordning
(Vedrørende lov-
forslag nr. L127)
Bilagsnotat til henvendelse vedrørende lovforslag nr. L 127
–
Ændring af
apotekerloven
Omlægning af udligningsordningen består af to hovedelementer:
1. Ændring af udligningstilskuddet (7,8 mio. kr. i 2022) til et tilgængelighedstil-
skud (10 mio. kr.) – dette er i sig selv fordelingsmæssigt mindre problematisk,
men det kan dog afhænge af den konkrete udformning, jf. nedenfor.
2. Omlægning af afgifterne fra 3,6% udligningsafgift
med bundfradrag
til 1%
ekstra sektorafgift af al omsætning
uden bundfradrag
– og tilhørende reduk-
tion af AIP-avance og stigning i fastkroneavance – hvilket indebærer store
økonomiske omfordelinger fra mindre apoteker til store apoteker
1
.
1. Udligningstilskuddet/tilgængelighedstilskuddet
I dag gives
udligningstilskuddet
til små apoteker, der ligger i mindre byer uden andre
apoteker, og som har en årlig omsætning af lægemidler under beløbsgrænsen for ud-
ligningsafgift på 41,7 mio. kr. Tilskuddet beregnes som 3,9% af forskellen mellem
beløbsgrænsen og apotekets afgiftspligtige lægemiddelomsætning. Tilskuddet er ind-
rettet, så det ikke forvrider de økonomiske incitamenter, idet den AIP-afhængige
avance netop modsvarer den afgift, der bliver udløst ved en forøget omsætning. Der-
ved giver avanceberegningen for lægemidler den samme nettoavance pr. pakning ef-
ter afgifter og tilskud, som er uafhængig af lægemidlets pris. Dette princip kaldes
”fast nettoavance”.
Det nye
tilgængelighedstilskud
skal ligeledes målrettes apoteker, der varetager et
særligt forsyningsmæssigt behov, men dette skal fastlægges ved en konkret vurde-
ring. Kriterierne for tilskudsberettigelse og udmåling af tilskuddets størrelse er ikke
fastlagt endnu. Det er afgørende for den fortsatte tilgængelighed til fysiske apoteker
i landdistrikterne, at kriterierne for tildeling af tilskud bliver objektive og kendte på
forhånd, så apotekerne kan disponere i tillid hertil. Herunder er det vigtigt, at en ny
tilskudsordning tilrettelægges, så:
•
den konkrete vurdering af, om apoteket opfylder kriterierne for at varetage et
særligt forsyningsmæssigt behov, sker på forhånd
•
tilskud bør fastlægges for en længere periode – eksempelvis for 5 år ad gan-
gen som det kendes fra tildeling af filialtilskud – så apotekerne kender sin til-
skudsstatus på forhånd og ikke henvises til i uvished hvert år at skulle ansøge
Avanceberegningen for en pakke receptmedicin består i dag af en procentandel af læge-
midlets pris, der skal modsvare de afgifter, der er knyttet til omsætningen (kaldet AIP-
avance), samt et fast beløb på 5,46 kr. (kaldet fastkroneavance). Hertil kommer et re-
cepturgebyr på 8 kr.
1