Formanden
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00
Folketingets Sundhedsudvalg
10-04-2024
FR/4101/00007
Vedrørende lovforslag nr. L 127
–
Ændring af apotekerloven
Den 2. april 2024 blev lovforslag om ændring af apotekerloven debatteret i Folke-
tingssalen. Det er meget positivt, at der ser ud til at være bred tilslutning til lov-
forslaget og en generel enighed om, at apotekerne udfylder en central rolle i det
danske sundhedsvæsen, som med lovforslaget ønskes styrket.
Danmarks Apotekerforening bakker op om mange elementer i lovforslaget,
herunder
forslag om øget brug af apotekernes kompetencer og forslag om at indføre en ny
økonomimodel, hvor avancen fra frihandelsvarer ikke længere påvirker honoraret for
at udlevere lægemidler.
Men der er også dele af den foreslåede økonomimodel, som vi ser på med en vis be-
kymring, når vi tænker tilgængelighed til apotek. Hvis der ikke rettes op på dem,
kan det svække borgernes lette adgang til medicin og rådgivning.
Tiltrængt justering af økonomireguleringen
–
men afgiftsomlægning risike-
rer at øge koncentrationen og forringe tilgængeligheden for borgerne
Forslaget om at ændre økonomimodellen står på et grundigt tværministerielt ar-
bejde, som har strakt sig over ca. 5 år. Arbejdsgruppen har inddraget aktører, her-
under Apotekerforeningen og Foreningen af Danske Online Apoteker. Det er derfor
ikke aktuelt at nedsætte en ny arbejdsgruppe, sådan som nogle høringsparter har
foreslået. De justeringer, der er behov for, bør ske nu.
Under førstebehandlingen havde mange ordførere fokus på, at omlægningen ikke må
føre til dårligere tilgængelighed til apoteker i tyndtbefolkede områder. Vi er enige i,
at dette hensyn er væsentligt, og vi vil med denne henvendelse give vores input til
den yderligere belysning af emnet, som flere ordførere gav udtryk for, skal ske i ud-
valgsbehandlingen. Som mange ordførere også var inde på, er apotekernes økono-
misystem ganske teknisk, og der er derfor vedlagt et mere teknisk bilag.
Forslaget til ændring af udligningsordningen består af to overordnede ændringer:
- ændring af udligningstilskuddet til et tilgængelighedstilskud
- omlægning af avancen og den måde afgifter til finansiering af tilskud opkræ-
ves på.
Omlægningen fra udligningstilskud til tilgængelighedstilskud fik mest opmærksom-
hed under 1. behandlingen, men er i virkeligheden den mindst problematiske del af
ændringen. Der er i lovforslaget afsat et beløb, der målrettes apoteker, der varetager
et særligt forsyningsmæssigt behov. Hvis tildelingen af tilgængelighedstilskud sker
efter objektive og kendte kriterier, så apotekerne kan disponere i tillid hertil, behøver
denne ændring ikke i sig selv at betyde dårligere tilgængelighed til fysiske apoteker i
landdistrikterne. I vedlagte notat gives forslag til sådanne kriterier.
Omlægning af avancen og den måde afgifterne til finansiering af tilskud opkræves
på, er et langt større problem. Det fremsatte forslag kommer til at indebære en