Sundhedsudvalget 2023-24
L 127 Bilag 13
Offentligt
2874094_0001.png
Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 21. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed og lov om lægemidler
(Justeringer af den økonomiske styringsmodel for apotekssektoren, flere muligheder for apotekerne og sygehusapotekernes
aflastning af det øvrige sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævn for apoteksovertagelse m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 22 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Alternativet
Danmarksdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Libe-
ral Alliances, Det Konservative Folkepartis, Radikale Ven-
stres, Dansk Folkepartis og Alternativets medlemmer af ud-
valget bakker op om lovforslagets formål om at tilpasse
apotekernes økonomimodel, så der skabes større incitamen-
ter for apotekerne til at fokusere på den sundhedsfaglige
kerneopgave, samtidig med at der fortsat skal sikres tilgæn-
geligheden af lægemidler i både land- og byområder.
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT bemærker og bakker op
om ministerens svar på spørgsmål 9, hvoraf fremgår:
»Det er helt afgørende for mig, at alle danskere har ri-
melig adgang til lægemidler. Det må aldrig blive uforholds-
mæssigt besværligt at komme til et apotek, bare fordi man
bor uden for de store byer. Efter de gældende regler skal en
borger maksimalt have 15 km. til det nærmeste apotek. Læ-
gemiddelstyrelsen kan i den forbindelse påbyde eksisterende
bevillingshavere at overtage en apoteksbevilling i et yder-
område, hvis der ikke er frivillig efterspørgsel. Det holder vi
fast i med dette lovforslag.
Med lovforslaget vil der rigtignok også stadig være støtte
til apoteker i landdistrikterne, hvor omsætningsgrundlaget
ikke er så stort, som det er i byerne. Det vil ske igennem
tilgængelighedstilskuddet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Lægemiddelsty-
relsen evaluerer løbende apotekssektorens økonomi og til-
gængelighed, og jeg er meget åben for at følge op politisk,
såfremt sektorens økonomi måtte udvikle sig i en uhensigts-
mæssig retning.«
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT opfordrer i forlængel-
se heraf ministeren til inden 2 år fra lovens ikrafttræden
at evaluere lovforslagets virkning for udviklingen i apoteks-
sektorens økonomi og tilgængelighed.
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT bemærker og bakker op
om ministerens svar på spørgsmål 7, hvoraf bl.a. fremgår:
»Ministeriet vil derfor gerne invitere relevante interes-
senter, inkl. FDOA, til deltagelse i en følgegruppe, der lø-
bende skal kvalificere, hvilke sundhedsydelser apotekerne
med fordel kan varetage, og i hvilket omfang disse kan ydes
digitalt. I dette regi vil vi også drøfte ideer og forslag, der
kan understøtte den videre modernisering, digitalisering og
innovation i sektoren.«
DD, SF, LA, KF, RV, DF og ALT opfordrer i forlængelse
heraf ministeren til at orientere udvalget om resultaterne af
arbejdet i følgegruppen, herunder hvilke konkrete forslag
arbejdet resulterer i.
AX030129
L 127 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874094_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om
lægemidler og sundhedsloven
(Justeringer af den økonomiske styringsmodel for apo-
tekssektoren, flere muligheder for apotekernes og sygehusa-
potekernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen og ned-
læggelse af voldgiftsnævnet for apoteksovertagelse m.v.)«
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 2,
ændres i
2. pkt.
»giver anledning til at tro, at der handles«
til: »giver forbrugeren anledning til at tro, at denne hand-
ler«.
[Lovteknisk præcisering]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3, stk. 3,
ændres »en
sådan sundhedsperson« til: »en autoriseret sundhedsperson«.
[Lovteknisk præcisering]
4)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
I
§ 7, stk. 1,
ændres »§ 53, stk. 1« til: »§ 49, stk. 3«.
02.
I
§ 7, stk. 3,
ændres »§ 49« til: »§ 49, stk. 3,«.«
[Lovteknisk præcisering]
5)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 12, stk. 1, nr. 7,
ændres
to steder »§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2. pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
6)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 12, stk. 1, nr. 8,
ændres
»§ 12, stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2. pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
7)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 12, stk. 7,
indsættes efter
»sådanne sundhedsydelser, jf.«: »regler fastsat i medfør af«.
[Lovteknisk præcisering]
8)
Efter nr. 9 indsættes:
»03.
I
§ 26
ændres »§ 28, stk. 1« til: »§ 28«.«
[Lovteknisk præcisering]
9)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 40
ændres
»regler om, at der kan ske fravigelse af de almindelige
vagttjenester« til: »om, at de almindelige vagttjenester kan
fraviges«.
[Lovteknisk præcisering]
10)
Efter nr. 13 indsættes:
»04.
I
§ 46, stk. 2,
ændres »§ 45, stk. 1« til: »§ 45, stk. 1, 1.
pkt.««
[Lovteknisk præcisering]
11)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 50, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »udbetalinger og godtgørelser« til: »udbetalinger af
tilskud og godtgørelser«.
[Lovteknisk præcisering]
12)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 50 b, stk. 4,
ændres
»afgiften« til: »afgifterne«.
[Lovteknisk præcisering]
13)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 50 c, stk. 5, 1. pkt.,
æn-
dres »de endelige årsregnskaber« til: »apotekernes endelige
årsregnskaber«.
[Lovteknisk præcisering]
14)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 50 c, stk. 5,
indsættes
efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Har et apotek betalt for meget i forhold til det pågæl-
dende apoteks endelige omsætning, tilbagebetales differen-
cen til det enkelte apotek.«
[Lovteknisk præcisering]
15)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 50 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »frihandelsgift« til: »frihandelsafgift«.
[Sproglig korrektion]
16)
Nr. 17
affattes således:
»17.
I
§ 55, stk. 1,
ændres »En regions sygehusapotek eller
en sygehusapoteksfilial« til: »Et sygehusapotek eller syge-
husapoteksfilial«, »regionens egne« ændres til: »offentlige«,
og »stk. 2-4« ændres til: »stk. 2-4, jf. dog stk. 3«.«
[Lovteknisk præcisering]
17)
I det under nr. 26 foreslåede
§ 63, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »betalingerne« to steder til: »udbetalingerne til apo-
tekervæsenets pensionsordning«.
[Lovteknisk præcisering]
18)
Efter nr. 26 indsættes:
»05.
I
§ 63, stk. 4,
der bliver stk. 8, ændres »bidrag« til:
»afgift«.«
[Lovteknisk præcisering]
19)
Efter nr. 32 indsættes:
»06.
I
§ 72, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 28, stk. 1, 2. pkt.« til: »§
28«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 2
20)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 67, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 3«.
L 127 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874094_0003.png
3
[Lovteknisk præcisering]
Ny paragraf
21)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 247 af 12.
marts 2024, som ændret ved lov nr. 907 af 21. juni 2022,
§ 2 i lov nr. 1778 af 28. december 2023 og lov nr. 1779 af
28. december 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 158, stk. 2, nr. 3,
ændres »læger« til: »autoriserede
sundhedspersoner«.
2.
I
§ 158, stk. 3,
ændres »læger« til: »autoriserede
sundhedspersoner«, og »lægen« ændres til: »sundhedsperso-
nen«.«
[Konsekvensændring, der giver mulighed for at fastsætte
regler om betaling til andre sundhedspersoner end læger, der
foretager vaccinationer]
Til § 3
22)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, 02, 03, 12, 13, 04, 14-16, 26, 05, 27 og
28, træder i kraft den 1. januar 2025.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at affatte lovforslagets titel på ny til »Forslag
til Lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om
lægemidler og sundhedsloven (Justeringer af den økonomi-
ske styringsmodel for apotekssektoren, flere muligheder for
apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det øvrige
sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævn for apo-
teksovertagelse m.v.)«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der med æn-
dringsforslag nr. 21 indsættes en ny paragraf i lovforslaget
med ændringer af sundhedsloven. Samtidig foreslås der i
undertitlen en lovteknisk ændring, hvor »apotekerne« æn-
dres til »apotekernes«. Ændringen præciserer, at der er tale
om apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det øv-
rige sundhedsvæsen.
Til nr. 2
Det foreslås i § 2, stk. 2, 2. pkt., at ændre »giver anled-
ning til at tro, at der handles« til: »giver forbrugeren anled-
ning til at tro, at denne handler«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Det foreslås i § 3, stk. 3, at ændre »en sådan sundheds-
person« til: »en autoriseret sundhedsperson«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Det foreslås i § 7, stk. 1, at ændre: »§ 53, stk. 1« til: »§
49, stk. 3«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 5
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr. 7, to steder at ændre »§ 12,
stk. 1, nr. 1« til: »nr. 1, 2. pkt.«.
Der er tale om lovtekniske præciseringer, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr. 8 at ændre »§ 12, stk. 1, nr.
1« til: »nr. 1, 2. pkt.«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 7
Det foreslås i § 12, stk. 7 efter »sådanne sundhedsydelser,
jf.« at indsætte »regler fastsat i medfør af«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Det foreslås i § 26 at ændre »§ 28, stk. 1« til: »§ 28«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9
Det foreslås i § 40 at ændre »regler om, at der kan ske
fravigelse af de almindelige vagttjenester« til: »om, at de
almindelige vagttjenester kan fraviges«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 10
Det foreslås i § 46, stk. 2, at ændre »§ 45, stk. 1« til: »§
45, stk. 1, 1. pkt.«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Det foreslås i § 50, stk. 4, 2. pkt., at ændre »udbetalinger
og godtgørelser« til: »udbetalinger af tilskud og godtgørel-
ser«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 12
Det foreslås i § 50 b, stk. 4, at ændre »afgiften« til:
»afgifterne«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 13
Det foreslås i § 50 c, stk. 5, 1. pkt. at ændre »de endelige
årsregnskaber« til: »apotekernes endelige årsregnskaber«.
L 127 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874094_0004.png
4
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 14
Det foreslås i § 50 c, stk. 5 efter 3. pkt. at indsætte som
nyt punktum: »Har et apotek betalt for meget i forhold til
det pågældende apoteks endelige omsætning, tilbagebetales
differencen til det enkelte apotek.«
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 15
Det foreslås i § 50 d, stk. 1, 1. pkt. at ændre »frihandels-
gift« til: »frihandelsafgift«.
Der er tale om en sproglig korrektion, som ikke indebæ-
rer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 16
Det foreslås i § 55, stk. 1 at ændre »En regions sygehu-
sapotek eller en sygehusapoteksfilial« til: »Et sygehusapo-
tek eller sygehusapoteksfilial«, »regionens egne« ændres til:
»offentlige«, og »stk. 2-4« ændres til: »stk. 2-4, jf. dog stk.
3«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 17
Det foreslås i § 63, stk. 6, 1. pkt., to steder at ændre »be-
talingerne« til: »udbetalingerne til apotekervæsenets pensi-
onsordning«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 18
Det foreslås i § 63, stk. 4, der bliver stk. 8, at ændre
»bidrag« til: »afgift«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 19
Det foreslås i § 72, stk. 1, nr. 2, at ændre »§ 28, stk. 1, 2.
pkt.« til: »§ 28«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 20
Det foreslås, at i § 67, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 3«
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som ikke inde-
bærer indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 21
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at der i § 3 i lov
om apoteksvirksomhed indsættes et nyt stk. 2 og 3.
Af det foreslåede § 3, stk. 2, fremgår det, at en autoriseret
sundhedsperson, som må foretage vaccination, kan tilbyde
vaccination på en apotekers apoteksenheder uafhængigt af
apotekeren.
Af det foreslåede § 3, stk. 3, fremgår det, at en apoteker
alene eller i forening med andre apotekere kan tilbyde vac-
cinationer, der er omfattet af et offentligt vaccinationspro-
gram, jf. regler udstedt i medfør af sundhedslovens § 158,
stk. 2, ved at indgå aftale med en autoriseret sundhedsper-
son, som må foretage vaccination, eller med en virksomhed,
der har en sådan sundhedsperson ansat.
Efter reglerne i sundhedsloven er det imidlertid alene
læger, der kan foretage vaccinationer i det offentlige vacci-
nationsprogram, som regionsrådet yder vederlagsfrit efter
sundhedslovens § 158, stk. 1.
Det følger således af sundhedslovens § 158, stk. 2, nr.
3, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke vaccinationer der efter stk. 1 er omfattet
af loven, herunder regler om, hvilke læger der skal kunne
foretage vaccination og varetage vaccinationsopgaver efter
loven.
Som en konsekvens af de foreslåede § 3, stk. 2 og 3,
foreslås det at indsætte en ny paragraf i lovforslaget med
ændringer af sundhedslovens § 158.
Det foreslås i nr. 1, at ændre »læger« til »autoriserede
sundhedspersoner« i sundhedslovens § 158, stk. 2, nr. 3.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der kan fastsæt-
tes regler om, at andre autoriserede sundhedspersoner end
læger i visse tilfælde, f.eks. hvor dette er fastsat i anden
lovgivning, kan udføre vaccination, herunder vaccinationer
omfattet af et offentligt vaccinationsprogram.
Den foreslåede ændring af § 158, stk. 2, nr. 3, vil
samtidig bringe bestemmelsen i overensstemmelse med reg-
lerne i autorisationsloven § 54, stk. 4, hvorefter virksomhed
som sygeplejerske og jordemoder bl.a. omfatter anvendelse
af visse nærmere bestemte vacciner og lægemidler.
Efter sundhedslovens § 158, stk. 3, kan indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om betaling til
læger, der udfører vaccinationer omfattet af stk. 2, herunder
betalingens størrelse og krav til, hvilke oplysninger lægen
skal indberette til regionen i forbindelse med sin anmodning
om betaling, og hvilke oplysninger regionerne skal indberet-
te til de centrale sundhedsmyndigheder i forbindelse med
refusion af afholdte udgifter til vaccinationer.
Som en konsekvens af de foreslåede § 3, stk. 2 og 3, fore-
slås det i nr. 2, at »læger« ændres til »autoriserede sundheds-
personer«, og at »lægen« ændres til »sundhedspersonen« i
sundhedslovens § 158, stk. 3.
De foreslåede ændringer vil medføre, at bemyndigelsen
i sundhedslovens § 158, stk. 3, fremover også vil omfatte
andre sundhedspersoner end læger.
Ændringsforslaget medfører ingen merudgifter.
Til nr. 22
Det foreslås at affatte § 3, stk. 2, således: »§ 1, nr. 12-16,
26-28, 01, 02, 04 og 05, træder i kraft den 1. januar 2025.«
Der er tale om en konsekvensændring, som ikke indebæ-
rer indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar 2024 og var til
1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
L 127 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874094_0005.png
5
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 6. juli 2023 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del
– bilag 311 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Indenrigs-
og sundhedsministeren sendte den 10. december 2023 et
revideret udkast til lovforslaget til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 122. Den 29. februar 2024 sendte indenrigs-
og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 31 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Lars Arne Christensen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5