Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 124 Bilag 1
Offentligt
2832170_0001.png
Børne- og Undervisnings-
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og
private pasningsordninger).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
28. november 2023
J.nr. 23-102360
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0002.png
Høringssvar fra FOLA
05-12-2023
Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud mv.
FOLA har fuldt ud tillid til at det pædagogiske personale kan vurdere, hvornår brug af skærm i
dagtilbud er hensigtsmæssig ud fra en pædagogisk vurdering. Vi er bekendte med, at der kan
være dagtilbud der i særlige nødstilfælde har brugt skærm pga. massiv personalemangel. I
sådanne særlige tilfælde mener vi også, at det kan være hensigtsmæssigt ud fra en
pædagogisk vurdering at anvende skærm.
Mvh Signe Nielsen, formand FOLA
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0003.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Rikke Wettendorff
DEP - AAR JK
Høringssvar
Høring – Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud mv. BUPL og Lederforeningen i BUPL
13. december 2023 10:44:50
IMG0SoMe1_FB_png.png
IMG1SoMe2_Twitter_png.png
IMG2SoMe3_Instagram_png.png
IMG3SoMe4_Linkedin_png.png
IMG4SoMe5_Youtube_png.png
Til rette vedkommende
BUPL og Lederforeningen i BUPL takker for muligheden for at afgive høringssvar til høring over
udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i
dagtilbud og private pasningsordninger)
Helt overordnet mener BUPL og Lederforeningen i BUPL, at det er fornuftigt at anlægge et
forsigtighedsprincip over for de mindste børn. Vi mener også, at det er fornuftigt, at
bestemmelserne er mest restriktive for de 0-2-årige, og at der for de 3-5-årige gives mulighed for
brug af digitale redskaber på baggrund af pædagogernes faglige vurderinger.
Det er dog problematisk, at lovforslaget ikke gør op med den samlede mængde af skærm, børn
udsættes for i dagtilbud. Som lovforslaget er formuleret nu, undtages personalets arbejde med
skærm i forbindelse med sprogvurdering og sprogstimulering, kommunikation til forældre samt
administrative formål (§ 8a, stk. 3). Det betyder, at børn - både i vuggestue og børnehave -
fortsat vil opleve, at der bruges skærme i det pædagogiske læringsmiljø, da pædagoger i mange
tilfælde er nødt til at udføre administrativt arbejde af forskellig art, mens de er sammen med
børnene, fordi der ikke er afsat særskilte ressourcer til den type opgaver. Vi ser gerne en
stramning af bestemmelserne, så vi kan sikre børnene det nærvær, som forskningen viser, er
nødvendigt for det gode pædagogiske arbejde, og som vi formoder, er formålet med
lovforslaget.
Dette vil også ligge i tråd med SST’s anbefalinger til forældre om egen brug af skærm i samvær
med børn:
”Forældre bør være opmærksomme på eget forbrug af skærm i samvær med barnet,
da individuelt skærmbrug kan påvirke forældre-barn relationen negativt”.
Det er ikke anderledes
for den pædagogiske relation, og det bør lovforslaget derfor adressere. Vi hæfter os dog ved
lovbemærkningerne om, at
”det bemærkes, at det kan være hensigtsmæssigt, at dette arbejde, i
det omfang det er muligt, ikke foregår sammen med børnene og dermed afbryder nærværet og
den pædagogiske relation.”
Det sender et vigtigt signal om, at man lokalt bør forholde sig kritisk
til omfanget af arbejde med skærm sammen med børnene.
Med venlig hilsen
Rikke Wettendorff
Konsulent
E-mail:
[email protected]
Dir.tlf.: 3546 5272
Mobil: 2287 5815
BUPL
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0004.png
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund
Sundkrogskaj 20
2100 København Ø
Tlf: 3546 5000
bupl.dk
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0005.png
14.12.2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21,
1220 København K
Sendt til: [email protected]
Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse
af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)
Børne- og Ungeministeriet har den 24. november
anmodet om DM’s eventuelle
bemærkninger til
”Forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af
digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)”.
DM takker for muligheden for at indgive høringssvar.
DM har ingen bemærkninger, da lovændringen balancerer hensynet mellem at
mindske skærmforbrug generelt for børn og samtidig ikke begrænser det fag-
lige skøn i dagtilbud, således at der enten i helt særlige tilfælde for 0-2-årige
børn og ved 3-årige til skolestart kan indgå digitale redskaber i det pædagogi-
ske læringsmiljø.
S
Venlig hilsen
Anette Lerche, Programleder DM Digi, DM
DM
Peter Bangs Vej 30
2000 Frederiksberg
+45 38 15 66 00
dm.dk
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0006.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
18.12.2023
J.nr. 3.1.6/ALN
Børnerådet støtter lovforslaget om, at børn som udgangspunkt
ikke anvender eller eksponeres for digitale redskaber i dagtilbud
og private pasningsordninger
Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af
digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger).
Børnerådet støtter ambitionen om at sende et signal om, at børn som udgangspunkt ikke skal anvende
eller eksponeres for digitale redskaber, mens de er i dagtilbud eller i private pasningsordninger.
Børns hverdag i dagtilbud og private pasningsordninger skal være præget af pædagogiske
udviklingsmiljøer, der aktivt bidrager til børns trivsel, udvikling, dannelse og læring. Da vi ikke har
forskning, der dokumenterer, at digitale redskaber bidrager positivt hertil, mener vi ud fra et
forsigtighedsprincip, at det er fornuftigt at begrænse brugen af digitale redskaber. Her har vi særligt for
øje, at digitale redskaber kan tage tid fra aktiviteter og interaktioner, som er afgørende for børnenes
udvikling.
Børnerådet ser dog også positivt på, at forslaget ikke begrænser det pædagogiske personale i at anvende
digitale redskaber, når det er konkret fagligt begrundet, i arbejdet med børn fra tre år og op til
skolestartsalderen. For denne aldersgruppe kan digitale redskaber i nogle tilfælde bidrage til at
tilvejebringe viden og forståelse for emner og interesser, som optager et barn eller en børnegruppe. At
det er muligt, for denne aldersgruppe sammen med det pædagogiske personale, eksempelvis at søge
information og få svar kan være med til at understøtte oplevelsen af at blive hørt og set i ideer og
nysgerrighed – og det påvirker børns engagement positivt.
Med venlig hilsen
Bente Boserup
Forkvinde
Maja Olesen
Sekretariatschef
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
1
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0007.png
LANDSORGANISATIONEN
DANSKE DAGINSTITUTIONER
Allerød d. 19-12-23
Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Nathalie Vestergaard Bull
Vedr. Høring over udkast forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner, LDD, siger tak for høringsmaterialet
dateret d. 23-11-23 omhandlende
høring over udkast forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven
anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private
pasningsordninger.
LDD har følgende bemærkninger til det modtagne høringsmateriale.
Overordnet set er det en god idé at sikre, at børn generelt og særligt i dagtilbud
ikke udsættes for passiv aktivitet med digitale redskaber. Børns udvikling sikres i
nært samspil med nærværende pædagogiske voksne, som indgår i pædagogiske-
faglige relationer der interagerer, støtter og udfordre det enkelte barns udvikling. På
den baggrund bør fokus være på at sikre, at digitale redskaber kun benyttes bevidst i
det pædagogiske læringsmiljø, hvor det fagligt kan begrundes.
Dog er det vigtigt, at det lokalt bliver muligt at vælge de midler og metoder, der i det
enkelte dagtilbud og i den konkrete pædagogiske kontekst giver mening. På samme
måde som det tidligere var sikret, at kommunerne ikke kunne forlange, at alle
dagtilbud skulle tvinges til at have iPads.
Det må og skal sikres, at det enkelte, respektive dagtilbud får frihed omhandlende
metodevalg mv, da det grundlæggende må forventes, at der i ethvert dagtilbud er
ansat fagligt kompetent personale, som varetager børns behov for at kunne trives,
dannes, lære noget og udvikle sig herunder, at personalet fagligt er i stand til at
vurdere brugen af digitale redskaber i den rette kontekst.
I nogle tilfælde vil et dagtilbud med en profil indenfor natur, udeliv og science kunne
finde det helt naturligt at anvende fx en app på en telefon eller iPad til at
identificere blomster og blade eller via fotografering benytte den elektroniske enhed
til dokumentation sammen med børnene.
x
Hejrevang 21 D
3450 Allerød
Rolundvej 23,1,
5260 Odense S.
Telefon: 32 95 32 30
Fax:
32 95 32 65
[email protected]
www.ldd.dk
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0008.png
LANDSORGANISATIONEN
DANSKE DAGINSTITUTIONER
I mange tilfælde har kameraenheden i elektroniske enheder i øvrigt overtaget den
funktion, et kamera tidligere havde, hvorfor det også er vigtigt at sikre at der,
hverken nationalt eller lokalt opstår forbud mod brugen af elektroniske enheder.
Det bør derfor med lovforslaget sikres, at kommunerne ikke med lokale beslutninger
kan forbyde brug af elektroniske enheder i dagtilbud.
Derfor må det i lovforslaget medtages, at det altid vil være op til det enkelte,
respektive dagtilbuds egen beslutning med baggrund i sundhedsstyrelsens
anbefalinger mv. at kunne træffe lokale fagligt begrundede beslutninger om eventuel
brug af elektroniske enheder, og at der ikke kommunalt kan laves regler mv., der
forbyder brugen af disse.
Med venlig hilsen
På vegne af LDD
Dorthe Filtenborg
Pædagogisk Udviklingskonsulent
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner, LDD
x
Hejrevang 21 D
3450 Allerød
Rolundvej 23,1,
5260 Odense S.
Telefon: 32 95 32 30
Fax:
32 95 32 65
[email protected]
www.ldd.dk
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Til
Undervisningsministeriet
[email protected]
Dansk Friskoleforening
Middelfartvej 77
5466 Asperup
62 61 30 13
[email protected]
www.friskolerne.dk
20.12.2023
Høringssvar:
Høring over udkast forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (anvendelse af digitale
redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)
På trods af den relative indskrænkning af dagtilbuddenes frihed, idet man indsætter
mikrolovgivning i dagtilbudsloven, bakker Dansk Friskoleforening op om forslaget.
Dansk Friskoleforening ønsker på alle måder at understøtte tiltag, der har børnenes frihed og frie
leg som sigte.
Peter Bendix Pedersen
Formand
Maren Skotte
Konst. sekretariatsleder
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0011.png
København d. 21. december 2023
Til
Børne- og Undervisningsministeriet,
Departementet
Fremsendt som e-mail til [email protected] med følgende angivelse i emnefeltet
”Høring –
Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud mv.” Danmarks
Private Skoler”.
Vedr. høring over udkast forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i
dagtilbud og private pasningsordninger)
I høringsbrev af 23. november 2023 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærk-
ninger vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier takker
for muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Vi har følgende bemærkninger:
Forslaget sætter begrænsninger på daginstitutioners brug af digitale redskaber.
Vi er grundlæggende imod, at der om sådanne forhold skal lovgives.
Vi mener, at der bør være tillid til institutionerne, deres ledelse og medarbejderes evne til at finde den
rette balance i brugen af digitale redskaber.
Vi mener, at digital dannelse og digitale færdigheder er afgørende. Det er derfor væsentligt, at vi forstår og
anerkender betydningen af at integrere det digitale, både i forhold til færdigheder og ud fra en dannelses-
mæssig, etisk betragtning, i arbejdet med børn.
Vi mener, at forbud og begrænsning er en overreaktion, der kan få betydende konsekvenser.
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0012.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal
1220 København K
København, 2. januar
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale
redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)
Børne- og Undervisningsministeriet har ved e-mail af 23. november 2023 anmodet om Red Barnets
eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven.
Red Barnet ser positivt på lovforslagets intentioner om, at ingen børn skal være passive forbrugere af
digitale medier, når de er i dagtilbud eller i private pasningsordninger. Børn har brug for øjenkontakt,
omsorg og nærværende voksne.
Red Barnet har stor tiltro til den pædagogiske faglighed og finder det positivt, at det er indskrevet i
lovforslaget, at det pædagogiske personale i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil skolestart kan
bruge digitale medier, hvis det
fagligt kan begrundes.
Der er nemlig rigtig mange muligheder i brugen af
digitale medier – ikke kun læring, men også leg. Det kræver dog, at digitale medier bruges med omtanke
og i samspil med voksne. Det pædagogiske personale bør derfor i højere grad klædes på med viden om
børns digitale liv, og hvordan digitale medier kan anvendes på en legende og lærende måde.
Red Barnet vil hertil understrege vigtigheden af, at der i daginstitutionerne er tilstrækkelige ressourcer til
at sikre nærvær, tryghed og trivsel for børnene.
Red Barnet står til rådighed ved ønske om uddybelse af ovenstående. Kontakt digital trivselsrådgiver, Team
Bekæmpelse af Mistrivsel, Ninna Lagoni,
[email protected]
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0013.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
DEP - AAR JK
Høring – Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud mv. - Spio v. Morten Kyst
2. januar 2024 14:57:05
image003.png
Til Børne- og undervisningsministeriet, Departementet, Juridisk Kontor
Spifo takker for muligheden for at afgive høringssvar til dette lovforslag, som vi
bifalder, da det giver et godt og vigtigt signal.
I forhold til udformningen af de konkrete lov-formuleringer finder vi lovforslaget
velafbalanceret, og har ingen specifikke bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Morten Kyst
Seniorkonsulent
Telefon: 2041 7164
Jernbane Allé 45 G, 1.
2720 Vanløse
www.spifo.dk
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0014.png
NOTAT
Høringssvar til lov om ændring af dagtilbudsloven (an-
vendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private
pasningsordninger)
Børne- og Undervisningsministeriet udsendte den 23. november 2023 høring
om lov til ændring af dagtilbudsloven (anvendelse af digitale redskaber i dag-
tilbud og private dagtilbud) med frist den 3. januar 2024.
Generelle bemærkninger
KL anerkender behovet for at forholde sig kritisk til brug af digitale redskaber
i dagtilbud. Jo yngre børnene er, desto tydeligere bør et forsigtighedsprincip
være gældende, jf. nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen.
KL mener overordnet ikke, at lovforslaget i sin helhed vil styrke dagtilbudde-
nes muligheder for at løfte den pædagogiske kvalitet, men at lovforslaget
medfører en række unødvendige regler for kommuner og dagtilbud. Jf. dagtil-
budsloven skal dagtilbud tilrettelægge pædagogiske læringsmiljøer, der frem-
mer børns læring, udvikling, trivsel og dannelse. Ligeledes lægges der i det
pædagogiske grundlag for læreplanen vægt på, at børnenes perspektiver ind-
drages i tilrettelæggelsen af de pædagogiske læringsmiljøer. Det bør være op
til en lokal ledelsesmæssig og fagprofessionel vurdering, hvornår dette formål
med dagtilbuddet fremmes ved brug af digitale redskaber.
KL bemærker, at ændringen af dagtilbudsloven går imod regeringens gene-
relle målsætning om frisættelse af den offentlige sektor. I regeringsgrundlaget
anerkendes lokale ledere og medarbejderes frihed til at yde en faglig indsats,
men denne tillid understøttes ikke i dette lovforslag. Lovændringen vil medføre
unødvendig administration for dagtilbudsledere og pædagogisk personale.
KL bemærker, at anvendelse af digitale redskaber er defineret ved, at barnets
opmærksomhed er rettet mod det digitale redskab således, at det pædagogi-
ske personale stadigvæk kan anvende fx E-bøger til oplæsning, telefoner til
afspilning af musik og digitalkameraer til at tage billeder. KL støtter, at digitale
redskaber defineres som computer, tv, mobiltelefoner og/eller tablets således,
at redskaber som køkkenvægte mv. ikke er relevante for loven.
Børn vokser op i en verden, hvor digitale redskaber fylder meget. Det er skøn-
net, at over 95 pct. af børn under syv år har adgang til en tablet i hjemmet. KL
mener derfor, at børn skal lære at begå sig digitalt, og at børn har behov for
gradvist at blive introduceret til den digitale verden. Her spiller dagtilbud en
vigtig rolle for at skabe digital dannelse og med at mindske uligheden i tekno-
logiforståelse. Denne opgave skal løses i overensstemmelse med fx Sund-
hedsstyrelsens anbefalinger for skærmbrug.
Undersøgelser viser, at dagtilbud i dag anvender digitale redskaber i så be-
grænset grad, at et lovindgreb er overflødigt. KL bemærker, at kommuner og
Dato: 8. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03389
Dok. ID: 3358968
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3284
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0015.png
NOTAT
dagtilbud allerede i dag har de nødvendige muligheder og kompetencer til at
vurdere den rette brug af digitale redskaber.
Derudover har KL følgende kommentarer til lovforslagets enkeltelementer:
Anvendelse af digitale redskaber på 0-2-årsområdet
For børn i alderssvarende dagtilbud og i private pasningsordninger til 0-2-
årige børn kan digitale redskaber fremover kun i helt særlige tilfælde indgå i
dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø jf. lovforslaget. Ifølge lovbemærknin-
gerne gælder undtagelserne helt særlige tilfælde, hvis et barn, herunder et
barn med handicap eller kognitive udfordringer, i en kort periode fagligt vur-
deres at have brug for ro eller afskærmning ved at sidde med f.eks. en tablet
i aktivt samspil med en voksen.
KL er enig i intentionen om, at brugen af digitale redskaber begrænses – ikke
mindst for børn under to år. Det bør dog være op til ledelsen og det pædago-
giske personale i dagtilbud til børn på 0-2-årsområdet at vurdere, hvornår brug
af digitale redskaber fremmer dagtilbuddets formål og dermed er fagligt og
pædagogisk begrundet. Den vurdering fordrer tæt kendskab til børnegruppen
og konteksten, og bør derfor træffes lokalt fremfor at være reguleret ved lov.
Anvendelse af digitale redskaber for 3-årige børn indtil skolestart
For børn i alderssvarende dagtilbud og i private pasningsordninger til 3-årige
børn indtil skolestart kan digitale redskaber fremover kun indgå i dagtilbuddets
pædagogiske læringsmiljø, hvis det fagligt kan begrundes jf. lovforslaget.
KL vurderer, at en lovændring er overflødig, da digitale redskaber i forvejen
primært anvendes til fagligt begrundede pædagogiske aktiviteter, og at dette
evt. kunne indskærpes uden lovændring.
KL er enig i, at det skal være op til det pædagogiske personale at vurdere,
hvornår det fagligt begrundes at anvende af digitale redskaber jf. lovbemærk-
ningerne.
Undtagelser for loven om anvendelse af digitale redskaber
KL støtter, at det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i
arbejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af børn, i kommu-
nikationen med forældre og til administrative formål ikke omfattes af loven.
KL mener, at der bør tilføjes en undtagelse for brug af digitale redskaber i
forbindelse med inddragelsen af børns perspektiver på kvaliteten i dagtilbud
og i tilsynsarbejdet. Børneperspektiver er essentielle i arbejdet med kvalitets-
udvikling i dagtilbud, og digitale redskaber såsom kameraer og specialdesig-
nede spørgeskemaer anvendes i dag til at kvalificere de kommunale tilsyn af
dagtilbuddene samt den daglige pædagogiske udvikling. Metoderne anven-
des primært for de ældre børn i dagtilbud, men kan også være relevante for
børn under 3 år.
Med venlig hilsen
Dato: 8. august 2023
Sags ID: SAG-2023-03389
Dok. ID: 3358968
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3284
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Peter Pannula Toft, børn og skolechef
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0016.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Sendt til: [email protected]
Medierådet for Børn og
Unge
3. januar 2023
Høring over forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private
pasningsordninger)
Børne- og Undervisningsministeriet har den 24. november 2023
fremsendt høring over forslag til Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Anvendelse
af
digitale
redskaber
i
dagtilbud
og
private
pasningsordninger).
Medierådet for Børn og Unge skal i den anledning fremkomme med
følgende bemærkninger:
Formål og anvendelsesområde
Medierådet for Børn og Unge noterer sig, at der med forslaget ønskes at
begrænse anvendelsen af digitale redskaber til fagligt begrundede
læringssituationer til børn i alderen 0-5 år (skolestart) i dagtilbud og
private pasningsordninger.
Medierådet ser positivt på det øgede fokus på de mindste børns trivsel,
herunder sammenhængen med digitalt mediebrug, og finder det
fornuftigt,
at
regeringen
ligesom
Medierådet
anlægger
et
forsigtighedsprincip ift. brugen af digitale redskaber i dagtilbud.
Anvendelsen af digitale redskaber kan aldrig stå alene i en pædagogisk
praksis, og brug af digitale redskaber i dagtilbuddet bør kun indgå, hvis
det fagligt kan begrundes. Herudover bør brug heraf foregå under opsyn
af en voksen og i øvrigt overvejes nøje ift. den konkrete gevinst for
barnets trivsel og faglige udvikling. Brugen af digitale redskaber i
dagtilbud bør først og fremmest anskues som et supplement til den
fysiske tilstedeværelse, og Medierådet støtter op om intentionerne bag
lovforslaget, der også bl.a. tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens
anbefalinger om brug af skærm for de mindste børn, som bl.a.
foreskriver, at børn under to år som udgangspunkt ikke bør bruge
skærm.
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0017.png
Side 2
Implementering af lovændringen
Medierådet for Børn og Unge arbejder bl.a. med vejledning om brug af
digitale redskaber i dagtilbud; særligt i indsatsen ”De
første digitale
skridt”.
Indsatsen har til formål at medvirke til bedre oplysning og digital
dannelse af hjemmet, sundhedsplejen, daginstitutionen og dagplejen, til
at bygge bro imellem disse, samt bidrage til, at netop en evt. anvendelse
af digitale midler i dagtilbud fordrer, at børnene lærer om sund digital
adfærd, hvor der er mulighed for at være kreative i samvær med andre.
Dette forudsætter en bedre forståelse af teknologien og indblik i de
bagvedliggende forretningsmodeller.
Indsatsen består af materiale til forældre og fagpersonale, herunder vi-
den om fastholdelsesmekanismer, databeskyttelse og aktiviteter til at
inddrage digitale redskaber med et fagligt og pædagogisk formål. Mate-
rialerne, som understøtter indsatsen, er udviklet og testet i samarbejde
med forældre, børn og fagpersoner fra flere kommuner, og indsatsen er
evalueret positivt af brugerne, bl.a. fordi der er konkret vejledning og
pædagogiske aktiviteter, som kan anvendes i praksis.
Samtidig hviler indsatsen på en tilgang med fagligt funderet brug af di-
gitale redskaber, og indsatsen er dermed fuldt ud i tråd med intentio-
nerne i den foreslåede lovændring for så vidt angår forudsætningen om
en fagligt begrundede anvendelse af digitale redskaber for alderssva-
rende tilbud til de 3-5 årige. Medierådet deler aftalepartiernes forståelse
af fagligt begrundet anvendelse af digitale redskabe. Tilgangen, hvor det
pædagogiske personale i relation til en pædagogisk aktivitet sammen
med børnene anvender f.eks. en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt
at vise børnene detaljer, søge mere viden eller udvide børnenes forstå-
else ved at gå mere i dybden med et givent emne i relation til en konkret
aktivitet eller situation, afspejles således til fulde i ”De første digitale
skridt”.
Medierådet bidrager gerne aktivt til implementeringen af indholdet af
lovændringen med rådets indgående viden og faglighed inden for områ-
det. Det vil i implementeringen af lovforslaget være oplagt at lade alle-
rede udviklede indsatser, der skal understøtte en faglig og pædagogisk
brug af digitale midler i dagtilbud, såsom ”De første digitale skridt”,
danne grundlag for de enkelte dagtilbuds vidensgrundlag og praksis. På
denne vis sikres en fagligt funderet implementering samtidig med, at
det enkelte dagtilbud ikke pålægges at udvikle egne koncepter til udvik-
ling og dokumentation af deres pædagogiske praksis i relation til digitale
redskaber.
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Side 3
Medierådet stiller sig til rådighed og imødeser implementeringen af lov-
forslaget, der forhåbentligt kan bidrage til at klæde alle relevante aktø-
rer på med bedre digital viden og indsigt, samt medvirke til en mere
fagligt funderet anvendelse af digitale redskaber for de 3-5-årige i lan-
dets dagtilbud.
Medierådet for Børn og Unge har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Miriam Michaelsen
Forperson, Medierådet for Børn og Unge
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0019.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Maria Kangas Christensen
DEP - AAR JK
Nathalie Vestergaard Bull
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i
dagtilbud og private pasningsordninger)
3. januar 2024 12:08:40
image001.png
image002.png
Kære Nathalie og UVM
Beklager et lidt sent svar, men Børne- og Kulturchefforeningen vil blot takke for muligheden for at
afgive et høringssvar på dette forslag til lovændring. Børne- og Kulturchefforeningen har ingen
kommentarer i denne forbindelse.
Vh Maria Kangas Christensen
-----
Maria Kangas Christensen
Foreningssekretær
Chefkonsulent
Børne- og kulturchefforeningen
41 75 06 60
Bellisvej 2
8766 Nørre Snede
Fra:
Nathalie Vestergaard Bull <[email protected]>
Sendt:
23. november 2023 16:49
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Maria Kangas Christensen
<[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk
Erhverv (høring) <[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
FM
Digitaliseringsstyrelsen <[email protected]>; Digitaliseringsklar lovgivning - høring
<[email protected]>; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Danmarks
Evalueringsinstitut <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; fkf@kristne-
friskoler.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
HK Service <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Maj Blankenberg <[email protected]>; Rådet for Socialt
Udsatte <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832170_0020.png
redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger)
Til adressater på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale
redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger) i høring. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Børne- og Undervisningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
udkastet til lovforslag senest
onsdag den 3. januar 2024 kl. 12.00
Høringssvar kan sendes til
[email protected]
med angivelsen
” Høring – Anvendelse af digitale
redskaber i dagtilbud mv.” samt afsenders navn i emnefeltet.
Materialet lægges endvidere på
Høringsportalen.
Med venlig hilsen
Nathalie Vestergaard Bull
Fuldmægtig
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
Direkte tlf.: +45 29 32 82 90
E-mail:
[email protected]