Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 124 Bilag 1
Offentligt
2832169_0001.png
UDKAST
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af dagtil-
budsloven
(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private
pasningsordninger)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af l dagtilbudsloven
(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pas-
ningsordninger) har i perioden fra den 23. november 2023 til
den 3. januar 2024 været sendt i høring hos en række myn-
digheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 23. november 2023 endvi-
dere sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til oriente-
ring.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 23. november 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
29. februar
2024
Sagsnr.: 23/28753
ADHD-Foreningen
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832169_0002.png
Ankestyrelsen
Autismeforeningen
Børne- og Ungdomspæ-
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL)
Børne- og Ungdomspæ-
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL) – Leder-
forening
Børnenes Bureau
Børne- og kulturchef-
foreningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
CEPOS
Cevea
Daginstitutionernes
Lands-Organisation
(DLO)
Danmarks Private Sko-
ler – grundskoler &
gymnasier
Dansk Blindesamfund
Dansk Erhverv
Dansk Handicap For-
bund
Dansk Industri
DM - Dansk Magister-
forening
Danske Dagbehand-
lingstilbuds Netværk
Danske Døves Lands-
forbund
Danske Forlag
Danske Handicaporga-
nisationer
Danske Regioner
Datatilsynet
De Anbragtes Vilkår
DEA
Det Centrale Handicap-
råd
Deutscher Schul- und
Sprachverein für
Nordschleswig
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832169_0003.png
Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regule-
ring (OBR)
EVA - Danmarks Eva-
lueringsinstitut
Fag og Arbejde
Foreningen af Døgn og
Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD)
Foreningen af katolske
skoler i Danmark
Foreningen af Kristne
Friskoler
Foreningen for Foræl-
dre til Elever i Fri- og
Privatskoler
Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu)
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
Forældrenes Landsorga-
nisation (FOLA)
Frie Skolers Lærerfor-
ening
Friskolerne
Gentofte Børnevenner
HK/Kommunal
HvorErDerEnVoksen
Institut for Menneske-
rettigheder
Justitia
KL
Landdistrikternes Fæl-
lesråd
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
Landsforeningen for
Socialpædagoger
Landsforeningen Livs-
værk
Landsorganisationen
Danske Daginstitutio-
ner (LDD)
Landssammenslutnin-
gen af Foreninger for
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2832169_0004.png
Selvstændige Børnepas-
sere
Landssamråd for PPR-
chefer
Lilleskolerne
Medierådet for Børn og
Ung
OpenDenmark
Ordblindeforeningen
Plejefamiliernes Lands-
forening
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet for Børns Læring
Rådet for Socialt Ud-
satte
Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark
Selveje Danmark
Selvejende og private in-
stitutioners forening
(Spifo)
Sjældne Diagnoser
SMVdanmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF)
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Den offentlige høring viser, at der generelt er opbakning til
lovforslaget.
Forældrenes Landsorganisation (FOLA)
har tillid til at
det pædagogiske personale kan vurdere, hvornår brug af
skærm i dagtilbud er hensigtsmæssig ud fra en pædagogisk
vurdering
4
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
BUPL og Lederforeningen i BUPL
har afgivet samlet hø-
ringssvar. BUPL anfører, at det er fornuftigt at anlægge et
forsigtighedsprincip over for de mindste børn, og at bestem-
melserne er mest restriktive for de 0-2-årige, og at der for de
3-5-årige gives mulighed for brug af digitale redskaber på
baggrund af pædagogernes faglige vurderinger.
BUPL
finder det problematisk, at lovforslaget ikke gør op
med den samlede mængde af skærm, børn udsættes for i dag-
tilbud. Som lovforslaget er formuleret nu, undtages persona-
lets arbejde med skærm i forbindelse med sprogvurdering og
sprogstimulering, kommunikation til forældre samt admini-
strative formål. Det betyder, at børn, både i vuggestue og
børnehave, fortsat vil opleve, at der bruges skærme i det pæ-
dagogiske læringsmiljø.
BUPL
opfordrer til en stramning af bestemmelserne, så bør-
nene sikres det nærvær, som forskningen viser, er nødven-
digt for det gode pædagogiske arbejde. BUPL bemærker
dog, at det af lovbemærkningerne fremgår, at ”det bemær-
kes, at det kan være hensigtsmæssigt, at dette arbejde, i det
omfang det er muligt, ikke foregår sammen med børnene og
dermed afbryder nærværet og den pædagogiske relation.”,
hvilket sender et vigtigt signal om, at man lokalt bør forholde
sig kritisk til omfanget af arbejde med skærm sammen med
børnene.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår BUPL's bemærkning om at stramme bestemmelserne
i lovforslaget, at der med lovforslaget lægges op til at æn-
dre signalet i lovgivningen, så det klare udgangspunkt er,
at børn i dagtilbud mv. ikke skal anvende digitale redska-
ber i den tid, de er i dagtilbud mv.
Personalets anvendelse af digitale redskaber til admini-
strative formål er ikke omfattet af lovforslaget, idet det vil
være op til det enkelte dagtilbud at beslutte, hvordan det
pædagogiske personales arbejde konkret skal organiseres
og tilrettelægges. Det bemærkes, at det kan være hensigts-
mæssigt, at dette arbejde, i det omfang det er muligt, ikke
foregår sammen med børnene.
Børnerådet
støtter ambitionen om at sende et signal om, at
børn som udgangspunkt ikke skal anvende eller eksponeres
for digitale redskaber, mens de er i dagtilbud eller i private
pasningsordninger og anfører videre, at børns hverdag i dag-
5
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
tilbud og private pasningsordninger skal være præget af pæ-
dagogiske udviklingsmiljøer, der aktivt bidrager til børns
trivsel, udvikling, dannelse og læring.
Børnerådet
bemærker videre, at det er positivt, at forslaget
ikke begrænser det pædagogiske personale i at anvende di-
gitale redskaber, når det er konkret fagligt begrundet i arbej-
det med børn fra tre år og op til skolestartsalderen og anfører
videre, at for denne aldersgruppe kan digitale redskaber i
nogle tilfælde bidrage til at tilvejebringe viden og forståelse
for emner og interesser, som optager et barn eller en børne-
gruppe. Børnerådet bemærker i forlængelse heraf, at det, at
det er muligt for denne aldersgruppe sammen med det pæ-
dagogiske personale eksempelvis at søge information og få
svar, kan være med til at understøtte oplevelsen af at blive
hørt og set i ideer og nysgerrighed, og at dette påvirker børns
engagement positivt.
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD)
be-
mærker, at det overordnet set er en god idé at sikre, at børn
generelt og særligt i dagtilbud ikke udsættes for passiv akti-
vitet med digitale redskaber, og at børns udvikling sikres i
nært samspil med nærværende pædagogiske voksne, som
indgår i pædagogiske- faglige relationer, der interagerer,
støtter og udfordrer det enkelte barns udvikling. LDD be-
mærker hertil, at fokus på den baggrund bør være at sikre, at
digitale redskaber kun benyttes bevidst i det pædagogiske
læringsmiljø, hvor det fagligt kan begrundes.
LDD
anfører videre, at det skal sikres, at det enkelte dagtil-
bud får frihed omhandlende metodevalg mv, da det grund-
læggende må forventes, at der i ethvert dagtilbud er ansat
fagligt kompetent personale, som varetager børns behov for
at kunne trives, dannes, lære noget og udvikle sig herunder,
at personalet fagligt er i stand til at vurdere brugen af digitale
redskaber i den rette kontekst.
LDD
bemærker videre, at et dagtilbud vil i nogle tilfælde
med en profil inden for natur, udeliv og science kunne finde
det helt naturligt at anvende f.eks. en app på en telefon eller
tablet til at identificere blomster og blade eller via fotografe-
ring benytte den elektroniske enhed til dokumentation sam-
men med børnene. LDD bemærker hertil, at kameraenheden
i elektroniske enheder i mange tilfælde har overtaget den
funktion, et kamera tidligere havde, hvorfor det også er vig-
tigt at sikre, at der hverken nationalt eller lokalt opstår for-
bud mod brugen af elektroniske enheder, og at det derfor
6
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
med lovforslaget bør sikres, at kommunerne ikke med lokale
beslutninger kan forbyde brug af elektroniske enheder i dag-
tilbud.
LDD anfører endeligt, at det i lovforslaget må medtages, at
det altid vil være op til det enkelte, respektive dagtilbuds
egen beslutning med baggrund i sundhedsstyrelsens anbefa-
linger mv. at kunne træffe lokale fagligt begrundede beslut-
ninger om eventuel brug af elektroniske enheder, og at der
ikke kommunalt kan laves regler mv., der forbyder brugen
af disse.
For så vidt angår LDD’s bemærkning om, at lovforslaget
bør sikre, at kommunerne ikke med lokale beslutninger kan
forbyde brug af elektroniske enheder i dagtilbud, bemærker
Børne- og Undervisningsministeriet, at det fremgår af lov-
forslaget, at der med digitale redskaber forstås computer, tv,
tablet eller mobiltelefon. Ministeriet bemærker videre, at det
pædagogiske personales brug af digitale redskaber til at
tage billeder af børnene eller børnenes aktiviteter på lege-
pladsen, udflugter m.v. med henblik på at dele børnenes dag-
ligdag med forældrene, er ikke omfattet af de foreslåede be-
stemmelser i lovforslaget.
For så vidt angår LDDs bemærkning om, at det må medtages
i lovforslaget, at det altid skal være op til det enkelte dagtil-
bud at træffe fagligt begrundede beslutninger om eventuel
brug af elektroniske enheder, og at der ikke kommunalt skal
kunne laves regler mv., der forbyder brugen af disse, bemær-
kes, at der med lovforslaget fastsættes regler om anvendelse
af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordnin-
ger. Kommunalbestyrelsen beslutninger i relation til anven-
delse af digitale medier i dagtilbud mv. kan ikke række ud
over det, som foreslås fastsat i loven.
Kommunalbestyrelsen har i medfør af dagtilbudslovens § 3
a ansvaret for dagtilbuddene, og kommunalbestyrelsen fast-
sætter i medfør af samme bestemmelse kommunens rammer
for dagtilbuddene, herunder eventulle prioriterede indsatser
på området. Kommunalbestyrelsen har således ansvaret for
styringen af dagtilbuddene i overensstemmelse med de ge-
nerelle bestemmelser i den kommunale styrelseslovgivning,
medmindre andet bestemmes i dagtilbudslovgivningen.
Kommunalbestyrelsen har på den baggrund kompetence til
at træffe enhver beslutning om dagtilbuddene i kommunen
inden for det gældende lovgrundlag. Kommunalbestyrelsen
vil i forlængelse heraf og inden for rammerne af lovforslaget
7
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
eksempelvis kunne fastsætte retningslinjer for, hvornår an-
vendelse af digitale redskaber i dagtilbud fagligt kan be-
grundes.
Friskolerne
anfører, at foreningen bakker op om lovforsla-
get på trods af den relative indskrænkning af dagtilbuddenes
frihed.
Danmarks Private Skoler
anfører, at lovforslaget sætter
begrænsninger på daginstitutioners brug af digitale redska-
ber, og at foreningen er imod, at der lovgives om sådanne
forhold. Foreningen anfører videre, at der bør være tillid til
institutionerne, deres ledelse og medarbejderes evne til at
finde den rette balance i brugen af digitale redskaber, og at
digital dannelse og digitale færdigheder er afgørende. For-
eningen bemærker i forlængelse heraf, at det derfor er væ-
sentligt, at vi forstår og anerkender betydningen af at inte-
grere det digitale, både i forhold til færdigheder og ud fra en
dannelsesmæssig, etisk betragtning, i arbejdet med børn, og
at forbud og begrænsning er en overreaktion, der kan få be-
tydende konsekvenser.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at skærm-
brug indebærer en risiko for, at skærmen erstatter andre ak-
tiviteter, som er en vigtig del af børns udvikling, såsom fæl-
lesskab, leg, tilknytning og nærværende voksen-barn rela-
tion. På den baggrund og ud fra et forsigtighedsprincip fo-
reslås det at ændre signalet i lovgivningen, så det fremad-
rettet er det klare udgangspunkt, at børn ikke skal anvende
eller eksponeres for digitale redskaber eller passiviseres
foran en skærm i den tid, de er i dagtilbud mv.
Red Barnet
ser positivt på lovforslagets intentioner om, at
ingen børn skal være passive forbrugere af digitale medier,
når de er i dagtilbud eller i private pasningsordninger, og at
børn har brug for øjenkontakt, omsorg og nærværende
voksne. Red Barnet har stor tiltro til den pædagogiske fag-
lighed og finder det positivt, at det er indskrevet i lovforsla-
get, at det pædagogiske personale i alderssvarende dagtilbud
til 3-årige børn indtil skolestart kan bruge digitale medier,
hvis det fagligt kan begrundes. Red Barnet bemærker hertil,
at der er mange muligheder i brugen af digitale medier, ikke
kun læring, men også leg, men at det kræver, at digitale me-
dier bruges med omtanke og i samspil med voksne. Red Bar-
net bemærker videre, at det pædagogiske personale derfor i
højere grad bør klædes på med viden om børns digitale liv,
8
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
og hvordan digitale medier kan anvendes på en legende og
lærende måde.
KL
anerkender behovet for at forholde sig kritisk til brug af
digitale redskaber i dagtilbud og anfører, at jo yngre børnene
er, desto tydeligere bør et forsigtighedsprincip være gæl-
dende, jf. nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. KL
mener overordnet, at lovforslaget i sin helhed ikke vil styrke
dagtilbuddenes muligheder for at løfte den pædagogiske
kvalitet, men at lovforslaget medfører en række unødven-
dige regler for kommuner og dagtilbud.
KL
bemærker, at ændringen af dagtilbudsloven går imod re-
geringens generelle målsætning om frisættelse af den offent-
lige sektor. I regeringsgrundlaget anerkendes lokale ledere
og medarbejderes frihed til at yde en faglig indsats, men
denne tillid understøttes ikke i dette lovforslag. Lovændrin-
gen vil medføre unødvendig administration for dagtilbudsle-
dere og pædagogisk personale. KL bemærker videre, at an-
vendelse af digitale redskaber er defineret ved, at barnets op-
mærksomhed er rettet mod det digitale redskab således, at
det pædagogiske personale stadigvæk kan anvende fx E-bø-
ger til oplæsning, telefoner til afspilning af musik og digital-
kameraer til at tage billeder. KL støtter, at digitale redskaber
defineres som computer, tv, mobiltelefoner og/eller tablets
således, at redskaber som køkkenvægte mv. ikke er relevante
for loven.
KL
bemærker, at børn skal lære at begå sig digitalt og at
børn har behov for gradvist at blive introduceret til den digi-
tale verden, og at dagtilbud spiller en vigtig rolle for at skabe
digital dannelse og med at mindske uligheden i teknologi-
forståelse, og at opgaven skal løses i overensstemmelse med
fx Sundhedsstyrelsens anbefalinger for skærmbrug.
KL
anfører, at undersøgelser viser, at dagtilbud i dag anven-
der digitale redskaber i så begrænset grad, at et lovindgreb
er overflødigt. KL bemærker hertil, at kommuner og dagtil-
bud allerede i dag har de nødvendige muligheder og kompe-
tencer til at vurdere den rette brug af digitale redskaber.
For så vidt angår anvendelse af digitale redskaber for de 0-
2-årige børn, bemærker KL, at de er enige i intentionen om,
at brugen af digitale redskaber begrænses, ikke mindst for
børn under to år, men at det bør være op til ledelsen og det
pædagogiske personale i dagtilbud til børn på 0-2-års områ-
det at vurdere, hvornår brug af digitale redskaber fremmer
9
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
dagtilbuddets formål og dermed er fagligt og pædagogisk
begrundet. KL bemærker videre, at vurderingen fordrer tæt
kendskab til børnegruppen og konteksten, og derfor bør træf-
fes lokalt fremfor at være reguleret ved lov.
For så vidt angår anvendelse af digitale redskaber for de 3-
årige børn indtil skolestart, bemærker KL, at en lovændring
er overflødig, da digitale redskaber i forvejen primært an-
vendes til fagligt begrundede pædagogiske aktiviteter, og at
dette evt. kunne indskærpes uden lovændring. KL er enig i,
at det skal være op til det pædagogiske personale at vurdere,
hvornår det fagligt begrundes at anvende af digitale redska-
ber.
KL
støtter, at det pædagogiske personales anvendelse af di-
gitale redskaber i arbejdet med sprogvurdering og eventuel
sprogstimulering af børn, i kommunikationen med forældre
og til administrative formål ikke omfattes af loven.
KL
anfører videre, at der bør tilføjes en undtagelse for brug
af digitale redskaber i forbindelse med inddragelsen af børns
perspektiver på kvaliteten i dagtilbud og i tilsynsarbejdet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår KL’s bemærkning om, at det bør være op til ledelsen
og det pædagogiske personale i dagtilbud til børn på 0-2-
års området at vurdere, hvornår brug af digitale redskaber
er fagligt og pædagogisk begrundet, at Sundhedsstyrelsen
har offentliggjort nye anbefalinger om skærmbrug til børn,
unge og forældre. Sundhedsstyrelsen anbefaler som noget
nyt, at børn under to år ikke bør bruge skærm uden aktivt
samvær med en voksen. Det bemærkes videre, at skærmbrug
indebærer en risiko for, at skærmen erstatter andre aktivite-
ter, som er en vigtig del af børns udvikling, såsom fælles-
skab, leg, tilknytning og nærværende voksen-barn relation.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår KL's bemærkning om, at lovforslaget går imod rege-
ringens generelle målsætning om frisættelse af den offentlige
sektor, at signalet i lovgivningen ud fra et forsigtighedsprin-
cip foreslås ændret, så det fremadrettet er udgangspunktet,
at børn ikke skal anvende eller eksponeres for digitale red-
skaber eller passiviseres foran en skærm i den tid, de er i
dagtilbud mv.
For så vidt angår KL’s bemærkning om, at lovforslaget med-
fører unødvendig administration for dagtilbudsledere og
10
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
pædagogisk personale skal det bemærkes, at lovforslaget
ikke begrænser det pædagogiske personales muligheder for
at anvende digitale redskaber til administrative formål. Lov-
forslaget indebærer således ikke yderligere administration
for dagtilbudsledere eller det pædagogiske personale.
For så vidt angår KL's bemærkning om, at der bør tilføjes
en undtagelse for brug af digitale redskaber i forbindelse
med inddragelsen af børns perspektiver på kvaliteten i dag-
tilbud og i tilsynsarbejdet, skal det bemærkes, at intensio-
nen med lovforslaget er, at børn i dagtilbud som det klare
udgangspunkt ikke skal anvende digitale redskaber i den
tid, de er i dagtilbud mv.
Børn skal, i en dagtilbudskontekst, bruge tiden i hinandens
nærvær, på fællesskaberne, på at lege sammen og være
sammen med nærværende pædagogisk personale.
I alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til
0-2-årige børn foreslås det med lovforslaget, at digitale red-
skaber kun i helt særlige tilfælde vil kunne indgå i lærings-
miljøet. Helt særlige tilfælde vil være, hvis et barn, herunder
et barn med handicap eller kognitive udfordringer, i en kort
periode fagligt vurderes at have brug for ro eller afskærm-
ning ved at sidde med f.eks. en tablet i aktivt samspil med en
voksen.
I alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til
3-årige børn indtil skolestart vil digitale redskaber med lov-
forslaget kun kunne indgå i dagtilbuddets pædagogiske læ-
ringsmiljø, hvis det fagligt kan begrundes.
Såfremt et alderssvarende dagtilbud mv. til 3-årige børn ind-
til skolestart (børnehave) ønsker at anvende et digitalt red-
skab i forbindelse med inddragelse af børnenes perspektiver
på kvaliteten i dagtilbuddet, vil det være et krav, at det fag-
ligt kan begrundes, og at det i fald kun finder sted kortvarigt.
Kommunernes tilsyn med dagtilbuddene er ikke omfattet af
lovforslaget. Kommunerne vil i tilsynet med dagtilbuddene
kunne anvende et digitalt redskab, såfremt det vurderes nød-
vendigt i relation til at inddrage børns perspektiver på kva-
liteten i dagtilbud.
Dette er præciseret i lovforslagets bemærkninger.
11
L 124 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Medierådet for Børn og Unge
ser positivt på det øgede fo-
kus på de mindste børns trivsel, herunder sammenhængen
med digitalt mediebrug. Medierådet finder det fornuftigt, at
regeringen anlægger et forsigtighedsprincip ift. brugen af di-
gitale redskaber i dagtilbud.
Medierådet
deler aftalepartiernes forståelse af fagligt be-
grundet anvendelse af digitale redskaber og anfører videre,
at tilgangen, hvor det pædagogiske personale i relation til en
pædagogisk aktivitet sammen med børnene anvender f.eks.
en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt at vise børnene
detaljer, søge mere viden eller udvide børnenes forståelse
ved at gå mere i dybden med et givent emne i relation til en
konkret aktivitet eller situation, afspejles til fulde i Medierå-
dets indsats ”De første digitale skridt”.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
er bemærkningerne til den foreslåede § 8 a justeret, så det
fremgår, at kommunernes tilsyn med dagtilbuddene ikke er
omfattet af lovforslaget, herunder at kommunerne i relation
til tilsynet, såfremt det vurderes nødvendigt, vil kunne an-
vende digitale redskaber med henblik på at inddrage børne-
nes perspektiver på kvaliteten i dagtilbud.
Der er foretaget enkelte ændringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter i lovforslaget.
12