NOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 2621
Den 18. april 2024
Redegørelse for forskellen mellem et nationalt sprøjteforbud
indenfor de boringsnære beskyttelsesområder og den foreslået
målrettede beskyttelse
Problemstilling
MF Søren Egge Rasmussen (EL) har ifm. med fremsættelse af L 123, forslag til lov om ændring af lov
om vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Målrettet indsats for boringsnære
beskyttelsesområder og forholdet til beskyttelseszonen på 25 m omkring vandboringer), bedt
miljøministeren om at:
”[…] oversende et notat
der redegør for forskellen mellem hurtigst muligt at indføre et generelt forbud
mod sprøjtning i de boringsnære beskyttelsesområder, som det blev aftalt i 2019 (”Tillægsaftale til
Aftale om Pesticidstrategien 2017-2021”,
den 11. januar 2019), og det foreliggende lovforslag, der giver
landmænd og kommuner endnu et halvt år til at indgå frivillige aftaler, hvorefter
kommunalbestyrelserne fra 2025, hvis der ikke kan indgås en aftale, skal give påbud eller nedlægge
forbud? I notatet bedes der indgå en oversigt over de samlede omkostninger for staten, kommunerne
og vandværkerne, merprisen for vandforbrugerne, samt tidshorisonten for hvor lang tid det vurderes
at tage, før alle boringsnære beskyttelsesområder vil være beskyttet mod sprøjtegifte ved et generelt
forbud ift. det foreliggende lovforslag. Desuden bedes der i notatet også indgå en vurdering af risikoen
for, at sager havner i klagenævn og domstole, og hhv. de ekstra omkostninger, som dette risikerer at
medføre ved de to forskellige fremgangsmåder.”
Nationalt forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider indenfor BNBO
Lovgivning
Gennemførelsen af et nationalt sprøjteforbud, således at der indføres et forbud mod erhvervsmæssig
brug af pesticider i BNBO, vil kræve en ændring af miljøbeskyttelsesloven. Sprøjteforbuddet kan
indebære en fast kompensationssats pr. ha areal til grundejeren, som ejer arealer i BNBO, hvor der
erhvervsmæssigt anvendes pesticider
Kompensationen vil som udgangspunkt, og på lige fod med andre drikkevandsbeskyttende
foranstaltninger, skulle betales af den enkelte vandforsyning som ejer indvindingsboringen, og
omkostningen vil således blive oppebåret af vandforbrugerne over vandtaksen. En fast årlig
kompensationssats kendes fra vandforsyningslovens § 64 c, hvor almene vandforsyninger er forpligtet
til at udbetale en årlig godtgørelse til grundejere, som er omfattet af 25 meter zonen.
Miljøministeriet vurderer, at et nationalt sprøjteforbud i BNBO i almindelighed ikke vil udgøre
ekspropriation. Det kan dog på det foreliggende grundlag ikke udelukkes, at et sprøjteforbud i enkelte
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk