Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 123 Bilag 5
Offentligt
2862431_0001.png
Til lovforslag nr.
L 123
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [8. maj 2024]
2. udkast
(Politiske bemærkninger fra EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om
miljøbeskyttelse
(Målrettet indsats for boringsnære beskyttelsesområder og forholdet til beskyttelseszonen på 25 m omkring vandboringer)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 5 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det glæde-
ligt, at der nu endelig kommer fremdrift i beskyttelsen af
danskernes drikkevand, og Enhedslisten bakker derfor op
om lovforslaget.
Samtidig ærgrer Enhedslisten sig dog over det langsom-
me tempo i regeringens såkaldte »akutplan«, og over, at
regeringen med lovforslaget løber fra den politiske aftale om
at indføre et generelt forbud mod at sprøjte i de boringsnæ-
re områder (Tillægsaftaletekst til Aftale om Pesticidstrategi
2017-2021, regeringen.dk, den 11. januar 2019).
Enhedslisten bemærker også med undren, at Miljømini-
steriet allerede den 14. marts 2024, dvs. over to uger forud
for førstebehandlingen af lovforslaget den 2. april 2024,
sendte en bekendtgørelse i høring om fristerne for kommu-
nernes beskyttelsesindsats, jf. ministerens svar på spørgsmål
8 til L 123. Det fremgår deraf, at regeringen allerede forud
for de politiske drøftelser af lovforslaget i Folketinget og i
strid med den indgåede politiske aftale havde lagt sig fast
på den foreslåede ændring af lov om vandforsyning m.v.
og lov om miljøbeskyttelse. EL betragter dette som et klart
aftalebrud fra regeringens side.
Vores drikkevand er alvorligt truet: I 2023 var der pest-
icidfund i 51,8 pct. af de aktive boringer, og i 12,7 pct.
var grænseværdierne overskredet. Samtidig blev der i 2022
og 2023 fundet pesticider i ca. 80 pct. af prøverne af det
øvre grundvand, dvs. fremtidens drikkevand, og i 40 pct. af
prøverne var indholdet over grænseværdien. EL mener, at
alvorligheden af de mange pesticidfund i langt højere grad
burde afspejles i indsatsens tempo.
Med det foreliggende lovforslag vil landbrug kunne fort-
sætte med at sprøjte giftstoffer ovenpå de boringsnære om-
råder til og med høsten 2025, jf. svar på spørgsmål 3 til L
123. Dvs. 3 år længere end aftalt i 2019.
Enhedslisten har derfor stillet ændringsforslag om, at et
generelt sprøjteforbud i de boringsnære områder skal træ-
de i kraft snarest muligt. EL noterer sig med ærgrelse, at
regeringen ikke bakker op om ændringsforslaget, som er i
overensstemmelse med den oprindelige politiske aftale.
Enhedslisten er grundlæggende uenig i regeringens om-
vendte tilgang til forureneren betaler-princippet, hvor reg-
ningen for, at forurenerne stopper med at forurene vores
DokumentId
Journalnummer
L 123 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2862431_0002.png
2
drikkevand, væltes over på vandselskaberne og dermed for-
brugerne, og for EL er det vigtigt, at når nu regeringen
har valgt denne tilgang, at det så i det mindste sikres, at
landbrug ikke overkompenseres.
Enhedslisten har derfor stillet et subsidiært ændringsfor-
slag om, at der skal være forbud mod, at grundejere med
landbrugsarealer i boringsnære beskyttelsesområder udtages
eller udpeges som medlemmer af særlige taksationskommis-
sioner og overtaksationskommissioner, med det formål at
minimere risikoen for inhabilitet i kommissionerne, som vi
har set i forbindelse med udmåling af erstatninger til min-
kerhvervet.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Målrettet indsats for boringsnære beskyttelsesområder
og forholdet til beskyttelseszonen på 25 m omkring
vandboringer)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4]
Til § 1
2)
Paragraffen
udgår.
[De foreslåede regler om at indgå aftaler om dyrkningsprak-
sis eller andre restriktioner i arealanvendelsen udgår]
Til § 2
3)
I den under
nr. 1
foreslåede tilføjelse til
§ 21 b, stk. 2,
udgår »§ 24 a, stk. 1, eller«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Principalt:
4)
Nr. 2-5
udgår, og i stedet indsættes:
»01.
Efter § 21 c indsættes:
Ȥ 21 d.
Inden for et boringsnært beskyttelsesområde, der
er udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1,
nr. 6, i lov om vandforsyning, m.v., må der ikke til erhvervs-
mæssigt formål anvendes pesticider.«
02.
I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 21 c, stk. 1-3,«:
»§ 21 d,«.«
[Det foreslåede kommunale påbud eller forbud mod er-
hvervsmæssig anvendelse af pesticider inden for et borings-
nært beskyttelsesområde, udgår og erstattes af et nationalt
forbud, og der indsættes strafbestemmelse til den med æn-
dringsforslaget foreslåede § 21 d]
Subsidært:
5)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 64 f, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Grundejere med landbrugsarealer i boringsnære beskyt-
telsesområder kan ikke udtages eller udpeges som medlem-
mer af særlige taksationskommissioner og overtaksations-
kommissioner.«
[Forbud mod, at grundejere med landbrugsarealer i borings-
nære beskyttelsesområder udtages eller udpeges som med-
lemmer af særlige taksationskommissioner og overtaksati-
onskommissioner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere lovforslagets titel som konse-
kvens af, at der indføres et nationalt forbud mod erhvervs-
mæssig anvendelse af pesticider inden for boringsnære be-
skyttelsesområder, jf. ændringsforslag nr. 4, og at ændring af
lov om vandforsyning m.v. derfor udgår, jf. ændringsforslag
nr. 2. Forslagets titel vil således være »Forslag til lov om
ændring af lov om miljøbeskyttelse (Forbud mod erhvervs-
mæssig anvendelse af pesticider og forholdet til beskyttel-
seszonen på 25 m omkring vandboringer)«.
Ændringsforslaget er således en konsekvens af ændrings-
forslag nr. 2 og 4.
Til nr. 2
Det foreslås, at den med § 1 i lovforslaget foreslåede § 13
f i lov om vandforsyning m.v. om at indgå aftaler om dyrk-
ningsrestriktioner og andre restriktioner i arealanvendelsen i
boringsnære beskyttelsesområder udgår.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med
ændringsforslag nr. 4 stilles forslag om et nationalt forbud,
og der er derfor ikke længere et behov for at kunne indgå
aftaler med det foreslåede indhold.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af, at den foreslåede § 24 a udgår, og at § 24 a derfor
ikke skal indgå i den foreslåede ændring til § 21 b, stk. 2, jf.
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring, hvorefter nr. 2-5 udgår indebæ-
rer, at forslaget om kommunernes pligt til at udstede påbud
og forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider in-
den for boringsnære beskyttelsesområder, udgår og erstattes
af et nationalt forbud. Baggrunden, for at nr. 3-5 udgår, er
konsekvensændringer som følge af, at den foreslåede § 24 a
udgår.
Med ændringen under nr. 01 foreslås det, at der efter §
21 c indsættes § 21 d. Den foreslåede ændring indebærer,
at der foreslås indsat en bestemmelse om, at der ikke til
erhvervsmæssigt formål må anvendes pesticider inden for
boringsnære beskyttelsesområder, der er udpeget efter regler
udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6, i lov om vandforsy-
ning m.v.
L 123 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2862431_0003.png
3
Det vurderes, at det ikke på forhånd kan udelukkes, at det
foreslåede nationale forbud kan ramme enkelte grundejere
med en intensitet, så det kan få karakter af ekspropriation.
Det må bero på en konkret vurdering, om der i de en-
kelte tilfælde foreligger ekspropriation. Hvis der foreligger
ekspropriation, vil den pågældende grundejer have krav på
erstatning, jf. grundlovens § 73.
Den under nr. 02 foreslåede ændring indebærer, at der
indsættes § 21 d i § 110, stk. 1, nr. 1, hvorefter overtrædelse
af det foreslåede forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider inden for boringsnære beskyttelsesområder straf-
fes med bøde.
Til nr. 5
Efter den foreslåede § 64 f, stk. 1, kan transportministe-
ren nedsætte en eller flere særlige taksationskommissioner
og overtaksationskommissioner, som kan behandle klager
over afgørelser, som er truffet af kommunalbestyrelsen i
henhold til § 64 e, stk. 2. Transportministeren kan efter
den foreslåede § 64 f, stk. 2, fastsætte nærmere regler om
bl.a. disse kommissioners sammensætning. Som anført i be-
mærkningerne til lovforslaget, vil sammensætningen af de
særlige kommissioner skulle svare til sammensætningen af
de eksisterende taksations- og overtaksationskommissioner,
jf. vejlovens §§ 105 og 106.
Det foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i den foreslåede
§ 64 f, stk. 1, der fastsætter, at grundejere med landbrugs-
arealer i boringsnære beskyttelsesområder ikke kan udtages
eller udpeges som medlemmer af sådanne særlige taksati-
onskommissioner og overtaksationskommissioner. Forslaget
skal udgøre et værn mod interessekollision.
Den foreslåede ændring vil indebære, at en formand for
en nedsat særlig taksationskommission ikke vil kunne udta-
ge en grundejer med landbrugsarealer i boringsnære beskyt-
telsesområder fra listen over de medlemmer, som kommu-
nerne har udpeget efter vejlovens § 105, stk. 3, som medlem
af kommissionen.
For så vidt angår nedsatte særlige overtaksationskommis-
sioner vil forslaget både indebære, at transportministeren
ikke vil kunne udpege grundejere med landbrugsarealer
i boringsnære beskyttelsesområder som faste medlemmer
(med suppleant) af en sådan særlig overtaksationskommissi-
on, og at formanden for en særlig overtaksationskommission
ikke vil kunne udtage en grundejer med landbrugsarealer i
boringsnære beskyttelsesområder blandt de medlemmer af
overtaksationskommissionerne, som kommunerne har udpe-
get efter vejlovens § 106, stk. 3, som medlem af kommissio-
nen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar 2024 og var
til 1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 29. februar 2024 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S)
Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
22
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
7
7
L 123 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2862431_0004.png
4
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
16
15
15
14
10
9
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
1
1
1
1
5