Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 123 Bilag 1
Offentligt
2831970_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-6520
Den 7. februar 2024
Til udvalgets orientering fremsendes hermed resumé af forslag til lov om ændring af lov om
vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Målrettet indsats for boringsnære beskyttelsesområder
og forholdet til beskyttelseszonen på 25 meter omkring vandboringer).
Det primære formål med lovforslaget er at udmønte regeringens akutplan for drikkevandsbeskyttelse.
Lovforslaget ændrer vandforsyningsloven og miljøbeskyttelsesloven. Det rummer følgende forslag til
ændringer og tilføjelser:
-
Et forslag til en ny § 13 f i lov om vandforsyning, mv. der regulerer aftaler om pesticidfri drift
mellem vandforsyninger grundejere i boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) udpeget efter
§ 11 a, stk. 1, nr. 6 i lov om vandforsyning, mv., hvor kommunalbestyrelsen efter regler udstedt
i medfør af § 13 e i lov om vandforsyning, mv. har vurderet et indsatsbehov til beskyttelse af
drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider.
Et forslag til at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om aftaleindgåelse, herunder om
tidsfrister, vilkår og rammer for aftaleindgåelsen.
Et forslag til, at § 21 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse ændres således, at afgørelser efter § 24
a og § 26 a ophæver beskyttelsen i 25 meter zonen efter § 21 b, stk. 1, hvorefter afgørelserne
efter §§ 24 og 26 a gælder i stedet for.
Et forslag til en ny § 24 a i lov om miljøbeskyttelse, hvorefter kommunalbestyrelsen, hvis der
ikke kan opnås en aftale efter § 13 f skal give påbud eller nedlægge forbud mod
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider inden for et boringsnært beskyttelsesområde, når der
ifølge en risikovurdering er for behov for indsatser til beskyttelse af drikkevandsinteresser
mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider.
Et forslag til at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af påbud og
forbud, herunder om vilkår og frister.
Et forslag til en ny § 64 e i lov om miljøbeskyttelse, hvorefter erstatning efter § 24 a betales af
de brugere af vandet, der har fordel af påbuddet eller forbuddet.
Et forslag til at erstatningens størrelse kan indbringes af grundejeren og vandforsyningen for
taksationsmyndighederne.
-
-
-
-
-
-
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 123 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
-
Et forslag til en tilføjelse til § 95 i lov om miljøbeskyttelse i et nyt stykke 3, hvorefter klager
over påbud eller forbud efter § 24 a, stk. 1, ikke har opsættende virkning, medmindre Miljø- og
Fødevareklagenævnet bestemmer andet.
./..
Lovforslaget har været i 4 ugers høring fra den 20. november 2023 til den 18. december 2023 og igen i
høring fra den 26. januar 2024 til den 2. februar 2024 og forventes fremsat den 29. februar.
Lovforslaget 1. behandles den 2. april med henblik på ikrafttrædelse den 1. juli 2024. Det bemærkes, at
der indkommet eksterne høringssvar, som vil blive offentliggjort sammen med høringsnotat i
forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget. Det bemærkes hertil, at høringssvarene har givet
anledning til en række ændringer, hvoraf de væsentligste er, at udgifter til tinglysning i forbindelse
med aftaler efter § 13 f og påbud eller forbud § 24 a fortsat skal afholdes af grundejerne, men at
udgiften kan indregnes i både beløbet for aftalen efter § 13 f og i erstatningssummen, som kommunen
fastsætter i forbindelse med, at der træffes afgørelse om påbud eller forbud. og at udgifter til
taksationskommissionernes sagsbehandling ikke afholdes af vandforsyningerne, men af kommunerne.
Lovforslaget er ydermere blevet præciseret efter den eksterne høring på baggrund af lovteknisk
tilbagemelding fra Justitsministeriet.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
2