Det her er jo et ret uigennemskueligt lovforslag, og på en måde lyder det jo ikke særlig betryggende, især ikke, når man kan læse, hvad det er for nogle delelementer, lovforslaget omhandler.
Det er faktisk en lang række vigtige initiativer. Det er vigtigt, at Finanstilsynet har de rette beføjelser, og det er vigtigt, at vi er i stand til at overholde bestemmelserne i den nye DORA-forordning i forhold til bl.a. at imødegå trusler fra cyberkriminalitet og angreb på it rundtomkring i banker osv. Hvis man kigger på nogle af de andre delelementer, der omhandler firmapensionskasser, skærpet ansvarsvurdering for ledelsesmedlemmer i finansielle virksomheder osv., Finanstilsynets mulighed for at udnævne forsikringsselskaber til opgaver osv., så er det en lang række vigtige ting. Danmarksdemokraterne vil også stemme for det samlede forslag.
Vi bakker sådan set op om de enkelte formål i loven, men når det så er sagt, vil jeg også godt sige, at det jo ikke er særlig godt, at man fremlægger så vidtforgrenede lovforslag i et samlet lovforslag. Lad mig minde om, at regeringen med det her lovforslag har oversendt et lovforslag på omkring 500 sider, som vedrører rigtig mange forskellige emner. Jeg ved ikke, hvordan man skal imødegå det, andet end ved at sige til ministeren, at det er et meget forskelligartet lovforslag. Vi anerkender, at det er vigtige ting, og at det også er gode tiltag, men vi synes også, at det kan sættes spørgsmålstegn ved, om vi føler os fuldstændig på sikker grund i forhold til de mange forskellige delelementer, som lovforslaget indeholder.
Hvis vi bare går tilbage til sidste uge, så var Finansudvalget i USA, i Washington, og vi havde møder med IMF, Verdensbanken samt en lang række forskellige rådgivere, analyseinstitutter og folk, der er inden for international bankdrift, og flere steder var der nogle udvalgsmedlemmer, som spurgte ind til, hvad man egentlig ser som den største trussel mod verdensfinanserne i almindelighed, og der var det overvejende svar altid, at det var cybertruslerne. Det er noget, der kan lamme, forskrække og ødelægge aktiemarkeder, valutakurser og alt mulig andet, og det kan ødelægge private virksomheder. Derfor er det nok heller ikke helt ved siden af, at det nok ubetinget er det allermest vigtige at have styr på i den her digitale tidsalder. Det er de trusler, som der jo også kommer, for vi må jo indrømme, at mange af dem, der har en kreativ tilgang, også har ret gode evner til det, som nogle vil kalde at drille, men som andre nok vil kalde at ødelægge. Vi kan godt leve med, at der er russere, der sidder og ødelægger en lille lufthavn ovre i Jylland, fordi de synes det er sjovt, men hvis man til gengæld går ind og rammer hele vores banksektor, vil det være til stor skade.
Derfor vil jeg egentlig også i dag vælge at bruge min tale på de dele af det her lovforslag, som netop italesætter de det, der handler om DORA-forordningen og ikt-kriminalitet og andre områder, og hvor man netop også fra fælles europæisk side har kunnet se, at det er vigtigt, at vi har styr på de delelementer.
Så Danmarksdemokraterne er lidt bitre over, at vi har et lovforslag på 500 sider, men omvendt anerkender vi jo også, at delelementerne er fornuftige. Så vi kan på den baggrund støtte lovforslaget.