Erhvervsudvalget 2023-24
L 121 Bilag 7
Offentligt
2862440_0001.png
Til lovforslag nr.
L 121
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven
(Krav om anmeldelse af visse fusioner under omsætningstærsklerne, indførelse af mulighed for markedsefterforskning og
bødeudmåling m.v.)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, DD, M, EL, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA, KF og DF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget be-
mærker, at KF kerer sig om erhvervslivets retssikkerhed,
som partiet mener er truet.
KF anerkender behovet for effektive konkurrenceregler
og en effektiv håndhævelse ved overtrædelse af konkurren-
celove, men forholder sig skeptisk over for lovforslagets
indhold. Først og fremmest er lovforslaget fremsat uden en
evaluering af de seneste stramninger af konkurrenceloven
og uden et lovforberedende udvalg med inddragelse af er-
hvervslivet, ligesom det er blevet gjort i vores nabolande
Norge og Sverige. Dernæst tillades det med lovforslaget,
at konkurrencemyndigheder kan udstede adfærdsmæssige
påbud til virksomheder, selv om de ikke bryder med konkur-
rencelovgivningen. Det er en bekymrende udvikling, som
svækker virksomhedernes retssikkerhed. Endvidere vurderes
lovforslaget at medføre omkostninger på 10-15 mio. kr.
årligt, men her medregnes ikke de interne complianceom-
kostninger og eksterne rådgiveromkostninger, som virksom-
hederne bliver påført. KF er på den baggrund bekymret over
de reelle omkostninger for erhvervslivet.
Generelt ser KF flere og flere eksempler på, at virksom-
hedernes retssikkerhed er truet, og dette lovforslag står ikke
alene i den udvikling. Antallet af love og bekendtgørelser,
der indeholder adgang til myndighedskontrol uden retsken-
delse, er steget markant. Som virksomhed har man ikke mu-
lighed for at deponere et omstridt skattekrav, hvorfor man
kan risikere at skulle betale endog meget høje rentebeløb,
hvis man taber sagen. Og med det nye forslag til ændring af
konkurrenceloven udstyres konkurrencemyndighederne med
to nye skønsbeføjelser.
Derfor har KF tidligere i 2024 taget initiativ til fremsæt-
telse af beslutningsforslag nr. B 130 om at sikre retssikker-
heden for erhvervslivet, ligesom KF også snarest fremsætter
endnu et beslutningsforslag, der handler om virksomheders
ret til kompensation.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 23, stk. 2, nr. 5,
der bliver nr. 6, ændres »§ 12 g
eller« til: »§ 12 g,«.«
AX029888
L 121 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2/5-24
2862440_0002.png
2
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås det, at i § 23, stk.
2, nr. 5, der bliver nr. 6, udgår »eller«. Som denne ændring
er affattet, vil der lovteknisk mangle et komma efter Ȥ 12
g« i bestemmelsen.
Det foreslås derfor at rette »§ 12 g eller« til »§ 12 g,«.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til
1. behandling den 14. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsmini-
steriet har den 27. februar 2024 foretaget en teknisk gen-
nemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 10. no-
vember 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –
bilag 43. Den 28. februar 2024 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Kris Jensen Skriver (S) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Louise Elholm (V)
fmd.
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian Skibby (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (LA)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL)
Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5