Tusind tak for det, formand, og tusind tak for bemærkningerne og, kan man vel sige, den altovervejende positive modtagelse af lovforslaget her. Som det jo allerede er sagt, er det, vi førstebehandler, jo et lovforslag om, som det hedder, ændring af lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, og dernæst lov om produkter og overvågning og forskellige andre love på Sikkerhedsstyrelsens område.
Jeg tror, jeg vil starte med den del, der handler om fyrværkeri. Jeg tror, at de fleste af os, der er til stede her i salen, og dem, der kigger på, fejrer årets sidste aften ved at se den mørke himmel oplyst i meget smukke farver. Det er uden tvivl en stærk tradition i Danmark, som vi selvfølgelig skal fastholde, men som der også er blevet sagt heroppe fra talerstolen, er det jo ikke alle, der forbinder lyden af bulder og brag med det, som de fleste af os andre forbinder det med, altså fest og farver.
Der er krigsveteraner, der er flygtninge, der er dyr og sikkert også andre, som ikke synes, at nytårsaften er en fest, og særlig også dagene op til nytårsaften, hvor vi ved, at der bliver skudt meget fyrværkeri af. I dag er det som sagt lovligt at fyre af allerede fra den 27. december. Der er altså flere dage med brag og raketter, som jo både kan vække traumer og ubehag til live. Derfor foreslår vi som sagt for det første at afkorte affyringsperioden, så man kun må affyre fyrværkeri 31. december og 1. januar. For selvfølgelig hører fyrværkeri til og skal have sin plads på en nytårsaften, men vi skal, som det også er sagt heroppe fra, finde en balance. Ved at skære i affyringsperioden tager vi hensyn til flere og mere, uden at vi går på kompromis med traditionerne.
Et andet element i lovforslaget her handler jo så om at sikre en bedre balance. I det her tilfælde handler det om at sikre en bedre balance i Sikkerhedsstyrelsens sanktionsniveau og kontrolbeføjelser i forhold til produkter og også markedsovervågning. På den ene side er det selvfølgelig uhyre vigtigt, at man som forbruger trygt og sikkert kan købe og anvende produkter. Derfor skal der være kontrol. På den anden side skal sanktioner mod virksomheder, der ikke overholder reglerne, jo selvfølgelig også være rimelige. For der er forskel på, om man snyder bevidst eller ikke, og derfor foreslår vi at ændre produktloven, så sanktionerne over for virksomhederne bliver mere fair.
De, der bevidst snyder, skal så sanktioneres hårdt, mens de erhvervsdrivende, der gerne vil overholde reglerne og bidrager til forbrugersikkerheden, i højere grad skal vejledes og peges, om man vil, i den rigtige retning. Derfor foreslår vi altså flere lempelser af sanktionsniveauet for at imødekomme virksomheder, der begår mindre alvorlige overtrædelser og også udviser samarbejdsvilje. F.eks. kan en virksomhed ved en fejl jo komme til at angive fabrikanten det forkerte sted på et produkt. Det er en overtrædelse, men overtrædelsen har jo ikke nogen sundheds- eller sikkerhedsmæssig konsekvens for noget eller nogen.
Mere alvorlige overtrædelser og gentagelsestilfælde skal fortsat, som man kan se af forslaget, politianmeldes og selvfølgelig også sanktioneres. Det kan eksempelvis være en virksomhed, der sælger legetøj, hvor der risiko for, at et barn kan blive kvalt. I sådan et tilfælde skal der fortsat ske politianmeldelse, så forældre trygt og sikkert kan købe legetøj til deres børn på det danske marked.
Det sidste element i lovforslaget, jeg vil nævne, er en ændring af elsikkerhedsloven, bl.a. bestemmelserne om Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed, hvor rådets sammensætning bliver mere fleksibel og kan afspejle udviklingen på området. Derudover skal lovforslaget sikre konkret implementering af visse bestemmelser i EU's tilgængelighedsdirektiv, som det hedder, der også har været omtalt heroppe fra.
Alt i alt tror vi i regeringen selvfølgelig på, at lovforslaget vil sikre gode balancer i de regler, som vi her har i spil. Eksempelvis så vi fortsat kan fejre nytåret med fyrværkeri, men så vi samtidig tilgodeser dem, som føler sig generet af det, og at vi som forbrugere fortsat kan opleve sikkerhed omkring de produkter, vi køber, men hvor vi samtidig er fair over for de virksomheder, som sælger dem, og som begår mindre fejl, og som fremadrettet bliver vejledt bedre, mens dem, der bevidst snyder, så bliver sanktioneret hårdere.
Alt i alt kommer der altså bedre balance i lovgivningen, ved at vi tager hånd om eksempelvis affyring af fyrværkeri. Det sker bl.a. ud fra de hensyn, som jeg nævnte, altså at der er nogle, for hvem bulder og brag i dagene op til nytår ikke er den fest, som det er for os andre. Jeg ser frem til et godt samarbejde om lovforslaget og står selvfølgelig til rådighed for den videre udvalgsbehandling. Tak for ordet.