Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Afskæring af voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med fodlænke)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, SIU, IA
og SP) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at voldtægt er en grov krænkelse af den enkelte persons
integritet og seksuelle selvbestemmelsesret, og med en vold-
tægt følger ofte langvarige negative konsekvenser for både
voldtægtsoffer og pårørende. Derfor bør både straf og afso-
ningsform for voldtægtsdømte til enhver tid afspejle den
meget alvorlige forbrydelse, som voldtægt er.
Samtykkeloven betyder, at langt flere i dag anmelder
voldtægt, langt flere bliver sigtet, og voldtægtssager bliver
i det hele taget taget langt mere seriøst af det juridiske
system.
Lovforslaget skal afskære personer, der dømmes for
voldtægt, fra at afsone straffen med fodlænke. I SF anerken-
der vi lovforslagets helt centrale formål om at skabe øget
tryghed for ofre for voldtægtsforbrydelser, men SF bemær-
ker også, at lovforslaget går imod de senere års tendens
henimod øget brug af alternativer til fængselsstraf.
SF bemærker, at fodlænkeordningen er kendt som et godt
alternativ til fængselsstraf, og at den sikrer den dømte bedre
tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet un-
der afsoning og således mindsker risikoen for, at den dømte
havner i ny kriminalitet. Brugen af fodlænke bør derfor
generelt øges.
Det bemærkes i øvrigt af Danske Advokater i deres hø-
ringssvar til lovforslaget, at mange voldtægtsdømte første-
gangsovertrædere er helt unge mennesker, hvorfor der er en
resocialiseringsudfordring, som man bør forholde sig til i
det videre politiske arbejde. Dette synes dog ikke reflekteret
i lovforslaget, hvilket er ærgerligt.
Muligheden for at afskære brugen af fodlænke findes
imidlertid allerede med de eksisterende regler på områ-
det. Lovforslagets nødvendighed kan derfor betvivles, idet
fodlænke allerede i dag kan undlades hvis hensynet til rets-
håndhævelsen kræver det, eller hvis den dømtes forhold i
øvrigt ikke er hensigtsmæssige, herunder f.eks. også ved
mistanke om, at den dømte ikke vil overholde de vilkår, der
knytter sig til afsoning med fodlænke i hjemmet.
SF beklager, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvad de
hidtidige erfaringer har været med anvendelse af fodlænke
over for voldtægtsdømte. Det havde været relevant at kende
problemerne og baggrunden for lovforslaget.
Det fremgår til gengæld, at lovforslaget forventes at øge
belægget i Kriminalforsorgen med cirka to fængsels- og
arrestpladser og cirka ti udslusningspladser. Det er i sig selv
ikke så meget, men i en tid, hvor Kriminalforsorgen er under
pres, udgør ethvert ekstrapres et problem.
SF har foreslået en forsøgsordning med straksfodlænke,
der muliggør, at dømte i visse sagstyper starter afsoning
med fodlænke umiddelbart efter dom og fodlænkestraffen
indregnes i den samlede afsoning.
AX029285