Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Afskæring af voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med fodlænke)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at voldtægt er en grov krænkelse af den enkelte persons
integritet og seksuelle selvbestemmelsesret, og med en vold-
tægt følger ofte langvarige, negative konsekvenser for både
voldtægtsoffer og pårørende. Derfor bør både straf og afso-
ningsform for voldtægtsdømte til enhver tid afspejle den
meget alvorlige forbrydelse, som voldtægt er.
Samtykkeloven betyder, at langt flere i dag anmelder
voldtægt, langt flere bliver sigtet, og voldtægtssager bliver
i det hele taget taget langt mere seriøst af det juridiske
system.
Lovforslaget skal afskære personer, der dømmes for
voldtægt, fra at afsone straffen med fodlænke. I SF anerken-
der vi lovforslagets helt centrale formål om at skabe øget
tryghed for ofre for voldtægtsforbrydelser, men SF bemær-
ker også, at lovforslaget går imod de senere års tendens
henimod øget brug af alternativer til fængselsstraf.
SF bemærker, at fodlænkeordningen er kendt som et godt
alternativ til fængselsstraf, og at den sikrer den dømte bedre
tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet un-
der afsoning, og således mindsker risikoen for at den dømte
havner i ny kriminalitet. Brugen af fodlænke bør derfor
generelt øges.
Det bemærkes i øvrigt af Danske Advokater i deres hø-
ringssvar til lovforslaget, at mange voldtægtsdømte første-
gangsovertrædere er helt unge mennesker, hvorfor der er en
resocialiseringsudfordring, som man bør forholde sig til i
det videre politiske arbejde. Dette synes dog ikke reflekteret
i lovforslaget, hvilket er ærgerligt.
Muligheden for at afskære brugen af fodlænke findes
imidlertid allerede med de eksisterende regler på områ-
det. Lovforslagets nødvendighed kan derfor betvivles, idet
hvis hensynet til retshåndhævelsen kræver det, eller hvis
den dømtes forhold i øvrigt ikke er hensigtsmæssige, kan
fodlænke allerede i dag undlades, herunder f.eks. også ved
mistanke om at den dømte ikke vil overholde de vilkår, der
knytter sig til afsoning med fodlænke i hjemmet.
SF beklager, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvad de
hidtidige erfaringer har været med anvendelse af fodlænke
overfor voldtægtsdømte. Det havde været relevant at kende
problemerne og baggrunden for lovforslaget.
Det fremgår til gengæld, at lovforslaget forventes at øge
belægget i Kriminalforsorgen med ca. to fængsels- og arrest-
pladser og ca. 10 udslusningspladser. Det er i sig selv ikke
så meget, men i en tid hvor Kriminalforsorgen er under pres,
udgør ethvert ekstrapres et problem.
SF har foreslået en forsøgsordning med ’straks-fodlæn-
ke’, der muliggør, at dømte i visse sagstyper starter afsoning
DokumentId
Journalnummer