Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 , L 119 A , L 119 B , L 119 C
Offentligt
2840751_0001.png
20. marts 2024
J.nr. 2024 - 2497
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 119 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og
forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering
af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig
momsregel ved el- og gas-handel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer,
godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om behold-
ningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og
manglende beholdnings-regnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak
samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter
og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden inde-
holdelse af kildeskat m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 18. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 119b - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at kommentere høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser
2840751_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere på høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse
virtuelt leverede ydelser, herunder redegøre for indholdet af de nye leveringsstedsregler,
frem for blot at henvise til, at disse vil blive beskrevet nærmere i Skattestyrelsens juridiske
vejledning, således som det er gjort i høringsnotatet s. 15? FSR har således bl.a. påpeget,
at der kan være afgrænsningsmæssige udfordringer, når der til arrangementer er både fy-
sisk og virtuel adgang og efterspurgt klare retningslinjer for, hvorvidt det er muligheden
for fysisk deltagelse eller den virtuelle adgang, der har forrang.
Svar
I L 119 foreslås det bl.a. at justere momsreglerne for leveringssted for visse virtuelt leve-
rede ydelser.
Selvom momsområdet er harmoniseret i EU, er momssatserne ikke harmoniserede, og
derfor tilstræbes det at have regler, der i videst muligt omfang sikre forbrugslandsbeskat-
ning. Forslaget om justering i momsreglerne for leveringssted for visse virtuelt leverede
ydelser har til hensigt at sikre dette i højere grad end de nugældende regler.
Når en forbruger deltager fysisk i et arrangement inden for kultur, kunst, sport, viden-
skab, undervisning, underholdning o. lign., skal der betales moms i det land, hvor arran-
gementet finder sted og dermed det sted, hvor ydelsen forbruges. Denne regel ændres
ikke.
Er der derimod tale om, at en forbruger deltager virtuelt, vil en momsbetaling i forbruge-
rens land oftest medføre forbrugslandsbeskatning. Efter gældende regler betales der dog
kun moms i forbrugerens land, hvis der er tale om en elektronisk leveret ydelse karakteri-
seret ved, at der er minimal menneskelig involvering i levering af ydelsen. Det betyder, at
der efter gældende regler i de konkrete tilfælde af salg af virtuel adgang til et arrangement
skal foretages en vurdering af, om der er tale om en elektronisk leveret ydelse med moms-
betaling i forbrugeres land, eller om der er så meget menneskelig involvering forbundet
med leveringen, at der skal betales moms i sælgers land.
Da denne vurdering af, om der er tale om en elektronisk leveret ydelse eller ikke kan være
vanskelig at foretage i de konkrete tilfælde, foreslås det, at der ved salg af virtuel adgang
altid skal betales moms i forbrugerens land. Hermed bliver de nuværende afgrænsnings-
problemer ved salg af virtuel adgang til arrangementer fjernet.
Hvorvidt der sælges fysisk adgang til et arrangement eller virtuel adgang skal ligesom efter
gældende regler vurderes i de konkrete tilfælde.
Side 2 af 2