Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 118
Offentligt
Bilag til KEF L 118
svar på spm. 4
Et ændringsforslag om opdeling af lovforslaget kan udformes på følgende nedenstående måde. Det er i for-
bindelse hermed vigtigt at bemærke, at det nuværende lovforslags foreslåede regler vedrørende henholds-
vis energisyn/energiledelse og klimasyn begge er foreslået i energisparelovens kapitel 5. For at imøde-
komme anmodningen om deling af lovforslaget har det været nødvendigt at nyaffatte kapitel 5 i både det
nye ændringsforslag A og nye ændringsforslag B. I det ene er delen vedrørende energisyn taget ud og i det
andet er delen vedrørende klimasyn taget ud af kapitel 5. Det betyder processuelt, at såfremt ændringsfor-
slaget om deling af lovforslaget bliver vedtaget og der er flertal for begge del-lovforslag, vil det være nød-
vendigt at sikre, at lovforslaget vedrørende energisyn bliver vedtaget først, hvorefter man til tredjebehand-
lingen af lovforslaget vedrørende klimasyn fremsætter et ændringsforslag, som indeholder en nyaffattelse
af energisparelovens kapitel 5, der er identisk med kapitel 5 i det oprindeligt fremsatte lovforslag.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Ud-
møntning af klimasyn fra grøn skattereform 2022 og implementering af nye krav til energiledelsessyste-
mer og energisyn)
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Im-
plementering af nye krav til energiledelsessystemer og energisyn)« omfattende § 1 og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Ud-
møntning af klimasyn fra grøn skattereform 2022)« omfattende § 1 og § 2, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Obligatoriske energiledelsessystemer og energisyn i visse virksomheder
Energiledelsessystemer og energisyn
§ 15.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse virksomheder er forpligtede til
at indføre et energiledelsessystem eller til at gennemføre energisyn. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om følgende:
1) Hvilke virksomheder der er omfattet af krav om at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre
energisyn.
2) Krav til indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af kvalifice-
rede eksperter og anvendelse af akkrediterings- og certificeringsordninger.
3) Krav til rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
4) Hel eller delvis undtagelse fra krav om at indføre et energiledelsessystem eller at gennemføre energisyn.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af omkostninger, der er
forbundet med at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn i overensstemmelse med
regler udstedt i medfør af stk. 1.
Godkendelsesordning for eksperter der udfører energisyn
§ 16.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksper-
ter, herunder juridiske personer, der udfører energisyn omfattet af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om betingelser for godkendelse, om registrering, offentliggørelse,
administration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordningen.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om bemyndigelse af en institution un-
der ministeriet, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation
til at godkende og føre tilsyn med eksperter, der udfører energisyn omfattet af regler udstedt i medfør af §
15, stk. 1, og til at opkræve gebyr efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørel-
ser truffet af en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation, der er bemyndiget til at
varetage opgaver i regler fastsat i medfør af stk. 2.
Tilsyn og påbud
§ 17.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med overholdelse af regler ud-
stedt i medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan meddeles påbud om
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under ministeriet eller en an-
den offentlig myndighed til at føre tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og til at meddele på-
bud i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2.
Gebyr
§ 17 a.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
af omkostninger ved tilsyn og påbud efter regler udstedt i medfør af § 17.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
af omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør af § 16.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af § 20, stk. 4, nr. 2, ændres »§ 17, stk. 2, § 17 a, stk. 3, og« til: »§
16, stk. 2, § 17, stk. 3, og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Obligatoriske klimasyn i visse virksomheder
Klimasyn
§ 15.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse virksomheder er forpligtede til
at gennemføre klimasyn med fokus på at identificere CO
2
-reducerende tiltag. Ministeren kan herunder fast-
sætte regler om følgende:
1) Hvilke virksomheder der er omfattet af krav om at gennemføre klimasyn.
2) Krav til indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af kvalifice-
rede eksperter og anvendelse af akkrediterings- og certificeringsordninger.
3) Krav til rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
4) Hel eller delvis undtagelse fra krav om at gennemføre klimasyn.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af omkostninger, der er for-
bundet med at gennemføre klimasyn i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af stk. 1.
Godkendelsesordning for eksperter der udfører klimasyn
§ 16.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en godkendelsesordning for eksper-
ter, herunder juridiske personer, der udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i medfør af § 15. Ministe-
ren kan herunder fastsætte regler om betingelser for godkendelse, om registrering, offentliggørelse, admi-
nistration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordningen.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om bemyndigelse af en institution un-
der ministeriet, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation
til at godkende og føre tilsyn med eksperter, der udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i medfør af §
15, stk. 1 og til at opkræve gebyr efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørel-
ser truffet af en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation, der er bemyndiget til at
varetage opgaver i regler fastsat i medfør af stk. 2.
Tilsyn og påbud
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
§ 17.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med overholdelse af regler ud-
stedt i medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan meddeles påbud om
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under ministeriet eller en an-
den offentlig myndighed til at føre tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1 og til at meddele på-
bud i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2.
Gebyr
§ 17 a.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
af omkostninger ved tilsyn og påbud efter regler udstedt i medfør af § 17.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
af omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør af § 16.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af § 20, stk. 4, nr. 2, ændres »§ 17, stk. 2, § 17 a, stk. 3, og« til: »§
16, stk. 2, § 17, stk. 3, og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører implementering af nye EU-
krav til energiledelsessystemer og energisyn, der følger af f Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/995 (omar-
bejdning) (energieffektivitetsdirektivet). Lovforslag A indeholder de ændringer, som det fremsatte lov-
forslag indeholder.
Lovforslag B vedrører udmøntning af klimasyn fra aftalen om grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni
2022, herefter benævnt grøn skattereform 2022. Lovforslag B indeholder de ændringer, som det fremsatte
lovforslag indeholder, dog indeholder det ikke det fremsatte lovforslags § 2, stk. 2.
Til nr. 2
Med det fremsatte lovforslag foreslås det at nyaffatte energisparelovens kapitel 5, således at kapitlet både
indeholder regler vedrørende energiledelsessystemer og energisyn samt klimasyn.
Det foreslås med den under nr. 2 foreslåede nyaffattelse af kapitel 5, i lov om fremme af effektiv energian-
vendelse og drivhusreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 296 af 17. marts 2023, som ændret ved § 4 i lov nr.
1555 af 12. december 2023 (energispareloven), at kapitel 5 nyaffattes i et ændringsforslag.
Det foreslås, at overskriften til kapitel 5 ændres til ”Obligatoriske energiledelsessystemer
og energisyn i
visse virksomheder”.
Med den foreslåede ændring udvides overskriften til kapitel 5 til også at omfatte energiledelsessystemer.
Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget til §§ 15-17 a i energispareloven, jf. nedenfor, hvor det
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om energiledelsessy-
stemer og energisyn.
Det foreslås, at der indsættes følgende overskrift, før § 15: ”Energiledelsessystemer og energisyn”. Det fo-
reslås i § 15, stk. 1, 1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at visse virksom-
heder er forpligtede til at indføre et energiledelsessystem eller til at gennemføre energisyn.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne fastsætte reg-
ler med krav om, at visse virksomheder skal indføre et energiledelsessystem, samt krav om, at visse virk-
somheder skal gennemføre energisyn.
Med ’virksomhed’
forventes at forstås enhver enhed, uanset dens
retlige form, som sælger et produkt eller en tjenesteydelse på et marked i konkurrence med andre.
Det fremgår af energieffektivitetsdirektivets art. 2, nr. 32, at et energisyn er defineret som en systematisk
fremgangsmåde, der har til formål at opnå tilstrækkelig viden om energiforbrugsprofilen for en bygning el-
ler gruppe af bygninger, en industri- eller handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en privat eller offentlig
tjeneste, at identificere og kvantificere mulighederne for omkostningseffektive energibesparelser ved at
udpege potentialet for omkostningseffektiv anvendelse eller produktion af vedvarende energi og at af-
lægge rapport om resultaterne.
I energieffektivitetsdirektivets art 2, nr. 16, defineres et energiledelsessystem som en samling af elementer
i en strategi, der er indbyrdes forbundne eller påvirker hinanden, og som indgår i en plan med et fastsat
mål, herunder overvågning af det faktiske energiforbrug, foranstaltninger, der træffes for at øge energief-
fektiviteten, og måling af fremskridt.
Udmøntning af den foreslåede bemyndigelse i § 15, stk. 1, vil kunne ske ved fastsættelse af regler på en
række områder, der er fremhævet i den ikke udtømmende opregning i stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om,
hvilke virksomheder der er omfattet af krav om at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre ener-
gisyn.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren med bemyndigelsen vil fastsætte regler om, at
virksomheder med et gennemsnitligt årligt energiforbrug over 85 TJ i de foregående tre år, alle energibæ-
rere iberegnet, indfører og vedligeholder et energiledelsessystem, certificeret af et uafhængigt organ ak-
krediteret til at certificere energiledelse, i overensstemmelse med de relevante europæiske eller internatio-
nale standarder.
Det forventes endvidere, at ministeren med bemyndigelsen vil fastsætte regler om, at virksomheder med et
gennemsnitligt årligt energiforbrug over 10 TJ i de foregående tre år, alle energibærere iberegnet, og som
ikke indfører et energiledelsessystem, gennemfører et energisyn minimum hvert fjerde år på en uafhængig
måde ved kvalificerede eksperter.
Grænseværdierne for omfattede virksomheder følger af artikel 11, stk. 1 og stk. 2, i energieffektivitetsdirek-
tivet. Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
krav til indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af kvalificerede
eksperter og anvendelse af akkrediterings- og certificeringsordninger.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne anvende den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler om krav til indholdet i henholdsvis energiledelsessystemer og energisyn, som de forpligtede virksomhe-
der vil skulle opfylde.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Med den foreslåede bemyndigelse forventes der fastsat regler om, at et energisyn (herunder de energigen-
nemgange, der gennemføres som en del af energi- og miljøledelsessystemer) skal bygge på ajourførte,
målte, sporbare driftsdata om energiforbrug og (for elektricitet) belastningsprofiler, og omfatte en detalje-
ret gennemgang af energiforbrugsprofilen for bygninger eller grupper af bygninger, industrielle aktiviteter
eller anlæg, herunder transport.
Derudover forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at det vil være et krav, at der i et energisyn skal
udpeges energieffektiviseringsforanstaltninger med henblik på at nedbringe energiforbruget, og at potenti-
alet for omkostningseffektiv anvendelse eller produktion af vedvarende energi afdækkes. Herudover for-
ventes det, at der vil blive fastsat regler om, at et energisyn, når det er muligt, vil skulle bygge på en livscy-
klusomkostningsanalyse i stedet for simple tilbagebetalingsperioder for at tage hensyn til langsigtede be-
sparelser, langsigtede investeringers restværdier og kalkulationsrenter. Herudover forventes det, at det vil
blive et krav, at et energisyn er forholdsmæssig og tilstrækkelig repræsentativt til at gøre det muligt at
tegne et troværdigt billede af den samlede energimæssige ydeevne og pålideligt identificerer de mest bety-
delige muligheder for forbedringer.
Endelig forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at energisynet skal give mulighed for detaljerede og
validerede beregninger af foreslåede foranstaltninger, således at der tilvejebringes præcise oplysninger om
potentielle besparelser, og krav om, at de data der anvendes i energisynet, skal kunne opbevares med hen-
blik på historisk analyse og udvikling i ydeevne.
De ovenfor nævnte krav er minimumskriterier, der følger af energieffektivitetsdirektivets bilag VI. Klima-,
energi- og forsyningsministeren vil være forpligtet til at fastsætte regler, der sikrer implementering af bilag
VI. Klima-, energi og forsyningsministeren vil endvidere kunne anvende den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte regler om yderligere krav til indholdet i energiledelsessystemer og energisyn, hvis det på et se-
nere tidspunkt vurderes hensigtsmæssigt.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i medfør af bemyndigelsen endvidere fastsætte regler om ind-
holdet i energiledelsessystemer. Der forventes ved første udmøntning af regler fastsat krav om, at energile-
delsessystemer der indføres til at opfylde kravet i § 15, stk. 1,
skal følge ”DS/EN ISO 50001:2018 –
Energile-
delsessystemer -
Krav med vejledning til brug” eller tilsvarende relevant europæisk eller international stan-
dard.
I forhold til standarder forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder som omfattes af
forpligtelsen til at indføre et energiledelsessystem, skal indføre et energiledelsessystem certificeret efter
gældende version af ”DS/EN ISO 50001:2018 –
Energiledelsessystemer -
Krav med vejledning til brug” eller
tilsvarende relevant europæisk eller international standard. Endvidere forventes det, at der vil blive fastsat
regler om, at hvor miljøledelsessystemer anvendes til opfyldelse af forpligtelsen til enten at indføre et ener-
giledelsessystem eller gennemføre et energisyn, jf. nedenfor til § 15, stk. 1, nr. 4, vil dette skulle certificeres
efter EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) i henhold til Europa-Parlamentet og Rådets forordning
nr. 1221/2009 af 25. november 2009, gældende version af ”DS/EN ISO 14001:2015 –
Miljøledelsessystemer
Krav
og vejledning” eller tilsvarende relevant europæisk eller international standard.
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 18 a vil blive fastsat regler om, at standarderne, af
hensyn til ophavsretlig beskyttelse, ikke kundgøres i Lovtidende, men kundgøres ved, at de pågældende
tekniske specifikationer ligger til gennemsyn i Energistyrelsen. Disse standarder forventes som udgangs-
punkt at fremgå på dansk, men kan fremgå på andre sprog, såfremt standarderne ikke er blevet oversat til
dansk, jf. § 18 a, stk. 2.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
I forhold til fastsættelse af krav til omfang og offentliggørelse i forbindelse med energisyn forventes det, at
klima-, energi- og forsyningsministeren med bemyndigelsen vil fastsætte regler om, at virksomheder, der er
forpligtede til at gennemføre energisyn, vil skulle udarbejde en konkret og gennemførlig handlingsplan på
grundlag af anbefalingerne fra energisynet. I handlingsplanen skal foranstaltninger til gennemførelse af
hver enkelt revisionsanbefaling fra energisynet identificeres, hvor det er teknisk eller økonomisk gennem-
førligt, og handlingsplanen vil skulle forelægges virksomhedens ledelse. Det forventes derudover, at der vil
blive fastsat regler om, at handlingsplanen skal offentliggøres sammen med den forventede gennemførel-
sesgrad for anbefalingerne i energisynet. Disse krav følger af energieffektivitetsdirektivet artikel 11, stk. 2,
4. og 5. afsnit.
Det forventes, at offentliggørelse vil kunne ske på virksomhedens hjemmeside. Der kan endvidere fastsæt-
tes regler om alternativ offentliggørelse, såfremt virksomheder allerede offentliggør lignende data, f.eks. i
medfør af anden lovgivning.
Det forventes ikke, at der ved første udmøntning af regler i medfør af den foreslåede bestemmelse vil blive
fastsat krav vedrørende omfang og offentliggørelse i forbindelse med krav om at indføre energiledelsessy-
stemer eller yderligere regler om udarbejdelse af energiledelsessystemer, end de der vil fremgå af rele-
vante standarder.
Herudover forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil anvende den foreslåede bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om krav til at energisyn udføres af kvalificerede eksperter. Det forventes, at der
i medfør af den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at energisyn skal udføres af en ekspert i
udførelse af energisyn, der er godkendt i medfør af den foreslåede godkendelsesordning i energisparelo-
vens § 16. Kriterierne for at blive godkendt vil blive fastsat i overensstemmelse med energieffektivitetsdi-
rektivets krav om eksperter, der udfører energisyn, jf. artikel 11 og artikel 28.
Det følger af energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 1, at det er et krav, at et indført energiledelsessy-
stem certificeres af et uafhængigt organ i overensstemmelse med de relevante europæiske eller internatio-
nale standarder, mens det følger af artikel 11, stk. 11, at hvor der anvendes et miljøledelsessystem, skal
dette være certificeret af et uafhængigt organ i overensstemmelse med de relevante europæiske eller in-
ternationale standarder.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om krav
til rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
Det forventes, at der med den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren, vil blive
fastsat regler om krav til rapportering, dokumentation, indberetning og frister for efterlevelse af forpligtel-
serne om energiledelsessystemer og energisyn. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om krav til rap-
porteringens indhold, format og sprog, samt pligt til at udfylde et skema med nøgletal og anden relevant
data fra energisynet.
Det forventes derudover, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder skal kunne dokumentere ind-
holdet af energisyn, herunder rigtigheden af afgivne oplysninger ved udarbejdelse og indberetning. Det for-
ventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder skal kunne dokumentere certificering
og efterlevelse af relevante standarder.
Det forventes herudover, at der vil blive fastsat regler om, at dokumentation for indførte energiledelsessy-
stemer og gennemførte energisyn, herunder også handlingsplaner og dokumentation for opfyldelse af kri-
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
terier for eventuel hel eller delvis undtagelse, jf. nedenfor til § 15, stk. 1, nr. 4, skal indberettes til Energisty-
relsen via virk.dk. Der vil kunne fastsættes regler om alternativ indberetning, såfremt indberetning via
virk.dk ikke er muligt.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at de virksomheder der ved lovens ikrafttrædelse vil blive
forpligtet til at indføre et energiledelsessystem, skal indberette certifikat for indført energiledelsessystem
senest den 1. august 2026, og at de virksomheder, der bliver forpligtet til at gennemføre energisyn senest
skal indberette dette den 1. august 2025.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder der allerede er underlagt den gældende
energisynsforpligtelse, jf. energisynsbekendtgørelsen, og med de foreslåede nye regler vil være underlagt
en forpligtelse om enten at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, vil skulle fortsætte
den fireårige kadence, der følger af gældende ret. Disse virksomheder vil dermed senest fire år efter virk-
somhedens seneste godkendte indberetning efter gældende ret skulle indføre et energiledelsessystem eller
gennemføre et energisyn, i medfør af de med lovforslaget foreslåede bestemmelser. Denne frist fremgår af
energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 2, 3. afsnit.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder der i et givet år opfylder regler
fastsat i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1 ved at gennemføre et energisyn, men hvis gennemsnitlige år-
lige energiforbrug i et efterfølgende år overstiger 85 TJ, tidligst vil blive pålagt at indføre et energiledelses-
system fire år efter deres seneste godkendte indberetning af energisyn. Herudover forventes der fastsat
tilsvarende regler om den omvendte situation, hvor virksomheder der har indført et energiledelsessystem
falder under forbrugsgrænsen for krav om at indføre et energiledelsessystem, men fortsat er over forbrugs-
grænsen for krav om at gennemføre energisyn. Her vil virksomheden først fire år efter indførelsen af et
energiledelsessystem blive pålagt at gennemføre energisyn. Der forventes dog fastsat regler om, at en virk-
somhed der har indført et energiledelsessystem efter regler fastsat i medfør af § 15, stk. 1, forpligtes til at
vedligeholde energiledelsessystemet, indtil virksomheden næste gang vil skulle gennemføre og indberette
energisyn.
Det forventes herudover, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder, der først efter den 1. august
2025 vil blive underlagt kravene i regler udstedt i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, senest 12 måneder
efter de underlægges kravene skal have indført et energiledelsessystem eller gennemført energisyn alt ef-
ter deres forpligtelser i regler udstedt i medfør af § 15.
Det forventes herudover, at der vil blive fastsat regler om, at en virksomhed som omhandlet i stk. 1, der i et
givet år har et årligt forbrug på over 85 TJ, og at en virksomhed som omhandlet i stk. 2, der i et givet år har
et årligt forbrug på mellem 10 og 85 TJ, skal indberette oplysninger om virksomhedens energiforbrug til
Energistyrelsen. Dette krav fremgår af energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 3. Denne indberetning
forventes også at skulle foregå via virk.dk. Der vil med bemyndigelsen kunne fastsættes yderligere regler
om indberetning af data såfremt det vurderes relevant.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om hel
eller delvis undtagelse fra krav om at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn.
Det forventes, at der med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at virksomheder ved ind-
førelse af et energiledelsessystem eller ved gennemførelse af energisyn, kan undtage ét eller flere elemen-
ter fra energiledelses- og energisynsforpligtelsen, der ikke udgør mere end 10 pct. af virksomhedens sam-
lede energiforbrug. Undtagelsen tager udgangspunkt i minimumskriterierne til udførelsen af energisyn, jf.
energieffektivitetsdirektivet bilag VI, hvori det bl.a. fremgår, at energisynet skal være tilstrækkeligt repræ-
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
sentativt til at tegne et troværdigt billede af den samlede energimæssige ydeevne. Således indføres indi-
rekte et krav om, at energisynet som udgangspunkt dækker minimum 90 pct. af virksomhedens energifor-
brug.
Det forventes endvidere, at der med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at midlerti-
dige projekter, hvor gennemførelsen af et energisyn ikke vil være omkostningseffektivt, skal kunne undta-
ges energisynsforpligtelsen, og at vurderingen om midlertidighed vil skulle bygge på et skøn, som foretages
af virksomheden og fremsendes til Energistyrelsen til godkendelse. Der vil ligeledes kunne fastsættes nær-
mere regler om dokumentation for levetid m.v., af et projekt til brug for Energistyrelsens behandling af an-
modningen om undtagelse af hensyn til midlertidighed.
Herudover forventes der fastsat regler om, at skibe under 5.000 bruttotons skal kunne undtages energi-
synsforpligtelsen, af hensyn til overlap mellem den energikortlægning, der kræves i energisynet henholdsvis
kræves af den Internationale Maritime Organisation (IMO) og SEEMP (Ship Energy Efficiency Management
Plan) part 1 om kortlægning af energieffektiviseringstiltag.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder, der gennemfører en kontrakt om energi-
mæssig ydeevne, fritages for at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, forudsat at
kontrakten om energimæssig ydeevne indeholder energiledelsessystemets nødvendige elementer, og at
kontrakten opfylder kravene i energieffektivitetsdirektivets bilag XV. Undtagelsen følger af energieffektivi-
tetsdirektivets artikel 11, stk. 10, og vil gælde for hele virksomhedens energiforbrug. Nærmere regler om
disse kontrakter, herunder krav om indhold, omfang, rapportering, samt ekstern verifikation af kontrakter,
for at sikre forenelighed mellem regler udstedt i medfør af §§ 15 - 17 a, vil kunne fastsættes i medfør af mi-
nisterens bemyndigelser i lovforslaget.
Endelig forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at virksomheder, som
indfører et miljøledelsessystem, som er certificeret af et uafhængigt organ i overensstemmelse med de re-
levante europæiske eller internationale standarder, fritages for forpligtelserne fastsat i medfør af lovforsla-
gets forslag til energisparelovens § 15, stk. 1, forudsat at det pågældende miljøledelsessystem omfatter en
energigennemgang, der opfylder minimumskriterierne i energieffektivitetsdirektivets bilag VI, som anvist
ovenfor. Undtagelsen følger af energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 11. De nærmere krav, herunder
dokumentationskrav, regler om akkreditering- og certificeringsordninger, samt yderligere krav til miljøledel-
sessystemer, vil endvidere kunne fastsættes i medfør af ministerens bemyndigelser i lovforslaget.
Det vil gælde for samtlige af de ovenfor nævnte undtagelsesmuligheder, at virksomheden vil skulle ind-
sende dokumentation til Energistyrelsen, som vil skulle godkende undtagelsen. Det følger af energisparelo-
vens § 20, stk. 1, at Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren efter loven og efter regler udstedt i medfør af loven. Dette forventes også at komme til at
gælde for afgørelser vedrørende undtagelsesmuligheder, som der forventes fastsat regler om i medfør af
den foreslåede § 15, stk. 1, nr. 4, i energispareloven.
De foreslåede bestemmelser i § 15, stk. 1, nr. 1-4, vil bl.a. give klima-, energi- og forsyningsministeren be-
myndigelse til at fastsætte regler, der er nødvendige for at implementere de obligatoriske bestemmelser i
energieffektivitetsdirektivets artikel 11 vedrørende energiledelse og energisyn, og bilag VI vedrørende mini-
mumskriterierne til udførelsen af energisyn, samt eventuelle vejledninger i form af guidance notes, fra Eu-
ropa-Kommissionen på dette område.
De foreslåede bemyndigelser vil endvidere indebære, at ministeren på et senere tidspunkt vil kunne ændre
eller supplere ovennævnte krav om energiledelsessystemer og energisyn, herunder ændre kredsen af virk-
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
somheder, der er omfattet af lovgivningen. Dette vil eksempelvis kunne ske på baggrund af nærmere ret-
ningslinjer fra Europa-Kommissionen om fortolkningen af energieffektivitetsdirektivets krav til energiledel-
sessystemer og energisyn, ændring af energieffektivitetsdirektivet eller såfremt den teknologiske udvikling
måtte gøre det nødvendigt.
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den der over-
træder de regler, der fastsættes med hjemmel i den foreslåede § 15, stk. 1, straffes med bøde. Det forud-
sættes, at sanktionsniveauet bør overstige den udgift, som vil være forbundet med at leve op til den for-
pligtelse, som er blevet overtrådt.
De aktører, der vil kunne blive straffet for overtrædelse, vil være de virksomheder, som med regler udstedt
i medfør af de foreslåede bemyndigelser i § 15, stk. 1, vil blive forpligtede til at indføre et energiledelsessy-
stem eller gennemføre energisyn.
De forhold, der vil kunne blive straffet, vil bl.a. være tilfælde hvor virksomheden ikke inden for de fastsatte
frister har indført et energiledelsessystem eller gennemført et energisyn, hvis rapportering eller indberet-
ning er mangelfuld eller hvis virksomheden ikke har offentliggjort en handlingsplan, eller andet i henhold til
forpligtelser fastsat i medfør af § 15, stk. 1.
Energistyrelsen vil inden en politianmeldelse udstede et påbud i medfør af regler, der er udstedt med hjem-
mel i den foreslåede § 17, stk. 2.
For at sikre et retfærdigt sanktionssystem, hvor sanktionen (ordensbøden) har en reel effekt i både store og
små virksomheder, forudsættes det, at bødens størrelse vil afspejle forholdene i den virksomhed, som bø-
den udstedes til. Det forudsættes dermed, at der ved bødens fastsættelse tages højde for virksomhedens
størrelse, omsætning og overtrædelsens grovhed m.v.
Det forudsættes, at Energistyrelsen i forbindelse med politianmeldelsen vil angive et forslag til størrelsen af
bøden i det konkrete tilfælde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det af Energistyrelsen angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgå-
ende retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. her-
ved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås med § 15, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af
omkostninger, der er forbundet med at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn i over-
ensstemmelse med regler udstedt i medfør af stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler om, at virksomheden skal afholde omkostningerne ved at få foretaget et energisyn eller ved at be-
nytte og vedligeholde et certificeret energiledelsessystem, der opfylder kravene i regler fastsat i medfør af
§ 15, stk. 1. Der vil ligeledes kunne fastsættes regler om, at virksomheder afholder eventuelle omkostninger
forbundet med de undtagelsesmuligheder, der kan fastsættes regler om i medfør af § 15, stk. 1, nr. 4, f.eks.
ved indførelse og vedligeholdelse af et miljøledelsessystem.
Omkostningerne vil blandt andet afhænge af specifikke forhold som produktionsenhedens størrelse, kom-
pleksitet m.v. og om der f.eks. er tale om at få foretaget et energisyn eller om at benytte og vedligeholde et
certificeret energi- eller miljøledelsessystem. Eksempelvis anslås omkostningerne til at få udført et struktu-
reret energisyn, efter de foreslåede regler til ca. kr. 135.000 for service- og handelsvirksomheder og ca. kr.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
200.000 for fremstillingserhverv. For nærmere herom henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 5 om
de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede § 15 at fastsætte
regler, forventes at blive delegeret til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14, og § 4, stk. 1, i bekendt-
gørelse nr. 1366 af 28. september 2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser (delegationsbekendtgø-
relsen), jf. energisparelovens § 19.Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 16
med titlen ”Godken-
delsesordning for eksperter der udfører energisyn”.
Det foreslås med § 16, stk. 1, 1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, herunder juridiske personer, der udfører energisyn omfattet af regler
udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne fastsætte reg-
ler om en godkendelsesordning, hvor eksperter efter ansøgning kan godkendes til at udføre energisyn, der
er omfattet af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Godkendelsesordningen skal sikre, at de eksperter der udfører energisyn besidder de nødvendige kvalifika-
tioner til at udføre energisyn.
Med bemyndigelsen vil ministeren kunne fastsætte regler om at såvel fysiske som juridiske personer vil
kunne godkendes som eksperter i udarbejdelse af energisyn.
Det foreslås med § 16, stk. 1, 2. pkt., at ministeren herunder kan fastsætte regler om betingelser for god-
kendelse, om registrering, offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordnin-
gen.
Det forventes, at godkendelsesordningen for eksperter vil gælde for virksomheder (energisynsudførende
enheder). Godkendelsen vil kunne tildeles enkeltmandsvirksomheder såvel som større virksomheder. Kra-
vene til disse virksomheder forventes fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at energisynsudførende enheder periodisk skal have fornyet
deres godkendelse. Dette har til formål at sikre, at de fastsatte godkendelseskriterier sikrer det nødvendige
kompetenceniveau og lige adgang for alle i overensstemmelse med energieffektivitetsdirektivets princip
om ikkeforskelsbehandling, samt for at sikre den fornødne mængde eksperter i udførelse af energisyn til at
dække markedsbehovet. Det forventes, at fornyelsen af godkendelser vil skulle ske minimum hvert fjerde
år, hvilket stemmer overens med krav af energieffektivitetsdirektivets artikel 11, stk. 2, jf. artikel 28, stk. 6,
fsva. energisyn.
Med den foreslåede bemyndigelse vil klima-, energi- og forsyningsministeren bl.a. kunne fastsætte regler
om de kriterier, som eksperter i udførelse af energisyn vil skulle opfylde for at kunne blive godkendt.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om specifikke godkendelseskriterier for enheder, der ønsker at
opnå godkendelse som eksperter i udførelse af energisyn. Godkendelseskriterierne forventes som mini-
mum at indeholde uddannelseskrav og krav om relevant erhvervserfaring, samt krav til dokumentation her-
for. Det forventes endvidere, at virksomheder der er certificeret til at energimærke flerfamiliehuse, jf. be-
kendtgørelse nr. 1651 af 18. november 2020 om energimærkning i bygninger, vil kunne benytte certificerin-
gen som dokumentationskrav for godkendelse som ekspert, der udfører energisyn for visse erhverv, nær-
mere specificeret i bekendtgørelse.
Det forventes, at virksomheder, der har minimum én person ansat, som opfylder disse specifikke godken-
delseskrav, kan opnå godkendelse som energisynsudførende enheder. Som følge heraf vil virksomhedens
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
øvrige ansatte også godkendes som eksperter, der udfører energisyn, selv om de ikke nødvendigvis opfyl-
der alle specifikke krav til at være eksperter i udførelsen af energisyn. En forudsætning for godkendelse af
virksomheden som energisynsudførende enhed, vil være, at virksomheden indfører et kvalitetssikringssy-
stem, således at alle energisyn udført af virksomheden, udarbejdes med den fornødne kvalitet. Kvalitetssik-
ringssystemet kan eksempelvis være et DS/EN ISO 9001:2008
Kvalitetsledelsessystem, og skal påvises ind-
ført ved ansøgningen om at blive energisynsudførende enhed, samt dokumenteres efterlevet ved eventuelt
tilsyn. Der vil med den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsættes
regler om krav til kvalitetssikringssystemet, herunder benyttelse eller udelukkelse af visse standarder, for at
sikre den fornødne kvalitet og kompetence ved udarbejdelsen af energisyn.
For enkeltpersoner, der driver selvstændig virksomhed, eller er ansat i en virksomhed, hvor ingen andre
medarbejdere skal kunne udføre energisyn, vil kravet til implementering af et kvalitetssikringssystem være
irrelevant, og godkendelsen som energisynsudførende enhed vil alene bygge på enkeltpersonens kompe-
tencer set i forhold til de specifikke godkendelseskriterier omtalt ovenfor.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om specifikke krav til de enheder, der udarbejder energisyn. Der
kan herunder fastsættes krav om kursusdeltagelse eller lign., for kompetencesikring og vedligeholdelse hos
disse energisynsudførende enheder.
Med den foreslåede bemyndigelse vil der endvidere kunne fastsættes krav om, at de enheder, der er god-
kendt i medfør af godkendelsesordningen, vil skulle registreres i et register, som vil blive gjort offentlig til-
gængeligt på Energistyrelsens hjemmeside, eller en anden passende platform. Her vil fremgå information
om godkendte eksperter, der udarbejder energisyn, og informationerne vil således være tilgængelig for de
virksomheder, der vil skulle gennemføre energisyn i medfør af regler fastsat i medfør af forslaget til energi-
sparelovens § 15, stk. 1.
Der vil herudover kunne fastsættes regler til administration af godkendelsesordningen, herunder hvordan
der kan ansøges om godkendelse. Det forventes endvidere, at der med bemyndigelsen vil blive fastsat reg-
ler om, hvordan ansøgere vil kunne klage over afgørelser, der er truffet af den ansvarlige for godkendelses-
ordningen.
Endelig vil der kunne fastsættes regler om, at klima-, energi- og forsyningsministeren eller den som ministe-
ren bemyndiger hertil, vil kunne føre tilsyn med de eksperter, der er godkendt i medfør af godkendelses-
ordningen. Det vil eksempelvis kunne være relevant i situationer, hvor der er rejst tvivl om den godkendte
enheds kvalifikationer eller kvaliteten af de udførte energisyn. Der forventes også fastsat regler om årlige
tilsyn med en andel af de godkendte enheder.
Det foreslås med § 16, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om bemyndi-
gelse af en institution under ministeriet, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig in-
stitution eller organisation til at godkende og føre tilsyn med eksperter, der udfører energisyn omfattet af
regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne uddelegere
hele eller dele af opgaven med at varetage den godkendelsesordning, der kan fastsættes regler om i med-
før af den foreslåede § 16, stk. 1, i energispareloven, herunder også tilsynet med godkendte eksperter. Den
foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at en under ministeriet oprettet institution, en anden myn-
dighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation vil kunne opkræve gebyr for
godkendelser i medfør af ordningen, i overensstemmelse med reglerne vedrørende gebyr udstedt med
hjemmel i den foreslåede § 17 a, stk. 2.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Det forventes, at administration af godkendelsesordningen for eksperter vil blive varetaget enten af Energi-
styrelsen, som det er tilfældet i dag, eller at den vil blive helt eller delvist delegeret til en virksomhed eller
en anden sagkyndig institution eller organisation, f.eks. tildelt efter markedsafdækning. Såfremt opgaven
delegeres til en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation, vil der kunne fastsættes
nærmere regler og vilkår for varetagelse af myndighedsopgaven, samt krav til den pågældende virksomhed
eller institution og tilsyn hermed.
Det forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om, at såfremt godkendelsesordningen varetages af
en ikke-offentlig institution vil denne skulle varetage de delegerede myndighedsopgaver i overensstem-
melse med almindelige forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. Det forventes endvidere, at der vil
blive fastsat regler om, at forvaltningslovens regler om vejledning, repræsentation, aktindsigt, partshøring,
begrundelse og klagevejledning samt lov om offentlighed i forvaltningen, vil skulle anvendes, når den, der
har fået delegeret myndighedsopgaven, træffer afgørelse inden for det delegerede område.
Det foreslås med § 16, stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at klage over afgørelser truffet af en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation,
der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler fastsat i medfør af stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at såfremt det besluttes at delegere varetagelsen af den god-
kendelsesordning, som klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om i medfør af § 16,
stk. 1, til en ikke-offentlig institution, forventes det, at der med den foreslåede bemyndigelse i § 16, stk. 3,
vil blive fastsat regler om, at afgørelser truffet af den ikke-offentlige institution vil kunne påklages til Energi-
styrelsen eller Energiklagenævnet. Det kan eksempelvis dreje sig om klage over afslag på godkendelse eller
for opkrævet gebyr. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om
den ikke-offentlige institutions adgang til at genoptage sager, som er blevet påklaget til Energistyrelsen.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at Energistyrelsens afgørelser i klagesager ikke vil
kunne påklages til andre instanser, herunder klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 17
med titlen ”Tilsyn og påbud”.
Det foreslås med § 17, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Det forventes, at der med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om tilsyn med de oplysnin-
ger, som de forpligtede virksomheder indberetter i forbindelse med indført energiledelsessystem eller
energisyn.
Det foreslås med § 17, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan
meddeles påbud om overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler om påbud om opfyldelse af de krav til indførelse af et energiledelsessystem eller gennemførsel af
energisyn, som der forventes fastsat regler om i medfør af den foreslåede bemyndigelse i energisparelo-
vens § 15, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte
regler om, at der kan udstedes et påbud om, at forpligtede aktører vil skulle indføre et energiledelsessy-
stem eller gennemføre et energisyn som er i overensstemmelse med krav fastsat i medfør af den foreslå-
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
ede § 15, stk. 1. De aktører, der vil kunne blive mødt med et påbud forventes at være de aktører, der i hen-
hold til regler udstedt i medfør af forslaget til § 15, stk. 1, nr. 1 er forpligtede til at indføre et energiledelses-
system eller gennemføre et energisyn.
Påbud vil eksempelvis kunne anvendes, hvis der ikke er indberettet oplysninger om energiledelsessystem
eller energisyn i medfør af reglerne, selvom ministeren eller den institution, som ministeren har bemyndi-
get hertil, har truffet afgørelse om, at den pågældende virksomhed er omfattet af forpligtelsen. I tvivlstil-
fælde vil ministeren eller den institution, som ministeren har bemyndiget hertil, kontakte ejeren og opera-
tøren af en potentielt forpligtet virksomhed med henblik på at afklare, om virksomheden er omfattet af for-
pligtelsen. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at ministeren kan træffe afgørelse om, hvorvidt en
virksomhed er forpligtet til at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.
Ministeren vil endelig kunne fastsætte regler om, at et påbud kan omfatte en forpligtelse til at efterleve
påbuddet inden for en af ministeren, eller den institution som ministeren har bemyndiget hertil, fastsat
frist. Fristen vil blive fastsat efter partshøring.
Der er i medfør af energisparelovens § 20, stk. 1, klageadgang til Energiklagenævnet over afgørelser, som er
truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren efter loven og efter regler udstedt i medfør af loven.
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den, der undla-
der at efterkomme et påbud, straffes med bøde. For nærmere om straf for overtrædelse af de forpligtelser,
som der vil blive fastsat regler om i medfør af den forslåede § 15, stk. 1, henvises til bemærkningerne til §
15.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af det foreslåede § 17, stk. 1 og stk. 2,
at fastsætte regler, forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14 og § 4, stk. 1, i dele-
gationsbekendtgørelsen.
Det foreslås med stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under mini-
steriet eller en anden offentlig myndighed til at føre tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1, og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan uddelegere hele
eller dele af den forventede myndighedskontrol til en institution under ministeriet eller en anden offentlig
myndighed.
Det forventes, at Energistyrelsen vil varetage opgaven med at føre tilsyn med reglerne om energiledelsessy-
stemer og energisyn, der forventes udstedt i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, herunder meddelelse af
påbud, jf. delegationsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 14.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 17 a
med titlen ”Gebyr”.
Det følger af forslaget til § 17 a, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af omkostninger ved tilsyn og påbud efter regler udstedt i medfør af §
17, jf. § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler om, at de virksomheder, der i medfør af regler udstedt med hjemmel i den foreslåede § 15, stk. 1, vil
blive forpligtede til at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, vil skulle betale for myn-
dighedsbehandlingen ved tilsyn efter regler fastsat i medfør af § 17, i forbindelse med rapportering af gen-
nemført energisyn og indført energiledelsessystem, herunder også f.eks. fysiske tilsyn.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
De opgaver, der vil kunne finansieres efter regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse, vil være
opgaver, som Energistyrelsen forventes at få i forbindelse med tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 17, jf. § 15, stk. 1. Det er blandt andet tilsyn med om de forpligtede virksomheder overholder de ved be-
kendtgørelse fastsatte regler om energisyn og energiledelsessystemer, herunder om rapporteringen er fyl-
destgørende og om oplysningerne indberettes korrekt.
Formålet med hjemlen er at give mulighed for, at dette tilsyn kan brugerfinansieres. Det vil i givet fald være
de virksomheder, der forpligtes til at indføre et energiledelsessystem eller til at gennemføre energisyn, som
vil skulle betale omkostningerne efter en timesats, som ikke overstiger omkostningerne ved administratio-
nen og tilsynet. Gebyret vil blive efterreguleret efter regnskabsårets afslutning, for at sikre balance mellem
gebyrindtægterne og de realiserede omkostninger til myndighedsbehandlingen. Dermed sikres det, at hver
virksomhed betaler de omkostninger, som er forbundet med behandling af den enkelte aktørs sag, og der
er således ikke tale om et fiskalt gebyr.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil skulle indbetales digitalt,
eksempelvis ved bankoverførsel.
Det foreslås med § 17 a, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer
til hel eller delvis dækning af omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør
af § 16.
Det følger af den foreslåede § 16, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, der udfører energisyn omfattet af regler udstedt i medfør af § 15, stk.
1, og at ministeren herunder kan fastsætte regler om betingelser for godkendelse, om registrering, admini-
stration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordningen.
Det forventes, at der i medfør af den foreslåede § 17 a, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at de enheder, der
ansøger om godkendelse som energisynsudførende enheder, vil skulle betale et gebyr for de omkostninger,
som er forbundet med Energistyrelsens, eller den der bemyndiges hertil, opgaver i relation til eksperternes
godkendelse, herunder fornyet godkendelse, tilsyn, inddragelse af godkendelse, registrering og kontrol
med de energisynsudførende enheder, kvalitetssikring, drift af eventuelle registre og andre IT-systemer
samt anden administration vedrørende godkendelsesordningen.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at enheder, der ønsker at blive godkendt som energisynsud-
førende enheder, vil skulle betale et myndighedsgebyr for behandlingen af ansøgningen. Det forventes, at
gebyret vil blive fastsat på en måde, så det helt eller delvist dækker omkostninger forbundet med admini-
stration af ordningen, samt sikrer at den fornødne mængde aktører på markedet for eksperter, der udfører
energisyn ikke begrænses grundet høje økonomiske markedsbarrierer.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at gebyret vil skulle betales over fire år, hvoraf det største
gebyr vil blive opkrævet ved godkendelsen, og et mindre beløb vil blive opkrævet som årligt gebyr. Det for-
ventes, at energisynsudførende enheder vil skulle have fornyet deres godkendelse hvert fjerde år, og at
virksomheder også vil skulle betale et gebyr for denne godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil skulle indbetales digitalt,
eksempelvis ved bankoverførsel.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Bemyndigelserne til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede § 17 a, stk. 1 og 2,
at fastsætte regler om gebyrer, vil ikke blive delegeret til Energistyrelsen, jf. § 7, stk. 1, nr. 2, i delegations-
bekendtgørelsen.
Energistyrelsens afgørelser vil kunne påklages til Energiklagenævnet, jf. § 20, stk. 1, idet der vil være mulig-
hed for at fastsætte regler om, at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for Energiklagenævnet, jf. §
20, stk. 4, nr. 1. Det vil i forbindelse med bekendtgørelsesudmøntningen blive vurderet, om f.eks. afgørelser
om opkrævning af gebyr skal kunne påklages til Energiklagenævnet. Der vil endvidere kunne fastsættes reg-
ler om at klager ikke skal kunne indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. § 20 stk. 4, nr. 2.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslag foreslås det at nyaffatte energisparelovens kapitel 5, således at kapitlet både
indeholder regler vedrørende energiledelsessystemer og energisyn samt klimasyn.
Det foreslås med den under nr. 4 foreslåede nyaffattelse af kapitel 5 i energispareloven, at kapitel 5 nyaf-
fattes i et ændringsforslag.
Det foreslås, at overskriften til kapitel 5 ændres til ”Obligatoriske klimasyn
i
visse virksomheder”.
Med den foreslåede ændring af overskriften ændres kapitel 5 til at omfatte klimasyn. Ændringen skal ses i
sammenhæng med forslaget til §§ 15-17 a i energispareloven, jf. nedenfor, hvor det foreslås, at klima-,
energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om klimasyn.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 15
med titlen ”Klimasyn”. Det foreslås med § 15,
stk. 1, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at visse virksomheder skal gennemføre kli-
masyn med fokus på at identificere CO
2
-reducerende tiltag.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler med krav om, at visse virksomheder skal gennemføre klimasyn.
Med ’virksomhed’
forventes at forstås enhver enhed, uanset dens retlige form, som sælger et produkt eller
en tjenesteydelse på et marked i konkurrence med andre.
Den foreslåede bemyndigelse vil skulle anvendes til at fastsætte regler ved bekendtgørelse, der sikrer ud-
møntning af grøn skattereform 2022 vedrørende klimasyn. Det fremgår af aftalen, at et klimasyn er en ud-
videlse af energisynet således, at der vil være et supplerende fokus på at identificere CO
2
-reducerende til-
tag hos de omfattede virksomheder.
Det forventes, at bekendtgørelsen vil træde i kraft den 1. juli 2024.
Udmøntning af den foreslåede bemyndigelse i § 15, stk. 1, vil endvidere kunne ske ved fastsættelse af reg-
ler på en række områder, der er fremhævet i den ikke udtømmende opregning i stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om,
hvilke virksomheder der er omfattet af krav om at gennemføre klimasyn.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren med den foreslåede bemyndigelse vil fastsætte
regler om, at virksomheder, der i henhold til de krav, der følger af energieffektivitetsdirektivet er underlagt
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
en forpligtelse om at indføre et energiledelsessystem eller gennemføre energisyn, forpligtes til at gennem-
føre et klimasyn.
Det følger af forslaget til § 15, stk. 1, nr. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om krav til indhold, anvendelse af relevante standarder, omfang, offentliggørelse, anvendelse af kvalifice-
rede eksperter og anvendelse af akkreditering- og certificeringsordninger.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse bl.a. vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til ind-
holdet i et klimasyn.
Indfaset fra 2025 pålægges virksomheder, jf. grøn skattereform 2022, en højere og mere ensartet CO
2
-be-
skatning på direkte energirelaterede udledninger og procesrelaterede udledninger. Der lægges således op
til, at klimasynet skal have fokus på disse typer udledninger, og det forventes, at der vil blive fastsat regler
om, at klimasynet som minimum skal omfatte disse typer udledninger. Det forventes således at klimasynet
skal indeholde en kortlægning af virksomhedens fossile energiforbrug og CO
2
-udledende og energiforbrug-
ende anlæg og processer.
Det forventes endvidere, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om anven-
delse af relevante standarder, samt akkreditering- og certificeringsordninger.
Der vil med bemyndigelsen kunne fastsættes regler om, at energi- og miljøledelsessystemer indført til at
opfylde forpligtelser i medfør af EU-retlige krav, skal indeholde et supplerende fokus på at identificere CO
2
-
reducerende tiltag hos virksomhederne, for således også at kunne opfylde forpligtelsen om gennemførelse
af klimasyn. Regler herom vil enten blive fastsat i en separat standard eller som tillæg til ledelsessystemet,
således at de kan akkrediteres efter eller som separat standard. Det forventes, at det vil blive et krav, at ak-
krediteringen er foretaget af DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond eller et tilsvarende akkrediteringsor-
gan, som er medunderskriver af EA´s (European co-operation for Accreditation) multilaterale aftale om gen-
sidig anerkendelse med hensyn til certificering af ledelsessystemer eller for certificeringsorganer udenfor
EA’s område af et akkrediteringsorgan,
der er medunderskriver af den relevante multilaterale aftale om
gensidig anerkendelse under IAF’s (International Accreditation Forum), og efterfølgende certificeres af et af
ovenstående akkrediteringsorganer godkendt certificeringsorgan.
Det forventes, at der med hjemmel i energisparelovens § 18 a vil blive fastsat regler om, at standarderne, af
hensyn til ophavsretlig beskyttelse, ikke kundgøres i Lovtidende, men kundgøres ved, at de pågældende
tekniske specifikationer ligger til gennemsyn i Energistyrelsen. Disse standarder forventes som udgangs-
punkt at fremgå på dansk, men kan fremgå på andre sprog, såfremt standarderne ikke er blevet oversat til
dansk.
Det forventes endvidere, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til
omfanget af klimasynet. Det forventes ved første udmøntning af reglerne, at der vil bliver fastsat regler om,
at klimasyn som minimum skal udarbejdes på baggrund af hele virksomhedens direkte energirelaterede
udledninger og procesrelaterede udledninger, at klimasynet skal identificere og kvantificere omkostningsef-
fektive CO
2
-reduktionsmuligheder, og at klimasynet skal være tilstrækkeligt detaljeret til at give et retvi-
sende billede af virksomhedens reduktionsmuligheder, baseret på ajourførte, målte, sporbare driftsdata
over en faststat tilstrækkelig repræsentativ periode.
Ministeren vil med bemyndigelsen på et senere tidspunkt kunne ændre eller supplere krav om klimasyn,
eller ændre kredsen af de virksomheder, der er omfattet af lovgivningen. Dette vil eksempelvis kunne ske
på baggrund af videre udmøntning af grøn skattereform 2022, ændring af målgruppen for energiledelse og
energisyn i de krav, der følger af energieffektivitetsdirektivet, den teknologiske udvikling eller erfaringerne
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
med reglerne om klimasyn. Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at klimasyn, der udar-
bejdes i forbindelsen med indførelsen af de EU-retlige krav vedrørende energiledelsessystemer eller gen-
nemførelsen af energisyn, kan bygge på det samme datagrundlag m.v. som dette energisyn eller energile-
delsessystem.
Det forventes herudover, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder der gennemfører et klimasyn
skal udarbejde en klimahandlingsplan, med udgangspunkt i de fundne CO
2
-reducerende tiltag. Klimahand-
lingsplanen kan udarbejdes som selvstændig handlingsplan eller som supplement til handlingsplaner for de
krav vedrørende energiledelsessystemer og energisyn, som følger af energieffektivitetsdirektivet.
Det forventes derudover, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til
at klimasyn udføres af kvalificerede eksperter. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at klimasynet
skal udføres af en virksomhed, der er godkendt som eksperter i udførelsen af klimasyn i medfør af den fore-
slåede godkendelsesordning i energisparelovens § 16, eller en akkrediteret ekspert efter en relevant stan-
dard.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om krav
til rapportering, dokumentation, indberetning og frister.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse bl.a. vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til rap-
portering af klimasynet. Det forventes, at der vil blive fastsat krav til rapporteringens indhold, sprog og for-
mat, herunder pligt til at udfylde et skema med nøgletal og anden relevant data fra klimasynet. Det forven-
tes herudover, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til dokumen-
tation af klimasynet.
Det forventes derudover, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om krav til
indberetning af dokumentation for gennemførte klimasyn. Der forventes fastsat regler om, at gennemførte
klimasyn indberettes til Energistyrelsen via virk.dk. Der vil kunne fastsættes regler om alternativ indberet-
ning, såfremt indberetning via virk.dk ikke er muligt.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om krav til frister for ind-
beretning af gennemførte klimasyn.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at virksomheder omfattet af forpligtelsen til at gennemføre
klimasyn, senest fire år efter deres seneste indberetning af energisyn efter gældende ret, skal indberette
dokumentation for gennemført klimasyn. Virksomheder der ikke tidligere har været omfattet af forpligtel-
sen om at gennemføre energisyn, men som vil blive forpligtet i medfør af nye krav efter energieffektivitets-
direktivet, forventes at skulle have gennemført klimasyn senest den 1. august 2026 og herefter senest hvert
fjerde år fra virksomhedens seneste godkendte indberetning.
Det forventes endvidere, at virksomheder, der opfylder krav om energiledelsessystemer eller energisyn ef-
ter energieffektivitetsdirektivet, ved at indgå en kontrakt om energimæssig ydeevne jf. energieffektivitets-
direktivets artikel 11, stk. 10, jf. direktivets bilag XV, ligeledes vil blive omfattet af krav om at udarbejde et
klimasyn. Det forventes, at klimasynet kan indgå som del af eller som tillæg til kontrakten om energimæssig
ydeevne, og således opfylde den klimasynsforpligtelse. Det forventes, at der i medfør af energisparelovens
§ 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den der overtræder de regler, der fastsættes med hjemmel i den
foreslåede § 15, stk. 1, straffes med bøde. Det forudsættes, at sanktionsniveauet bør overstige den udgift,
som vil være forbundet med at leve op til den forpligtelse, som er blevet overtrådt.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
De aktører der vil kunne blive straffet for overtrædelse vil være de virksomheder, som med regler udstedt i
medfør af de foreslåede bemyndigelser i § 15, stk. 1, vil blive forpligtede til at gennemføre klimasyn. De for-
hold der vil kunne blive straffet er bl.a. tilfælde hvor virksomheden ikke inden for de fastsatte frister har
gennemført et klimasyn, hvis rapportering eller indberetning er mangelfuld eller hvis virksomheden ikke har
offentliggjort en handlingsplan, eller andet i henhold til forpligtelser fastsat i medfør af § 15, stk. 1.
Energistyrelsen vil inden en politianmeldelse udstede et påbud i medfør af regler, der er udstedt med hjem-
mel i den foreslåede § 17, stk. 2.
For at sikre et retfærdigt sanktionssystem, hvor sanktionen (ordensbøden) har en reel effekt i både store og
små virksomheder, forudsættes det, at bødens størrelse vil afspejle forholdende i den virksomhed, som bø-
den udstedes til. Det forudsættes dermed, at der ved bødens fastsættelse tages højde for virksomhedens
størrelse, omsætning og overtrædelsens grovhed m.v.
Det forudsættes, at Energistyrelsen i forbindelse med politianmeldelsen vil angive et forslag til størrelsen af
bøden i det konkrete tilfælde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det af Energistyrelsen angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgå-
ende retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpede eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås med § 15, stk. 1, nr. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om hel
eller delvis undtagelse fra krav om at gennemføre klimasyn.
Det forventes, at der med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at virksomheder ved
gennemførelse af klimasyn, kan undtage ét eller flere elementer klimasynsforpligtelsen, der ikke udgør
mere end 10 pct. af virksomhedens samlede energiforbrug.
Det foreslås med § 15, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af
omkostninger, der er forbundet med at gennemføre klimasyn i overensstemmelse med regler udstedt i
medfør af stk. 1.
Det forventes, at der i medfør af den foreslåede bestemmelse vil blive fastsat regler om, at de forpligtede
virksomheder vil skulle afholde omkostningerne ved at få foretaget et klimasyn.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1 og 2,
at fastsætte regler, forventes at blive delegeret til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14 og 4, stk. 1, i
delegationsbekendtgørelsen, jf. energisparelovens § 19.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 16 med titlen ”Godkendelsesordning for eksperter der ud-
fører klimasyn”.
Det foreslås med § 16, stk. 1, 1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, herunder juridiske personer, der udfører klimasyn omfattet af regler
udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne fastsætte reg-
ler om en godkendelsesordning, hvor eksperter efter ansøgning kan godkendes til at udføre klimasyn, der
er omfattet af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Godkendelsesordningen skal sikre, at de eksperter der udfører klimasyn besidder de nødvendige kvalifikati-
oner til at udføre klimasyn.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Med bemyndigelsen vil ministeren kunne fastsætte regler om at såvel fysiske som juridiske personer vil
kunne godkendes som eksperter i udarbejdelse af klimasyn.
Det foreslås med § 16, stk. 1, 2. pkt., at ministeren herunder kan fastsætte regler om betingelser for god-
kendelse, om registrering, offentliggørelse, administration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordnin-
gen.
Det forventes, at godkendelsesordningen for eksperter vil gælde for virksomheder (klimasynsudførende
enheder). Godkendelsen vil kunne tildeles enkeltmandsvirksomheder såvel som større virksomheder. Kra-
vene til disse virksomheder forventes fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at klimasynsudførende enheder periodisk skal have fornyet
deres godkendelse. Dette har til formål at sikre, at de fastsatte godkendelseskriterier sikrer det nødvendige
kompetenceniveau og lige adgang for alle samt for at sikre den fornødne mængde eksperter i udførelse af
klimasyn til at dække markedsbehovet. Det forventes, at fornyelsen af godkendelser vil skulle ske minimum
hvert fjerde år.
Med den foreslåede bemyndigelse vil klima-, energi- og forsyningsministeren bl.a. kunne fastsætte regler
om de kriterier, som eksperter i udførelse af klimasyn vil skulle opfylde for at kunne blive godkendt.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om specifikke godkendelseskriterier for enheder, der ønsker at
opnå godkendelse som eksperter i udførelse af klimasyn. Godkendelseskriterierne forventes som minimum
at indeholde uddannelseskrav og krav om relevant erhvervserfaring, samt krav til dokumentation herfor.
Det forventes endvidere, at virksomheder der er certificeret til at energimærke flerfamiliehuse, jf. bekendt-
gørelse nr. 1651 af 18. november 2020 om energimærkning i bygninger, vil kunne benytte certificeringen
som dokumentationskrav for godkendelse som ekspert, der udfører klimasyn for visse erhverv, nærmere
specificeret i bekendtgørelse.
Det forventes, at virksomheder, der har minimum én person ansat, som opfylder disse specifikke godken-
delseskrav, kan opnå godkendelse som klimasynsudførende enheder. Som følge heraf vil virksomhedens
øvrige ansatte også godkendes som eksperter, der udfører klimasyn, selv om de ikke nødvendigvis opfylder
alle specifikke krav til at være eksperter i udførelsen af klimasyn. En forudsætning for godkendelse af virk-
somheden som klimasynsudførende enhed, vil være, at virksomheden indfører et kvalitetssikringssystem,
således at der er den fornødne kvalitet i udførelsen. Kvalitetssikringssystemet kan eksempelvis være et
DS/EN ISO 9001:2008
Kvalitetsledelsessystem, og skal påvises indført ved ansøgningen om at blive klima-
synsudførende enhed, samt dokumenteres efterlevet ved eventuelt tilsyn. Der vil med den foreslåede be-
myndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsættes regler om krav til kvalitetssikrings-
systemet, herunder benyttelse eller udelukkelse af visse standarder, for at sikre den fornødne kvalitet og
kompetence ved udarbejdelsen af klimasyn.
For enkeltpersoner, der driver selvstændig virksomhed, eller er ansat i en virksomhed, hvor ingen andre
medarbejdere skal kunne udføre synet, vil kravet til implementering af et kvalitetssikringssystem være irre-
levant, og godkendelsen som klimasynsudførende enhed vil alene bygge på enkeltpersonens kompetencer
set i forhold til de specifikke godkendelseskriterier omtalt ovenfor
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om specifikke krav til de enheder, der udarbejder klimasyn. Der
kan herunder fastsættes krav om kursusdeltagelse eller lign., for kompetencesikring og vedligeholdelse hos
disse klimasynsudførende enheder.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Med den foreslåede bemyndigelse vil der endvidere kunne fastsættes krav om, at de enheder, der er god-
kendt i medfør af godkendelsesordningen, vil skulle registreres i et register, som vil blive gjort offentlig til-
gængeligt på Energistyrelsens hjemmeside, eller en anden passende platform. Her vil fremgå information
om godkendte eksperter, der udarbejder klimasyn, og informationerne vil således være tilgængelig for de
virksomheder, der vil skulle gennemføre klimasyn i medfør af regler fastsat i medfør af forslaget til energi-
sparelovens § 15, stk. 1.
Der vil herudover kunne fastsættes regler til administration af godkendelsesordningen, herunder hvordan
der kan ansøges om godkendelse. Det forventes endvidere, at der med bemyndigelsen vil blive fastsat reg-
ler om, hvordan ansøgere vil kunne klage over afgørelser, der er truffet af den ansvarlige for godkendelses-
ordningen.
Endelig vil der kunne fastsættes regler om, at klima-, energi- og forsyningsministeren eller den som ministe-
ren bemyndiger hertil, vil kunne føre tilsyn med de eksperter, der er godkendt i medfør af godkendelses-
ordningen. Det vil eksempelvis kunne være relevant i situationer, hvor der er rejst tvivl om den godkendte
enheds kvalifikationer eller kvaliteten af de udførte klimasyn. Der forventes også fastsat regler om årlige
tilsyn med en andel af de godkendte enheder.
Det foreslås med § 16, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om bemyndi-
gelse af en institution under ministeriet, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig in-
stitution eller organisation til at godkende og føre tilsyn med eksperter, der udfører klimasyn omfattet af
regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1, og til at opkræve gebyr efter regler udstedt i medfør af § 17 a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne uddelegere
hele eller dele af opgaven med at varetage den godkendelsesordning, der kan fastsættes regler om i med-
før af den foreslåede § 16, stk. 1, i energispareloven, herunder også tilsynet med godkendte eksperter. Den
foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at en under ministeriet oprettet institution, en anden myn-
dighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation vil kunne opkræve gebyr for
godkendelser i medfør af ordningen, i overensstemmelse med reglerne vedrørende gebyr udstedt med
hjemmel i den foreslåede § 17 a, stk. 2.
Det forventes, at administration af godkendelsesordningen for eksperter vil blive varetaget enten af Energi-
styrelsen eller at den vil blive helt eller delvist delegeret til en virksomhed eller en anden sagkyndig institu-
tion eller organisation, f.eks. tildelt efter markedsafdækning. Såfremt opgaven delegeres til en virksomhed
eller en anden sagkyndig institution eller organisation, vil der kunne fastsættes nærmere regler og vilkår for
varetagelse af myndighedsopgaven, samt krav til den pågældende virksomhed eller institution og tilsyn her-
med.
Det forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om, at såfremt godkendelsesordningen varetages af
en ikke-offentlig institution vil denne skulle varetage de delegerede myndighedsopgaver i overensstem-
melse med almindelige forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. Det forventes endvidere, at der vil
blive fastsat regler om, at forvaltningslovens regler om vejledning, repræsentation, aktindsigt, partshøring,
begrundelse og klagevejledning samt lov om offentlighed i forvaltningen, vil skulle anvendes, når den, der
har fået delegeret myndighedsopgaven, træffer afgørelse inden for det delegerede område.
Det foreslås med § 16, stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at klage over afgørelser truffet af en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation,
der er bemyndiget til at varetage opgaver i regler fastsat i medfør af stk. 2.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at såfremt det besluttes at delegere varetagelsen af den god-
kendelsesordning, som klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om i medfør af § 16,
stk. 1, til en ikke-offentlig institution, forventes det, at der med den foreslåede bemyndigelse i § 16, stk. 3,
vil blive fastsat regler om, at afgørelser truffet af den ikke-offentlige institution vil kunne påklages til Energi-
styrelsen eller Energiklagenævnet. Det kan eksempelvis dreje sig om klage over afslag på godkendelse eller
for opkrævet gebyr. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om
den ikke-offentlige institutions adgang til at genoptage sager, som er blevet påklaget til Energistyrelsen.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at Energistyrelsens afgørelser i klagesager ikke vil
kunne påklages til andre instanser, herunder klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift, før § 17 med
titlen ”Tilsyn og påbud”.
Det foreslås med § 17, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn med
overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Det forventes, at der med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om tilsyn med de oplysnin-
ger, som de forpligtede virksomheder indberetter i forbindelse med indført klimasyn.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at tilsyn med udførte klimasyn som udgangs-
punkt skal indgå i en tilsynsstrategi sammen med tilsyn for udførte obligatoriske energisyn, herunder rigtig-
heden af angivne oplysninger m.v. Der kan alternativt fastsættes specifikke regler herfor, såfremt det findes
hensigtsmæssigt for administrationen, såfremt der indgås aftale om dette mellem aftalepartierne bag grøn
skattereform 2022 eller eventuelle andre fremtidige politiske aftaler for området.
Det foreslås med § 17, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan
meddeles påbud om overholdelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler om påbud om opfyldelse af de krav til gennemførsel af klimasyn, som der forventes fastsat regler om
i medfør af den foreslåede bemyndigelse i energisparelovens § 15, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte
regler om, at der kan udstedes et påbud om, at forpligtede aktører vil skulle gennemføre et klimasyn som
er i overensstemmelse med krav fastsat i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1. De aktører, der vil kunne
blive mødt med et påbud forventes at være de aktører, der i henhold til regler udstedt i medfør af forslaget
til § 15, stk. 1, nr. 1 er forpligtede til at gennemføre et klimasyn.
Påbud vil eksempelvis kunne anvendes, hvis der ikke er indberettet oplysninger om klimasyn i medfør af
reglerne, selvom ministeren eller den institution, som ministeren har bemyndiget hertil, har truffet afgø-
relse om, at den pågældende virksomhed er omfattet af forpligtelsen. I tvivlstilfælde vil ministeren eller den
institution, som ministeren har bemyndiget hertil, kontakte ejeren og operatøren af en potentielt forpligtet
virksomhed med henblik på at afklare, om virksomheden er omfattet af forpligtelsen. Der vil endvidere
kunne fastsættes regler om, at ministeren kan træffe afgørelse om, hvorvidt en virksomhed er forpligtet til
at gennemføre et klimasyn.
Ministeren vil endelig kunne fastsætte regler om, at et påbud kan omfatte en forpligtelse til at efterleve
påbuddet inden for en af ministeren, eller den institution som ministeren har bemyndiget hertil, fastsat
frist. Fristen vil blive fastsat efter partshøring.
Der er i medfør af energisparelovens § 20, stk. 1, klageadgang til Energiklagenævnet over afgørelser, som er
truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren efter loven og efter regler udstedt i medfør af loven.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Det forventes, at der i medfør af energisparelovens § 22, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den, der undla-
der at efterkomme et påbud, straffes med bøde. For nærmere om straf for overtrædelse af de forpligtelser,
som der vil blive fastsat regler om i medfør af den forslåede § 15, stk. 1, henvises til bemærkningerne til §
15.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af det foreslåede § 17, stk. 1 og stk. 2,
at fastsætte regler, forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, nr. 14 og § 4, stk. 1, i dele-
gationsbekendtgørelsen.
Det foreslås med stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution under mini-
steriet eller en anden offentlig myndighed til at føre tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 1, og
til at meddele påbud i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan uddelegere hele
eller dele af den forventede myndighedskontrol til en institution under ministeriet eller en anden offentlig
myndighed.
Det forventes, at Energistyrelsen vil varetage opgaven med at føre tilsyn med reglerne om klimasyn, der
forventes udstedt i medfør af den foreslåede § 15, stk. 1, herunder meddelelse af påbud, jf. delegationsbe-
kendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 14.
Det foreslås,
at der indsættes en overskrift, før § 17 a med titlen ”Gebyr”.
Det følger af forslaget til § 17 a, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af omkostninger ved tilsyn og påbud efter regler udstedt i medfør af §
17, jf. § 15, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
regler om, at de virksomheder, der i medfør af regler udstedt med hjemmel i den foreslåede § 15, stk. 1, vil
blive forpligtede til at gennemføre klimasyn, vil skulle betale for myndighedsbehandlingen ved tilsyn efter
regler fastsat i medfør af § 17, i forbindelse med rapportering af gennemført klimasyn, herunder også f.eks.
fysiske tilsyn.
De opgaver, der vil kunne finansieres efter regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse, vil være
opgaver, som Energistyrelsen forventes at få i forbindelse med tilsyn i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 17, jf. § 15, stk. 1. Det er blandt andet tilsyn med om de forpligtede virksomheder overholder de ved be-
kendtgørelse fastsatte regler om klimasyn, herunder om rapporteringen er fyldestgørende og om oplysnin-
gerne indberettes korrekt.
Formålet med hjemlen er at give mulighed for, at dette tilsyn kan brugerfinansieres. Det vil i givet fald være
de virksomheder, der forpligtes til at gennemføre klimasyn, som vil skulle betale omkostningerne efter en
timesats, som ikke overstiger omkostningerne ved administrationen og tilsynet. Gebyret vil blive efterregu-
leret efter regnskabsårets afslutning, for at sikre balance mellem gebyrindtægterne og de realiserede om-
kostninger til myndighedsbehandlingen. Dermed sikres det, at hver virksomhed betaler de omkostninger,
som er forbundet med behandling af den enkelte aktørs sag, og der er således ikke tale om et fiskalt gebyr.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil skulle indbetales digitalt,
eksempelvis ved bankoverførsel.
L 118 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag
Det foreslås med § 17 a, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om gebyrer
til hel eller delvis dækning af omkostninger ved godkendelsesordningen i henhold til regler udstedt i medfør
af § 16.
Det følger af den foreslåede § 16, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for eksperter, der udfører klimasyn omfattet af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 1,
og at ministeren herunder kan fastsætte regler om betingelser for godkendelse, om registrering, admini-
stration og tilsyn i forbindelse med godkendelsesordningen.
Det forventes, at der i medfør af den foreslåede § 17 a, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at de enheder, der
ansøger om godkendelse som klimasynsudførende enheder, vil skulle betale et gebyr for de omkostninger,
som er forbundet med Energistyrelsens, eller den der bemyndiges hertil, opgaver i relation til eksperternes
godkendelse, herunder fornyet godkendelse, tilsyn, inddragelse af godkendelse, registrering og kontrol
med de klimasynsudførende enheder, kvalitetssikring, drift af eventuelle registre og andre IT-systemer
samt anden administration vedrørende godkendelsesordningen.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at enheder, der ønsker at blive godkendt som klimasynsud-
førende enheder, vil skulle betale et myndighedsgebyr for behandlingen af ansøgningen. Det forventes, at
gebyret vil blive fastsat på en måde, så det helt eller delvist dækker omkostninger forbundet med admini-
stration af ordningen, samt sikrer at den fornødne mængde aktører på markedet for eksperter, der udfører
klimasyn, ikke begrænses grundet høje økonomiske markedsbarrierer.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at gebyret vil skulle betales over fire år, hvoraf det største
gebyr vil blive opkrævet ved godkendelsen, og et mindre beløb vil blive opkrævet som årligt gebyr. Det for-
ventes, at klimasynsudførende enheder vil skulle have fornyet deres godkendelse hvert fjerde år, og at virk-
somheder også vil skulle betale et gebyr for denne godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
fastsætte regler om opkrævning og betaling af gebyret, herunder at gebyrer vil skulle indbetales digitalt,
eksempelvis ved bankoverførsel.
Bemyndigelserne til klima-, energi- og forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede § 17 a, stk. 1 og 2,
at fastsætte regler om gebyrer, vil ikke blive delegeret til Energistyrelsen, jf. § 7, stk. 1, nr. 2, i delegations-
bekendtgørelsen.
Energistyrelsens afgørelser vil kunne påklages til Energiklagenævnet, jf. § 20, stk. 1, idet der vil være mulig-
hed for at fastsætte regler om, at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for Energiklagenævnet, jf. §
20, stk. 4, nr. 1. Det vil i forbindelse med bekendtgørelsesudmøntningen blive vurderet, om f.eks. afgørelser
om opkrævning af gebyr skal kunne påklages til Energiklagenævnet. Der vil endvidere kunne fastsættes reg-
ler om at klager ikke skal kunne indbringes for klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. § 20 stk. 4, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. æn-
dringsforslag nr. 1.