Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 118 Bilag 4
Offentligt
2850494_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor/afdeling
Grøn industri, Erhverv og
Tværgående EU
Dato
12-04-2024
J nr.
2022-21534
/MDSK
Høring over forslag til Bekendtgørelse om obligatoriske energiledelsessystemer,
energisyn og klimasyn i visse virksomheder
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til bekendtgørelse om obligatoriske
energiledelsessystemer, energisyn og klimasyn herefter benævnt bekendtgørelsen.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest 13. maj
2024 kl. 12.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med angivelse af journalnummer 2022 – 21534.
Baggrund og indhold
Bekendtgørelsen udmønter klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelser til at
fastsætte regler om energiledelsessystemer, energisyn, klimasyn m.v., som følge af
L 118
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion.
Heraf findes følgende af særlige relevans:
1.
2.
3.
4.
5.
Forpligtelserne om energiledelse, energisyn og klimasyn.
Frister og overlap til gældende ordning.
Godkendelsesordning for eksperter, der udfører energi- og klimasyn.
Delegation af myndighedsopgaver til privat part.
Gebyrer for visse administrative opgaver
Ad 1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der implementerer dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2023/1791/EU af 13. september 2023 om energieffektivitet
(omarbejdning), herefter energieffektivitetsdirektivet.
Det findes således nødvendigt at præcisere omfanget af EU-forpligtelsen, hvorefter
bekendtgørelsen fastsætter regler om, at virksomheder med et gennemsnitligt årligt
energiforbrug over 85 TJ indfører og vedligeholder et ISO 50001 eller lign.
energiledelsessystem, og at virksomheder med et gennemsnitligt årligt energiforbrug over 10
TJ, der ikke indfører et energiledelsessystem, gennemfører et energisyn.
Bekendtgørelsen fastsætter derudover bestemmelser, der implementerer dele af Aftale om
Grøn Skattereform for industri mv., af 24. juni 2022, vedrørende udvidelse af forpligtelsen
med et klimasyn. Herefter skal virksomheder med et gennemsnitligt årligt energiforbrug over
10 TJ gennemføre et klimasyn.
Forpligtelserne skal bidrage til at kortlægge virksomhedernes omkostningseffektive
energibesparelses- og CO
2
-reduktions muligheder, samt bidrage til, at virksomhederne får
muligheden for at reducere omkostninger og øge konkurrenceevnen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2850494_0002.png
Det er med bekendtgørelsen fastsat minimumskrav for udarbejdelse af virksomheds-
gennemgangene (energisyn, energigennemgang og klimasyn), undtagelsesmuligheder for
disse, indberetnings- og dokumentationskrav, samt påbud og strafbestemmelser for
manglende efterlevelse.
Ad 2
Det gælder af energieffektivitetsdirektivet, at virksomheder har ca. 12 mdr. til at efterleve
krav om energisyn og ca. 24 mdr. til at efterleve krav om energiledelsessystemer. Disse er
også indført med bekendtgørelsen, hvorefter virksomheder pr. 1 august 2025 skal have
gennemført og indberettet et energisyn, og senest pr. 1. august 2026 skal have indført og
indberettet dokumentation for et gældende energiledelsessystem.
Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt, at frister for klimasyn og energiledelse (1.
august 2026) er samtidige, således at virksomheder, der forpligtes til at indføre
energiledelse, ikke pålægges en uhensigtsmæssig forskudt byrde af forpligtelsen.
Derudover fastsættes der regler om overlap til den gamle ordning. Virksomheder der
allerede opfylder krav om energisyn efter bekendtgørelse 624 af 30. maj 2023 om
obligatoriske energisyn i store virksomheder kan fastholde deres kadence for indberetning.
Dermed skal de først gennemføre et nyt energisyn eller indføre et energiledelsessystem
senest fire år efter deres seneste indberettede energisyn. For virksomheder, der har opfyldt
tidligere krav gennem et energi- eller miljøledelsessystem, gælder tidligere indberetninger så
længe certifikatet vedligeholdes, og disse skal først indføre et energiledelsessystem eller
gennemføre et energisyn ved certifikatets udløb.
Ad 3
Med bekendtgørelsen fastsættes krav til ovenfornævnte forpligtelser, herunder at energisyn
og klimasyn skal udarbejdes af eksperter godkendt som energi- og klimasynsudførende
enheder. Til forskel fra den tidligere ordning, vil godkendelse som ekspert være
virksomhedsgodkendelser. Virksomheder der kan påvise de fornødne kompetencer, fastsat
ved bekendtgørelsen, og indfører et kvalitetssikringssystem, kan ansøge om at blive energi-
og klimasynsudførende enheder.
De godkendte enheder vil fremgå af en liste, der offentliggøres således at virksomheder
underlagt ovenstående forpligtelser, nemmere kan finde godkendte, kvalificerede eksperter i
udførelse af energi- og klimasyn.
Der er derudover fastsat krav til virksomheder om relevant uddannelsesniveau, erfaring og
kompetencer samt vedligeholdelse af kompetencer, der skal kunne påvises ved ansøgning
om godkendelse, og senere administration.
Ad 4
Ved administrationen af overfornævnte godkendelsesordning for energi- og
klimasynsudførende enheder, vil Energistyrelsen delegere sine af ministeren tildelte
beføjelser til Tredjepart. Tredjepart vil fungere som offentlig myndighed i offentligretlig
forstand, og pålægges at overholde regler om bl.a. aktindsigt ved sagsbehandling,
begrundelse af afgørelser, relevant partshøring, m.v.
Tredjepart vil skulle administrere ordningen i dens helhed, herunder behandle ansøgninger
om godkendelse og gengodkendelse, føre tilsyn med eksperterne og træffe afgørelser om
ind- og udmeldelse fra godkendelsesordningen. Afgørelser truffet af Tredjepart vil kunne
påklages hos Energistyrelsen.
Side 2/3
L 118 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høring af bekendtgørelse vedrørende klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2850494_0003.png
Ad 5
Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt, at der fastsættes gebyrer for visse
myndighedsopgaver. Der vil herunder blive opkrævet gebyrer for behandling af ansøgninger
om godkendelse og gengodkendelse som energi- og klimasynsudførende enhed, samt for
tilsyn med enheder i ordningen
ad 3
og virksomheder underlagt forpligtelserne
ad 1.
Gebyrer fastsættes, så der sikres balance mellem gebyrindtægterne og omkostninger ved
varetagelse af godkendelses- og tilsynsopgaver. Det forventes, at gebyrer offentliggøres på
Tredjeparts og Energistyrelsens hjemmesider.
Bekendtgørelsen forventes at have begrænset administrative konsekvenser for
erhvervslivet under Erhvervsstyrelsens tærskelværdier.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til:
Mads Siercke (e-mail:
[email protected],
tlf.: 33 95 09 96), eller
Lars Grindsted (e-mail:
[email protected],
tlf.: 51 67 43 27).
Det foreslås, at bekendtgørelsen skal træde i kraft d. 1. juli 2024.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af
høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og
mailadresse.
Med venlig hilsen
Mads Siercke
Side 3/3