Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 118 Bilag 1
Offentligt
2830859_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departemen-
tet
Klimafremskrivning og
sektoromstilling
Center i Energisty-
relsen
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion
Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasre-
duktion blev sendt i ekstern høring den 13. december 2023 med frist for afgivelse af
høringssvar den 12. januar 2024.
Der er modtaget i alt 23 høringssvar i høringsperioden.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nordisk Energirådgivning
Danish Shipping
Dansk Standard
Danske advokater
Danske Bygningskonsulenter
Energinet
Landbrug og Fødevarer
Erhvervsstyrelsen
Crossbridge Energy A/S
Dansk Industri
Rådet for Grøn Omstilling
Dataetisk råd
Synergi
Miljøstyrelsen
Kommunernes Landsforening
Grøn Industri, Erhverv
og Tværgående EU
Dato
26. januar 2024
J nr.
2022 - 21534
/MDSK
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Ankestyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forsvarsministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
Miljøministeriet
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er
Side 1/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0002.png
markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der
til den fremsendte høringsversion af lovforslaget, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Ikrafttrædelse og tidsfrister
Nr. 2: Omfattede virksomheder
Nr. 3: Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Nr. 4: Klimasyn
Nr. 5: Sammentænkning med andre rapporteringskrav
Nr. 6: Handlingsplan
Nr. 7: Undtagelser og dispensation
Nr. 8: Teknologi og digitaliserings bidrag til energi- og klimasynsforpligtelsen
Nr. 9: Vejledning
Ad nr. 1: Ikrafttrædelse og tidsfrister
Danske advokater påskynder, at udstedelse af en bekendtgørelse sker i god tid af
hensyn til virksomheder samt at frister for energi- og klimasyn følger direktivets fri-
ster.
Danske advokater påpeger derudover, at det bør sikres, at alle virksomheder har
rimelig tid til at kunne overholde de nye krav. Særligt de virksomheder der skal gen-
nemføre energisyn umiddelbart efter de nye regler er trådt i kraft
Landbrug & Fødevarer (LF) anmoder om, at der sikres tilstrækkelig tid i implemen-
teringsfasen til at alle virksomheder, der er eller bliver omfattet af de nye krav til
energisyn og klimasyn, både er orienteret om og får en realistisk tidshorisont til at
leve op til de nye krav, der vil gøre sig gældende.
LF finder det uklart, om virksomheder der har gennemført energisyn inden for de
seneste tre år, dermed skal gennemføre et nyt energisyn, selvom der ikke er gået
fire år, siden sidste syn er gennemført. Her ønsker LF en tydeligere kommunikation
overfor berørte virksomheder.
Danske advokater og Crossbridge Energy undrer sig over, at energieffektivitetsdi-
rektivets artikel 11 implementeres i dansk ret tidligere end det kræves af direktivet,
og at Danmark afviger fra princip fem for implementering af erhvervsrettet EU-regu-
lering, hvorefter byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt.
Side 2/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0003.png
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at udstedelse af en bekendtgø-
relse vil ske snarest muligt af hensyn til de berørte virksomheder. Inden da vil ud-
kast til bekendtgørelse blive sendt i høring, hvorved virksomhederne får mulighed
for i god tid at orientere sig i de kommende krav til energi- og klimasyn samt til at
afgive eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at virksomheder der er underlagt
den gældende energisynsforpligtelse og som med de foreslåede nye regler fortsat
vil være underlagt en forpligtelse om at gennemføre energisyn, vil skulle fortsætte
den fireårige kadence, der følger af gældende ret. Disse virksomheder vil dermed
fortsat senest fire år efter virksomhedens seneste godkendte indberetning af ener-
gisyn, skulle gennemføre et nyt energisyn. Omfattede virksomheder vil uagtet eksi-
sterende kadencer for energisynsforpligtelsen senest 1. august 2026 skulle gen-
nemføre et klimasyn. Energistyrelsen forventer at afholde informationsmøder om
energi- og klimasyn samt energiledelsessystemer inden ikrafttrædelse, og kan her-
under sikre kommunikation til de omfattede virksomheder.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at den tidlige implemen-
tering af artikel 11 om energiledelsessystemer og energisyn vil medføre omtrent
samme samlede erhvervsøkonomiske omkostninger, som hvis artiklen blev imple-
menteret sammen med resten af direktivet. Visse virksomheder vil opleve omkost-
ninger på et tidligere tidspunkt, mens andre virksomheder vil opleve besparelser på
et tidligere tidspunkt, som følge af at færre virksomheder forventes omfattet af de
nye krav i artikel 11. Derudover vurderes det hensigtsmæssigt at implementere den
omarbejdede artikel 11 og udvidelsen af energisynet til et klimasyn samtidigt for at
sikre, at virksomheder kan få foretaget ét samlet syn frem for separate syn i 2024-
2025. Ikrafttrædelse af klimasynet den 1. juli 2024 er nødvendigt for, at virksomhe-
der kan få foretaget klimasyn, inden de kan modtage omstillingsstøtte, hvilket stilles
som krav i aftalen om Grøn skattereform for industri mv., hvor der blev afsat midler
til omstillingsstøtte fra 2025.
Ad nr. 2: Omfattede virksomheder
Rådet for Grøn Omstilling (RGO) mener, at Danmark bør være et foregangsland,
når det kommer til energieffektivisering og derfor skærpe kravene, så flere virksom-
heder omfattes af energiledelse og energisyn. RGO mener, at lovforslaget bør
skærpe kravene, så virksomheder med et energiforbrug over 50TJ skal indføre
energiledelse, og virksomheder med energiforbrug over 5TJ skal gennemføre et
energisyn hvert 4. år. RGO mener, at det er kritisabelt, hvis lovændringen udmøn-
tes, så 300 færre danske virksomheder bliver underlagt krav om at indføre ener-
gisyn eller energiledelsessystemer sammenlignet med det antal virksomheder, som
er underlagt kravet pt. RGO vurderer, at det hverken er hensigtsmæssigt over for
implementeringen af energieffektivitetsdirektivet
herunder direktivets energispare-
forpligtelse
at vi bliver mindre ambitiøse, ej heller over for danske virksomheder
og energieffektiviseringspotentialet. Kravene bør skærpes i stedet.
Side 3/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0004.png
SYNERGI stiller sig undrende overfor, at ca. 300 færre virksomheder forventes om-
fattet af krav om energisyn og energiledelse, og mener det går mod den politiske
intention om grøn omstilling. SYNERGI opfordrer derfor til, at lovændringens for-
pligtelse til at gennemføre energisyn som minimum omfatter samme antal virksom-
heder, som på nuværende tidspunkt er omfattet af energisynsforpligtelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget implementerer
det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv
1
. Heri er kriterierne for, hvornår virksom-
heder er omfattet af kravet om energisyn ændret fra store virksomheder til virksom-
heder med et højt energiforbrug. Således er det fremover de virksomheder med
størst energiforbrug, som bliver underlagt forpligtelsen. Det forventes således, at
virksomhederne der udgår fra forpligtelsen f.eks. er mindre filialer i koncerner, hvor
et energisyn eller energiledelsessystem vil blive udarbejdet eller indført på koncern-
niveau. Mens nogle virksomheder udgår fra forpligtelsen, vil andre virksomheder,
som ikke aktuelt er omfattet af forpligtelsen, blive omfattet. Størstedelen af erhver-
vets energiforbrug vil således fortsat blive omfattet af forpligtelsen. Derudover be-
mærkes det, at lovforslaget udvider den eksisterende energisynsforpligtelse til et
klimasyn, så de omfattede virksomheder fremover skal have identificeret både de-
res energispare- og CO
2
-reduktionspotentialer i synet.
Derudover påpeger SYNERGI, at energieffektivitetsdirektivets art. 11 stk. 6 forplig-
ter medlemsstater til at tilrettelægge programmer med det formål at tilskynde og
yde teknisk støtte til SMV’er til at få foretaget energisyn og gennemføre anbefalin-
gerne fra disse energisyn. SYNERGI ønsker på den baggrund, at det bliver belyst,
hvordan Danmark påtænker at tilrettelægge denne understøttelse til de danske
SMV’er.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksomt på forpligtelsen. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet vil igangsætte en indsats med henblik på at til-
skynde virksomheder, der ikke er pålagt krav om energisyn, til frivilligt at få gen-
nemført et. Ministeriet vil drøfte muligheden for at
tilskynde SMV’er til frivilligt at fo-
retage energi- og klimasyn med blandt andre Erhvervsministeriet.
Crossbridge Energy A/S finder, at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis grænse-
værdierne (10 hhv. 85 TJ) fastsættes direkte i § 15 i energispareloven, på samme
måde som definitionen på store virksomheder er omfattet af den nugældende lov-
tekst
og ikke blot via en bekendtgørelse, som det foreslås. På den måde sikres
det, at de omfattede virksomheder er klart defineret i selve loven.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/1791 af 13. september 2023
om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning)
(energieffektivitetsdirektivet)
1
Side 4/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0005.png
På samme måde, som det er tilfældet ift. grænseværdi for krav til implementering af
energiledelsessystem, finder Crossbridge Energy A/S, at det vil være mest hen-
sigtsmæssigt, hvis det fastsættes direkte i § 16 i energispareloven, hvilke virksom-
heder der forpligtes til at udføre et klimasyn - og ikke blot via en bekendtgørelse,
som det foreslås. På den måde sikres det, at de omfattede virksomheder er klart
defineret i selve loven.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det af hensyn til et ønske
om en rammelovgivning, herunder fleksibilitet ift. fremtidig implementering af revisi-
oner til energieffektivitetsdirektivet, samt gennemførelse af politiske aftaler, vurde-
res hensigtsmæssigt at fastsætte regler om hvilke virksomheder konkret er omfattet
i bekendtgørelse fremfor i loven.
Ad nr. 3: Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Danske advokater (DA) påpeger, at det følger af energieffektivitetsdirektivet, at
energisyn skal gennemføres på en omkostningseffektiv måde, hvilket ikke ses af-
spejlet i lovudkastet. Virksomheder med et højt energiforbrug omfattes automatisk
af de foreslåede regler, herunder kravene om at benytte uafhængige eksperter, og
de risikerer bødestraf, hvis disse krav ikke overholdes.
DA anbefaler, at det sikres, at omfattede virksomheder ikke kan blive opkrævet
mere, end hvad der er nødvendigt for at få gennemført klima- eller energisyn eller
få certificeret energiledelsessystemer.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på, at indsatsen er om-
kostningseffektiv og at gennemførelse af energi- og klimasyn samlet set sker med
færrest mulige administrative byrder for virksomhederne. Dette hensyn og de an-
tagne omkostninger for udarbejdelse af energi- og klimasyn mv., fremgår flere ste-
der af bemærkningerne til lovforslaget, og følger tilsvarende energieffektivitetsdirek-
tivets bestemmelser herom.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker desuden, at muligheden for bø-
destraf er en videreførelse af eksisterende regler.
Dansk Industri (DI)
kommenterer: ”De gennemsnitlige omkostninger vurderes at
være ca. 200.000 kr. for virksomheder i fremstillingserhverv og ca. 135.000 kr. for
virksomheder i handel og service. Er disse omkostninger i 2023-priser eller i 2016-
/2017-priser? I lyset af sidste års prisudvikling vil gennemsnitlige omkostninger
være steget med 7,7 pct. alene i 2022 (jf. netto-prisindekset). Det vil derfor være
mere retvisende at regne de erhvervsøkonomiske konsekvenser i 2023-priser.”
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har baseret omkostningsskønnet ud fra
oplysninger i
’Evaluering af Energisyn i store danske virksomheder’, fra januar 2017
udarbejdet af Wilke for Energistyrelsen. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Side 5/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0006.png
vurderer, at tallene fra denne rapport stadig er aktuelle og dermed fortsat kan be-
nyttes som grundlag for et skøn for omkostningsniveauet til brug for lovforslaget,
dvs. at det ikke er nødvendigt at priskorrigere. Rapporten er tilgængelig på Energi-
styrelsens hjemmeside.
Energinet gør opmærksom på, at Energinet har mange bygninger (stationer) og
kompleksiteten ved at lave energisyn og klimasyn ved denne store mængde byg-
ninger kan være ressourcemæssigt og økonomisk omkostningsfuld.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på at mindske byrden for
virksomhederne. Det forventes, at virksomheder med mange ensartede enheder vil
kunne nøjes med at udarbejde energi- og klimasyn for et tilstrækkeligt repræsenta-
tivt udsnit enheder, jf. bilag VI af energieffektivitetsdirektivet. Dog skal udsnittet re-
præsentere variationen imellem de enkelte enheder. Denne fremgangsmåde følger
de nuværende regler for energisyn.
Dansk Industri (DI) foreslår, for at nedbringe omfanget af indberetningskanaler for
virksomhederne, at indberetningen samles ét sted, så de omfattede virksomheder
påvirkes mindst muligt fsva. klimasyn, energisyn og energiledelsessystemer.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på at mindske byrden for
virksomhederne. Dokumentation for udførte energi- og klimasyn og indførte energi-
ledelsessystemer, samt andre rapporteringskrav, som fastsættes senere i bekendt-
gørelsesform vil skulle indberettes ét sted (virk.dk).
Ad nr. 4: Klimasyn
Nordisk Energirådgivning anbefaler, at der i forbindelse med CO
2
rapporteringen
indføres et ensartet regelsæt for hvorledes virksomhedernes CO
2
udledning opgø-
res, samt at CO
2
rapporteringen skal udføres eller verificeres af godkendte verifika-
torer, eller godkendte energisynskonsulenter.
Energinet opfordrer til en tydelig definition af klimasynsforpligtelsen, da der ikke ud-
springer internationale definitioner/standarder for dette.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil udarbejde en nærmere beskrivelse af,
hvordan virksomhedernes CO
2
-udledning opgøres i forbindelse med udarbejdelse
af et klimasyn. Som det fremgår af lovforslaget, vil energi- og klimasyn kunne blive
udført af energi- og klimasynsudførende enheder, der godkendes på baggrund af
fastsatte kriterier.
Klimasynsforpligtelsen er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget og vil blive
yderligere beskrevet i bekendtgørelsen
Side 6/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0007.png
Dansk Standard fremhæver det igangværende arbejde med en udbygning af ISO
50001, ”ISO/CD 24492 Energy management systems and energy savings
--Decar-
bonization
— Requirements with guidance for use”, til at arbejde med energiledelse
på et mere holistisk niveau. Dette omfatter ikke kun at spare på energien, men at
reducere udledning af drivhusgasser, diversificere energikilder og tage mere miljø-
venlige beslutninger. Arbejdet med denne standard blev påbegyndt ultimo 2023 og
forventes færdigt i løbet af sommeren 2025.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig det igangværende arbejde med
ny standard. I lyset af at de kommende regler for energi- og klimasyn samt energi-
ledelsesstandarder træder i kraft 1. juli 2024, kan ministeriet ikke udstede regule-
ring efter en standard, der på det tidspunkt ikke er færdiggjort. Der er i lovudkastet
indsat hjemmel til, at en ny standard kan benyttes eller påkræves til opfyldelse af
klimasynsforpligtelsen i fremtiden ved en ændring af bekendtgørelsen.
SYNERGI foreslår, at det også bliver et krav for at kunne modtage omstillingsstøtte,
at virksomheder gennemfører alle energibesparelser med en kort tilbagebetalingstid
blotlagt i klimasynet
eller redegør for, hvordan og hvorfor det ikke kan lade sig gøre.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der ifbm. lovforslaget vedr.
energi- og klimasyn ikke vil blive stillet krav til at gennemføre konkrete, identifice-
rede projekter. Implementering i dansk ret følger således forpligtelserne i direktivet.
Bestemmelser vedrørende samt krav til modtagelse af omstillingsstøtte fra aftale
om Grøn skattereform for industri mv. fastsættes ikke med indeværende lovforslag.
Ministeriet noterer sig SYNERGIs forslag om at stille krav om enten gennemførsel
af identificerede energibesparelser og CO
2
-reducerende tiltag med en kort tilbage-
betalingstid, eller redegørelse for hvorfor tiltagene ikke kan gennemføres, for at
kunne modtage omstillingsstøtte. Fastlæggelse af model for omstillingsstøtten og
krav for at modtage den følger i særskilt proces fra lovforslaget om energi- og kli-
masyn.
Ad nr. 5: Sammentænkning med andre rapporteringskrav
Nordisk Energirådgivning (NE) konstaterer, at der vil kunne forekomme overlap i
rapportering mellem datagrundlaget for energi- og klimasyn og anden rapportering
(fx CSRD) ift. CO
2
udledninger. Der vil desuden kunne forekomme dobbeltarbejde
ifm. opgørelse af energiforbrug. NE anbefaler, at lovudkastet korrigeres, således at
et gennemført energi- og klimasyn kan/skal anvendes som grundlag for de dele af
ESG- rapporteringen der omhandler energiforbrug og CO
2
udledning.
Energinet mener, at det bør sikres, at krav til klimasynsforpligtelsen er i overens-
stemmelse med krav, der stilles i anden EU-lovgivning så som Corporate Social
Responsibility Directive, hvori krav til rapportering på klimaområdet er fastlagt.
Landbrug og Fødevarer (LF) mener, at lovforslaget ikke forholder sig til det kom-
mende krav om bæredygtighedsrapportering, som følger af Europa Kommissionens
Side 7/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0008.png
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). LF ser en stor risiko for, at kli-
masynet dermed indføres uden tanke om formål og synergier til øvrige rapporte-
ringskrav virksomhederne er underlagt. LF ønsker derfor en uddybende forklaring
af, hvorfor klimasynet implementeres uafhængigt af de rapporteringskrav, der føl-
ger af CSRD.
Dansk Industri (DI) mener, at det er vigtigt, at klimasynet kan opfyldes ved brug af
data fra andre afrapporteringskrav, eksempelvis CO
2
-kvotevirksomheders årlige af-
rapporteringer. Der bør også sikres en ”bro” til en efterfølgende ansøgning til den
grønne omstillingspulje, hvor en virksomhed netop vil skulle begrunde sin ansøgning
gennem en beskrivelse af omstillingsinitiativ, forventet CO2-effekt mv. Det er vigtigt
for virksomhederne, at data og planer kan genbruges samt, at de enkelte afrappor-
teringskrav gør en positiv forskel for virksomhedernes omstillingsindsats.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på, at der eksisterer en
række andre rapporteringskrav og vil arbejde for i størst muligt omfang at sammen-
tænke lovforslagets forpligtelser med de øvrige rapporteringsforpligtelser virksom-
hederne er underlagt. Det er således en forhåbning, at energi- og klimasyn vil
kunne levere input til virksomhedens/koncernens CSRD-rapportering, og at virk-
somheder kan benytte eksisterende data fra afrapporteringerne til at udarbejde et
energi- og klimasyn.
Landbrug og Fødevarer foreslår desuden, at indrapporteringskravene ifm. ener-
gisyn i højere grad kobles direkte på ansøgningsprocessen til Erhvervspuljen, så
den administrative byrde mindskes for de mange virksomheder, som arbejder for at
indfri Danmarks energispareforpligtelser overfor EU.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksomme på at sikre anvendelig-
heden af energi- og klimasyn ift. støtteordninger. Det er således under overvejelse,
hvorvidt energi- og klimasynsrapporter skal omfatte en beskrivelse af, hvilke støtte-
muligheder der er for det enkelte identificerede projekt.
Ad 6: Handlingsplan
Landbrug og Fødevarer (LF) appellerer til, at det nye krav om handlingsplan imple-
menteres, så man undgår unødvendigt bureaukrati og rapporteringspligt for virk-
somhederne. F.eks. skal rapporteringskravet kunne håndtere, at virksomheder med
manglende likviditet, ikke skal lave en lang afrapportering om, hvorfor de ikke gen-
nemfører de investeringer, der følger af energisynsrapporten.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på ikke at pålægge virk-
somhederne byrder i form af unødig rapportering. Af energieffektivitetsdirektivet (ar-
tikel 11, stk. 2, 4. og 5. afsnit) fremgår det, at handlingsplanen skal identificere for-
anstaltninger til gennemførelse af hver enkelt revisionsanbefaling, hvor det er tek-
nisk eller økonomisk gennemførligt. Handlingsplanen skal udarbejdes hvert 4. år og
Side 8/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0009.png
det er ministeriets vurdering, at der i gennemsnit er en begrænset administrativ
byrde forbundet med udarbejdelse af handlingsplanen. Kravene til en handlings-
plan er endnu ikke fastlagt, men forventes direkte implementeret og efter hensyn til
hvilken byrde virksomhederne pålægges. Rapporteringskravene fastsat i medfør af
dette lovforslag vil i videst muligt omfang blive forsøgt tænkt sammen med virksom-
hedernes øvrige krav til rapportering, f.eks. i forbindelse med CSRD.
Dansk Industri (DI) peger på, at der er en problematik i forhold til offentliggørelse i
overensstemmelse med ordlyden i direktivets artikel 11 pkt. 2. Artiklen skitserer, at
handlingsplanerne og gennemførelsesgraden for anbefalingerne offentliggøres i
virksomhedens årsberetning, og at de gøres offentligt tilgængelige med forbehold
af EU-retten og national lovgivning om beskyttelse af handels- og forretningshem-
meligheder og fortrolighed. DI finder det afgørende, at det i implementeringen vur-
deres, hvordan det sikres, at konkurrenter ikke kan få indsigt i virksomheders ener-
giforbrug gennem virksomhedens pligt til at offentliggøre handlingsplaner for hhv.
energieffektivisering og reduktion af udledning af klimagasser, idet det kan give in-
formation om produktionsstørrelse, omkostninger, nye produktionsprocesser og ny
teknologi.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at en handlingsplan forventeligt
ikke vil udgøre et samlet billede af virksomhedens produktionsforhold. Ministeriet vil
i forhold til det videre arbejde med implementering af krav vedrørende handlings-
planer inddrage de nævnte bekymringer.
Ad 7: Undtagelser
Danske advokater påpeger, at ministeren ifølge lovudkastets § 15, stk. 1, nr. 4 kan
fastsætte regler om hel eller delvis undtagelse fra kravet om at indføre et energile-
delsessystem eller gennemføre energisyn. Danske Advokater finder det væsentligt,
at betingelserne for at opnå dispensation konkretiseres. I den forbindelse bør det
fremgå tydeligt, om en dispensation skal meddeles af Energistyrelsen, og om et af-
slag kan påklages til Energiklagenævnet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at alle forhold vedrørende und-
tagelser vil blive yderligere konkretiseret i forbindelse med bekendtgørelsen. Det er
intentionen, at alle undtagelser skal godkendes af Energistyrelsen, som det er til-
fældet i gældende ret. Godkendelser vil blive anset for afgørelser, der vil kunne på-
klages Energiklagenævnet på samme vis som andre lign. afgørelser, jf. energispa-
relovens § 20. Dette er tilføjet til lovforslaget.
Miljøstyrelsen foreslår, at tekst på side 20 i udkastet:
"Endvidere forventes det, at
skibe under 5.000 bruttotons og elementer af virksomheder, der er omfattet af BAT-
konklusionen relateret til energieffektivitet, vil kunne undtages forpligtelsen.”
juste-
res. Det bemærkes, at der formentlig ikke henvises til én konkret BAT-konklusion,
men flere BAT-konklusioner relateret til energieffektivitet for forskellige brancher.
Side 9/10
L 118 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2830859_0010.png
Miljøstyrelsen forslår, at der i stedet skrives "...BAT-konklusioner relateret til energi-
effektivitet..."
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for ændringsforslaget og vil indar-
bejde det i lovforslaget hvor relevant.
Ad 8: Vejledning
Danske advokater opfordrer til, at Energistyrelsen hurtigst muligt opdaterer vejled-
ningen om energisyn, så den afspejler de nye forpligtelser for energiledelsessyste-
mer, energisyn og klimasyn, herunder ved nærmere redegørelse for indholdet i for-
pligtelserne.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i behovet for opdatering af vejled-
ning. I forbindelse med offentliggørelse af bekendtgørelsen vil der blive offentlig-
gjort en revideret vejledning som fortolkningsbidrag til bekendtgørelsen. Vejlednin-
gen vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk.
Ad 9: Teknologi og digitalisering
Dataetisk Råd påpeger, at digitale teknologier både kan spille en rolle i at effektivi-
sere energiforbrug
og
i sig selv forbruger energi. Dataetisk Råd gør derfor opmærk-
som på relevansen af, at energiforbrug ved anvendelse af digitale teknologier tæl-
les med i opgørelsen af energiforbrug. Rådet opfordrer derfor til, at energiforbruget
ved ny teknologi og digitalisering systematisk indtænkes ved de foreslåede ener-
gisyn.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at et energi- og klimasyn hen-
holdsvis skal
dække mindst 90 % af virksomhedens energiforbrug og mindst 90 % af
virksomhedens CO
2
-udledning. Det er derfor ministeriets vurdering, at
energiforbrug og
CO
2
-udledning ved anvendelse af digitale teknologier vil indgå i et energi- og kli-
masyn.
Side 10/10