Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117
Offentligt
Ændringsforslag
Af et mindretal (DD):
Til § 9
1)
I
stk. 1
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 om indsættelse af nyt stk. 3 i § 9]
2)
I § 9 indsættes som nyt
stk. 3:
»Såfremt en rettighedshaver har modtaget en afgørelse om forhåndsgodkendelse af priser og
betingelser for en rørledning, der tidligere har været anvendt til transport af olie eller gas, der
konverteres til rørledningsanlæg til transport af CO
2
, finder stk. 2 ikke anvendelse på disse
rørledninger, jf. § 18, stk. 2.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5 om indsættelse af nyt pkt. i § 18, stk. 2, der
udgør en undtagelse til § 9, stk. 2]
3)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 om indsættelse af nyt stk. 3 i § 9]
Til § 10
4)
I
stk. 3,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 4 og 5«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 om indsættelse af nyt stk. 3 i § 9]
Til § 18
5)
I stk.
2
indsættes som
2. pkt.:
Ministeren kan desuden fastsætte regler om forhåndsgodkendelse af priser og betingelser for
transport af CO
2
, og at der kan tages højde for særlige forhold ved fastsættelse af priser og
betingelser for konverterede rør.
[Bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler for tidligere kulbrinterør, der konverteres til CO
2
-
rør]
L 117 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at man politisk ikke låser sig fast på lovgivning, så det bliver umuligt for private aktører at konvertere eksisterende olie- eller gasrør til CO2-rør
Bemærkninger
Til nr. 1-4
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 2, bortset fra
ændringsforslag nr. 2, som er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Ændringsforslaget har til formål at udvide ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
forhåndsgodkendelse af priser og betingelser for transport af CO2 og til i den forbindelse at tage
højde for særlige forhold ved fastsættelse af priser og betingelser for konverterede rør.
En forhåndsgodkendelse foreslås meddelt af Forsyningstilsynet, som vil kunne meddele
forhåndsgodkendelse efter nærmere regler udstedt i bekendtgørelse.
Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at rettighedshaveren er forpligtet til at meddele
Forsyningstilsynet de oplysninger, som tilsynet finder nødvendige for at kunne foretage en
vurdering af planlagte priser og betingelser. Forsyningstilsynet bør have mulighed for at foretage en
fuld efterprøvelse af de oplysninger, som en operatør meddeler til Forsyningstilsynet.
Retsvirkningen af en afgørelse om forhåndsgodkendelse er, at Forsyningstilsynet afskæres fra
muligheden for at pålægge rettighedshaveren at ændre sine priser eller betingelser til ugunst for
rettigshedshaver. Rettighedshaveren kan derved budgettere med forhåndsgodkendelsen ved
etablering og drift af røret i en længere periode fremadrettet.
Når Forsyningstilsynet skal træffe afgørelse vedrørende forhåndsgodkendelse af priser og
betingelser for konverterede rør, vil de som udgangspunkt kunne inddrage de samme hensyn, som
Forsyningstilsynet inddrager i et sædvanligt, efterfølgende tilsyn med priser og betingelser.
Derudover vil de imidlertid også kunne lægge særlige hensyn til grund, som relaterer sig til
konverterede rørledninger.
Disse yderligere hensyn, som vil blive fastsat ved bekendtgørelse, forventes udelukkende at
inkludere pris- og betingelseselementer, der særligt gør sig gældende for konverterede rørledninger.
Det kan f.eks. være forhold vedrørende selve konverteringsarbejdet, herunder oprensning, særlige
risikoforhold forbundet med at konvertere eller lignende.