Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117 Bilag 8
Offentligt
2846763_0001.png
Danmarks vej til at blive en
europæisk CO
2
hub
Peter Kristensen
forperson CO
2
Hub Europe
Morten Gjetting Stage
Head of New Business CCS, TotalEnergies & forperson for INNO-CCUS
Finn Lauritzen
Cheføkonom, Axcelfuture
1
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0002.png
CCS-aftale 2023
…et meget vigtigt klimainstrument og potentielt
Danmarks næste grønne erhvervseventyr.
CCS skal op i skala og ned i pris….
...udrulning af CCS i Danmark på sigt kan blive
markedsbaseret og gøre Danmark til en
europæisk hub for CO
2
-lagring.
2
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0003.png
Danmarks potentiale
Geografisk
Geologisk
Teknologisk
3
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0004.png
Muligheder og udfordringer?
Muligheder
Øget CO
2
reduktion
Op i skala og ned i pris
Styrket konkurrenceevne
CCUS udvikling i Danmark
Udfordringer
Fangst, transport og lagring skal udvikles samtidigt
Behov for koordineret indsats
- både nationalt og europæisk plan
Europæiske beslutninger tages nu
4
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0005.png
2 veje til at indfri potentialet
Hver for sig (nuværende politik)
100% markedsdrevet udvikling
Byg og de vil komme
Markedsdrevet + koordineret plan og risikoafdækning
NW Jutland
storage
Bifrost
storage
Greensand
storage
* Bifrost and Greensand will be independent of
onshore infrastructure in Denmark and imports will
not be limited to countries within the capture map
Source: Google Maps. Location of Ports has been applied manually.
Source: Google Maps. Location of storage sites has been applied manually.
5
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0006.png
Mia. af kr. i forskel for
samfundsøkonomien
Hver for sig
Byg og de vil
komme
Samfundsøkonomisk
nutidsværdi (mia. kr.)
20
35 - 69
Samlet samfundsøkonomisk værdi, opgjort som nutidsværdi jf. de 2 scenarier og 2 udfaldsrum
for CO2 fangst
Denmark as a European CO
2
Hub, DNV januar 2024.
Med den nuværende CCS-politik risikerer Danmark at gå glip af en
samfundsøkonomisk værdi på op til 49 mia. kr.
6
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0007.png
Staten bør tage en del af risikoen på CO
2
backbone
Eksempelvis ved Nybro
Fredericia-røret (North Sea Link)
Vi forventer, at private virksomheder påtager sig risikoen
ved udbygningen af rørinfrastruktur sammen med staten
North Sea Link sænker
omkostningerne for CCS markant
North Sea Link skaber fleksibilitet,
og sænker prisen på CO
2
-transport.
Den forbinder europæiske udledere
med dansk CO
2
-lagring, og muliggør
konkurrence mellem skib, rør og tog.
Jammerbugt
Aalborg
Harald
licens
Dagny
licens
Thorning
+200km
Gassum
Aarhus
SE, FI, PO, BALT,
Nybro
NO, DE
Havnsø
København
Det store potentiale i Nordsøen giver
mange projekter, og forskudte
investeringsbeslutninger –
North Sea
Link vil skabe synergi mellem alle
projekterne.
Fredericia
Dimensionering: 8-
12 MTPa
Med statslig risiko kan røret
”overdimensioneres”.
En privat aktør
har ikke incitament til at dimensionere
efter alle projekter i Nordsøen. Der er
for stor investeringsusikkerhed.
L 117 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation og handoutmateriale fra CO2Hub Europe i forbindelse med foretræde den 4/4-24
2846763_0008.png
2 konkrete anbefalinger
Åbent marked
L 117
Lov om rørtransport af CO2
Infrastrukturplan
Statslig
risikoafdækning/
medfinansiering
Europæisk
samarbejde og
finansiering
NEKST udvalg
Danmark kan blive en
europæisk CO
2
hub
- men det kræver yderligere politiske tiltag
8