Retsudvalget 2023-24
L 116 Bilag 7
Offentligt
2871475_0001.png
Til lovforslag nr.
L 116
Folketinget 2023-24
Ændringsforslag stillet den 22. maj 2024
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
Af
Theresa Scavenius
(UFG):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 9, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »retsstridigt«: »eller
chikanøst«, og »el.lign.« udgår.««
[Ændring af bestemmelsens anvendelsesområde]
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Er anmodningen indgivet af et massemedie
omfattet af medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et
anerkendt forskningsinstitut, vil anmodningen kun helt und-
tagelsesvis kunne afslås, med henvisning til at anmodningen
må antages at skulle tjene retsstridige forhold.««
[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter
massemedier omfattet af medieansvarsloven eller forskere
tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 9
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 02.
Er anmodningen indgivet af en interesseorgani-
sation eller en fagforening, vil anmodningen kun helt undta-
gelsesvis kunne afslås, med henvisning til at anmodningen
må antages at skulle tjene retsstridige forhold.««
[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter
interesseorganisationer og fagforeninger]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 9
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 03.
Såfremt anmodningen angår en offentligt ansat,
der i sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borge-
re, kan behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter
§ 7, uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, alene afslås,
i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et
retsstridigt formål.««
[Lovforslagets ændringer omfatter ikke offentligt ansatte,
der ikke har borgernære funktioner]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 9
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 04.
Såfremt der meddeles afslag i medfør af stk.
2, skal forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den
aktindsigtssøgende.««
[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på
behandling af anmodning med henvisning til retsstridige
eller chikanøse formål]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 21
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal
dog gives, hvis anmodningen om aktindsigt er indgivet af et
massemedie omfattet af medieansvarsloven eller en forsker
tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut.««
[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter
massemedier omfattet af medieansvarsloven eller forskere
tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut]
7)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 21
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
AX030034
L 116 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag til 3. behandling
2871475_0002.png
2
»Stk. 02.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal
dog gives, hvis anmodningen om aktindsigt er indgivet af en
interesseorganisation eller en fagforening.««
[Tydeliggørelse af, at lovforslagets ændringer ikke omfatter
interesseorganisationer og fagforeninger]
8)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 21
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 03.
Oplysninger som nævnt i stk. 3, 3. pkt., skal dog
gives, såfremt anmodningen angår en offentligt ansat, der i
sit daglige arbejde ikke har direkte kontakt med borgere.««
[Lovforslagets ændringer omfatter ikke offentligt ansatte,
der ikke har borgernære funktioner]
9)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 21
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 04.
Såfremt der ikke meddeles indsigt i den ansattes
navn, skal forvaltningsmyndigheden indgå i dialog med den
aktindsigtssøgende.««
[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på
aktindsigt i navnet på en offentligt ansat]
10)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»09.
I
§ 33
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er
tale om hensyn, der er nævnt i § 21, stk. 3, 2. pkt.««
[Lovforslagets ændring om undtagelse af navne skal kun
omfatte personalesager og ikke andre sager med navne på
offentligt ansatte]
Til § 2
11)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 9 a, stk. 2,
udgår
»el.lign.«.
[Ændring af bestemmelsens anvendelsesområde]
12)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 9 a, stk. 2,
indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Såfremt der meddeles afslag i medfør heraf, skal forvalt-
ningsmyndigheden indgå i dialog med den aktindsigtssøgen-
de.«
[Krav om dialog med aktindsigtssøgende, der får afslag på
behandling af anmodning med henvisning til retsstridige
formål]
13)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15 b, nr. 5,
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 5, finder ikke anvendelse, når der er
tale om hensyn, der er nævnt i offentlighedslovens § 21, stk.
3, 2. pkt.««
[Lovforslagets ændring om undtagelse af navne skal kun
omfatte personalesager og ikke andre sager med navne på
offentligt ansatte]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 11
Det foreslås, at anvendelsesområdet for de foreslåede
bestemmelser i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, og
forvaltningslovens § 9 a, stk. 2, afgrænses, således at be-
stemmelserne alene finder anvendelse for den form for inti-
midering, som kan karakteriseres som enten retsstridig eller
chikanøs.
Til nr. 2 og 6
Det foreslås, at det tydeliggøres, at de foreslåede ændrin-
ger i lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt
for massemedier omfattet af medieansvarsloven og forskere
tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut.
Til nr. 3 og 7
Det foreslås, at det tydeliggøres, at de foreslåede ændrin-
ger i lovforslaget ikke ændrer ved adgangen til aktindsigt for
interesseorganisationer og fagforeninger.
Til nr. 4 og 8
Det foreslås, at de foreslåede ændringer i lovforslaget
ikke omfatter offentligt ansatte, der i deres daglige arbejde
ikke har direkte kontakt med borgere.
Til nr. 5, 9 og 12
Det foreslås, at aktindsigtssøgende, der får afslag på be-
handling af en anmodning om aktindsigt efter den foreslåede
ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, eller efter
den foreslåede bestemmelse i forvaltningslovens § 9 a, stk.
2, eller ikke meddeles aktindsigt i navnet på en offentligt
ansat i medfør af den foreslåede ændring af offentlighedslo-
vens § 21, stk. 3, får krav på en dialog med den pågældende
forvaltningsmyndighed. Dialogen skal søge at genoprette
tillid og godt samarbejde for dermed så vidt muligt at fore-
bygge yderligere retsstridige eller chikanøse henvendelser.
Til nr. 10 og 13
Det foreslås, at anvendelsesområdet for den såkaldte ge-
neralklausul i henholdsvis offentlighedslovens § 33, nr. 5, og
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, begrænses, således at der
ikke kan ske begrænsning i retten til aktindsigt, for så vidt
angår navne på offentligt ansatte, af hensyn til den ansattes
tryghed i andre sager end personalesager.