Vores demokrati er kun så stærkt, som vi gør det til. Det var Mette Frederiksens ord, som hun sagde på kvindernes kampdag, og det er jo fuldstændig rigtigt. Desværre må vi konstatere, at demokratiet faktisk har det ret svært i Danmark, og det er ikke noget, jeg siger, men det er noget, en hel masse institutioner siger. Danmark er i mange årtier blevet kritiseret for at slække på vores retssikkerhed. Sammenlignet med autoritære samfund går det rigtig godt, men sammenlignet med andre retsstater går det ikke så godt, og aktindsigsloven, mørklægningsloven, offentlighedsloven, har igennem 10 år været kritiseret af samtlige organisationer for netop at mørklægge en meget vigtig del af vores demokrati, altså at mørklægge borgernes adgang til at vide, hvad der foregår i den offentlige sektor.
Hvad sker der så nu? Det er så, at regeringen ønsker at lukke yderligere for den her aktindsigt, og det, der så er det helt vilde med det her forslag, er, at det ikke bare er en lille indskrænkning, men at det faktisk risikerer at være en total nedlukning af muligheden for overhovedet at give aktindsigt. Og hvorfor sker det? Ja, det er jo, fordi det her handler om, hvad vi opfatter som chikanøst, og det er det, der allerede er blevet debatteret i mange af de andre ordføreres taler, altså at der ikke er nogen præcis definition af, hvordan vi lukker aktindsigtsanmodninger ned. Hvis der er en medarbejder i den offentlige sektor, det kan være Barbara Bertelsen, det kan være en politimand, der har en følelse af, at man bliver omtalt kritisk i medierne, så kan det være en årsag til, at en borger, en journalist, ikke får adgang til det.
Vi ved jo selvfølgelig ikke, hvad praksis bliver, men som der også er nogle, der har nævnt, vil det sige, at det bliver et kæmpestort arbejde for medarbejderne i de offentlige forvaltninger at begynde at forholde sig til det her. Men det er jo igen det her med, at vi begynder med at subjektivere hele vores offentlige forvaltning, så det handler om at se personen som en privatperson. Selvfølgelig er det rigtigt, at den privatperson skal beskyttes i det omfang, det er muligt, og derfor handler det selvfølgelig også om, at man, hvis man ville, jo bare kunne sige, at det handler om navnene, og anonymisere navnene. Men det har man jo netop ikke gjort med det her forslag, og derfor antager jeg også, at det her forslags formål slet ikke er at beskytte medarbejderne, men at formålet derimod er at beskytte magten imod en magtkritik.
Hvorfor er det så vigtigt, at vi har den her magtkritik, og hvorfor er det vigtigt, at vi har adgang til en demokratisk forvaltning? Det er faktisk noget, man i lang tid, i mange årtier, har arbejdet på internationalt. Der er noget, der hedder en Tromsøkonvention, som Danmark er med i, og det handler netop om, at en del af demokratiet er, at man aktivt kan deltage, og at det er rigtig vigtigt, at man både har adgang til viden, men også har mulighed for at klage osv. Og det er jo også hjørner, som regeringen i øjeblikket skærer ned, afskærer muligheden for klageret, men i det hele taget netop også begrænser ytringsfriheden, som vi så det med koranloven.
Så det her lovforslag er jo heller ikke bare en enlig svale, men det kommer i en byge af forskellige lovforslag, som løbende underminere retstilstanden, og det er jo også derfor, at sådan nogle organisationer som Det Danske Advokatsamfund og en lang række andre organisationer netop siger, at den samlede retssamfundstilstand for borgerne i det her samfund bliver sværere og sværere, og det er faktisk også, fordi der er en teori bag vores demokrati. Det er ikke bare sådan noget med, hvordan man har en følelse, eller hvad man synes, eller at man kan kritisere mig for at sige nogle ting, som det også blev nævnt tidligere, men det her handler om, at et demokrati kun fungerer, hvis man bliver inddraget. Det er f.eks. også derfor, der er noget, der hedder en Århuskonvention, og det er så særlig muligheden for inddragelse og indsigt i forhold til f.eks. miljøsager, og det er, fordi man faktisk mener, at vores offentlige forvaltning bliver bedre, hvis man har borgernes adgang.
Dertil er spørgsmålet så: Er der brug for indsigt? Ja, der er ekstremt mange sager, vi har brug for at få indsigt i. Minksagen er ét eksempel, men vores system har også en masse andre problemer, hvor der bliver lavet magtmisbrug, inhabilitetsproblemer, som vi har brug for stærke journalister der kan søge indsigt i, og det er også tit drevet af borgere, og vi skal lige om lidt diskutere noget om en Limfjordsforbindelse, hvor der også er tonsvis af problemer på det administrative og forvaltningsmæssige niveau. Derfor er det altså dybt problematisk, at vi begynder med at beskytte statens udøvende magt ude i frontleddet i højere grad, end at vi beskytter borgerens ret.
Så jeg vil virkelig anbefale, at alle stemmer imod det her forslag, og jeg håber meget, at dem, der er en del af udvalget, vil foreslå en høring, så dem, der stadig væk er i tvivl, kan se, hvad lovforslaget faktisk fører til, altså at det er den totale nedlukning af borgeres og journalisters mulighed for at søge aktindsigt. Så er der en sidste pointe, jeg vil nævne, og det er, at det her forslag, ud over at det har de her konsekvenser, også kan øge mistilliden. Mistilliden er i forvejen høj hos borgerne, både i forhold til politikerne i det her hus og regeringen, men også vores offentlige myndigheder, og det her forslag, hvor man lukker ned, er klart et forslag, der vil øge borgernes mistillid til hele systemet.