Retsudvalget 2023-24
L 115
Offentligt
2854846_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Sofia Ravnsborg
2024-03927
3219775
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., færdselsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af flerårsaftale for domstolene 2024-27 m.v.) (L 115)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af flerårsaftale for
domstolene m.v.) (L 115), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 22. marts 2024.
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 115 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om lovændringens forventede betydning for sager, som vedrører lejelovens regler
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v., færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af
flerårsaftale for domstolene 2024-27) (L 115):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/3-24 fra
Lejernes Landsorganisation, jf. L 115 - bilag 3?”
Svar:
Lejernes Landsorganisation har i henvendelsen af 22. marts 2024 anført, at
det er organisationens opfattelse, at lejere vil møde særlige udfordringer,
hvis beløbsgrænsen i småsagsprocessen hæves fra 50.000 kr. til 100.000 kr.
Det anføres desuden, at lejelovens kompleksitet og det ulige økonomiske
styrkeforhold imellem lejer og udlejer kan medføre, at lejere risikerer at
møde modparter med stærk advokatbistand uafhængigt af, hvor stor
sagsgenstandens størrelse er. Lejernes Landsorganisation bemærker
afslutningsvist, at man ikke mener, at den foreslåede sproglige justering af
kriteriet i § 402, stk. 1, tilstrækkeligt sikrer en effektiv beskyttelse af lejernes
interesser.
Justitsministeriet bemærker hertil, at aftaleparterne er enige om at
gennemføre initiativer vedrørende småsagsprocessen – fremover den
forenklede proces – herunder at forhøje beløbsgrænsen fra 50.000 kr. til
100.000 kr. kombineret med en justering af reglen om, at komplekse sager
kan løftes ud af procesformen.
Efter Justitsministeriets opfattelse kan det ikke generelt anses som en
ulempe ved småsagsprocessen, hvis det i nogle sager om boliglejemål
forekommer, at udlejeren møder ved advokat, mens lejeren møder selv. Hvis
lejeren taber sagen, er det tværtimod en fordel for lejeren, fordi den tabende
part skal betale et mindre beløb i sagsomkostninger til den vindende part,
end når sagen behandles i den almindelige proces. Når lejeren møder selv,
vil retten vejlede og bistå parten.
Er sagen kompliceret, kan retten have vanskeligt ved at vejlede og bistå en
part, der møder selv, i tilstrækkeligt omfang, uden at retten kommer til at
involvere sig så meget på den ene parts side, at dommeren bliver inhabil.
Komplicerede sager er bl.a. derfor ikke egnet til at blive behandlet i den
forenklede proces og kan derfor efter anmodning eller på rettens egen
foranledning henvises til behandling i den almindelige proces.
Side 2/3
L 115 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om lovændringens forventede betydning for sager, som vedrører lejelovens regler
Når en part har fri proces, beskikker retten en advokat for parten. Parten kan
bede retten om at beskikke en bestemt advokat, som er villig til at blive
beskikket. Men hvis parten ikke selv kan finde en advokat, der er villig at
påtage sig sagen, vil retten beskikke en advokat for parten blandt rettens
beneficerede advokater. En part, der har fri proces, vil således altid kunne
få tildelt en advokat af retten, og det er ikke partens eget ansvar at finde en
advokat.
En part med retshjælpsdækning vil som udgangspunkt selv skulle finde en
advokat, der kan varetage sagen. Hvis en part godtgør, at det ikke har været
muligt for vedkommende at antage en advokat til at udføre en retssag, kan
retten dog beskikke en advokat for parten, jf. retsplejelovens § 260, stk. 11.
De problemer, der undertiden kan være med at finde en advokat, der vil
udføre sager med fri proces eller retshjælpsdækning, angår ikke særligt
sager om boliglejemål og angår heller ikke kun den forenklede proces. Der
er tale om en mere generel problemstilling.
Sammenfattende er Justitsministeriet ikke enig i, at forslaget om at forhøje
beløbsgrænsen for den forenklede proces fra 50.000 kr. til 100.000 kr. vil
give særlige udfordringer for lejere i forhold til andre grupper.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelser af
spørgsmål nr. 2 og 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v., færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af
flerårsaftale for domstolene 2024-27 m.v.) (L 115).
Side 3/3