Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse
af straf m.v., færdselsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af flerårsaftale for domstolene for 2024-27 m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det positivt, at der for første gang er lavet en politisk aftale
på domstolsområdet. Det er tiltrængt, at der med aftalen
sikres penge til flere dommere og øvrigt personale, så de
katastrofalt lange sagsbehandlingstider kan nedbringes. SF
anerkender, at der er en øvre grænse for, hvor mange dom-
mere det er muligt at uddanne, og selv om der nu kommer
flere ressourcer til, vil det tage et godt stykke tid, før de
lange sagsbehandlingstider for alvor falder.
SF skal beklage, at aftalen også rummer en række for-
ringelser af retssikkerheden for almindelige borgere. Disse
ligger i forslagene fra Rørdamudvalget. SF ærgrer sig over,
at det mangeårige ressourcemæssige svigt af domstolene
skal betales med retssikkerhedsmæssige forringelser i form
af færre domsmænd og nævninge, og at det bliver sværere
at anke – især fordi det synes at være småpenge, det genere-
rer. Det synes SF er en forkert vej at gå. Heller ikke idéen
om strafrabat ved tilståelse er en blomst, der er groet i vores
have. I lovforslaget gøres der ikke meget ud af at begrunde
den foreslåede ændring, og det kunne SF godt savne at den
blev.
SF er heller ikke begejstret for, at grænsen for småsags-
processen hæves fra 50.000 kroner til 100.000 kroner. Tan-
ken med disse sager er, at borgerne i højere grad skal forbe-
rede og føre dem selv. For en almindelig borger er 100.000
kroner mange penge, og det synes privilegieblindt at hæve
grænsen. Men SF anerkender, at dette blev en del af kom-
promiset om, at der tilføres ressourcer til domstolene.
SF har dog arbejdet for, at boligsager ikke skulle om-
fattes af den nye grænse for småsager. Dette arbejde er
lykkedes, idet ministeren har fremsendt et ændringsforslag,
som undtager disse. Dette er kommet i kølvandet på et
foretræde fra LLO i Retsudvalget, der har problematiseret
lovforslaget. Et svar til Retsudvalget viser da også, at var
lovforslaget vedtaget uden ændringer, ville hovedparten af
lejerne – 83 procent eller 940.000 lejere – blive omfattet,
da meget få har en husleje på 100.000 kroner om året. Til
gengæld ville lejerne blive stillet svagt over for udlejerne, da
disse formentlig fortsat ville gøre brug af advokater, mens
lejerne ville møde uden og forberede sagerne selv. Dette
endte heldigvis med at blive taget af bordet med ministerens
ændringsforslag.
Rørdamudvalget lagde også op til at lukke Østre Lands-
rets bitingssted i Nykøbing Falster, og at lukning af resten af
bitingsstederne og retskontorerne skulle indgå i arbejdet i et
udvalg om en strukturreform. Dette blev heldigvis taget af
bordet under forhandlingerne.
Der kommer ganske vist et strukturudvalg, men målet er
ikke længere at lukke bitingssteder, bl.a. på grund af pres fra
SF, og det er vi selvfølgelig godt tilfredse med. Vi mener ik-
ke, at der skal fjernes flere funktioner fra landdistrikterne og
de mindre byer, og borgerne skal ikke have endnu længere
DokumentId
Journalnummer