Retsudvalget 2023-24
L 114
Offentligt
2854912_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2024
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2024-03208
3240620
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov
om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser,
øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition
m.v.) (L 114) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v.
og lov om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser,
øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)
(L 114), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8.
april 2024.
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 114 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor det ikke fremgår af ministerens fremsættelsestale, at der uden retskendelse gives adgang til en række lokationer m.v.
Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om våben
og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og
vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget
sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)
(L 114) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor det væsentlige element i
lovforslag om, at der uden retskendelse gives ministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil adgang til en række
lokationer mv., og som en række høringsparter har udtalt sig
kritisk om, ikke fremgår af ministerens fremsættelsestale?”
Svar:
Politiet har i dag adgang til uden retskendelse at kontrollere
opbevaringsforholdene samt indretning af arbejdspladsen hos personer, der
har tilladelse til genopladning af ammunition. Det følger af våbenlovens §
3, stk. 3. Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd derimod ikke kontrol hos
personer, der har tilladelse til fremstilling af ammunition.
Endvidere har politiet i dag adgang til lokaler hos erhvervsdrivende, der i
medfør af våbenlovens § 4 b, stk. 1, har en generel tilladelse til med henblik
på erhvervsmæssig handel eller anden erhvervsmæssig virksomhed at
erhverve og besidde våben mv. Der er derimod ikke hjemmel til uden
retskendelse at føre kontrol hos erhvervsdrivende, der alene har tilladelse til
fremstilling af våben mv.
Med lovforslaget lægges der op til at indsætte en hjemmel til, at politiet,
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden
retskendelse har adgang til kontrol af lokaler hos personer og
erhvervsdrivende, der har tilladelse til fremstilling af våben, genstande og
ammunition omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 og nr. 7-10.
Dette vil gøre det muligt for politiet uden retskendelse at foretage løbende
kontrol hos personer og erhvervsdrivende, der har tilladelse til at fremstille
våben. Der er tale om et tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, hvorfor
retssikkerhedslovens regler om gennemførsel af tvangsindgreb og forholdet
til strafferetsplejen ved gennemførsel af tvangsindgreb i øvrigt finder
anvendelse.
Side 2/3
L 114 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor det ikke fremgår af ministerens fremsættelsestale, at der uden retskendelse gives adgang til en række lokationer m.v.
Det er Justitsministeriets og Rigspolitiets vurdering, at det vil øge
sikkerheden på våbenområdet, hvis politiet også får adgang til at foretage
kontrol i lokaler, hvor våbnene mv. fremstilles og opbevares med henblik
på at sikre, at vilkårene for tilladelsen efterleves. Hensigten med den
foreslåede ændring er dermed at sikre, at politiet i kontroløjemed kan få
adgang til at besigtige de lokaler, hvor der sker fremstilling og opbevaring
af våben, genstande og ammunition på samme måde, som politiet allerede i
dag kan kontrollere opbevaringsforholdene samt indretning af
arbejdspladsen hos personer, der har tilladelse til genopladning af
ammunition.
Der er i fremsættelsestalen givet en summarisk gengivelse af lovforslaget
med vægt på den almindelige baggrund for lovforslaget og de principielle
og politisk relevante hovedpunkter af dets indhold, og fremsættelsestalen
indeholder således ikke en udtømmende opregning af lovforslagets indhold.
Det kan i forlængelse heraf bemærkes, at Justitsministeriet ikke ses at have
modtaget kritiske høringssvar i forhold til forslaget om, at politiet, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden
retskendelse skal have adgang til kontrol af lokaler hos personer og
erhvervsdrivende, der har tilladelse til fremstilling af våben, genstande og
ammunition omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 og nr. 7-10.
Side 3/3