Retsudvalget 2023-24
L 114 Bilag 12
Offentligt
2869730_0001.png
Til lovforslag nr.
L 114
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om
krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning
(Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Allian-
ces, Det Konservative Folkepartis medlemmer samt Enheds-
listens og Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Justitsmini-
steren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SIU, IA og SP) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af justitsministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (LA, EL og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret,
det
under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling
og vil stemme for det af justitsministeren stillede ændrings-
forslag ved 2. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD og KF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret,
det
under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
vil mindretallet stemme for lovforslaget med det af justits-
ministeren stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret,
det
under B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
vil mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling og vil stemme for det af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller
det under A nævnte lovforslag, det under B nævnte lovfor-
slag og det under C nævnte lovforslag til
vedtagelse uænd-
ret.
Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bli-
ver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
lovforslaget med det af justitsministeren stillede ændrings-
forslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (RV) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det
under A nævnte lovforslag og det under B nævnte lovforslag
til
vedtagelse uændret
og det under C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
vil mindretallet stemme for lovforslaget med det af justits-
ministeren stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det
DokumentId
Journalnummer
L 114 - 2023-24 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. maj 2024
2869730_0002.png
2
er vigtigt, at Danmark har en stram våbenlovgivning, der
sikrer, at våben ikke havner i de forkerte hænder. Dette er
afgørende for trygheden og tilliden i det danske samfund.
Derfor støtter DD, LA og KF den del af lovforslaget, der
vedrører, at personer, der dømmes for grove lovovertrædel-
ser som eksempelvis personfarlig kriminalitet, konsekvent
vil miste retten til at evhverve våbentilladelse og obligato-
risk få afslag på ansøgninger om våbentilladelse.
Desuden støtter DD, LA og KF også, at lovforslaget
skærper bødestraffen for uforsvarlig opbevaring af våben
og ulovlig besiddelse af ammunition. DD, LA og KF støtter
ligeledes etableringen af en ordning for offentlige myndig-
heder til at indgive en bekymringsindberetning til politiet
vedrørende personer med våbentilladelser.
Dog kan DD, LA og KF ikke støtte den del af lovforsla-
get, der omhandler indførelsen af en ordning med systema-
tisk indhentelse af helbredsoplysninger, herunder psykiske
og fysiske forhold, ved ansøgning om våbentilladelse.
DD, LA og KF mener, at der naturligvis skal foretages
vurderinger af alle relevante oplysninger, når der udstedes
våbentilladelser, men DD, LA og KF er bekymrede for,
at politiets fortolkning af denne ordning vil føre til øget
stigmatisering af personer med handicap og psykiske diag-
noser. DD, LA og KF mener, at det er forkert at fratage disse
grupper deres mulighed for at deltage i jagt eller skydning
på baggrund af dette grundlag, især når et afslag ikke bunder
i en lægefaglig vurdering.
I denne forbindelse noterer DD, LA og KF sig, at der
findes grupper af veteraner, der lider af psykiske lidelser
efter tjeneste for Danmark, og som har gavn af og nyder
fællesskabet omkring skydning eller jagt. Disse fællesskaber
ønsker DD, LA og KF ikke at fjerne.
Sluttelig konstaterer DD, LA og KF, at lovforslaget vil
medføre, at politiet uden retskendelse kan få adgang til
kontrol hos personer og virksomheder, der har tilladelse
til at fremstille våben. Dette mener DD, LA og KF er et
uforholdsmæssig stort indgreb i retsplejeloven, som DD, LA
og KF ikke kan støtte.
På baggrund af ovenstående mener DD, LA og KF, at
lovforslaget ikke har den rette balance, til at DD, LA og KF
kan stemme for lovforslaget i sin helhed. Derfor har DD, LA
og KF sammen med SF, LA og EL stillet et ændringsforslag
til lovforslaget, som vil gøre det muligt at stemme for de
dele, som DD, LA og KF støtter, og imod de dele, som DD,
LA og KF ikke kan støtte.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, DD, LA, KF, EL og RV), tiltrådt af et
mindretal
(DF og ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplo-
sivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og
vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser,
øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af
ammunition m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, 4 og 7-20, og
§§ 2-4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om våben og eks-
plosivstoffer m.v. (Indførelse af adgang for politiet til syste-
matisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved
ansøgninger om våbentilladelser m.v.)« omfattende § 1, nr.
3, og § 4.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplo-
sivstoffer m.v. (Indførelse af adgang for politiet til uden rets-
kendelse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse
til fremstilling af våben)« omfattende § 1, nr. 5 og 6, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SIU, IA og
SP):
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 10, stk. 4,
ændres »der udfærdiges« til »som udfærdiges«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i tre separate lov-
forslag, således at der kan stemmes om delen vedrørende
strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved
besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v. for
sig, delen vedrørende indførelse af adgang for politiet til
systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere
ved ansøgninger om våbentilladelser m.v. for sig og delen
vedrørende indførelse af adgang for politiet til uden retsken-
delse at besigtige lokaler hos personer, der har tilladelse til
fremstilling af våben, for sig.
Til nr. 2
Det foreslås at tilføje »foran »udfærdiges«« til lovforsla-
gets § 1, nr. 20, idet våbenlovens § 10, stk. 4, indeholder
ordet »der« to steder og det derfor er nødvendigt at præcise-
re, hvilket »der« der skal ændres. § 1, nr. 20, lyder således
herefter: I § 10, stk. 4, ændres foran »udfærdiges« »der« til:
»som«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til
1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
L 114 - 2023-24 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. maj 2024
2869730_0003.png
3
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 28. februar 2024 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5