Retsudvalget 2023-24
L 114 Bilag 1
Offentligt
2831466_0001.png
HØRINGSOVERSIGT
Indhold
Advokatrådet ........................................................................................... 1
Bedre Psykiatri ........................................................................................ 3
Center for Voldtægtsofre Aalborg........................................................... 5
DIF (Dansk Militært Idrætsforbund, Parasport Danmark og Dansk Skytte
Union (Skydesport Danmark) ................................................................. 6
Danmarks Jægerforbund ......................................................................... 9
Danske Advokater ................................................................................. 13
Danske Våbenhandlere .......................................................................... 15
Dansk Industri ....................................................................................... 18
Datatilssynet .......................................................................................... 20
Dommerforeningen ............................................................................... 23
DGI ........................................................................................................ 24
Hjælp Voldsofre .................................................................................... 15
Joan-Søstrene ........................................................................................ 17
Retspsykiatrisk Interessegruppe, Dansk Psykiatrisk Selskab ............... 18
Vaabenhistorisk selskab ........................................................................ 30
Vestre Landsret ..................................................................................... 31
Østre Landsret ....................................................................................... 33
dvokatrådet
Bedre Psykiatri
Center for Vold tæg tsofre Aalbo rg
DIF (Dansk Militært Idrætsfo rbund, P arasp ort Da nmark og Da nsk Skytte Union (Skydesport Danma rk)
Danmarks Jægerforbun d
Danske Advokater
Danske Våbenhandlere
Dansk Industr i
Datatilssynet
Dommerforeningen
DGI
Hjælp Volds ofre
Joan-Søstrene
Retspsykiatrisk I nteressegr uppe, Da nsk Psykia trisk Sels kab
SELSKAB
Vestre Landsret
Østre Landsret
VAABENHIS TORISK
Side 1/1
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0002.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Politikontoret
Sendt via e-mail: [email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 19. januar 2024
SAGSNR.: 2024 - 98
ID NR.: 971721
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af våbenloven (strammere
kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og
opbevaring af ammunition mv.)
Ved brev af 22. december 2023 har
Justitsministeriet fremsendt ovenstående
høring med anmodning om Advokatrådets udtalelse hertil.
Advokatrådet skal i den anledning bemærke følgende:
Lovforslagets punkt 2.1.
Advokatrådet anerkender behovet for at fastsætte et samlet regelsæt for afslag på
ansøgning og bortfald af våbentilladelser
mv., og skal i den forbindelse opfordre
til, at der udarbejdes en offentlig tilgængelig vejledning. En sådan vejledning
vil
efter Advokatrådets opfattelse
give borgeren en klarhed over reglerne
og imødegå
unødvendige klagesager.
Lovforslagets punkt 2.3.
Advokatrådet anerkender, at der kan være situationer, hvor
en persons psykiske
helbred
indebærer, at personen ikke er i stand til at besidde et våben på
betryggende vis og dermed vil kunne udgøre en fare
for andre.
Det er imidlertid
Advokatrådets
opfattelse, at forslaget om
fastsættelse af regler
om dokumentation af
ansøgerens helbredstilstand forekommer upræcist, idet
forslaget alene
fremstår som
en general bemyndigelse til ministeren.
Advokatrådet
skal
på den baggrund
opfodre til, at forslaget
præciseres, så det klart
fremgår, i hvilke situationer forslaget tænkes anvendt.
Advokatrådet finder tillige anledning til at bemærke, at
der er sket en
væsentlig
forhøjelse af afgiften
for
våbentilladelse,
og det - hvis forslaget fremover
medfører, at der i hvert enkelt tilfælde skal udarbejdes en lægeerklæring
- vil
medføre
en yderligere udgift.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
1
Side 1 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0003.png
Advokatrådet
Endelig skal Advokatrådet bemærke, at
Politiets Administrative Centers (PAC)
sagsbehandlingstider i relation til
våbentilladelser har været
og fortsat er meget
lange. Advokatrådet
kan frygte, at lovforslaget
vil medføre en yderligere
forlængelse af sagsbehandlingstiderne ved udstedelse af våbentilladelser, SKV-
tilladelser, fornyelse våbentilladelser og våbenpas m.m.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
2
Side 2 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0004.png
Til
Justitsministeriet
att.
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af våbenloven (»Strammere kontrol med
våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.«)
Bedre Psykiatri takker for muligheden for at bidrage til høringen og har følgende bemærkninger.
Med lovforslaget er der tale om adgang for politiet til systematisk at indhente
helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om våbentilladelser mv. og meddele afslag
på baggrund heraf. Foruden oplysninger om eventuelle aktuelle eller tidligere psykiske lidelser,
indbefatter det endvidere relevante og nødvendige oplysninger om tidligere psykiatriske
indlæggelser og udredninger, medicinsk historik, lægelige udtalelser mv. Det er udtrykkeligt
medgivet, at lovforslaget skal sikre, at personer, der lider af alvorlige psykiske lidelser, ikke kan
få våbentilladelse. Kun rent undtagelsesvist kan der meddeles våbentilladelse til personer med
visse alvorlige psykiske lidelser fremgår det af lovforslaget. Det foreslås yderligere at indføre en
ny bestemmelse i våbenlovens § 2 i, der giver offentlige myndigheder, der har regelmæssig
kontakt til den pågældende borger fx på et kommunalt bosted eller psykiatrisk tilbud, mulighed
for at indgive en bekymringsindberetning til politiet. Ordningen vil indebære, at politiet på
baggrund af en bekymringsindberetning skal foretage en fornyet vandelsvurdering af personen
og på baggrund heraf træffe en afgørelse om, hvorvidt våbentilladelsen mv. skal tilbagekaldes.
Begge forhold i lovforslaget er særskilt møntet på bedre kontrol med våbentilladelser til borgere
med psykiske lidelser jf. regeringens udspil juni 2023
”Strammere greb om våben”
og det er
tydeligt, at lovforslaget er lavet med Fields-tragedien i mente. Det er Bedre Psykiatris vurdering,
at lovforslaget primært har karakter af symbolpolitik, i det de skitserede ændringer hverken ville
have forhindret tragedien, eftersom gerningsmanden ikke havde våbentilladelse, eller
fremadrettet vil forhindre hovedparten af de ulykkelige episoder, hvor en person med psykisk
sygdom begår drab, da de fleste drab begået af mennesker med psykisk sygdom (ikke familie)
har skarp vold som drabsmetode fx køkkenknive jf. opgørelse fra Justitsministeriets
Forskningskontor
1
.
Overordnet set vil Bedre Psykiatri gerne pointere, at vi ikke kan forhindre en ny Fields-tragedie
ved at justere på våbenlovgivningen. Vil man drab og tragedier til livs skal man styrke psykiatrien
og sikre sociale tiltag i kommunerne. Retspsykiatrisk Klinik under Justitsministeriet undersøgte i
2019 sammenhængen mellem psykiatrisk behandling og kriminalitet som drab, drabsforsøg,
grov vold, vold, trusler om vold, voldtægt og ikke personfarlig kriminalitet og konkluderede, at
hvis de pågældende patienter havde fået en tilstrækkelig psykiatrisk behandling, så kunne man
formentlig have undgået seks drab og fem drabsforsøg. Samlet er det vurderingen i tre ud af
fire sager, at kriminaliteten muligvis kunne være forebygget med en bedre behandling
2
.
Det er veldokumenteret af Sundhedsstyrelsen, 2022, at psykiatrien er karakteriseret ved særligt
fem hovedudfordringer, der vidner om en insufficient behandlingsindsats. Dette drejer sig om
en utilstrækkelig tilgængelighed, kapacitet og sammenhæng, en utilstrækkelig kvalitet og
tværfaglighed i de eksisterende tilbud, utilstrækkelige forebyggende og tidlige indsatser,
stigmatisering og manglende prioritering og ligestilling på området samt tilstrækkelig forskning,
1
2
Justitsministeriets FORSKNINGSKONTOR 2020 Typer af drab i Danmark
Danske Regioner 2019: Er der en sammenhæng mellem behandling/støtte af psykisk syge og kriminalitet?
En analyse med henblik på forebyggende tiltag
Side 3 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0005.png
faglig udvikling og manglende prestige
3
. Sådanne faktuelle oplysninger er væsentlig viden til at
forstå situationens alvor for mange mennesker med alvorlige psykiske lidelser, personalet og
deres familier og hvorfor der i høj grad sker en underbehandling af mennesker med psykisk
sygdom, der kan få fatale konsekvenser.
Med den skærpelse, som lovforslaget lægger op til, er Bedre Psykiatri alvorligt bekymret for, at
vi ender med, at diskussionen om våben puster til en generel og ubegrundet frygt for og
mistænkeliggørelse af alle mennesker med psykisk sygdom og deres pårørende i stedet for at
forebygge tragedier. Det er Bedre Psykiatris vurdering, at lovforslaget mod hensigten vil være
med til at øge en de facto stigmatisering, skabe miskreditering, fordomme og yderligere
strukturel forskelsbehandling
4
blandt mennesker med psykisk sygdom. Det er stigmatiserende,
hvis der laves lovgivning, der klassificerer mennesker som potentielt farlige alene ud fra en
diagnose, og hvis der skabes præcedens for, at en diagnose, uden en individuel vurdering, kan
berøve borgere de samme rettigheder og muligheder, som andre mennesker har.
82% af den danske befolkning får i løbet af livet brug for behandling i psykiatrien
5
. Langt de fleste
mennesker med en psykisk sygdom er velbehandlet og lever et normalt liv som alle andre uden
at mærke til sygdommen, og mange bliver også raske igen
6
. Men hvis de bliver svigtet og forrådt
behandlingsmæssigt, ligesom gerningsmanden fra Fields blev det, kan der opstå farlige og
tragiske begivenheder. Og derfor er er kun én ting at gøre, hvis vi vil forhindre, at mennesker
med psykisk sygdom begår kriminalitet: Giv dem bedre psykiatrisk behandling.
Bedre Psykiatri vil gerne slå fast, at vi bakker op om en stram våbenlovgivning og alle i
befolkningen skal kunne leve og færdes i samfundet i tryghed. Bedre Psykiatri vurderer dog
overordnet set, at lovforslaget, jævnfør ovenfor, trækker i denne forkerte retning for mennesker
med psykisk sygdom, der har brug for bedst mulig hjælp, behandling og støtte i det danske
social- og sundhedsvæsen. Bedre Psykiatri vurderer, at lovforslaget vil have begrænset effekt
på det, som er intentionen med lovforslaget, nemlig øget sikkerhed og tryghed for borgere. I
stedet vil lovforslaget medvirke til at skubbe til yderligere ødelæggende tendenser for
psykiatrisk behandling og skabe en øget stigmatisering og frygt. Det er uhensigtsmæssigt, da
tillidsbaserede relationer er afgørende for succes med psykiatrisk behandling.
Bedre Psykiatri ønsker at fremhæve, at ingen mennesker, der ikke er i stand til at overskue
konsekvenserne af at have et våben og en tilladelse, skal have et våben. Det gælder alle
uanset om man har en psykisk sygdom eller ej.
Med venlig hilsen
Bedre Psykiatri
Sundhedsstyrelsen, 2022 Fagligt oplæg til en 10-årsplan. Bedre mental sundhed og en styrket indsats til mennesker med psykiske lidelser
Annika Frida Petersen (2021) Stigmatisering af psykisk sygdom. Sundhedsret, menneskeret og samfundsøkonomi.
Stigmatisering af mennesker med psykisk lidelse 2011 Ugeskrif for læger. https://ugeskriftet.dk/videnskab/stigmatisering-af-mennesker-med-psykisk-lidelse
Den vedvarende stigmatisering af mennesker med psykisk sygdom 2018 Ugeskrift for læger.
https://ugeskriftet.dk/debat/den-vedvarende-stigmatisering-af-mennesker-
med-psykisk-sygdom
5
Kessing LV, Ziersen SC, Caspi A, Moffitt TE, Andersen PK. Lifetime Incidence of Treated Mental Health Disorders and Psychotropic Drug Prescriptions and Associated
Socioeconomic Functioning. JAMA Psychiatry. 2023 Oct 1;80(10):1000-1008..
6
Bedre Psykiatri Videnscenter
Om at blive rask
recovery -
https://bedrepsykiatri.dk/viden/at-blive-rask-recovery/
3
4
Side 4 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0006.png
Center for
Voldtægtsofre
Sexologisk Center
Stengade 10, stuen
9000 Aalborg
97 66 04 43
Aalborg Universitetshospital, Stengade 10, stuen, 9000 Aalborg
[email protected]
12. januar 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af våbenloven (Strammere
kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbeva-
ring af ammunition m.v.) - j.nr. 2023-04751
Center for Voldtægtsofre Aalborg tilbyder tværfaglig udredning og behandling inden for det medicinske, psy-
kologiske og sociale område i forhold til ofre fra 15 år, som har været udsat for voldtægt eller voldtægtsforsøg.
Center for Voldtægtsofre Aalborg støtter op omkring ændringsforslagene til våbenloven, da en strammere
kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed vedr. besiddelse af våben samt lov og opbevaring af ammunition
mm. formentlig vil bidrage til en øget sikkerhed for den enkelte borger i Danmark, og dermed også øge sik-
kerheden for vores målgruppe bestående af voldtægtsofre over 15 år.
Med venlig hilsen
Center for Voldtægtsofre
Side 5 af 33
Side 1 af 1
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0007.png
Til:
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
19. januar 2024
Høringssvar vedr. påtænkte ændringer af våbenloven
Vi takker for modtagelsen af høringsbrevet vedrørende regeringens forslag til ændring af våbenloven. Ændring
af loven har til formål at gennemføre initiativerne fra regeringsudspillet ”Strammere greb om våben” fra juni
2023 samt yderligere ændringer med det formål at sikre en moderne og opdateret våbenlov.
Dansk Militært Idrætsforbund, Parasport Danmark og Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) er alle med-
lemsforbund i Danmarks Idrætsforbund (DIF), og afgiver hermed et fælles høringssvar.
Vi har primært bemærkninger til forslaget om systematisk indhentelse af helbredsoplysninger om psykiske li-
delser hos ansøgere om våbentilladelser samt til forslaget om offentlige myndigheders bekymringsindberet-
ning vedrørende personer med psykiske lidelser og udfordringer.
Derudover har vi nogle bemærkninger til forslagene om obligatorisk afslag på ansøgning om og/eller obligato-
risk bortfald af våbentilladelser og jagttegn mv.
Helbredsoplysninger og §1 - punkt 3
Fra skydesporten støtter vi naturligvis intentionen om at forhindre adgang til våben for personer, som af psy-
kiske grunde vurderes at kunne have intention om at gøre alvorlig skade på andre personer med skydevåben.
Vi forstår naturligvis, at de meget tragiske hændelser i Fields i sommeren 2022 er ophav til lovforslaget om
systematisk indhentning af helbredsoplysninger om psykiske lidelser. Det er imidlertid vigtigt for os at under-
strege, at gerningsmanden i Fields ikke var skytte i en skytteforening og ikke havde nogen personlig våbentilla-
delse eller påtegning til at kunne anvende medlemsvåben i en skytteforening. I forhold til skydevåben handler
den ulykkelige Fields-sag om ulovlig våbenopbevaring og -håndtering hos en anden person end gerningsman-
den.
Vi er opmærksomme på, at enkelte personer med svære psykiske lidelser har vist, at de kan gøre stor og ulyk-
kelig skade på andre. Vi finder imidlertid ikke, at der er data og evidens for, at det sker med våben, som perso-
nerne har våbentilladelse til, men
og det er lige så tragisk
ved brug af knive, andre stikvåben eller fysisk
vold.
Vi er stærkt bekymrede for at resultatet af lovforslaget bliver et regelsæt, der både stigmatiserer mange per-
soner med psykiske lidelser og dertil uretmæssigt udelukker personer fra skydesporten, som vitterligt får noget
godt ud at gå til skydning. Derudover vil forslaget skabe en stor administrativ byrde og påvirke såvel den gene-
relle sagsbehandlingstid for våbentilladelser hos Politiet samt Styrelsen for Patientsikkerhed.
Side 6 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0008.png
Udover ekstra sagsbehandling, der vil påføre myndighederne ekstra opgaver og udgifter, vil den længere sags-
behandlingstid også ramme skydeporten samt alle borgere, der ønsker våbentilladelser. Vel at mærke, uden at
samfundet opnår anden effekt end at påføre sig selv yderligere opgaver.
Vi forstår, at lovforslaget i første omgang er en bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte nærmere
regler, hvorved Politiet i forbindelse med en ansøgning om våbentilladelse får adgang til at kunne anmode en
ansøger til en våbentilladelse mv. om dokumentation for alle relevante oplysninger om ansøgerens helbred,
inklusive oplysninger om ansøgerens psykiske forhold.
Når vi læser kommentarerne til lovforslaget, nærer vi imidlertid en bekymring for et alt for fast system med
”retningslinjer” og ”standardiserede kriterier”, som risikerer at udelukke en person alene pga. af en given di-
agnose. Vi er bekymrede for, at Justitsministeriet,
når arbejdet går i gang, vil åbne en ”Pandoras æske”, hvor
alt for mange psykiske lidelser vil ende på en ”positivliste”, der mere eller mindre automatisk udelukker bor-
gere.
Vores sport er ifølge videnskabelig forskning og egen mangeårig erfaring fra praksis kendetegnet ved, at per-
soner med forskellige sygdomme og diagnoser kan have gavn af at gå til skydning. Det hjælper dem med at
koncentrere sig og fokusere. Det gælder fx personer med diagnoser som ADHD, ADD, autisme, Aspergers syn-
drom mv. Vi arbejder også med resocialisering af soldaterveteraner i samarbejde med Danmarks Idrætsfor-
bund (DIF). Her giver projekter i vores foreningerne nogle naturlige, trygge og faste rammer. Det giver ro til de
veteraner, der deltager.
Skytteforeninger bidrager også ofte med et andet miljø end andre idrætsforeninger. I skytteforeningerne tager
vi det stille og roligt med faste rutiner og procedurer, netop fordi det handler om skydevåben. Derfor kan vi
give indhold i dagligdagen, samt udvikle og gavne velværet for personer med psykiske lidelser.
Vi er bekymrede for, at samfundet med dette forslag kommer til at udelukke for mange personer fra skydepor-
ten. Personer, som netop på grund af deres psykiske lidelser, kan have noget godt ud af at gå til skydesport. Vi
frygter også, at myndighederne i et vist omfang ender med at sætte skøn under regel.
Vi vil desuden henlede opmærksomheden på de problematikker, der er med helbredsundersøgelser og som
tidligere er blevet afdækket i forbindelse med ændringer af EU’s våbendirektiv (91/477/EØF).
Tillige har vi belæg for, at den danske befolkning i meget stort omfang anerkender, at skydesport leverer mange
positive bidrag både til individet og til samfundet. Fx mener 38 % at skydesport øger evnen til at koncentrere
sig, 34 % peger på at skydesporten etablerer fællesskaber mellem medlemmer, mens 25% peger på foreningers
bidrag til det lokale sociale fællesskab. Kun 14 % af danskerne vurderer ikke, at skydesportens bidrager positive
til individet og samfundet. (YouGov, n 1029, feltperiode 6.-9. oktober 2023)
Vi kan således, af ovenstående grunde, ikke støtte lovforslagets § 1 punkt 3.
Bekymringsindberetning og §1
punkt 4
Vedrørende etablering af lovfæstet indberetningspligt for berørte offentlige myndigheder skal vi bemærke, at
vi fra skydesporten arbejder med og for, at der skal ske en umiddelbar handling og kontakt til Politiet
af fx
en skytteforeningsformand. Handling og kontakt skal ske, hvis man er I tvivl om, hvorvidt det er sikkert, at en
person kommer i foreningen og har omgang med /adgang til skydevåben.
Landets skytteforeninger samt idrætsforeninger med skydesport, er i dag meget grundige i forhold til at se nye
medlemmer an, inden der søges om våbentilladelse/påtegning. Af samme grund argumenterede vi i forbin-
delse med den seneste bandepakke for ikke at reducere de tilladte antal prøvegange for nye medlemmer fra
de nuværende fem gange. Som det ser ud nu, ændres der til kun tre prøvegange, og vilkårene for den screening
af nye medlemmer, som foreningen foretager forringes. Det er beklageligt.
Idrættens Hus | Brøndby Stadion 20, DK-2605 Brøndby | Tlf. 70 26 70 29 |[email protected] |www.skytteunion.dk
Side 7 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0009.png
I forhold til forslaget om systematisk indhentelse af helbredsoplysninger ved alle våbentilladelser, ser vi indbe-
retning ved konkrete bekymringer som langt mere målrettet og effektivt i forhold til regeringens mål. Indbe-
retning ved konkret bekymring vil heller ikke vil påføre samfundet og borgerne nye administrative og økono-
miske byrder på området for våbentilladelser.
Vi mener af samme grunde, at et effektivt system med bekymringsindberetninger gør forslaget om systematisk
indhentning af helbredsoplysninger unødvendigt. Udover at spare nye administrative byrder, regler, bureau-
krati og længere sagsbehandlingstider, undgår samfundet også at stigmatisere og udelukke personer fra sky-
desporten, udelukkende fordi de har en psykisk lidelse.
Isoleret set er vi enige i, at det giver god mening at berørte offentlige myndigheder har en lovfæstet indberet-
ningspligt. I lyset af Fields-sagen var det netop myndighedernes manglende opmærksomhed, tid og beredskab,
som var en medvirkende årsag til de tragiske hændelser.
Indenfor skydesporten er vi vant til
og anbefaler vores foreninger, formænd og bestyrelser
at handle umid-
delbart når man er i tvivl om, hvorvidt det er usikkert at et medlem eller anden person har adgang til skydevå-
ben. Derfor er vi ikke enige i, at det kun er myndigheder med en ”regelmæssig kontakt” til borgeren, der bør
indberette.
Hensynet til borgeren bør være, at kun berettigede bekymringer skal indgives. De bekymringer kan dog ud-
mærket vise sig ved den allerførste kontakt en myndighed, forening eller organisation har med borger. Det
forhold bør medtages i overvejelserne.
Med disse bemærkninger kan vi anbefale lovforslagets § 1 punkt 4.
Obligatorisk afslag på ansøgning om og/eller obligatorisk bortfald af våbentilladelser
Vi kan umiddelbart støtte lovforslagets § 1 punkt 1 og 2 om obligatorisk afslag på ansøgning om og/eller obli-
gatorisk bortfald af våbentilladelser.
Der er i første omgang tale om en bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler herfor.
For nuværende anbefaler vi, at den endelige fastlæggelse af, hvilke grove lovovertrædelser der skal omfattes
af ordningen, gøres udtømmende, for at sikre den størst mulige transparens for borgeren.
Dernæst anbefaler vi, at de karensperioder der indføres, ligeledes gøres udtømmende og transparente samt at
de fastsættes under hensyntagen til længden af den idømte frihedsstraf. Det samme gælder fastsættelse af
karens ved afgørelser om tilhold.
Vi er imidlertid ikke enige i at friholde erhvervsdrivende samt ansatte på våbenområdet fra reglerne om obli-
gatorisk afslag på og bortfald af våbentilladelser. Som repræsentanter for skydesporten vil vi gerne værne om
en lighed for loven.
Hvis regeringen ønsker at hindre adgang til våben for personer dømt for grovere kriminalitet samt personer
med tilhold, kan vi ikke se hvorfor en mindre gruppe af personer skal fritages herfor, blot fordi deres adgang til
våben følger af, at det er erhvervsdrivende eller ansatte i en virksomhed med køb, salg eller reparation af
våben. Ved andre lovovertrædelser i det private liv, kan der være en umiddelbar erhvervsmæssig konsekvens.
Med venlig hilsen
John Petersson
Formand
Parasport Danmark
Susanne Kiholm Lund
Formand
Dansk Militært Idrætsforbund
John Hansen
Formand
Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark)
Idrættens Hus | Brøndby Stadion 20, DK-2605 Brøndby | Tlf. 70 26 70 29 |[email protected] |www.skytteunion.dk
Side 8 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0010.png
Justitsministeriet
Politikontoret
[email protected]
Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34
8410 Rønde
Tlf. + 45 88 88 75 00
[email protected]
CVR-nr. 15 79 61 46
Vedr.: Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel og lov om
jagt og vildtforvaltning.
Politikontoret har den 22. december 2023 udsendt udkast til ovennævnte love i
høring, og i denne forbindelse ønsker Danmarks Jægerforbund at give følgende
bemærkninger:
Generelle bemærkninger
Danmarks Jægerforbund vil indledningsvis gerne takke for muligheden for at
komme med input til denne høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lov
om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel og lov om jagt og
vildtforvaltning.
Danmarks Jægerforbund savner helt generelt dokumentation for, at der er behov
for at stramme reglerne for udstedelse af våbentilladelse, men anerkender
samtidigt, at der er behov for et kontinuerligt fokus på at kommunikere om sikker
opbevaring af våben og ammunition.
I og med at jægerforbundet sammen med de øvrige våbenbrugende organisationer
var inviteret til at komme med input til ændringer af våbenlovgivningen, forventer
vi, at de efterfølgende ændringer af lovgivningen vil afspejle flere af vores
fremsendte forslag i forbindelse med den endelige revidering af våbenlovgivningen.
Straf eller forandring
Efter nærlæsning af det tilsendte materiale, og Justitsministeriets eget
litteraturstudie af maj 2020 ”Virkninger af straf over for gerningsmænd, befolkning
og ofre”, undrer det jægerforbundet, at myndigheder og politikere fortsat, som et
af flere virkemidler griber til den nemme løsning, blot at hæve strafferammerne,
uden at der er dokumentation for virkningen.
Justitsministeriet udtaler således i førnævnte litteraturstudie, at: ”Straffens
generalpræventive, afskrækkende effekter er særdeles svære at undersøge, og der
er derfor ikke nogen endelige konklusioner på området”.
I forbindelse med en skærpelse af straffen for uforsvarlig opbevaring af våben og
ulovlig besiddelse af ammunition anser Danmarks Jægerforbund en kulturændring
igennem kontinuerlige informationskampagner som den primære vej til, at loven
efterleves. Jægerforbundet deltager således gerne, som der lægges op til i
regeringens initiativpakke ”Strammere greb om våben”, i en informationskampagne
målrettet opbevaring af legale skydevåben i Danmark.
Våbentilladelse til psykisk syge
Danmarks Jægerforbund arbejder ud fra mottoet om trygt og enkelt og anerkender
derfor regeringens præmis om, at alvorligt psykisk syge ikke bør have adgang til
xx dato 2016
19. januar 2024
1
Side 9 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0011.png
våben. Vi har som organisation dog stor tillid til, at politiet allerede i dag på
baggrund af våbenlovens § 48 (vandelsparagraffen) ikke udsteder våbentilladelse til
alvorligt psykisk syge personer. I Jagtloven fremgår det tilsvarende, at jagttegn kun
kan udstedes til personer, som er i besiddelse af den nødvendige synsevne samt i
øvrigt er af den fornødne åndelige og legemlige førlighed.
Det nuværende system, hvor våbentilladelser kan tilbagetrækkes, hvis der er
konkrete indikationer på, at det er uhensigtsmæssigt, at en person ejer et
skydevåben, er ifølge jægerforbundets opfattelse både effektivt og tilstrækkeligt.
Regeringens tiltag i forhold til psykisk syge kan Danmarks Jægerforbund ikke bakke
op om i sin nuværende form, da helbredsundersøgelser uden yderligere præcisering
er subjektive, bureaukratiske, dyre og tidskrævende, og det er yderst tvivlsomt,
om de vil øge sikkerheden i Danmark, som jo er regeringens formål med forslaget.
Danmarks Jægerforbund ser derimod positivt på en handlepligt i forbindelse med
regeringens forslag om, at alvorligt psykisk syge ikke skal have adgang til våben,
samt offentlige myndigheders mulighed for at lave bekymringsindberetninger til
politiet om borgere med våbentilladelser. Dog mener jægerforbundet ikke, at det
nødvendigvis er myndighederne, der har den bedste indsigt i de danske
våbenejeres åndelige tilstand, men snarere de våbenbrugende organisationer, som
f.eks. skytte- og jagtforeninger, der har den daglige kontakt til de relevante
borgere.
I forlængelse af dette forslag ønsker jægerforbundet igen at påpege, at der
mangler en effektiv ordning, hvor jagt- og skytteforeninger kan foretage en direkte
bekymringsindberetning eller lignende, når utryghedsskabende grupperinger eller
individer forsøger at få adgang til skydevåben eller skydetræning i foreningerne.
I Justitsministeriets udkast til ændring af våbenloven, fremgår det, at: ”Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om, at relevante sundhedsmyndigheder bidrager
til vurderingen af, om ansøgningen skal afslås. Endelig vil der kunne fastsættes
mere standardiserede kriterier for afslag på våbentilladelse, herunder regler om,
at visse alvorlige psykiske lidelser ikke kan eller rent undtagelsesvist bør kunne
meddeles våbentilladelse”.
Jægerforbundet er bekymret for, at retningslinjer om psykiske helbredskrav, der
skal understøtte politiets behandling af våbentilladelser, jagttegn mv. kan udvikle
sig til en rigid glidebane, idet svaret for nuværende udestår på spørgsmålet, om
man efter at have fået stillet en diagnose på en psykisk lidelse, kan blive erklæret
rask eller være medicineret og dermed være velfungerende, og samtidig have
mulighed for at få eller opretholde vandelsgodkendelse.
Derfor vil Danmarks Jægerforbund opfodre til, at forslaget præciseres, så det klart
fremgår, at der ikke er tale om en generel vurdering ved hver enkelt ansøgning,
men specifikt i hvilke situationer forslaget tænkes anvendt.
Danmarks Jægerforbund har drøftet forslag til lov om ændring af våbenloven med
Landsforeningen Danmarks Veteraner, som repræsenterer skytter og jægere i
veteranmiljøet. Danmarks Veteraner deler Danmarks Jægerforbund bekymringer,
stramningen af våbenloven kan få utilsigtede negative konsekvenser for nogle af de
skadede veteraner, som dyrker jagt eller skydning.
Strammere kontrol
I lovforslaget lægges der op til en strammere kontrol med våbentilladelser til
personer, der har begået grove lovovertrædelser eller er meddelt tilhold,
opholdsforbud eller bortvisning efter tilholdsloven.
Danmarks Jægerforbund
2
Side 10 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0012.png
Danmarks Jægerforbund har naturligvis ingen indsigelser mod at kriminelle, der har
begået grove lovovertrædelser eller er dømt i forhold til tilholdsloven, nægtes
samtykke til jagttegn og/eller våbentilladelse.
Det undrer dog jægerforbundet, at Justitsministeriet i udkastet forudsætter, at de
førnævnte kriminelle i dag kan få våbentilladelse, hvilket på ingen måde stemmer
overens med jægerforbundets kendskab til hverken de nugældende regler eller
Politiets Administrative Centers håndtering af vandelsvurderinger mv.
Justitsministeriet lægger i forslaget op til, at der i bekendtgørelsen fastlægges,
hvilke grove lovovertrædelser der skal omfattes i ordningen, samt længden af
eventuelle karensperioder. Danmarks Jægerforbund anerkender behovet for, at der
fastsættes et samlet regelsæt for afslag på ansøgning og bortfald af tilladelser og
skal i den anledning opfordre til, at der ved samme lejlighed udarbejdes en
vejledning, som kan offentliggøres. Dette vil give borgeren klarhed over reglerne,
så unødvendige klagesager undgås.
Jægerforbundet forventer at være høringsberettiget i forhold til denne liste, da vi
naturligvis er interesseret i, hvad Justitsministeriet specifikt mener med grove
lovovertrædelser og konsekvenserne af disse fsva. vandelsgodkendelse af jægere.
Bekymringsindberetninger
I lovforslaget foreslås det at etablere en lovfæstet indberetningsordning for
offentlige myndigheder. Når disse myndigheder indgiver en
bekymringsindberetning, er det jægerforbundets anbefaling, at der samtidig, eller
senest når politiet har foretaget en fornyet vandelsvurdering, sker en orientering
til den pågældende borger, uanset om bekymringsindberetningen har medført
ændringer i borgerens muligheder for jagttegn/våbentilladelse eller ej.
Erfaringen viser, at personlig bitterhed eller uvilje i enkelte situationer tidligere
har haft indflydelse på lignende bekymringsindberetninger. Dette vil formentlig
kunne minimeres, hvis den indberettende myndighed skal stå til ansvar for
indberetningen.
Præcisering af våbenlovens afgiftsbestemmelser
Justitsministeriet har vurderet, at der er behov for at modernisere og præcisere
flere bestemmelser i våbenlovens § 6 b om afgifter for våbentilladelser mv. Blandt
de forslåede ændringer fremgår det, at der fremover skal betales afgift ved
indgivelse af ansøgning om tilladelse til låsestole og baskyler, hvilket ikke er
tilfældet i dag.
Siden daværende justitsminister Hans Engel (C) den 7. februar 1990 indførte
brugerbetaling for visse forvaltningsafgørelser inden for Justitsministeriets område,
herunder implementeringen af våbenlovens § 6 b, har danske våbenejere ikke
skulle betale for tilladelse til låsestole og baskyler.
Justitsministeriet fremlægger i forslaget ikke argumenter for, hvorfor der nu skal
betales afgift for disse våbendele, hvilket bekymrer jægerforbundet, da det får
udseende af udelukkende at være et indtægtsskabende forslag uden reelle
sikkerhedsmæssige begrundelser.
Jægerforbundet savner faglig begrundelse for udvidelsen af afgiftsbestemmelsen,
og kan derfor ikke støtte denne del af regeringens ændringsforslag.
Periode for afhændelse af våben
Justitsministeriet vil i udkastet forkorte fristen i våbenbekendtgørelsens § 50, stk.
1 og stk. 3, så en person, hvis våbentilladelse er blevet tilbagekaldt, som
udgangspunkt skal afhænde våben og ammunition senest 10 hverdage efter
tilbagekaldelsen, og ikke som i dag, hvor fristen er fire uger. Vi ser gerne, at
Danmarks Jægerforbund
3
Side 11 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0013.png
perioden er længere end 10 dage, da det af praktiske årsager kan være umuligt for
borgeren at efterleve.
Jægerforbundet ønsker at sikre, at våben og ammunition mv., som indgår i et
dødsbo eller et konkursbo, fortsat uden særskilt tilladelse kan besiddes af
arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil fire
uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse, jf. våbenbekendtgørelsens §
46.
Spørgsmål vedrørende høringssvaret eller ved behov for uddybende kommentarer,
bedes rettet til specialkonsulent, våben og skydning, Nicholai Vigger Knudsen.
Telefon: 20 46 15 52, mail: [email protected]
Venlig hilsen
Danmarks Jægerforbund
Marie-Louise Achton-Lyng
Hovedbestyrelsesmedlem
Direkte tlf. + 45 12 34 56 78
E-Mail
[email protected]
Danmarks Jægerforbund
4
Side 12 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0014.png
Justitsministeriet
Sendt til: [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Dato 12. januar 2023
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Høringssvar over lovforslag om Strammere kontrol med
våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af
ammunition m.v.
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for strafferet og
straffeproces.
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater er overordnet enig i, at folk dømt for grov vold eller trusler med
våben ikke skal have våbentilladelse. Et princip som os bekendt også håndhæves i
dag, således at voldsdømte konsekvent får frataget deres våbentilladelse.
Der er med dette lovforslag blandt andet lagt op til, at justitsministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk afslag og bortfald af
våbentilladelser for personer, der er dømt for visse grovere lovovertrædelser eller er
meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning efter tilholdsloven.
Frakendelse af frikendtes våbentillade
Danske Advokater bemærker, at med lovforslaget vil en våbentilladelse bortfalde, når
en person dømmes i første instans. Det vil med lovforslaget gælde uanset, om
personen senere bliver frikendt ved en højere instans. Det betyder i praksis, at
uskyldige kan miste deres våbentilladelse og vil blive tvunget til at søge om
våbentilladelse på ny.
Det må anses for stridende mod helt grundlæggende regler, at man kan miste sin
våbentilladelse på trods af, at den bagvedliggende dom eller afgørelse er omgjort i en
højere instans. Det gælder særligt ved domme eller afgørelser for forhold, som intet
har med selve våbnet eller dets anvendelse at gøre, hvorfor det må betragtes som
uforholdsmæssigt indgribende at indføre en generel regel om, at en fældende
byretsdom automatisk medfører tab af en våbentilladelse.
Danske Advokater opfordrer til,
at lovforslaget ændres, således at senere frifundne
personer ikke automatisk mister deres våbentilladelse på baggrund af en dom eller
afgørelse i tidligere instans.
Side 13 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0015.png
Grove/grovere overtrædelser og proportionalitet
Det fremgår flere steder i lovforslaget, at Justitsministeriet i bekendtgørelsesform vil
fastsætte, hvilke grove/grovere lovovertrædelser, der skal omfattes af ordningen. I
bemærkningerne til lovforslaget står, at det forudsættes, at ordningen kun vil omfatte
personer, der er idømt ubetinget fængselsstraf på mindst 60 dage. Det fremgår dog
ikke hvilken type lovovertrædelser, der kan være tale om.
Af retssikkerhedsmæssige hensyn bør det være klart allerede ved lovens vedtagelse,
hvilke lovovertrædelser, der er omfattet af ordningen, og som kan udløse en
frakendelse af våbentilladelse.
Danske Advokater opfordrer til,
at lovgiver i bemærkningerne præciserer, hvad der
menes med grovere/grove lovovertrædelser. Altså en klar og fyldestgørende
beskrivelse af, hvad der ligger i bemyndigelsen til Justitsministeriet. Lovgiver bør
desuden være konsekvens i forhold til ordvalget, om der er tale om ”grove” eller
”grovere” lovovertrædelser, så der ikke
opstår forvirring omkring begreberne.
Vi henviser i den forbindelse til
Lovkvalitetsvejledningen
s. 135 citat:
”De
specielle bemærkninger til bestemmelser, der vil have negative
konsekvenser for borgernes retssikkerhed, bør indeholde en fyldestgørende
beskrivelse af forslagets begrundelse. Derudover bør der i de specielle
bemærkninger til bemyndigelsesbestemmelser så udførligt som muligt
redegøres for den påtænkte anvendelse af bemyndigelsen, herunder for de
hensyn, der i den forbindelse skal lægges vægt på. Der henvises herom til
pkt. 7.2.”
Og fortsat side 170 citat:
”I
det omfang, der gives bemyndigelser til administrationen, bør selve
bemyndigelsesbestemmelsen være formuleret så præcist som muligt, ligesom
lovforslaget bør indeholde fyldestgørende bemærkninger herom.
Bemyndigelsesbestemmelsen bør desuden afgrænses mest muligt.”
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
[email protected]
2/2
Side 14 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0016.png
Danske Våbenhandlere
Brancheorganisationen for sports-& jagtvåbenhandlere
Medlem af A.E.C.A.C The European Association of
Civil Commerce & Weapons.
H.C. Ørsteds Vej 7, 1879 Frederiksberg C Denmark.
Arbejdernes Landsbank 53380249630
Sekretariat:
H.C. Ørstedsvej 7 B
1879 Frederiksberg C
Tlf: +45 33 222 333
Mail to:
[email protected]
Justitsministeriet
Tak for muligheden for at kommentere lovforslaget, som jeg i det store
og hele finder meget fornuftigt.
Det store spørgemål er så, hvem Justitsministeren vil få til at administrere
loven, når tilføjelserne er vedtaget.
I de første 45 år af mit arbejdsliv, kom der kunder der havde en vandelssag
og bad om hjælp. Jeg udbad mig skrivelserne.
I alle de tilfælde, jeg læste, måtte jeg fortælle kunderne, at de havde dummet
sig rigtig meget, og at det var en rimelig afgørelse, der var truffet.
I samtlige sager, jeg har set siden 2015, har jeg været uenig i afgørelserne.
De har alle og én været forkerte efter min mening.
Der har været snesevis af sager.
Det ser ikke ud til, at PAC har personale, der er i stand til at læse og
forstå Rigspolitiets eksempler fra Rigspolitiets vidensamling:
Rplt. Vandelsnotat J.nr. 2015-080-41
Nedenfor er kortfattet nævnt nogle få aktuelle sager. Det er vanskeligt for
almindelige mennesker med sund dømmekraft at få øje på, at det skulle
være betænkeligt, at disse borgere har jagttegn/våbentilladelse.
Forseelserne har intet med fornuftig og sikker omgang med våben at gøre.
Nedenfor blot tre aktuelle eksempler, af mange, med rigtig dårlige
afgørelser fra PAC.
En borger med jagttegn overtrådte hastighedsgrænsen på Tårnvej i Rødovre.
Borgeren kørte med 70 km. i timen. Der var vejarbejde, og skiltet med 40
km/time.
Der foregik ikke noget vejarbejde - det var om natten.
Jægeren fik tilbagekaldt sit jagttegn, uden at politiet havde fulgt Rigsadvokatens
instruks:
Rigsadvokaten fastslår nemlig, at hvis der i forbindelse med enten en straffesag
eller udsendelse af et bødeforlæg, ikke nedlægges påstand om frakendelse af
jagttegn eller nægtelse af samtykke, må der efterfølgende ikke ske administrativ
tilbagekaldelse af samtykke til jagttegn.
En borger i Ålborg fik en bøde for nattesæde under Coronakrisen. Han var blevet
antruffet på et værtshus efter kl.22. Borgeren betalte bøden. Borgeren kunne ikke
efterfølgende få udstedt en våbentilladelse til skytteforeningsbrug.
Side 15 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
En major i den danske hær bruger sin fritid til frivilligt socialt arbejde dels i
bokserforeningen dels i den skytteforening, han var formand for.
Høje Taastrup Kommune finder arbejdet prisværdigt og giver økonomisk
tilskud til skytteforeningen.
Udgangspunktet for det sociale arbejde er, at få de dårligt stillede borgere
til at opleve, at de godt kan.
Erfaringsmæssigt smitter det af på alle andre livsområder at se, at man ved
træning, kan opnå gode resultater.
I skytteforeningen er der skadede krigsveteraner. DIF soldaterprojekt.
Majorens arbejde består i, at få disse veteraner til at se, at de godt kan,
på et område, hvor de tidlige har haft færdighederne.
F.eks. en veteran rystede så meget på hænderne, at han ikke kunne ramme
skiven. Ved håndholdt hjælp og stor tålmodighed, blev der efter et længere
træningsforløb opnået gode resultater.
Nu skyder veteranen uden hjælp med en .45 automatpistol og gør gode resultater.
Majoren tog også hånd om en dårlig stillet borger i skytteforeningen.
Han er 20 år i dag. Han har ADHD og har det ikke så nemt kognitivt. Men han er
en erfaren skytte, har SKV 6, og er derved godkendt af politiet til at skyde med
både
riffel og pistol. Han har ingen problemer med at skyde korrekt.
Borgeren ville gerne prøve at skyde med en halvautomatisk riffel.
Under iagttagelse af alle sikkerhedsforanstaltninger på skydebanen blev
skydningen gennemført med succes.
Desværre blev majoren anmeldt til politiet for sit sociale arbejde.
Her til lands er der tre instruktøruddannelser.
Den helt store grundige og tidskrævende er den militære uddannelse,
som majoren har gennemgået.
Danmarks Jægerforbund har en instruktøruddannelse, der strækker sig over
fire dage. Her er det lærere med militær baggrund, der underviser.
I skytteforeningsregi er skydelederuddannelsen et digitalt kursus.
Majoren har gennemført såvel DGI og SASS Singel Action Shooting Society
Range officer I & II uddannelserne.
Da majoren "kun" har den militære uddannelse og uddannelsen som instruktør
i skytteforeningsregi, har majoren fået tilbagekaldt sit jagttegn og sine
våbentilladelser.
Han kan ej heller være skytteforeningsformand.
Begrundelsen er, at det anvendte våben er et registreret jagtvåben.
Han har ikke Jægerforbundets instruktøruddannelse.
Selvom majoren har de to øvrige instruktøruddannelser, er det ikke tilstrækkeligt.
Side 16 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Det er ikke rimeligt med så mange instruktøruddannelser. En uddannelse,
der dækker alle de våben vi civile benytter, må være nok.
Det drejer sig i første række om sikkerhed. Den faglige del med at få folk til
at skyde lige, kommer i anden række.
Jeg har set hvordan disse forkerte afgørelser stresser folk og gør dem fortvivlede.
Det er værre end man skulle tro - afgørelserne er direkte sundhedsskadelige.
I flere tilfælde har lægehjælp været nødvendigt.
Det vil være utænkeligt at en fartbøde skulle udelukke borgere fra deres
fritidsinteresser som f.eks. at spille golf eller at dyrke sejlsport.
Vedr. § 4 b. Det vil være en mere hensigtsmæssig formulering at anføre
Justitsministeriets hidtidige tolkning, og nu gøre den skriftlig:
at en erhvervsdrivende med våbenhandlertilladelse kan udføre det
arbejde, der var fornuftigt og anerkendelsesværdigt i forbindelse med faget.
Hermed udelukkes ikke andre anerkendelsværdige gøremål.
Med venlig hilsen, Ole Høiberg Frederiksberg 22.01.24
Side 17 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0019.png
17. januar 2024
KIH
DI-2024-00427
Deres sagsnr.: 2023-04751
Justitsministeriet
Politikontoret
Att.: Emil Lykke Gregersen
Høring over udkast til ændring af våbenloven
Dansk Industri har den 22. december 2023 modtaget høring over udkast til lov om ændring af vå-
benloven.
DI har ikke bemærkninger til de forslåede ændringer i våbenloven.
DI vil dog tillade sig, at foreslå en anden ændring af våbenloven.
I en længere årrække har der hersket tvivl om placeringen af hardballvåben samt luft- og fjeder-
bøsser under kaliber 4,5mm (herefter hhv. Airsoft guns og Airguns, der er de nutidige betegnelser)
i forhold til våbenloven og våbenbekendtgørelsen. Dette blev der gjort op med i 2013, hvor hard-
ball- og paintballvåben og ammunition hertil samt luft- og fjederbøsser under kaliber 4,5mm og
ammunition hertil ved en lovændring eksplicit blev undtaget fra våbenlovens forbud, jf. den nuvæ-
rende våbenlovs § 1 stk. 2 litra a og b), jf. tillige våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1 og 3.
Konkret betyder dette, at Airsoft guns og Airguns frit kan fremstilles og indføres uden tilladelse, og
at alle personer over 18 år kan erhverve, besidde, bære og anvende Airsoft guns og Airguns uden
tilladelse hertil. Baggrunden for lempelsen er, at Airsoft guns og Airguns ikke er våben i traditionel
forstand, men anvendes ligesom paintballvåben til leg og sport.
Det fremgår imidlertid indirekte af våbenbekendtgørelsens § 31 stk. 2, at eksport af Airsoft guns
og Airguns kræver en tilladelse. Konkret fremgår det af § 31 stk. 2, at
”politiet meddeler tilladelse
til udførsel til Færøerne og Grønland og EU og EØS-medlemslandene af paint- og hardballvåben,
signalvåben, luft-
og fjedervåben (…) og dele og ammunition hertil samt de i § 1 nævnte våben”.
Det er denne regel, der skaber både usikkerhed og forundring blandt vores virksomheder i Dan-
mark, og skaber unødvendige forhindringer for dansk eksport heraf til udenlandske markeder.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
Side 18 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
DI skal på denne baggrund opfordre Justitsministeriet til at ændre lovgivningen på dette område,
hvilket efter vores opfattelse kan ske ved en undtagelse af denne type produkter i våbenlovens § 6
stk. 2. Våbenlovgivningen vil herefter være kongruent i forhold til undtagelsen i lovens § 1 stk. 2.
En sådan lovændring bør efter DI’s opfattelse efterfølgende føre til en ændring af våbenbekendt-
gørelsens § 31, stk. 2, således at denne ændres fra:
”Politiet meddeler tilladelse til udførsel til Færøerne og Grønland og EU-
og EØS-medlemslandene
af paint- og hardballvåben, signalvåben, luft- og fjedervåben, våben konstrueret til jagt, fiskeri og
konkurrenceskydning og dele og ammunition hertil samt de i § 1 nævnte våben”.
Til f.eks. nedenstående formulering eller lignende.
”Politiet meddeler tilladelse til udførsel til Færøerne og Grønland og EU-
og EØS-medlemslandene
af signalvåben, våben konstrueret til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning og dele og ammunition
hertil samt de i § 1 nævnte våben”.
DI stiller sig naturligvis gerne til rådighed for en uddybning af disse synspunkter.
Med venlig hilsen
Kim Haggren
Vicedirektør
Side 19 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0021.png
Justitsministeriet, Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
17. januar 2024
J.nr. 2023-11-0057
Dok.nr. 544138
Sagsbehandler
Rikke Madsen
Høring over udkast til lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om
krigsmateriel og lov om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol
med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og
opbevaring af ammunition m.v.)
1.
Ved brev af 22. december 2023 har Justitsministeriet anmodet om Datatilsynets eventuelle
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Det fremgår af lovforslaget, at dettes formål er at sikre, at befolkningen kan leve og færdes i
samfundet i tryghed med en våbenlovgivning, der sikrer trygge rammer for besiddelse af vå-
ben.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
2.
Med lovforslaget foreslås indført en række bemyndigelsesbestemmelser, som nærmere vil
regulere bl.a. politiets indhentelse af helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om
våbentilladelser mv.
Det fremgår således af lovforslagets § 1, nr. 3, at der foreslås indført en bemyndigelsesbe-
stemmelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentation af an-
søgerens helbredstilstand i forbindelse med ansøgning om tilladelser, godkendelser, samtyk-
ker eller dispensationer.
Formålet hermed er at sikre, at personer, der lider af alvorlige psykiske lidelser, ikke kan få
våbentilladelse.
Datatilsynet bemærker foreløbigt hertil, at tilsynet forudsætter at blive hørt i forbindelse med
udarbejdelse af bekendtgørelser og lignende generelle retsforskrifter i medfør af lovforslaget,
hvis disse vil have betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger, jf. databeskyttelseslovens § 28.
3.
Udkastet indeholder navnlig en bestemmelse, der har betydning for beskyttelsen af privatli-
vet i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det gælder lovforslagets § 1, nr. 4,
hvorefter:
§ 2 i.
Offentlige myndigheder, der har regelmæssig kontakt til en person med tilladelse, god-
kendelse, samtykke eller dispensation efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udført i
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Side 20 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
medfør af love, kan indgive en indberetning til politiet, hvis myndigheden bliver opmærksom på
forhold, der gør det betænkeligt, at en person opretholder en tilladelse, godkendelse, samtykke
eller dispensation meddelt af politiet efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget
i medfør af loven
Stk. 2.
Hvis politiet modtager en indberetning efter stk. 1, skal politiet træffe afgørelse om, hvor-
vidt personen kan beholde tilladelsen, godkendelsen, samtykke eller dispensation efter denne
lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 2 kan påklages af afgørelsens adressat eller den myndighed, der
har indgivet indberetningen efter stk. 1
.”
Side 2 af 3
Der foreslås således hermed indført en ny bestemmelse i våbenlovens § 2 i, der giver offentlige
myndigheder en lovfæstet adgang for at indgive en bekymringsindberetning til politiet om bor-
gere med våbentilladelse.
Justitsministeriet har i afsnittet om forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven redegjort for sine overvejelser herom.
Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at bestemmelsen udgør supplerende hjemmels-
grundlag i forhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og databeskyttel-
sesforordningens artikel 10 i forhold til hhv. politiets og de offentlige myndigheders behandling
af oplysninger om strafbare forhold.
Endvidere fremgår det af afsnit 2.4.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der
ikke er lagt op til at indføre særlige regler om videregivelse af oplysninger om personlige for-
hold, herunder følsomme oplysninger. Der er endvidere angivet, at f.eks. oplysninger om psy-
kiske forhold vil skulle ske efter de almindelige regler herom, herunder reglerne i sundhedslo-
ven og psykiatriloven.
I overensstemmelse hermed fremgår det af afsnittet om forholdet til databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven, at der som udgangspunkt ikke vil blive indsamlet eller vide-
regivet følsomme personoplysninger i forbindelse med berørte myndigheders videregivelse af
oplysninger i forbindelse med en eventuel bekymringsindberetning. Justitsministeriet har i den
forbindelse vurderet, at hvis der undtagelsesvist behandles følsomme oplysninger, f.eks. i form
af helbredsoplysninger, vil behandlingen kunne ske inden for rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 9, stk. 2, litra f (retskrav).
Datatilsynet skal for en god ordens skyld henstille, at Justitsministeriet præciserer det pågæl-
dende retskrav – som antages at relatere sig til den lovfæstede indberetningsordning - nær-
mere i afsnittet om forholdet til databeskyttelsesreglerne.
4.
Datatilsynet skal herudover henlede opmærksomheden på de grundlæggende behandlings-
principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5, herunder særligt bestemmelsens stk. 1,
litra a og litra c, hvoraf det følger, at personoplysninger skal:
-
-
behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede;
være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles;
Henset til karakteren af de personoplysninger, der forudses behandlet, er det væsentligt, at
videregivelse kun sker, når der er klart grundlag herfor, og at oplysningerne, som videregives,
er begrænset til det nødvendige.
Side 21 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Datatilsynet har hertil noteret sig bemærkningerne i lovforslaget om, at det fremgår, at det kan
være oplysninger om den pågældendes adfærd, den pågældendes opbevaring af våben eller
udviklingen i den pågældendes psykiske tilstand.
Datatilsynet forudsætter generelt, at behandling af personoplysninger sker i overensstem-
melse med alle relevante regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, og
henviser herved bl.a. til iagttagelse af oplysningspligten efter forordningens artikel 13 og 14.
5.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Rikke Madsen
Side 3 af 3
Side 22 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0024.png
Til Justitsministeriet
Politikontoret
Ved mail af 22. december 2023 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til forslag til lov
om ændring af våbenloven (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af
våben og opbevaring af ammunition m.v.).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Der lægges med udkastets § 1, nr. 2, op til, at allerede meddelte våbentilladelser mv. skal kunne bortfalde
blandt andet i tilfælde, hvor indehaveren er blevet dømt for grove lovovertrædelser. Det fremgår, at bortfaldet
skal ske fra domsafsigelsen i 1. instans, og at en ændring af dommen i ankeinstansen ikke vil indebære, at
tilladelsen bliver gyldig igen. Den pågældende vil således på ny skulle søge om våbentilladelse mv., også
selv om sagen eventuelt måtte ende med en frifindelse.
Selv om Dommerforeningen har forståelse for, at der af sikkerhedsmæssige årsager kan være behov for at
kunne inddrage en våbentilladelse mv. allerede efter en straffedom i 1. instans, finder foreningen det dog
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at man som foreslået ønsker at lade våbentilladelser bortfalde endeligt
på baggrund af domstolsafgørelser, som ikke i sig selv er endelige. Det kan derfor overvejes, om en ordning
med midlertidig inddragelse eller suspension af våbentilladelser mv. vil kunne varetage formålet i
tilstrækkeligt omfang.
Udkastet giver derudover ikke Dommerforeningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2023-04751.
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
Side 23 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0025.png
Justitsministeriet
Politikontoret
DGI takker for muligheden for at afgive en udtalelse i forbindelse med høring om ændring af våbenloven
mv., sagsnr. 2023-04751.
DGI kan støtte, at der skabes hjemmel til indførelse af regler, der giver grundlag for, at politiet ved grove
forbrydelser skal give afslag på ansøgninger om tilladelse eller samtykke, samt at dette kan danne grundlag
for bortfald af bestående tilladelse/samtykke.
Der lægges op til indførelse af en bemyndigelse til, at justitsministeren kan indføre regler om, at
ansøgninger om tilladelser eller samtykker skal ledsages af en lægeerklæring, herunder om de psykiske
forhold. DGI anerkender ønsket om, at der kan være en øget mulighed for at forhindre, at psykisk syge har
adgang til våben. Et krav om systematisk indsendelse af lægeerklæring vil kun løse noget af denne
problemstilling, og vi ser helst, at hjemlen kun benyttes, hvis politiet har modtaget
bekymringshenvendelser eller af andre grunde har konkret mistanke om psykisk sygdom, men hvis der
indføres en generel ordning, er det vigtigt, at denne bliver afbalanceret, så lægen kun skal udtale sig om
psykisk sygdom, og ikke om fysiske helbredsforhold, der er uvedkommende for adgang til våben, og at
psykisk sygdom kan indrammes rimelig præcist. Vi ser i givet fald frem til at blive inddraget ved den
nærmere implementering af hjemlen. DGI bemærker i øvrigt, at et krav om systematisk indsendelse af
lægeerklæring sammen med ansøgning, vil medføre en forøget udgift for sportsskytter og jægere, hvilket
giver anledning til bekymring, og at det er væsentligt, at gennemgang af lægeerklæringer ikke medfører
øget sagsbehandlingstid hos politiet i de mange sager med lægeerklæringer uden bemærkninger.
DGI kan støtte, at offentlige myndigheder sikres en lovfæstet adgang til at indgive
bekymringsindberetninger til politiet.
I forhold til skærpet straf for uforsvarlig opbevaring af våben eller ulovlig opbevaring af ammunition samt
for overskridelse af fristen for afhændelse af våben bemærker DGI, at politiet og anklagemyndigheden
forventes fortsat at vurdere på konkrete undskyldende omstændigheder, der taler for ikke at kræve straf
pålagt eller en lempet straf.
Venlig hilsen
Steen From Andersen
Advokat, juridisk chef
DGI Jura
Vingstedvej 27
7182 Bredsten
Direkte 79 40 41 11
Mobil 21 45 03 55
[email protected]
www.dgi.dk
Privatlivspolitik i DGI
Side 24 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0026.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
18. januar 2024
Sagsnr. 2023-04751
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af Våbenloven (”Strammere kontrol med
våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og
opbevaring af ammunition m.v.”)
Hos Hjælp Voldsofre finder vi det overordentlig vigtigt, at alle borgere i Danmark uden bekymring
kan færdes frit omkring i det offentlige rum uden at skulle bekymre sig om risikoen for at blive
udsat for trusler med våben eller ligefrem at blive ramt af skud, der måske tilmed var tiltænkt en
anden.
Vi arbejder som udgangspunkt ikke med forebyggelse, men finder det selvsagt helt oplagt, at der
lovgives om forholdsregler, der kan iværksættes med henblik på at undgå uhensigtsmæssig brug af
våben. Det forekommer derfor helt oplagt, at vi i Danmark har en våbenlovgivning, der på behørig
og effektiv vis sikrer trygge rammer for besiddelse af våben.
Vi støtter således fuldt ud op om det fremsatte forslag til blandt andet ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer mv. Vi har følgende konkrete bemærkninger til den foreslåede konkrete
udformning.
Strammere kontrol og bortfald af tilladelser:
Man bør udvise en vis forsigtighed med at fastsætte særlige restriktioner for personer, der er
dømte. Man må formode, at der er idømt en passende straf, som måske tilmed er udstået. I det
lys kan det forekomme som en ekstra straf, hvis den dømte tillige afskæres fra eller fratages en ret
til at besidde i øvrigt lovlige våben. Vi mener imidlertid, at hensyn til potentielle ofre er så
væsentligt, at der ikke er betænkeligheder ved de foreslåede bestemmelser.
I den forbindelse hæfter vi os ved, at de skærpede regler kun skal gælde for personer, der er dømt
for grovere lovovertrædelser. Det må formodes, at det særligt har sigte på grov
personkriminalitet. Hvis man er dømt for en grovere personforbrydelse, har man udvist en adfærd,
der tilsiger særlige forholdsregler for at undgå recidiv og i værste fald eskalering.
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook
Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 25 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0027.png
I lyset af problematikken om vold i partnerforhold, findes det særligt oplagt at indføre restriktioner
for personer, der er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning, da disse 3 administrative
foranstaltninger jo oftest ses i sammenhæng med ophørte parforhold.
Vi anser det ikke for problematisk, at et eventuelt jagttegn også kan afslås eller fratages.
Dokumentation af helbredsforhold og indberetningsordning:
Tragedien i shoppingscenteret Fields i sommeren 2022 viser med al tydelighed et behov for at
psykisk uligevægtige mennesker ikke skal have adgang til våben. Det er derfor helt oplagt og
ubetænkeligt, at politiet kan kræve helbredsmæssige oplysninger ved behandling af ansøgninger.
Man kan undre sig over, at en sådan regel ikke allerede eksisterer.
Vi er af den opfattelse, at man nærmest kan indføre regler om, at politiet kan rekvirere
oplysninger om det psykiske helbred for hele ansøgers husstand. Det handler om at forebygge, at
der gøres uoprettelige skader på 3. mand, for medlemmer af husstanden og for den potentielt
skadevoldende selv.
Da et psykisk ”farligt” helbred kan opstå akut eller blot forværres, findes det både fornuftigt og
nødvendigt med den foreslåede indberetningsordning.
Strafskærpelse og afgiftsændringer:
I foreningen er vi som udgangspunkt hverken for eller imod strengere straffe. Vores fokus er at
opnå bedre retsstilling for ofre for personforbrydelser. Vi har ikke bemærkninger til de foreslåede
ændringer.
Øvrige punkter:
De som ”for
det sjette”
til som ”for
det tiende”
anførte lovændringer giver ikke anledning til
bemærkninger fra foreningens side.
Med venlig hilsen
HJÆLP VOLDSOFRE
v/talsperson Helle Hald, advokat (H), partner i Siriusadvokater
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook
Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 26 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0028.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Fremsendt per mail til [email protected]
København, 16. januar 2024
Vedrørende høring over udkast til fo
rslag til lov om ændring af våbenloven (»Strammere kontrol
med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition
m.v.«)
- Deres sagsnummer 2023-04751.
Foreningen Joan-Søstrene har den 22. december 2023 modtaget ovennævnte udkast til ændring af
våbenloven til høring.
Joan-Søstrene, som gennem snart 50 år har rådgivet kvinder udsat for vold, voldtægt, incest og seksuel
chikane har med interesse læst ovennævnte lovforslag. Joan-Søstrene lægger særlig vægt på, at man med
lovforslaget bl.a. ønsker at sikre strammere kontrol med våbentilladelser til personer, der er blevet
meddelt tilhold.
En strammere kontrol for personer meddelt tilhold kan medføre øget beskyttelse af ofre, som har været
udsat for stalking, chikane og/eller grovere personfarlig kriminalitet. Ud fra erfaringerne fra brugerne af
vores rådgivning, kan Joan-Søstrene derfor hilse forslaget om ændringen af våbenloven velkomment.
Forslaget vil forhåbentlig bidrage til en større tryghed for de personer, der udsættes for stalking, chikane
og/eller grovere personfarlig kriminalitet, og kan beskytte offeret og dets personlige sikkerhed. Yderligere
kan en strammere kontrol af våbentilladelsen potentielt være med til at forhindre antallet af partnerdrab
i Danmark på sigt.
Såfremt vi kan bestå med yderligere oplysninger eller bemærkninger, står vi naturligvis til rådighed.
Vedhæftet følger en folder om os og vores arbejde.
Med venlig hilsen
Joan-Søstrene
Side 27 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Høringssvar fra Retspsykiatrisk Interessegruppe, Dansk Psykiatrisk Selskab, til
Justitsministeriet vedr. sagsnr.: 2023-04751.
Udkast til forslag til lov om ændring af våbenloven ("Strammere kontrol med våbentilladelser, øget
sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.").
Retspsykiatrisk Interessegruppes bestyrelse har ingen indvendinger mod forslag om ændring af våbenloven,
og til hensigten om at sikre tryggere rammer for besiddelse af våben, så befolkningen kan leve og færdes
trygt i samfundet.
Lovforslaget adresserer forhold, der tidligere i konkrete sager har vist sig problematiske, nemlig, at
- psykisk syge har adgang til våben
- at våben ikke opbevares korrekt og dermed giver adgang for andre
- samt muligheden for at indberette en bekymring til politiet.
Det kan foreslås specifikt at adressere situationen, hvor en indehaver eller ansøger til våbentilladelse bor i
samme husstand som en psykisk syg person, herunder om dette forhold alene bør give adgang til
overvejelser om afslag eller særligt skærpede regler for tilladelsen.
Vedrørende
videregivelse af oplysninger:
Det fremgår af:
§ 2 i. Offentlige myndigheder, der har regelmæssig kontakt til en person med tilladelse, godkendelse,
samtykke eller dispensation efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven,
kan indgive en indberetning til politiet, hvis myndigheden bliver opmærksom på forhold, der gør det
betænkeligt, at en person opretholder en tilladelse, godkendelse, samtykke eller dispensation meddelt af
politiet efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven.
Det fremgår videre af pkt. 2.4.3, at "Der
er ikke med lovforslaget lagt op til at indføre særlige regler om
videregivelse af oplysninger om personlige forhold, herunder personfølsomme oplysninger. Videregivelse af
f.eks. oplysninger om psykiske forhold vil derfor ske efter de almindelige regler herom, herunder reglerne i
sundhedsloven og psykiatriloven. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og bemærkningerne hertil.
Det kan anbefales, at der her også, ud over sundhedsloven og psykiatriloven, henvises til retsplejelovens §
115, PSP-samarbejdet, hvor der er hjemmel til, uden patientens samtykke, at underrette politiet, hvis der er
bekymringer, herunder også viden om, at en psykisk syg har eller har adgang til våben.
Erfaringen er, at politiet altid tager sådanne henvendelser alvorligt.
Vedrørende
dokumentation af helbredsforhold:
Det foreslås i § 2 g, at Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentation af ansøgers
helbredstilstand i forbindelse med ansøgning om tilladelser, godkendelser, m.v., herunder om afslag som
følge af ansøgerens helbredstilstand.
Som det fremgår af Justitsministeriets overvejelser (bemærkningernes pkt. 2.3.2) vil der
"som led i
bemyndigelsen endvidere kunne fastsættes regler om afslag på våbentilladelse på baggrund af de indkomne
Side 28 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
oplysninger om helbredstilstand, herunder regler om, hvordan oplysningerne vil skulle indgå i politiets
samlede vurdering af ansøgerens vandel samt regler om, at der ikke kan eller rent undtagelsesvist bør
kunne meddeles våbentilladelse til
personer med visse alvorlige psykiske lidelser. Det skal sikre, at
personer, der lider af alvorlige psykiske lidelser, ikke kan få våbentilladelse.
For at understøtte politiets behandling af helbredsoplysninger i forbindelse med ansøgning om
våbentilladelse, vil Justitsministeriet i samarbejde med Indenrigs- og Sundhedsministeriets udarbejde
retningslinjer, der specificerer de psykiske helbredskrav for besiddelse af våbentilladelse".
Der bør, som det nævnes, skulle foreligge fyldestgørende dokumentation af helbredsforhold, for eksempel
ved en specifik lægeattest, der er udfærdiget til det konkrete formål – og vurderingen bør ikke alene
baseres på ansøgers egne oplysninger. Herunder findes det relevant, at der indgår oplysninger om både
aktuelle som tidligere psykiatriske lidelser, herunder indlæggelser, udredning, behandling, m.v.
Det bør også fremgå, hvorfra en lægeattest skal indhentes. Skal det være ansøgers alment praktiserende
læge eller eventuel lægelig behandler i psykiatrien? Og skal en lægeattest alene dokumentere
helbredsforhold eller også indeholde en vurdering i forhold til det ansøgte?
Det findes hensigtsmæssigt, at politiet anvender en fast skabelon for en lægeattest i sager om
våbentilladelse, hvor ansøgeren formodes at lide af psykisk sygdom, hvor lægen beskriver den
pågældendes helbredsforhold, hvor der indgår oplysninger om både aktuelle som tidligere psykiatriske
lidelser, herunder indlæggelser, udredning, behandling, m.v., men hvor lægen ikke i øvrigt tager stilling til
spørgsmålet, om det findes forsvarligt, at den pågældende tildeles våbentilladelse, idet dette suverænt må
overlades til politiet.
Endelig må det påpeges, at den effekt, loven synes at ønske, nemlig at undgå at psykisk syge begår drab
med skydevåben, ikke sikkert opnås med lovindgrebet.
Med venlig hilsen
Retspsykiatrisk Interessegruppe, bestyrelsen
den 11.01.2024.
Side 29 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0031.png
VAABENHISTORISK SELSKAB
THE DANISH ARMS AND ARMOUR SOCIETY
PROTEKTOR: HANS KONGELIGE HØJHED PRINS JOACHIM
Politikontoret
([email protected])
Politi- og Strafferetsafdelingen
Justitsministeriet
cc: Afd.chef Lars Kirkegaard og
Vicepolitiinspektør Sune R. Espersen
Politiets Administrative Center, Holstebro
Odense, den
18. januar,
2024
Høringssvar til Justitsministeriet i forbindelse med forslag om ny våbenlov.
Vaabenhistorisk Selskab takker for muligheden for at kommentere på udkastet til
forslag om revision af våbenloven.
Til de konkrete ændringer har vi kun få kommentarer:
Af side 18 i forslaget fremgår følgende:
På denne baggrund finder Justitsministeriet, at politiet i forbindelse med en ansøgning
om våbentilladelse bør have adgang til at kunne anmode en ansøger om
dokumentation for relevante og nødvendige oplysninger om ansøgerens eventuelle
fysiske og psykiske
lidelser”
Vaabenhistorisk Selskab er helt enig i, at det er fornuftigt, at få bedre redskaber til at
begrænse psykisk ustabile personers adgang til personfarlige våben. Imidlertid er det
ikke klart hvorfor fysiske lidelser er nævnt i samme sætning. Vaabenhistorisk Selskab
har flere medlemmer, som fx sidder i rullestol eller har andre fysiske skavanker, men
finder ikke, at dette har relevans for tildeling af våbentilladelse. Vaabenhistorisk
Selskab foreslår derfor at ovenstående sætning ændres til
På denne baggrund finder Justitsministeriet, at politiet i forbindelse med en
ansøgning om våbentilladelse bør have adgang til at kunne anmode en ansøger om
dokumentation for relevante og nødvendige oplysninger om ansøgerens eventuelle
psykiske
lidelser"
Præsident Ole Skøtt, Åvangen 8, Skt. Klemens, 5260 Odense S, 60 11 37 52, [email protected]
Side 30 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0032.png
På side 19, linje 4 i forslaget, foreslår vi ligeledes at sætningen
”Politiet vil herefter i forbindelse med en ansøgning om våbentilladelse kunne anmode
en ansøger om at dokumentere sin helbredstilstand, herunder ansøgerens
psykiske
og fysiske
forhold.”
ændres til
”Politiet vil herefter i forbindelse med en ansøgning om våbentilladelse kunne anmode
en ansøger om at dokumentere sin helbredstilstand, herunder ansøgerens
psykiske
forhold.”
Udeladelse af de fysiske forhold vil være i overensstemmelse med hele
lovforslagets
argumentation, som kun omhandler psykiske lidelser.
Yderligere finder vi det fornuftigt, som foreslået, at gøre det enklere for
våbenmekanikere at kunne foretage prøveskydninger uden særlig tilladelse til den
enkelte prøveskydning. Ændringen vil gøre hverdagen lettere for våbenmekanikere, og
politiet vil spare administrative ressourcer.
Med venlig hilsen
Ole Skøtt
Præsident, Vaabenhistorisk Selskab
Åvangen 8, Skt. Klemens,
DK-5260 Odense S
6011 3752
[email protected]
Side 31 af 33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0033.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
Sagsbehandler: Lars B Olesen
15. januar 2024
J.nr.: 24/00295-2
Justitsministeriet har ved brev af 22. december 2023 (sagsnr. 2023-04751) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af våbenloven (Strammere kontrol
med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.).
Landsretten bemærker, at der bl.a. foreslås strafskærpelser, hvorefter visse sager, som i dag kan
afgøres med bøde, fremover som udgangspunkt skal afgøres med fængselsstraf. Sagerne kan dermed
ikke længere afgøres f.eks. med et bødeforelæg, men skal i stedet behandles i et retsmøde og vil
dermed være mere ressourcekrævende for domstolene.
Det anføres i lovudkastets almindelige bemærkninger pkt. 4, at lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for politiet, anklagemyndigheden og domstolene svarende til 1,1 mio. kr. årligt, og at
udgifterne afholdes inden for myndighedernes eksisterende økonomiske rammer.
Landsretten finder det væsentligt, at domstolene løbende tilføres de fornødne midler i forbindelse med
lovændringer, som medfører merudgifter for domstolene. I modsat fald vil den netop indgåede
flerårsaftale med et markant ressourceløft til domstolene løbende kunne blive udhulet i de kommende
år. Det gælder, selv om der i flerårsaftalen er afsat en begrænset reserve til uforudsete udgifter eller
fordyrelser og nye politiske prioriteter.
Landsretten ønsker ikke i øvrigt at udtale sig om lovudkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
Side 32 af
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
33
L 114 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2831466_0034.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Politikontoret
12. januar 2024
J.nr.: 23/51471-2
Sendt på mail til
[email protected]
Sagsbehandler: Rikke Søndergaard
Larsen
Justitsministeriet har ved brev af 22. december 2023 (sagsnr. 2023-04751) anmodet om eventuelle
bemærkninger til lovudkast om ændring af våbenloven (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget
sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.).
Landsretten bemærker, at der med lovudkastet bl.a. foreslås strafskærpelser, hvorefter visse sager,
som i dag kan afgøres med bøde, fremover som udgangspunkt skal afgøres med fængselsstraf.
Sagerne kan dermed ikke længere afgøres f.eks. med et bødeforelæg, men skal i stedet behandles i
et retsmøde og vil dermed være mere ressourcekrævende for domstolene.
Det anføres i lovudkastets almindelige bemærkninger pkt. 4, at lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for politiet, anklagemyndigheden og domstolene, svarende til 1,1 mio. kr. årligt, og at
udgifterne afholdes inden for myndighedernes eksisterende økonomiske rammer.
Landsretten finder det væsentligt, at domstolene løbende tilføres de fornødne midler i forbindelse med
lovændringer, som medfører merudgifter for domstolene. I modsat fald vil den netop indgåede
flerårsaftale med et markant ressourceløft til domstolene løbende kunne blive udhulet i de kommende
år. Det gælder, selv om der i flerårsaftalen er afsat en begrænset reserve til uforudsete udgifter eller
fordyrelser og nye politiske prioriteter.
Landsretten ønsker ikke i øvrigt at udtale sig om lovudkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
Side 33 af 33
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214