Transportudvalget 2023-24
L 113 Bilag 2
Offentligt
2837213_0001.png
Analyse af muligheder
for overdækning af Amagermotorvejen
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0002.png
Sweco Danmark A/S
Projekt
Projektnummer
Kunde
Udfærdiget af
41004135
Miljøkonsekvensvurdering for
udbygning af Amagermotorvejen
22.1829.01.
Vejdirektoratet
Katrine Bekker Grauert, Mathias
Bødker Borup, Morten Hell, Hans
Bjergegaard, Camilla Kjær,
Michael Jepsen
Michael Jepsen
2024-01-31
Analyse af muligheder for overdækning af E20 Amagermotorvejen
Godkendt af
Dato
Dokumentnavn:
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0003.png
Indholdsfortegnelse
1
Indledning ...................................................................................................................... 4
1.1 Baggrund ............................................................................................................. 4
1.2 Analyse af muligheder for overdækning af Amagermotorvejen .......................... 4
Sammenfatning ............................................................................................................. 5
Den undersøgte strækning ............................................................................................ 9
Støjforhold ................................................................................................................... 10
4.1 Støjreducerende foranstaltninger i udbygningsprojektet for
Amagermotorvejen ...................................................................................................... 10
4.2 Støjforhold ved en overdækning af Amagermotorvejen ................................... 11
4.2.1 Forudsætninger.................................................................................... 11
4.2.2 Støjforhold ved en overdækning .......................................................... 11
4.3 Vurdering af effekten af en overdækning .......................................................... 17
Undersøgte løsninger .................................................................................................. 18
5.1 Konstruktionsprincip .......................................................................................... 18
5.1.1 Tunnelkrav ........................................................................................... 20
5.2 Overdækningsløsninger med hel overdækning ................................................ 22
5.2.1 Tekniske forhold................................................................................... 22
5.3 Overdækningsløsninger med en delvis overdækning ....................................... 23
5.3.1 Tekniske forhold................................................................................... 24
5.4 Anlægslogistik og trafikafvikling under udførelsen ............................................ 24
2
3
4
5
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0004.png
1
1.1
Indledning
Baggrund
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan
2035”, som omfatter statens investeringer og initiativer på transportområdet for
perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen, at E20 Amagermotorvejen skal
udbygges og at anlægsarbejdet forventes igangsat i 2024.
Figur 1.1 Amagermotorvejen mellem motorvejskryds Avedøre og TSA 20 København
(Centrumforbindelsen) efter gennemførelse af udbygningsprojektet.
For at sikre et godt grundlag for vedtagelse af en anlægslov i Folketinget og
efterfølgende anlægsarbejder, har Vejdirektoratet i 2022-2023 gennemført en
miljøkonsekvensvurdering af udbygningsprojektet for Amagermotorvejen.
Til grund for miljøkonsekvensvurderingen ligger en række
baggrundsbeskrivelser og -notater om udbygningsprojektet, som kan findes på
vd.dk/amagermotorvejen.
1.2
Analyse af muligheder for overdækning af
Amagermotorvejen
Der er gennem de senere år fra forskellige sider rejst ønsker og forslag om
overdækning af en række motorvejsstrækninger, primært i hovedstadsområdet,
herunder Amagermotorvejen. Vejdirektoratet har derfor igangsat et
mulighedsstudie med henblik på at genere ny viden og indsamle erfaringer på
området, samt identificere og eksemplificere støjdæmpende overdæknings-
løsninger for motorveje i bynære områder, hvor der er en relativ høj boligtæthed
kombineret med en relativ høj støjbelastning.
Som en del af mulighedsstudiet undersøges det, hvordan og i hvilket omfang de
planlagte støjskærme kan integreres i en let overdækningsløsning. Til det
formål er udbygningsprojektet langs Amagermotorvejen anvendt som
analysestrækning.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0005.png
2
Sammenfatning
Der er gennemført en analyse af mulighederne for at integrere de planlagte
støjskærme fra udbygningsprojektet langs Amagermotorvejen i en eventuel
senere overdækningsløsning.
Analysen indeholder en vurdering af
de støjmæssige effekter ved en ’let
overdækning’ af en delstrækning
samt beskrivelse af de tekniske,
udførelsesmæssige og økonomiske forhold ved etablering af en
overdækningsløsning herunder krav til sikkerhed, udluftning, belysning m.v.
Der er blevet undersøgt forskellige muligheder for at overdække
Amagermotorvejen på en ca. 2,6 km delstrækning mellem motorvejskryds
Avedøre til tilslutningsanlæg 21 Avedøre Holme. Den undersøgte delstrækning
er valgt ud fra, at der her er støjbelastede boliger på begge sider af motorvejen.
Figur 2.1 Den undersøgte strækning mellem motorvejskryds Avedøre og
tilslutningsanlæg 21 Avedøre Holme
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0006.png
En mulig overdækning af Amagermotorvejen er tænkt som let konstruktion, hvor
der bygges videre på de 9 m høje støjskærme, som er en del af udbygnings-
projektet for Amagermotorvejen.
Figur 2.2 Princip for en mulig hel overdækning hvor der er støjskærme på begge vejsider
For delstrækninger, hvor der alene i udbygningsprojektet etableres 9 m høje
støjskærme i den ene vejside, kan en mulig overdækning evt. udføres som en
delvis overdækning.
Figur 2.3 Princip for delvis overdækning
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0007.png
Der er undersøgt to overordnede overdækningsløsninger. Ved løsning 1
kombineres hel og delvis overdækning af strækningen, mens der ved løsning 2
er tale om overdækning på hele strækningen.
Det er valgt at fokusere på overdækningsløsninger for selve motorvejen, da
størsteparten af trafikken afvikles på de 6 motorvejsspor og hastigheden her er
væsentligt højere end på fordelingsvejene. Dertil kommer, at alle ramper til og
fra motorvejen tilsluttes fordelingsvejene på denne strækning, hvilket betyder, at
der udelukkende vil være huller i overdækningen, hvor motorvejen krydses af
veje, stier og S-banen.
Udbygningsprojektet omfatter også
afskærmning af støjen fra
forbindelsesspor og ramper ved Gl.
Køge Landevej, Avedøre Havnevej og
de nye ramper ved Helseholmen.
Yderligere reduktion af støjen ved
overdækning af forbindelsesspor og
ramper, vurderes kun at have en
mindre indflydelse på den samlede
støj ved boligområderne. Analysen
fokuserer derfor alene på en
overdækning af de 6 motorvejsspor.
Overordnet set viser analysen, at en
eventuel senere overdækning af en
delstrækning af Amagermotorvejen, vil
give en forholdsvis begrænset
reduktion af støjen i området, særligt i
og omkring boligområderne.
Sammenholdt med udbygnings-
projektet medfører løsning 1
(kombination af hel og delvis
overdækning) ca. 500 færre antal
støjbelastede boliger. Støjen i områder
med boliger er stort set uændret for
løsning 2 sammenholdt med løsning 1
og vil kun medføre yderligere ca. 70
antal færre støjbelastede boliger i
området omkring Gammel Køge
Landevej i Brøndby Strand.
Udbygningsløsningen, dvs. de
planlagte støjskærme uden
overdækning medfører en ganske
betydelig støjreduktion, svarende til et
fald i antallet af støjbelastede boliger
på ca. 3.600. Dette sker trods stigende
trafik som følge af Amagermotorvejens
udbygning og skyldes den store
mængde støjskærme, der indgår i
udbygningsprojektet.
Figur 2.4: Forskelskort, der viser dæmpningen af støjen for løsning 1 og
løsning 2 sammenholdt med udbygningsprojektet (se afsnit 4 for nærmere
beskrivelse og kort i fuld størrelse).
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0008.png
Det fremgår af figur 2.4, at løsning 2 primært vil have betydning for
støjudbredelsen i industriområdet Avedøre Holme, hvor støjen vil blive dæmpet
yderligere.
Den begrænsede reduktion af støjen vurderes at skyldes flere faktorer:
Støjafskærmningen i udbygningsprojektet har stor effekt.
De øvrige motorveje og store kommuneveje medfører stadig betydelige
støjgener i områder med boliger. Det gælder ikke mindst Gl. Køge
Landevej.
Relativt korte afstande mellem boligområder og de forholdsvis
uskærmede strækninger i motorvejskryds Avedøre og på Køge Bugt
Motorvejen.
Overordnet viser de tekniske undersøgelser, at det er muligt senere at bygge
videre på de 9 m høje støjskærme, som er en del af udbygningsprojektet for
Amagermotorvejen.
Der er beregnet overordnede anlægsoverslag for de to løsninger på
henholdsvis 1.115 mio. kr. for løsning 1 (kombination med hel og delvis
overdækning) og 1.435 mio. kr. for løsning 2 (hel overdækning på hele
strækningen). Anlægsoverslagene er opgjort i 2023-priser, svarende til samme
udgangspunkt for prisniveauet anvendt for Amagermotorvejens
udbygningsprojekt.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0009.png
3
Den undersøgte strækning
Det er valgt at fokusere på den ca. 2,6 km strækning mellem motorvejskryds
Avedøre og tilslutningsanlæg 21 Avedøre Holme, da der her er støjbelastede
boliger på begge sider af motorvejen, og fordi der i udbygningsprojektet
planlægges opsat 9 m høje støjskærme mellem motorvejen og
forbindelsesvejene.
Det er valgt at fokusere på overdækningsløsninger for selve motorvejen, da
størsteparten af trafikken afvikles på de 6 motorvejsspor og hastigheden her er
væsentligt højere end på fordelingsvejene. Dertil kommer, at alle ramper til og
fra motorvejen på denne delstrækning tilsluttes fordelingsvejene.
Figur 3.1 Principtværsnit for udbygningsprojektet vest for Gl. Køge Landevej
Ca. 200 m øst for Gl. Køge Landevej og frem til tilslutningsanlæg 21 Avedøre
Holme planlægges en 9 m høj støjskærm placeret mellem motorvejen og
forbindelsesveje i vestgående retning. I bagkanten af forbindelsesvejen
planlægges placeret en 4 m høj støjskærm.
Figur 3.2 Principtværsnit for udbygningsprojektet øst for Gl. Køge Landevej
Delstrækningen omfatter ligeledes det nye tilslutningsanlæg ved Helseholmen,
som krydser Amagermotorvejen i et nyt anlæg. Den undersøgte delstrækning
stopper umiddelbart før tilslutningsanlæg 21 Avedøre Holme.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0010.png
4
4.1
Støjforhold
Støjreducerende foranstaltninger i
udbygningsprojektet for Amagermotorvejen
Analysen af muligheder for en mulig senere overdækning tager udgangspunkt i
den støjafskærmning, som indgår i udbygningsprojektet for Amagermotorvejen.
Figur 4.1: Placering af støjskærme i udbygningsprojektet for Amagermotorvejen
Konkret omfatter udbygningsprojektet 9 m høje støjskærme langs motorvejen
ved alle støjfølsomme områder. I kombination med disse opsættes 4 m høje
skærme langs fordelingsvejene. Skærmene langs fordelingsvejene kræver ikke
så stor højde, da de kan placeres tættere på trafikken og hastigheden er lavere
på fordelingsvejene end på motorvejen. Der er dog steder, hvor det ikke er
muligt at lave denne opdeling og derfor placeres de 9 m høje skærme i yderkant
af fordelingsvejene.
Der er ligeledes steder, hvor terrænet naturligt skaber 4-6 m høje skråninger,
der har tilnærmelsesvis samme effekt som 4 m skærme, og hvor de lave
skærme derfor er undladt.
For at dæmpe støjudbredelsen over Kalveboderne
opsættes 3 m høje skærme på nordsiden af Kalvebodbroerne.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0011.png
4.2
4.2.1
Støjforhold ved en overdækning af
Amagermotorvejen
Forudsætninger
Let overdækning
I analysen forudsættes at en mulig overdækning at være en let konstruktion
dvs. en konstruktion der stort set kun kan bære sig selv. Støjberegningerne er
udført under antagelse af, at den støj, der transmitteres gennem konstruktionen,
vil være så lav, at den vil være ubetydeligt sammenholdt med den øvrige støj
fra vejene. Antagelsen medfører et minimumskrav til overdækningens
fladevægt, men ikke i et omfang der påvirker forudsætningen om en
selvbærende konstruktion.
Ventilationsåbninger
For at få den størst mulige støjreduktion, er det forudsat at den hele
overdækning er helt tæt, hvilket forhindrer naturlig ventilation via åbninger i
overdækningen, og ventilation vil derfor skulle udføres mekanisk.
Overdækning af motorvejsspor
Udbygningsprojektet omfatter også afskærmning af støjen fra forbindelsesspor
og ramper ved Gl. Køge Landevej, Avedøre Havnevej og de nye ramper ved
Helseholmen. Afskærmningen bevirker, at støjen fra forbindelsesspor og
ramper isoleret set ligger et godt stykke under den vejledende støjgrænse L
den
58 dB, i de områder, hvor der er boliger. Yderligere reduktion af støjen ved
overdækning af forbindelsesspor og ramper, vurderes kun at have en mindre
indflydelse på den samlede støj ved boligområderne. Analysen fokuserer derfor
alene på en overdækning af de 6 motorvejsspor.
4.2.2
Støjforhold ved en overdækning
Der er undersøgt to overordnede samlet overdækningsløsninger på
strækningen mellem motorvejskryds Avedøre og tilslutningsanlæg 21 Avedøre
Holm. Ved løsning 1 kombineres hel og delvis overdækning af den udvalgte
strækning, mens der ved løsning 2 er tale om hel overdækning på hele
strækningen.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0012.png
Figur 4.2: Løsning 1 med en kombination af hel og delvis overdækning på strækningen.
Figur 4.3: Løsning 2 med hel overdækning på hele strækningen.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0013.png
Støjkonturkort for hhv. 0-alternativet (dvs. ingen udbygning af motorvejen og
dermed ingen støjskærme) og udbygningsprojektet fra
miljøkonsekvensrapporten er vist på figur 4.4 og 4.5. De farvelagte flader
repræsenterer områder, hvor gennemsnitsstøjen er 53 dB eller højere. De
farvelagte flader er vist i spring af 5 dB.
Figur 4.4: Støjkonturkort for 0-alternativet (dvs. ingen udbygning af motorvejen og
dermed ingen støjafskærmning)
Figur 4.5: Støjkonturkort for udbygningsprojektet.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0014.png
For at illustrere effekten af overdækningsløsningerne, er der udarbejdet
støjudbredelseskort og forskelskort. Forskelskortene viser de områder, hvor
overdækningsløsningerne giver en øget støjdæmpning sammenholdt med
udbygningsprojektet.
Løsning 1 (kombination med hel og delvis overdækning)
Figur 4.6: Støjkonturkort og forskelskort der viser dæmpningen af støjen for løsning 1
sammenholdt med udbygningsprojektet.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0015.png
Forskelskortet på figur 4.6 viser, at den dæmpning, der opnås ved løsning 1
hovedsageligt ligger i intervallet 1-3 dB. Størstedelen af det dæmpede areal
omfatter ikke boliger, men derimod grønne områder tæt omkring motorvejen,
samt industri ved Avedøre Holme. Sammenholdt med udbygningsprojektet
medfører overdækningen ca. 500 færre antal støjbelastede boliger. Det er
primært boliger i områderne ved Brøndby Strand og Avedøre.
Løsning 2 (hel overdækning)
Figur 4.7: Støjkonturkort og forskelskort der viser dæmpningen af støjen for løsning 2
sammenholdt med udbygningsprojektet.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0016.png
Løsning 2 afviger fra konceptet med at implementere overdækning i samspil
med støjskærmene fra udbygningsprojektet, da der ikke er projekteret skærme
langs det store industriområde ved Avedøre Holme syd for motorvejen. I en
eventuel overdækningsløsning vil disse skærme således skulle etableres i
sammenhæng med overdækningsløsningen.
Det fremgår af forskelskortet på figur 4.7, at løsning 2 primært vil have
betydning for støjen ved Avedøre Holme, hvor støjen vil blive yderligere
dæmpet. Støjen i områder med boliger er stort set uændret sammenholdt med
løsning 1 og vil kun medføre yderligere ca. 70 antal færre støjbelastede boliger i
området omkring Gammel Køge Landevej i Brøndby Strand.
Optællingerne af støjbelastede boliger er udført inden for samme
støjberegnings-område som i miljøkonsekvensrapporten og med støj fra alle
Scenarie
Antal boliger belastet med støjniveau (L
den)
58-63 dB
0
alternativet
Udbygningsprojektet
Forskel
8.018
5.641
2.377
63-68 dB
2.719
1.622
1.097
Over 68 dB
838
739
99
I alt over 58 dB
11.575
8.002
3.573
større veje.
Tabel 4.1: Antal af støjbelastede boliger efter udførelsen af udbygningsprojektet
(støjberegningerne udført i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af
udbygningsløsningen for Amagermotorvejen).
Scenarie
Antal boliger belastet med støjniveau (L
den)
58-63 dB
63-68 dB
1.622
1.581
Over 68 dB
739
731
I alt over 58 dB
8.002
7.494
Udbygningsprojektet
Overdækning løsning 1
(kombination med hel og
delvis overdækning)
Forskel
5.641
5.182
459
41
8
508
Tabel 4.2: Antal af støjbelastede boliger efter udførelsen af løsning 1
Scenarie
Antal boliger belastet med støjniveau (L
den)
58-63 dB
63-68 dB
1.622
1.574
48
Over 68 dB
739
731
8
I alt over 58 dB
8.002
7.426
576
Udbygningsprojektet
Overdækning løsning 2
(hel overdækning)
Forskel
5.641
5.121
520
Tabel 4.3: Antal af støjbelastede boliger efter udførelsen af løsning 2
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0017.png
Scenarie
Antal boliger belastet med støjniveau (L
den)
58-63 dB
63-68 dB
1.581
Over 68 dB
731
I alt over 58 dB
7.494
Overdækning løsning 1
(kombination med hel og
delvis overdækning)
Overdækning løsning 2
(hel overdækning)
Forskel
5.182
5.121
61
1.574
7
731
0
7.426
68
Tabel 4.4: Sammenligning af antal af støjbelastede boliger ved løsning 1 og 2.
4.3
Vurdering af effekten af en overdækning
Overordnet set viser analysen af en eventuel senere overdækning af en
delstrækning af Amagermotorvejen en forholdsvis begrænset reduktion af
støjen i boligområderne langs motorvejen.
Sammenholdt med udbygningsprojektet medfører løsning 1 (kombination med
hel og delvis overdækning) godt 500 færre antal støjbelastede boliger. Løsning
2 (hel overdækning) medfører yderligere ca. 70 færre antal støjbelastede
boliger, som primært er beliggende i Brøndby Strand og Avedøre.
I boligområderne langs Gammel Køge Landevej i Hvidovre er der ingen effekt af
overdækningsløsningerne. Her er det generelle støjbillede domineret af støjen
fra Gammel Køge Landevej, efter støjen fra motorvejen er dæmpet i
udbygningsprojektet.
Den begrænsede reduktion af støjen skyldes flere faktorer:
Der er i udbygningsprojektet indarbejdet en række markante skærme,
der medfører en betragtelig reduktion af støjen fra motorvejen.
Eftersom støjen fra motorvejen i forvejen er dæmpet betragteligt, bliver
støjen fra de lokale kommunale veje mere dominerende i områderne
hvor der er boliger.
Relativt korte afstande mellem boligområder og de forholdsvis
uskærmede strækninger i motorvejskryds Avedøre og på Køge Bugt
motorvejen. Dette kommer især til udtryk omkring boliger i og omkring
Avedøre og i Brøndby Strand, hvor effekten af overdækningen er mest
tydelig, men også influeret af, at den forholdsvis uskærmede trafik i
hhv. motorvejskrydset og fra Køge Bugt Motorvejen dominerer det
generelle støjbillede i områderne.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0018.png
5
Undersøgte løsninger
En mulig senere overdækningen af Amagermotorvejen er tænkt som let
konstruktion, hvor der bygges videre på de 9 m høje støjskærme, som er en del
af udbygningsprojektet for Amagermotorvejen.
Figur 5.1 Principtværsnit for udbygningsprojektet vest for Gl. Køge Landevej
5.1
Konstruktionsprincip
Når man bygger en let konstruktion/overdækning, betyder det at
overdækningen kun er dimensioneret til at bære sin egenvægt og naturlaster
(sne/vind). Derudover er overdækningen dimensioneret, så den kan bære vægt
fra et grønt tag og/eller solceller. Af hensyn til konstruktionen og dens
spændvidde er det forudsat, at der opsættes en søjle i midterrabatten
Amagermotorvejen.
Overdækningen spænder således over tre spor og nødspor, samt belagt rabat
(inkl. nødarealer) på hver side af midterrabatten. Dette giver en total bredde af
motorvejen, der skal overdækkes, på 40 m.
Figur 5.2 Udformning af overdækningen. Illustration af tagform
Frihøjden under overdækningen skal under eksisterende bygværker,
vejvisningstavler og installationer være på min. 4,63 m. Af hensyn til
installationer skal der helst være en frihøjde i overdækningen på 5,5-6 m.
Grundet vejvisningstavler for udfletningen til Motorring 3 og Køge Bugt
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0019.png
Motorvejen vurderes der i dette tilfælde at være behov for en frihøjde under
overdækningen på min. 9 m.
På den udvalgte strækning er der to delstrækninger med støjskærme i den ene
side og en delstrækning med støjskærme i begge sider. På baggrund af dette er
der arbejdet videre med 2 overdækningsløsninger. Løsning 1 som både
inkluderer en delvis og hel overdækning af motorvejen (kombinationsløsning)
og løsning 2 med en hel overdækning på hele den undersøgte strækning.
Udførelse af løsning 2 (hel overdækning på hele strækningen) afviger fra
konceptet med at implementere overdækning i samspil med støjskærmene fra
udbygningsprojektet, da der ikke er projekteret skærme langs det store
industriområde ved Avedøre Holme syd for motorvejen. I en eventuel
overdækningsløsning vil disse skærme således skulle etableres sammen med
overdækningsløsningen.
Figur 5.3 Løsning 1 med kombination med hel og delvis overdækning
I den videre analyse er der arbejdet med en type overdækning, med en 12,5 m
høj søjle i midterrabatten, som vist på figur 5.2.
Der er undersøgt en række forskellige tagformer og analysen har vist, at
udformningen af taget ikke har den store betydning for de støjmæssige forhold.
Selve tagformen kan derfor udføres med anden form end den viste tagform på
figur 5.2.
Taget på overdækningen kan udføres transparant for at få naturligt lys igennem,
men taget kan også beklædes med solceller eller udføres som grønt tag med
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0020.png
f.eks. sedum (små hårdføre planter). Fordelen ved et grønt tag er, at det kan
begrænse mængden af vand, der skal håndteres i motorvejens
afvandingssystemet, samt være med til at fremme biodiversiteten langs
motorvejen i fremtiden.
Solceller vil give mulighed for at udnytte arealet til at producere strøm. Det er
også muligt at kombinere tagbelægningen f.eks. ved at etablere solceller på
nogle områder og grønt tag på andre områder.
Strøm fra solcellerne vil kunne anvendes direkte til at drive tekniske anlæg som
ventilation og belysningsanlæg. Det vurderes dog også, at energiproduktion via
solceller vil have et begrænset potentiale i form af en overproduktion til
videresalg.
5.1.1
Tunnelkrav
Når motorvejen overdækkes, vil strækningen være omfattet af
EU’s
tunneldirektiv, som stiller krav til overdækning af veje og jernbaner uanset om
de er over eller under jorden. Kravene afhænger af længden af tunnelen og jo
længere tunnelen er, jo skrappere er kravene til sikkerheden.
Tunneldirektiver stiller bl.a. krav til
Ventilation i tunneler
Nødudgange,
Brandsikring, f.eks. med sprinkleranlæg
Vandforsyning til brandslukning,
Afløb for brandbare væsker og gifte væsker
Udstyr så der er mulighed for lukning af tunnel, f.eks. bom
Nødstrømsforsyning
Normalbelysning, sikkerhedsbelysning, evakueringsbelysning
Overvågning af tunnel
De 2 overdækningsløsninger vil begge omfatte mere end 1 km med hel
overdækning, og derfor er der bl.a. krav om mekanisk ventilation.
Figur 5.4 Principtværsnit for en hel overdækning med forslag til ventilation, belysning,
sprinkler og nødudgange
Som en del af analysen er det undersøgt, om der kan etableres åbninger i siden
og toppen af overdækningen for at skabe naturlig ventilation. En undersøgelse
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0021.png
af de støjmæssige effekter har imidlertid vist, at huller i overdækningen til
ventilation har en meget stor negativ effekt på den støjdæmpende effekt. Derfor
er der i denne analyse taget udgangspunkt i, at der er behov for mekanisk
ventilation.
På nedenstående figur er angivet et eksempel på en principmæssige placering
af sikkerhedsmæssige elementer iht. krav i Tunneldirektivet.
Flere af disse elementer vil/kan indarbejdes i forbindelse med
udbygningsprojektet. For eksempel vil nødudgang per 500 m allerede være
indarbejdet i de 9 m højre støjskærme, så man kan komme fra motorvejen i
tilfælde af ulykker.
Figur 5.5 Oversigt over placering af nødstationer mv. ved en hel overdækning af
Amagermotorvejen.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0022.png
5.2
Overdækningsløsninger med hel overdækning
I forbindelse med udbygningen af Amagermotorvejen får delstrækninger af
motorvejen 9 m høje støjskærme i begge sider af motorvejen.
En senere hel overdækning af motorvejen vil skulle spænde over en 40 m bred
motorvej og have en 12.5 m høj søjle i midterrabatten. Dette giver plads til
vejvisningstavler samtidig med at frihøjdekravet på 5,5 m overholdes.
Figur 5.6 Princip for hel overdækning
For delstrækninger, hvor der ikke i forvejen i udbygningsprojektet forudsættes
etableret 9 m høje støjskærme i begge vejsider, skal der udføres en
supplerende vægkonstruktion tilsvarende støjskærmen.
5.2.1
Tekniske forhold
Hvis der i forbindelse med en evt. senere etablering af overdækning, skal
bygges videre på støjskærmene, er det vigtigt, at der fortsat er mulighed for at
udskifte de kassetter, som støjskærmene er opbygget af. Det vil sige, at man
allerede ved etablering af støjskærmene skal sikre sig, at kassetterne f.eks. kan
fjernes fra siden.
Beregninger viser at det er muligt senere at bygge videre på de 9 m høje
støjskærme og at det er muligt at udføre en let konstruktion i stål hen over
motorvejen.
Af hensyn til anlægsomkostningerne ved en senere overdækning og de gener,
der vil være for trafikken, anses det som værende en fordel at have forberedt
støjskærmene for viderebygning, ved f.eks. at have forberedt søjlerne i
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0023.png
støjskærmen med forborede huller til montering af beslag mv. inden opsætning
af støjskærmene. Dette vurderes at medføre en ubetydelig meromkostning for
udbygningsprojektet.
Hvis der i forbindelse med udbygningsprojektet er behov for ændringer af det
eksisterende afvandingssystem f.eks. i vejmidten, så bør det udføres med tanke
på en eventuel senere opsætning af søjler til en overdækningsløsning.
Eksisterende grønne arealer i midterrabatten og yderrabatter erstattes af
belagte nødarealer.
5.3
Overdækningsløsninger med en delvis
overdækning
På delstrækninger omfatter udbygningsprojektet alene 9 m høje støjskærme
langs den ene side af motorvejen.
Som en del af analysen er det undersøgt, om det er muligt senere at bygge
videre på 9 m høje støjskærme, og denne undersøgelse har vist, at det vil være
muligt at bygge direkte videre på støjskærmene.
Overdækningen tænkes opført med de 9 m høje støjskærme som vægge,
søjler/væg i midterrabatten og en let tagkonstruktion med stålbjælker og plader
hvorpå der kan udføres grønt tag eller anden form for tagkonstruktion.
På samme måde som ved en hel overdækning tænkes den delvise
overdækning udført med en 12,5 m høj søjle i midterrabatten. Dette gøres b.la.
af hensyn til vejvisningstavler. Det er samtidig vurderet vigtigt, at den delvise og
hele overdækning udføres ”ensartet,” så man
sikrer sammenhæng hen over
strækningen hvor der skiftevis er en delvis og hel overdækning af motorvejen.
Figur 5.7 Princip for delvis overdækning
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0024.png
5.3.1
Tekniske forhold
Hvis det besluttes at bygge videre på støjskærmene, er det vigtigt at der fortsat
vil være mulighed for at udskifte de kassetter som støjskærmene er opbygget
af. Det vil sige at man allerede ved etablering af støjskærmene med fordel kan
sikre sig, at kassetterne kan fjernes fra siden i stedet for fra oven, som det er
beskrevet under tekniske forhold for en hel overdækning. Dette er også
gældende for en delvis overdækning.
Ved overdækning af motorvejen vil der skulle udføres nogle
sikkerhedsforanstaltninger i tunnelen af hensyn til trafiksikkerheden. Disse
foranstaltninger er de samme som for den hele overdækning af motorvejen, da
kravene i tunneldirektivet også er gældende for den delvise
overdækningsløsning. Installationer i form af ventilation sprinkler, belysning
med videre skal tænkes ind i konstruktionen og overdækningen, da disse
installationer bidrager med ekstra vægt til konstruktionen samt optager plads
under overoverdækningen.
Øvrige tekniske forhold er ens for en delvis og hel overdækning og derfor ikke
beskrevet nærmere.
5.4
Anlægslogistik og trafikafvikling under udførelsen
Principper for anlægslogistik og trafikafvikling er fastlagt med fokus på færrest
mulige gener for trafikanterne og de tilstødende boligområder.
Anlægsarbejderne tænkes i videst muligt omfang udført inden for normale
arbejdstid og med overholdelse af gældende krav for fremkommelighed og
arbejdsmiljø.
Forudsætningerne herfor er bl.a. en anlægslogistik, der medfører ændret antal
spor i begge retninger, så der ikke sker en væsentlig reduktion i kapaciteten.
Hvis overdækningen gennemføres efter udbygningsprojektet, så vil det være
muligt at opretholde minimum 3 spor i hver retning. Det er derfor en stor fordel
at udbygningsprojektet er udført før en eventuel overdækning iværksættes.
Forbindelsesvejene langs motorvejen vil gøre det muligt at holde alle
rampetilslutninger åbne under udførelsen af overdækningen.
Ligeledes vil eksisterende stikrydsninger kunne holdes åbne under udførelsen
af overdækning. Hvis en overføring lukkes for trafik kortvarigt, etableres
omkørselsruter.
Af hensyn til fremkommelighed, trafiksikkerhed samt anlægsomkostninger
tænkes overdækningsløsningerne udført i en række etaper, som det overordnet
er vist på figur 5.8.
L 113 - 2023-24 - Bilag 2: Vejdirektoratets høringsnotat til den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen for udbygningen af E20 Amager-motorvejen, fra transportministeren
2837213_0025.png
Figur 5.8 Princip anlægslogistik og trafikafvikling ved udførelse af overdækningsløsningerne.