Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. maj 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 74:
Af ”Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger”, Fi-
nansministeriet august 2017 fremgår følgende ”Begrebet sam-
fundsøkonomisk konsekvensvurdering dækker alle former for sy-
stematiske vurderinger af de samfundsøkonomiske fordele (bene-
fits) og ulemper (costs) ved et tiltag. Der bør tages udgangspunkt i
en bred fortolkning af tiltagets
fordele og ulemper”. Endvidere
fremgår
det af ”Vejledning om vurdering af konsekvenser for
klima, miljø og natur” fra Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet
(2020), at ”Alle
ministerier og styrelser skal vurdere, om der er væ-
sentlige konsekvenser for klima, miljø og natur som følge af nye el-
ler ændrede initiativer, og i givet fald kvalificere og
–
hvor muligt
–
kvantificere konsekvenserne”, hvor der også står ”Anføres ingen
beskrivelse af de enkelte konsekvenser i hhv. bemærkningerne til
lovforslag eller konsekvens-vurderingsskabelonen til bekendtgørel-
ser, svarer det til en vurdering af, at der ingen væsentlige konse-
kvenser er. I tilfælde af at det ikke vurderes muligt at kvantificere
konsekvenserne, skal dette også fremgå eksplicit”. Kan ministeren i
det lys oplyse om, og i givet fald hvordan den transportpolitiske
regnemetode er blevet tilpasset det konkrete anlægsprojekt i L 112,
samt om ministeren har forsøgt at kvantificere andre relevante ef-
fekter end dem, der fra starten allerede er inddraget i den såkaldte
Teresa-model?
Svar:
Transportministeriets beregning af samfundsøkonomien tager
–
i
overensstemmelse med Finansministeriets vejledning
–
udgangs-
punkt i en bred fortolkning af projektets fordele og ulemper, og
rummer bl.a. effekterne af støj, uheld, forurening og klima.