Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
13. maj 2024
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 112
Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse.
Af transportministeren (Thomas Danielsen)
Spørgsmål 74
Af ”Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger”, Finansministeriet august
2017 fremgår følgende ”Begrebet samfundsøkonomisk konsekvensvurdering dækker alle
former for systematiske vurderinger af de samfundsøkonomiske fordele (benefits) og
ulemper (costs) ved et tiltag. Der bør tages udgangspunkt i en bred fortolkning af tiltagets
fordele og ulemper”. Endvidere fremgår det af ”Vejledning om vurdering af konsekvenser
for klima, miljø og natur” fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (2020), at ”Alle
ministerier og styrelser skal vurdere, om der er væsentlige konsekvenser for klima, miljø
og natur som følge af nye eller ændrede initiativer, og i givet fald kvalificere og – hvor
muligt – kvantificere konsekvenserne”, hvor der også står ”Anføres ingen beskrivelse
af de enkelte konsekvenser i hhv. bemærkningerne til lovforslag eller konsekvens-vurde-
ringsskabelonen til bekendtgørelser, svarer det til en vurdering af, at der ingen væsentlige
konsekvenser er. I tilfælde af at det ikke vurderes muligt at kvantificere konsekvenserne,
skal dette også fremgå eksplicit”. Kan ministeren i det lys oplyse om, og i givet fald hvor-
dan den transportpolitiske regnemetode er blevet tilpasset det konkrete anlægsprojekt i L
112, samt om ministeren har forsøgt at kvantificere andre relevante effekter end dem, der
fra starten allerede er inddraget i den såkaldte Teresa-model?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Theresa Scavenius
(UFG).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 14. maj 2024 kl. 12:00.
På udvalgets vegne
Rasmus Prehn
formand
1/1