Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2862920_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. maj 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 57:
I L 112
svar på spørgsmål 47 henviser ministeren til, at Grøn RE-
FORM endnu ikke er taget i brug i Finansministeriet som begrun-
delse for, at ministeren ikke estimerer de samfundsøkonomiske
omkostninger ved tab af rekreative ressourcer. Ministeren bedes
imidlertid bekræfte, at det er beregningsgrundlaget bag det grønne
BNP - og ikke modellen Grøn REFORM - der i givet fald vil skulle
anvendes til at estimere de samfundsøkonomiske omkostninger
ved tab af rekreative ressourcer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Det
er korrekt, at det er beregningsgrundlaget bag det grønne
BNP, som skal anvendes til en potentiel estimering af de sam-
fundsøkonomiske omkostninger ved tab af rekreative ressourcer.
Det er imidlertid Vejdirektoratets vurdering, at beregningsgrundla-
get i dets nuværende form ikke giver et retvisende billede af det
samfundsøkonomiske tab ved vejprojekter. Dels findes der i det
grønne BNP kun to naturtyper, skov og åbne naturtyper, som f.eks.
ikke specifikt kendetegner Egholms marine naturtype. Dels tages
der ikke højde for, i hvilket omfang den trafikale infrastruktur på-
virker den rekreative værdi f.eks. i form af støj.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen