Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren kommentere på artiklerne ”Omstridt asbestdeponi i
Limfjorden starter faglig boksekamp” bragt af Ingeniøren
den 6.
december 2023 og artiklen ”Politisk aftale om motorvejsprojekt
ved Aalborg giver store problemer” bragt af Jyllands-Posten
20. fe-
bruar 2024, hvori eksperter bl.a. kritiserer metoden for undersø-
gelse af asbest for at være for ’grovkornet’ og mangelfuld
til at kon-
kludere, at der ikke er asbest? Er ministeren bekendt med, at Vej-
direktoratet i oktober 2023 fik at vide, at den anvendte prøve- og
analysemetode ikke kunne måle asbest?
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at den omtalte artikel fra Jyllands-Po-
sten den 20. februar 2024 var en kronik af Oluf Jørgensen, som er
rådgiver for Borgerbevægelsen mod motorvej i Egholmlinjen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Hvad angår artiklen i Ingeniøren den 6. december 2023,
hvor mil-
jørådgiver Niels Trap udtaler, at den benyttede detektionsgrænse
for asbest, er for høj, henvises til Vejdirektoratets bidrag til besva-
relsen af spørgsmål nummer 3 til anlægsloven, hvor den anvendte
analysemetode er beskrevet.
Det fremgår af Jyllands-Posten den 20. februar 2024, at der via
aktindsigt hos Miljøstyrelsen er fundet oplysninger om, at ”Vejdi-
rektoratet i oktober fik at vide, at den anvendte prøve- og analyse-
metode ikke kunne måle asbest.” Dette er ikke korrekt.