Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 47:
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på L 112 - spørgs-
mål 44 redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, de beregnin-
ger kan foretages, når den nye regnemodel for grønt BNP er klar og
tilgængelig, som det bl.a. følger af artiklen ”Økonomer klar med ny
grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima
koster trecifret milliardbeløb om året” bragt
af Altinget den 27. ja-
nuar 2023? Og i det tilfælde, at regnemodellerne er tilgængelige,
vil ministeren da med afsæt i beregningsgrundlaget for Grønt BNP
få foretaget beregninger af omkostningerne ved tabte rekreative
ressourcer som følge af anlæg af en 3. limfjordsforbindelse?
Svar:
Som jeg tidligere har oplyst, er der benyttet den samme metode for
beregningen af samfundsøkonomien i dette projekt som i alle an-
dre projekter inden for Transportministeriets område. Det fremgår
endvidere af den nævnte artikel, at den ene af de to grønne model-
ler
–
Grøn REFORM
–
endnu ikke er taget i brug i Finansministe-
riet, men at det forventes at dette sker i løbet af i år.
Jeg er grundlæggende åben over for at benytte nye regnemodeller
på Transportministeriets område, men indtil de er implementeret i
staten må vi benytte de modeller, vi har.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at projektet for 3. Limfjordsforbindelse
både indebærer et tab og en tilvækst af naturområder, og at der vil
blive etableret erstatningsnatur for de § 3-beskyttede naturområ-
der
–
f.eks. eng og mose - som bliver inddraget i forbindelse med
anlægsprojektet.