Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2858171_0001.png
Side 1 af 2
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål B til L 112 forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse
Samrådsspørgsmål B
Det fremgår af ministerens skriftlige svar på L 112
spørgsmål 3 og 8, at der er en konkret
plan for en dæmning over et asbestdeponi syd for Dall. Denne dæmning indgår ikke i
lovforslaget og er heller ikke en del af de tre VVM-undersøgelser. Det betyder, at
folketingsmedlemmer skal stemme om et lovforslag, der i henhold til vejlovens § 17g, stk. 2,
2.pkt., som implementerer VVM-direktivets artikel 3, er mangelfuld - antageligt i en grad så
anlægsloven efterfølgende kan tilsidesættes af domstolene. Vil ministeren forklare, hvorfor
projektplanen og denne del af projektets implikationer er blevet tilbageholdt fra offentligheden
og Folketinget? Og mener ministeren, det er hensigtsmæssigt, at Folketingets medlemmer, som
det er nu, således vil skulle stemme om et lovforslag, der ikke lever op til VVM-direktivet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Tale
Tak for spørgsmålet.
Der er selvfølgelig fuld åbenhed om, at anlægsprojektets linjeføring berører et specialdepot for
eternitaffald syd for Dall.
Det er der oplyst om i tidligere besvarelser af udvalgsspørgsmål fra Transportudvalget fra 2021.
Det fremgår ligeledes af Vejdirektoratets supplerende miljøkonsekvensvurderinger, som
styrelsen sendte i høring i december måned sidste år.
Specifikt står der:
”Lokalitet 851-01000
(V1) er et specialdepot for eternitaffald, hvor der er risiko for indhold af
asbest. Motorvejen vil blive anlagt på dæmning hen over den kortlagte lokalitet.”
Herudover kan jeg også henvise til Transportministeriets høringsnotat til lovforslaget, hvor der
står:
”Transportministeren
har tidligere svaret på en række TRU-spørgsmål på baggrund af
Borgerbevægelsens henvendelser vedrørende en række deponier i Aalborg-området, som
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/4-24 om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse og asbestdeponi syd for Dall
Side 2 af 2
indeholder asbestholdigt materiale. Som det fremgår af bl.a. svaret på TRU-spørgsmål 207,
berøres de konkrete deponier enten ikke af anlægsprojektet, eller vejene anlægges på dæmning
for at undgå berøring med et deponi eller gravearbejde i samme.”
Høringsnotatet blev sendt til Transportudvalget den 28. februar 2024.
Folketinget har altså modtaget flere oplysninger om motorvejens placering på en dæmning ved
specialdepotet syd for Dall. Og påstanden i spørgsmålet om, at det ikke fremgår af
miljøkonsekvensvurderingen er heller ikke sand.
Så er der spørgsmålet om anlægslovens bemærkninger. De omfatter blandt andet en overordnet
beskrivelse af projektet
sådan som det altid skrives i anlægslove. Det samme gør sig gældende
for projektets påvirkninger af miljøet. Skulle hele miljøkonsekvensrapporten beskrives i
lovforslagets bemærkninger, ville lovforslaget blive markant længere. Vejdirektoratets
miljøkonsekvensrapport med dertilhørende baggrundsrapporter er på 1772 sider og den
supplerende miljøkonsekvensvurdering med dertilhørende bilag og baggrundsrapporter er på
1066 sider. Eller samlet 2838 sider. Alle oplysninger heri er offentlig tilgængelige, så spørgerens
opfattelse af, at det ville være bedre at skrive det hele ind i et lovforslag, som så ville blive på
flere tusinde sider, deler jeg ikke.
Selvom lovforslaget ikke beskriver hele indholdet af de gennemførte
miljøkonsekvensvurderinger, så ændrer det ikke ved, at Vejdirektoratet jo netop fortsat vil
skulle leve op til alle de gennemførte miljøvurderinger. Det følger af lovforslagets § 3.
Det er derfor ikke et problem. Der er dermed heller ikke tilbageholdt oplysninger for hverken
offentligheden eller Folketinget.
Og vi lever naturligvis op til VVM-direktivet.
Tak for ordet.