Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 32:
I artiklen ”Beregninger kaster nyt lys over alternativ til omstridt
motorvej: Den løser de trafikale problemer bedst”, bragt
af Altinget
Transport den 4. april 2024, siger den socialdemokratiske ordfører
for L 112, Rasmus Prehn, at ”Det er Vejdirektoratet, der er professi-
onelle her. De har, som jeg forstår det, taget stilling til alternati-
verne”. Vil ministeren i den forbindelse
fremsende Vejdirektoratets
beregninger om tidsgevinst og samfundsøkonomisk forrentning
ved et østligt tunnelrør under Limfjorden med reversibel kørsels-
retning, og medsende Vejdirektoratets illustration af linjeføringen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Indledningsvis skal det oplyses, at Vejdirektoratet ikke har et nær-
mere kendskab til de bagvedliggende trafikberegninger og skitse-
projektet for det fremlagte forslag med udbygning af E45 gennem
Aalborg og anlæg af en 3-sporet paralleltunnel ved Limfjorden,
som er omtalt i Altingets artikel af 4. april 2024.
Hvad angår Vejdirektoratets vurdering af forslag om en 3-sporet
paralleltunnel og reversibel udnyttelse af midterrøret, så blev et lig-
nende forslag vurderet i forbindelse med den offentlige høring af
VVM-undersøgelsen for 3. Limfjordsforbindelse i 2011.
Forslaget fra 2011 blev af afsenderen kaldt
’Den Bedste Vej’,
og
var
tænkt som et billigt alternativ til Vejdirektoratets forslag til udbyg-
ning af E45, der i VVM-undersøgelsen blev kaldt Østforbindelsen.