Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2850638_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 19:
Kan ministeren oversende de beregninger, der måtte vise, at CO2-
udledningen vil falde pga. flere elbiler? Og er der i de beregninger
taget højde for, at det samlede antal af biler vil stige?
Svar:
Jeg må indledningsvist gøre opmærksom på, at det mig bekendt
ikke er blevet fremført, at CO2-udledingen fra trafikken samlet set
vil falde som følge af anlægget af 3. Limfjordsforbindelse. Dette
fremgår heller ikke af lovforslaget. Jeg har forelagt spørgsmålet for
Vejdirektoratet, der har svaret følgende:
”Med
etablering af den 3. Limfjordsforbindelse forventes den årlige
CO2-udledning fra vejtrafikken i Danmark at stige med knap
8.000 tons de første år efter åbningen af motorvejen. Det forven-
tes, at udledningen af CO2 gradvis vil blive reduceret, da en stor
del af bilparken vil blive udskiftet med elbiler, samtidig med at ud-
ledningen fra benzin og dieselbiler reduceres på grund af nye krav
til motorerne. Over den 50-årige beregningsperiode forventes såle-
des en samlet merudledning fra trafikken på 129.000 tons, sva-
rende til en stigning på 0,2 pct.
I beregningen af mertrafikken er der taget højde for den fremtidige
størrelse af bilparken. I beregningen af den merudledning, der vil
være som følge af den øgede trafik, tages højde for den fremtidige
sammensætning af vognparken, herunder den forventede indfas-
ning af elbiler, og udviklingen i produktionen af grøn strøm. Begge
dele er baseret på Energistyrelsens Klimafremskrivning 2023.
Figuren nedenfor viser udviklingen i CO2-udledningen fra den eks-
tra trafik, der kommer som følge af en 3. Limfjordforbindelse. I
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 19: MFU spm. om ministeren vil oversende de beregninger, der måtte vise, at CO2-udledningen vil falde pga. flere elbiler
2850638_0002.png
Side 2/2
2095 hvor omkring 96 pct. af vognparken forventes at være eldre-
ven vil CO2-udledningen være ca. 5 pct. af hvad den er i 2035.
Fremskrivning af CO2-udledningen fra trafikken (ton CO2-ækviva-
lenter).
2047
2071
Fossile brændstoffer
Elproduktion
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen
2095
2035
2038
2041
2044
2050
2053
2056
2059
2062
2065
2068
2074
2077
2080
2083
2086
2089
2092
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
-