Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 19:
Kan ministeren oversende de beregninger, der måtte vise, at CO2-
udledningen vil falde pga. flere elbiler? Og er der i de beregninger
taget højde for, at det samlede antal af biler vil stige?
Svar:
Jeg må indledningsvist gøre opmærksom på, at det mig bekendt
ikke er blevet fremført, at CO2-udledingen fra trafikken samlet set
vil falde som følge af anlægget af 3. Limfjordsforbindelse. Dette
fremgår heller ikke af lovforslaget. Jeg har forelagt spørgsmålet for
Vejdirektoratet, der har svaret følgende:
”Med
etablering af den 3. Limfjordsforbindelse forventes den årlige
CO2-udledning fra vejtrafikken i Danmark at stige med knap
8.000 tons de første år efter åbningen af motorvejen. Det forven-
tes, at udledningen af CO2 gradvis vil blive reduceret, da en stor
del af bilparken vil blive udskiftet med elbiler, samtidig med at ud-
ledningen fra benzin og dieselbiler reduceres på grund af nye krav
til motorerne. Over den 50-årige beregningsperiode forventes såle-
des en samlet merudledning fra trafikken på 129.000 tons, sva-
rende til en stigning på 0,2 pct.
I beregningen af mertrafikken er der taget højde for den fremtidige
størrelse af bilparken. I beregningen af den merudledning, der vil
være som følge af den øgede trafik, tages højde for den fremtidige
sammensætning af vognparken, herunder den forventede indfas-
ning af elbiler, og udviklingen i produktionen af grøn strøm. Begge
dele er baseret på Energistyrelsens Klimafremskrivning 2023.
Figuren nedenfor viser udviklingen i CO2-udledningen fra den eks-
tra trafik, der kommer som følge af en 3. Limfjordforbindelse. I