Transportudvalget 2023-24
L 112 Samrådsspørgsmål C
Offentligt
2857661_0001.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0002.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0003.png
Aalborg Kommune
eksternt miljø og minimere risikoen for eksponering af borgere
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0004.png
Aalborg
Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0005.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0006.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0007.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0008.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0009.png
Aalborg Kommune
Ifølge oplysninger i Miljøgodkendelsen og bilagene er
dele af området udenfor det miljøgodkendte deponi
tidligere blevet opfyldt.
som er
opfyldt
I kommunens ansøgning fra 1976 er der henvist til:
påbegyndt før 1. oktober 1976 af Aalborg Portland
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0010.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0011.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0012.png
Aalborg Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0013.png
Aalborg Kommune
Mange henvendelser vedr. sagen
herunder en del anmodninger
om aktindsigt
Ligger i nærheden af linjeføringen i
forslag til 3. Limfjordsforbindelse
Stort fokus bl.a hos
Medierne
Borgerne
Politikerne
GeoHav
Borgerbevægelsen mod
Egholmforbindelsen
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0014.png
Aalborg Kommune
På grund af sagens kompleksitet og den store bevågenhed har Aalborg Kommune indhentet ekstern bistand
Juridisk vurdering
af Mads Kobberø, Codex Advokater P/S (notat af den 25. okt. 2021)
Vurdering af myndighedsforholdene
Vurdering af håndhævelsesmulighederne
Risikovurdering
af Kim Haagensen, WSP Denmark A/S (notat af den 12. nov. 2021)
Vurdering af eksponeringsrisiko ved forekomst af asbestfibre fra asbestholdige fragmenter på
terrænoverfladerne
Anbefalinger af tiltag
Risikovurderingen er baseret på risikoen for indånding, idet farligheden er knyttet til luftbårne asbestfibre.
Vurderingen tager således ikke udgangspunkt i en jordforurening (da der, som bekendt, ikke findes
jordkvalitetskriterier for asbest), men i risikoen for resuspension af frie asbestfibre fra jordoverfladen.
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0015.png
Aalborg Kommune
På baggrund af de to eksterne notater varsler Aalborg Kommune påbud den 19. nov. 2021 til grundejer
Aalborg Kloak A/S
Aalborg Kloak A/S fik gentagende gange fristforlængelse, men havde ingen bemærkninger til det varslede
påbud, hvorfor påbuddet blev meddelt som forvarslet.
Vilkår i påbud meddelt den 18. jan. 2022
Deponi og tilstødende arealer med opfyld (
9 i JFL)
Synlige eternitstykker beliggende i terræn på de interne sti- og vejarealer på
dele af matr.nr. 3a og 34e, Gl. Hasseris By, Hasseris skal afdækkes med
min. 15 cm rene materialer. Denne afdækning skal sikres vedligeholdt.
Områder med koncentrerede forekomster af synlige eternitstykker i terræn
på de alment tilgængelige friarealer skal afdækkes med min. 15 cm rene
materialer. Denne afdækning skal sikres vedligeholdt.
Kyststrækning (
46 jf. 43 i MBL)
løbende opsamling af synlige eternitstykker liggende på terræn på
kyststrækningen
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0016.png
Aalborg Kommune
Aalborg Kloak A/S oplyser den 28. jan. 2022, at de er
indstillet på, at opfylde påbuddet,
men mener, at det
er behæftet med mangler. De oplyser, at de ønsker, at afhænde arealet til Kommunen.
Aalborg Kloak A/S
påklager
den 15. feb. 2022 kommunens afgørelse til MFKN. Der er dog ikke klageadgang
til den del af påbuddet, der er meddelt efter JFL 9.
Aalborg Kloak A/S har foretaget afværge jf. det meddelte påbud og har udlagt jord over synlig eternit, samt
samler løbende eternit op fra kyststrækningen. Iht. aftale med kommunen foretages der ugentlig runderinger
af kyststrækningen og der rekvireres opsamling af eternit såfremt det konstateres.
Aalborg Kommune har den 20. apr. 2022
godkendt de gennemførte
afværgeforanstaltninger
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0017.png
Aalborg
Kommune
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0018.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0019.png
Aalborg Kommune
Igangsat projekt om
håndtering af asbestaffald
fra kilde til slutdeponering.
Formålet er at minimere risikoen for spredning af asbest til det eksternt miljø og minimere risikoen
Igangsat projekt om udarbejdelse af
administrationspraksis
i forbindelse med fund af
asbest i/på
jord
mm.
Praksissen baseres på risikovurderinger af de forskellige scenarier, sammenholdt med anvendelsen
af arealerne og eksponeringsmulighederne.
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0020.png
Aalborg Kommune
Lindholm Strandpark (Verdens Ende)
Tidligere fyldplads, der er kortlagt på V2 efter JFL
Konstateret synlig eternit enkelte steder.
Anvendes som rekreativt areal, så Aalborg Kommune har sørget
for, at synligt eternit er blevet opsamlet fra området.
Ligger i område hvor forslag til 3. Limfjordsforbindelse er planlagt
Rærup Strand (Peters Plads)
Tidligere fyldplads, men Regionen har
vurderet, at den ikke skal kortlægges
efter JFL
Konstateret synlig eternit langs
kyststrækningen og i vandet
Aalborg Kommune har sørget for, at
synligt eternit er blevet opsamlet på
den del af strækningen, der anvendes
som rekreativt areal.
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0021.png
Aalborg Kommune
Administrationspraksis
På baggrund af de mange henvendelser vedr. asbest i/på jord og den
store bevågenhed på sagerne har vi igangsat udarbejdelse af en
administrationspraksis
Sagerne kræver mange ressourcer og vi har behov for en
administrationspraksis, der bygger på en risikovurdering, der tager
højde for forskellige scenarier, eksponeringer og arealanvendelser.
Reguleringen skal bl.a. afhænge af om områdets anvendelse og om
asbestaffaldet ligger fri tilgængeligt i overfladen eller er dækket med
bevoksninger, er befugtet osv.
Praksissen baseres på risikovurderinger udarbejdet af Kim
Haagensen, WSP Danmark A/S.
Mads Kobberø er involveret i de juridiske forhold
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0022.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0023.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0024.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0025.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0026.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0027.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0028.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0029.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0030.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0031.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0032.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0033.png
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0034.png
#BREVFLET#
Referat
Møde
Dato
Sted
Deltagere
Møde med Miljøstyrelsen og Region Nordjylland
31.05.2022 kl. 10.00-16.00
Stigsborg Brygge 5, 9400 Nørresundby
Miljøstyrelsen
(MST) v/
Region Nordjylland
(RN) v/Kenn Bloch Mortensen,
Mette Lund Poulsen, Hanne Grete Walter Kalaff
Aalborg Kommune
(AAK) v/ Jens Riise Dalgaard,
Charlotte Roslev, Torben Nygaard Petersen, Rikke
Stilling, Lisbeth Rasmussen og Carina Drivsholm
-
Aalborg Kommune, AAK
Fund af asbest ved Renseanlæg Vest
Klim a og Miljø
KM sekretariat og Stab
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Afbud
Referent
Sag
1.
Mødets baggrund og formål
Mødet afholdes med udgangspunkt i aktuel sag i Aalborg Kommune, hvor miljømyndigheden har fundet
blotlagt asbestholdigt eternit på et areal ved Mølholmsvej 30. Den asbestholdige eternit er fundet både på
et tidligere afsluttet deponi, udenfor deponiet samt i fjorden og på kyststrækningen.
Aalborg Kommune har meddelt påbud om løbende opsamling af synlige eternitstykker på kyststrækningen
samt afdækning af de områder med blotlagt eternit. Påbuddet blev meddelt til Aalborg Kloak A/S som
grundejer. Påbuddet er meddelt med baggrund i en risikovurdering udarbejdet af WSP Danmark A/S og
juridisk notat udarbejdet af Mads Kobberø, Codex advokater.
Aalborg Kloak A/S har efterfølgende påklaget afgørelsen.
I sagen er der opstået flere spørgsmål om myndighedsforhold, bl.a. hvem der er ansvarlig for asbest i van-
det og hvem der ansvarlig for deponier, der er nedlukket og som i princi
e
Aalborg Kommune har med baggrund i ovenstående problemstilling aftalt et møde med Miljøstyrelsen og
Region Nordjylland, for fælles at afklare myndighedsfordelingen i ovenstående, samt diskutere lovgivnin-
gen på området og det videre forløb.
Alle parter på mødet er oplyste om sagens genstand, og den vil således ikke blive beskrevet yderligere i
nærværende referat.
Der gøres opmærksom på, at nærværende referat i høj grad skal anses som et beslutningsreferat, hvor der
kun i begrænset omfang er noteret de diskussioner, som sagen har lagt op til. Til referatet hører desuden
oplæg fra Aalborg Kommune og oplæg fra Region Nordjylland.
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0035.png
2.
Dagsorden
Kaffe, brød og præsentation af mødedeltagere
Oplæg ved Aalborg Kommune
-
Præsentation af sagen ved Mølholmsvej 30 herunder historik, de faktiske forhold (as-
bestfund i fjorden, ved stranden, opfyldte område), kommunens håndhævelse og nuvæ-
rende status
Oplæg ved Region Nordjylland
Kortlægning af Mølholmsvej 30 (lok.nr. 851-00193)
Generel kortlægning og registrering af arealer med asbest herunder deponier og fyld-
pladser samt evt. indsats
Drøftelser af eternitforekomster, der ikke bliver registreret som kortlagte efter JFL
Kl. 10.00:
Kl. 10.15:
Kl. 10.45:
-
-
Kl. 11.05:
Kl. 11.15:
Kl. 11.45:
Kl. 12.15:
Kl. 13.45:
Kl. 14.45:
Kl. 15.00:
Drøftelser af myndighedsroller (Stat, Kommune, Region)
Frokost
Transport og besigtigelse af de faktiske forhold på Mølholmsvej 30, 9000 Aalborg
Kaffe og drøftelser af den videre proces
eksisterende og fremadrettet
Evt.
og afslutning
3.
Drøftelser af eternitforekomster, der ikke bliver registreret som kortlagte efter jordforure-
ningsloven
Regionen præsenterede den udførte kortlægning af asbestforekomster i området ved Mølholm og deres
generelle kortlægningskriterier, når det gælder forekomster af asbestholdigt affald. Diffus forurening med
asbest opstået som følge af brand, højtryksspuling, nedrivning m.v. kortlægges ikke, hvorimod punktkilde-
lignende forurening med asbest kortlægges. Det er primært afsluttede deponier med asbestholdigt materi-
ale som fx finbrudt eternit, bremsestøv m.v. der kortlægges (vidensniveau 1).
Hvis fragmenter af asbestholdigt materiale (som fibrene kan frigives fra) ligger på eller i jorden og dermed
kan betragtes som en del af jordmediet fx som en opblanding med jord i en vold eller udlægning/depone-
ring på et areal, er den mulige forurening omfattet af jordforureningsloven og kan V1-kortlægges. Der skal
dog i disse tilfælde være tale om en betydelig og veldokumenteret forekomst før der sker en kortlægning.
Der kortlægges med indsats over for bolig, men ikke over for grundvand og overfladevand.
Det blev diskuteret, hvad der sker med eternitaffald, som ikke bliver registreret som kortlagte efter jordforu-
reningsloven.
Farligheden ved asbest er knyttet til luftbårne asbestfibre. Grundlaget for, at der ikke nødvendigvis sker en
kortlægning af jordforurening på arealer, hvor der er fundet asbest er, at der i Danmark ikke findes jordkva-
litetskriterier for asbest. Kvalitetskriterier for jordforureninger er baseret på indtag og skadevirkninger igen-
nem mave-tarmsystemet, men der er på nuværende tidspunkt begrænset viden om skadevirkninger ved
indtag af asbest (risikoen for jordspisende børn). Der findes således ikke et jordkvalitetskriterie, der kan an-
vendes i forbindelse med regionernes kortlægningsvurdering efter jordforureningsloven, hvilket udfordrer
regionerne og kommunerne og hele grundlaget for regulering af jordforureninger.
2/4
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0036.png
Der er således situationer, hvor asbestforurenede arealer ikke bliver kortlagt som forurenet efter jordforure-
ningsloven, men hvor asbestfibrene kan udgøre en risiko, hvis de bliver hvirvlet op i luften under særlige
forhold.
Registreringer af asbestforekomster sker kun, hvis en asbestforurening bliver kortlagt som forurenet efter
jordforureningsloven. Viden om asbestforekomster, der ikke er kortlagt som forurenet efter jordforurenings-
loven fremgår ikke af noget system.
MFKN træf den 9. maj 2022 en afgørelse, som udfordrer regulering af asbestforureninger yderligere, idet
kommunerne hidtil har kunne regulere nogle eternitforekomster som affald efter miljøbeskyttelseslovens §§
43 og 46. På baggrund af afgørelsen, kan der fremtidig være en del flere sager, hvor der ikke er hjemmel
til håndhævelse, og dermed vil der være flere sager, der sendes til kortlægningsvurdering ved regionerne.
De asbestforureninger, der ikke bliver kortlagt som forurenet efter jordforureningsloven, vil ikke være omfat-
tet af regionernes offentlige indsatspulje, og grundejerne vil kunne ende med at stå i en meget uheldig situ-
ation, hvor hverken kommune eller region kan gøre noget f.eks. i tilfælde af brand af ejendom med as-
bestholdigt eternittag.
Region Nordjylland vil undersøge problemstillingen ift. hvordan disse problemstillinger fremadrettet kan lø-
ses Ligeledes vil de læse op på den pågældende afgørelse fra Roskilde Kommune og snakke med deres
kollegaer for at komme med en vurdering af, hvordan den påvirker deres arbejde fremadrettet.
4.
Drøftelse af myndighedsroller (Stat, Kommune, Region)
Myndighedsrollerne og sammenspillet imellem disse blev diskuteret relateret til følgende konkrete eksem-
pler.
Afsluttet deponi
Aalborg Kommune sætter spørgsmålstegn ved, hvem der skal håndtere den manglende afdækning af det
godkendte deponi. Eftersom deponiet nu er afdækket i den pågældende sag, var samtalen baseret fremad-
rettet. MST kunne ikke svare entydigt på, om de, som myndighed for deponier, ligeledes havde ansvaret
for at føre tilsyn og i øvrigt håndhæve afsluttede deponierne. Aalborg Kommune spurgte, om de, hvis de en
anden gang opdager manglende afdækning af et ældre deponi, skal kontakte MST og bede dem håndtere
sagen. Dette vil MST undersøge og melde tilbage med.
Aalborg Kommune mener som udgangspunkt ikke, at det er kommunerne eftersom MST er myndighed på
godkendte deponier.
Såfremt MST ikke er myndighed, er området (nedlukkede og afsluttede deponier) muligvis ureguleret. MST
spørger departementet og melder tilbage.
Kyststrækning
Aalborg Kommune er myndighed for kyststrækningen indenfor daglig lavvandelinje. På baggrund af den ny
afgørelse fra MFKN, har kommunen muligvis ikke hjemmel til at få affaldet fjernet. Roskilde Kommune har
dog stævnet Miljø- og Fødevareklagenæ vnet og forholdet afventer således afsigelse i retten.
Fjorden
Aalborg Kommune stiller også spørgsmålstegn ved, hvem der er myndighed for affald og håndtering af
dette, når det vedrører affald ude i fjorden. Aalborg Kommune gør opmærksom på, at de ikke kan finde en
3/4
L 112 - 2023-24 - Samrådsspørgsmål C: Samrådsspm. , hvad ministerens holdning er til, at vedlagte sagsakter og anden dokumentation på asbest og korrespondance mellem styrelser og kommuner, ikke er med i miljøkonsekvensrapporterne
2857661_0037.png
hjemmel til at håndhæve affald, der befinder sig i fjorden. I den pågældende sag, er det et stort problem
eftersom det asbestholdige affald sandsynligvis skyller ind fra Limfjorden, og dermed befinder sig uden for
dagligt lavvande. Det skyller ind på uskyldige grundejers strand, og ifølge den nye afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenæ vnet, kan de ikke tilpligtes at gøre noget ved affaldet. Derfor er der et væsentligt spørgs-
mål at få afklaret, hvad man skal/kan gøre ved affaldet i fjorden.
MST fortalte om, at der andre steder i landet er lavet særlige indsatser for at imødekomme særlige forure-
ninger, bl.a. med hjælp fra MST. Aalborg Kommune gør opmærksom på, at de synes, at denne sag er sær-
lig og henviser til, at der sandsynligvis snart skal et kæmpe anlægsprojekt i gang med Vejdirektoratet i
spidsen for den nye limfjordsforbindelse. Heraf kommer også den store interesse for diverse interesseorga-
nisationer mv., som har medført en del mediebevågenhed Staten har således fra flere synspunkter en inte-
resse i at afklare, hvor stort omfanget af asbesten er i Limfjorden.
MST undersøger forholdet og kommer med tilbagemelding vedr. myndighedsforholdet
5.
Drøftelser af den videre proces -
og fremadrettet
eksisterende
Generelt er der tvivl om regulering af herreløse deponier og andre depoter. De er afsluttet og nedlukket og
der bliver ikke ført tilsyn. Det samme gør sig gældende for fyldpladser (deponier etableret før godkendel-
sesbekendtgørelsen).
MST, RN og AAK er alle enige om, at der er et problem med håndhævelsen af disse
Generelt er der ligeledes et problem med herreløst affald, hvis Miljø- og Fødevareklagenæ vnets afgørelse
fra Roskilde Kommune ender med at få endelig retsvirkning.
AAK beretter om flere forskellige sager, som vil være yderst problematiske at håndtere fremadrettet med
ærgerlige konsekvenser.
RN vil i den henseende læse op på afgørelsen og vende tilbage med, hvordan den vil påvirke kortlægnin-
gen af grunde forurenet med asbest.
MST vil tage problemstillingerne med til departementet, herunder gøre opmærksom på de huller, der er i
lovgivningen, både som følge af den nye afgørelse, men som til dels også altid har været der, når det kom-
mer til herreløst affald. I henhold til ovenstående omkring myndighedsrollerne, vil MST ligeledes undersøge
de forskellige myndighedsforhold.
AAK oplyste på mødet, at de ville henvende sig til KL og orientere dem om problemstillingen, og at det er et
alvorligt opmærksomhedspunkt, som KL burde støtte op om. Derudover ville AAK fortsat have dialog med
Roskilde Kommune vedrørende deres stillingtagen til afgørelsen, og om de havde tænkt sig at tage sagen
til domstolen.
Roskilde Kommune har efterfølgende oplyst, at de har stævnet klagenævnet og anmodet KL om at blive
biintervenient
MST, RN og AAK aftalte på mødet, at man holder hinanden opdateret på, hvad man får ud af ovenstående.
4/4