NOTAT
22. september 2021
Intitialer: JJ, MR, SR, TH
www.geohav.dk
Referencer er for så vidt muligt angivet med
hyperlinks.
For at sikre tilgængeligheden er ekstern
dokumentation hosted på GeoHav’s server. Citater er fremhævet som
således.
Dette dokument forefindes i digital udgave (
https://www.geohav.dk/pdfarchive/698662556993664.pdf
) og
er udarbejdet opfølgende på åbent Samråd i Folketingets Transportudvalg 10. juni 2021 samt følgende;
Asbest-notatet,
GeoHav 8. juni 2021 (
https://www.geohav.dk/pdfarchive/359493794341518.pdf
)
Efterforskningsnotat,
Geohav 12. maj 2021 (
https://www.geohav.dk/pdfarchive/672344533276935.pdf
)
ASBEST-NOTATET OPFØLGENDE
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
ABSTRAKT
I det følgende påvises hvorledes Vejdirektoratet og Transportministeren vildleder det Danske
Folketing gennem en ikke fyldestgørende opdateret VVM med ringe dokumentationsniveau samt
faktuelt forkerte og udokumenterede besvarelser af spørgsmål stillet opfølgende samrådet i
Transportudvalget 10. juni 2021.
Groft skitseret er sagsakter påvisende et omfattende deponi
1
(markeret med brunt i FIGUR 1,
herefter benævnt deponiet) indeholdende dokumenteret best case scenarie 95.000 ton
asbestholdigt materiale blevet udeladt af to årtiers VVM-processer grundlæggende for den 3.
Limfjordsforbindelse. Deponiet henlå i over et årti (1977-1988) uden inddæmning og
kystsikring
2
, hvorfor det derfor ikke kan konkluderes med videnskabelig vished at der ikke
forekommer asbestholdigt materiale i det submarine tracé for Egholmlinjen.
Rigsarkivet har bistået GeoHav med at fastslå at Transportministeriets egne sagsakter
omkring deponiets omfang, beskaffenhed og tilblivelse ikke er inddraget i VVM-processerne.
Disse udeladte sagsakter (herefter benævnt S 1200-12) påviser endvidere at deponiets omfang
er væsentlig større end skitseret minimalt i VVM-processen. Derfor er inddragelse af
S 1200-12 vital, da tilkørselsveje fra Mølholmsvej og Nørholmsvej er linjeført direkte
gennem deponiets fulde udbredelse (markeret med gult i FIGUR 1).
Toneangivende for seneste VVM-proces er særegne interesser hos ekstern rådgiver Rambøll, som
forud for udfærdigelse af den opdaterede VVM for Vejdirektoratet havde indgående kendskab
til deponiet, hvilket er udeladt af direkte mangelfuld Miljøkonsekvensrapport (MKR 2021).
Anno 2021 opskyller eternit kontinuerligt på kysterne omkring Egholm, hvorfor det plausibelt
kan formodes at vind-, strøm- og øvrige vejrforhold siden 1977 har mobiliseret materialet i
Limfjorden.
Den opskyllende eternit repræsenterer i følgende kontekst en kendt viden ligesom S 1200-12
repræsenterer flere registrerede deponier beliggende enten i tracéet eller inden for
undersøgelseskorridoren for den 3. Limfjordsforbindelse Egholmlinjen.
Endvidere forekommer der uoverensstemmelser mellem VVM-processernes havbundsundersøgelser
foretaget i Egholmlinjens trace for sænketunnelen, hvor fejlagtige datasæt er benyttet til
at nedtone høje koncentrationer af tungmetaller, hvorfor sedimentundersøgelserne bag VVM
2011 samt VVM 2021 bør anses som forfalskninger, da de ifølge Vejdirektoratet ikke oppebæres
af saglig videnskabelig dokumentation.
International forskning påviser at de tidligere påviste, dog nedtonede koncentrationer af
tungmetaller kan skyldes fra udvaskning af mineralske urenheder fra asbestfibre til
havmiljøet.
GeoHav anslår et forsigtigt
worst case
scenarie for deponiet på Klosterengen til at være
omkring 550.000 ton asbestholdigt materiale deponeret i perioden 1960 til 1980.
41
FIGUR 1
1
Stationering 108,8-109,0 / p. 457
3. Limfjordsforbindelse opdatering af VVM for Egholmlinjen
Miljøkonsekvensrapport
(MKR 2021), Rambøll 2021
2
linie 94-106
Asbest-Notatet,
GeoHav 8. juni 2021
DOC ID 698662556993664
Side
!
1 af
!
13