Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. marts 2024
2024-1408
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Geil (Å).
Spørgsmål nr.265:
Vil ministeren redegøre for, om den østlige løsning af en 3. Lim-
fjordsforbindelse vil have større samfundsøkonomisk værdi end
Egholmforbindelsen ved beregning via opdaterede trafikbereg-
ningsmodeller, hvor døgnet deles op i flere enheder, og hvor kø-
dannelser i spidsbelastningsperioder bliver medregnet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har givet mig
følgende svar:
”I forbindelse med VVM-undersøgelsen
af en 3. Limfjordsforbin-
delse i 2011 blev der foretaget samfundsøkonomiske beregninger
for både en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm og for udbygning af
E45 inklusiv en paralleltunnel ved Limfjorden. Den interne rente
blev beregnet til 7,8 % for en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
og til 2,2 % for udbygning af E45 inklusive en paralleltunnel.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at forholdet mellem de sam-
fundsøkonomiske resultater ikke har ændret sig væsentligt siden
VVM-undersøgelsen
i 2011.”
Som det fremgår af mit svar på TRU alm. del spørgsmål nr. 252 af
14. marts 2024, agter jeg ikke at anmode Vejdirektoratet om på ny
at undersøge østlige alternativer til en 3. Limfjordsforbindelse.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen