Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1213
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 247:
Kan ministeren bekræfte, at der ikke er lavet nyere beregninger si-
den 2011 af alternativer til Egholmforbindelsen, der kan belyse, om
alternativerne er mere eller mindre rentable samfundsøkonomisk
og trafikalt? I modsat fald vil ministeren da oversende disse bereg-
ninger til udvalget?
Svar:
Af den politiske aftale af 21. marts 2013 om en ny Storstrømsbro,
Holstebromotorvejen mv. fremgår det bl.a., at:
”Parterne
noterer sig, at Folketingets Transportudvalg er blevet
præsenteret for en teknisk gennemgang af en 3. Limfjordsforbin-
delse, bl.a. på baggrund af den offentlige høring vedrørende pro-
jektet og behovet for afklaring af en række spørgsmål.
En ny 3. Limfjordsforbindelse er et stort og indgribende projekt,
der vil påvirke trafikmønstrene markant. Parterne noterer sig, at
der i forbindelse med høringen har været rejst spørgsmål om tra-
fikberegningerne, og er enige om, at der foretages en opdatering af
de foreliggende trafikberegninger med den nye Landstrafikmodel.
Dette vil skabe et opdateret grundlag omkring de trafikale konse-
kvenser af de to linjeføringer.”
I 2014 offentliggjorde Vejdirektoratet rapporten
”Konsolidering af
trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse”,
som både om-
fattede trafikberegninger for Egholmlinjen og for Østforbindelsen,
der omfattede udbygning af E45 og anlæg af en paralleltunnel ved
Limfjordstunnelen.
Den 24. juni 2014 indgik den daværende regering (Socialdemokra-
terne og Det Radikale Venstre) Trafikaftale 2014
–
udmøntning af