Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 6
Offentligt
2844575_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1213
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 247:
Kan ministeren bekræfte, at der ikke er lavet nyere beregninger si-
den 2011 af alternativer til Egholmforbindelsen, der kan belyse, om
alternativerne er mere eller mindre rentable samfundsøkonomisk
og trafikalt? I modsat fald vil ministeren da oversende disse bereg-
ninger til udvalget?
Svar:
Af den politiske aftale af 21. marts 2013 om en ny Storstrømsbro,
Holstebromotorvejen mv. fremgår det bl.a., at:
”Parterne
noterer sig, at Folketingets Transportudvalg er blevet
præsenteret for en teknisk gennemgang af en 3. Limfjordsforbin-
delse, bl.a. på baggrund af den offentlige høring vedrørende pro-
jektet og behovet for afklaring af en række spørgsmål.
En ny 3. Limfjordsforbindelse er et stort og indgribende projekt,
der vil påvirke trafikmønstrene markant. Parterne noterer sig, at
der i forbindelse med høringen har været rejst spørgsmål om tra-
fikberegningerne, og er enige om, at der foretages en opdatering af
de foreliggende trafikberegninger med den nye Landstrafikmodel.
Dette vil skabe et opdateret grundlag omkring de trafikale konse-
kvenser af de to linjeføringer.”
I 2014 offentliggjorde Vejdirektoratet rapporten
”Konsolidering af
trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse”,
som både om-
fattede trafikberegninger for Egholmlinjen og for Østforbindelsen,
der omfattede udbygning af E45 og anlæg af en paralleltunnel ved
Limfjordstunnelen.
Den 24. juni 2014 indgik den daværende regering (Socialdemokra-
terne og Det Radikale Venstre) Trafikaftale 2014
udmøntning af
L 112 - 2023-24 - Bilag 6: Kopi af svar på tidligere stillet spørgsmål i indeværende samling, stillet i Transportudvalget vedrørende lovforslaget om 3. Limfjordsforbindelse
2844575_0002.png
Side 2/2
disponible midler i Infrastrukturfonden med Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti. I aftalen står der bl.a. følgende:
”Parterne noterer sig, at der i forlængelse af den gennemførte VVM-
undersøgelse af en 3. Limfjordsforbindelse er foretaget en opdate-
ring af de foreliggende trafikberegninger med brug af den nye
Landstrafikmodel. Grundlaget for de trafikale konsekvenser af de to
tilbageværende linjeføringer er således blevet opdateret. Beregnin-
gerne viser fortsat, at det er en linjeføring over Egholm, som er den
samfundsøkonomisk bedste løsning, og Vejdirektoratet fastholder
på den baggrund sin indstilling om linjeføring i Egholmlinjen.
Parterne er enige om, at linjeføringen fastlægges i Egholmlinjen,
svarende til Vejdirektoratets indstilling. Arealreservationen på den
tilbageværende østlige forbindelse, der er en 11 km lang udbygning
af E45 samt anlæg af en paralleltunnel, opgives.
Borgerne får en afklaring ved, at der lægges byggelinjer langs den
valgte linjeføring. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge
om at blive overtaget efter de gældende regler herom.
Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en pulje på 43,1 mio.
kr. til at finansiere forlodsovertagelser af ejendomme i den valgte
linjeføring.”
Socialistisk Folkeparti stod uden for denne del af den politiske af-
tale fra 2014.
Jeg er ikke bekendt med, at der er udført trafikberegninger for ud-
bygning af E45 efter det politiske valg af Egholmlinjen i juni 2014.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen