Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 18
Offentligt
2865068_0001.png
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2023-24
Ændringsforslag stillet den 8. maj 2024
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
Af
Theresa Scavenius
(UFG):
Til § 6
1)
Paragraffen
udgår.
[Lovforslagets § 6, som afskærer diverse klageadgange m.v.,
udgår]
Ny paragraf
2)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01.
Alle dokumenter om anlægsprojektet i denne lov,
som efter gældende regler om aktindsigt vil kunne udleve-
res til offentligheden, skal de respektive myndigheder af
egen drift offentliggøre på en til formålet oprettet hjemme-
side. Offentliggørelsen skal ske hurtigst muligt efter doku-
menternes tilblivelse.
Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om oprettelse af hjemmesiden som nævnt i
stk.1 og offentliggørelse af dokumenter på hjemmesiden.«
[Myndighederne skal af egen drift offentliggøre dokumenter
om anlægsprojektet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 6,
som afskærer diverse klageadgange m.v., udgår.
Til nr. 2
Transportministeren har i svar af 12. april 2024 på L 112
– spørgsmål 22, hvor stilleren af ændringsforslaget havde
anmodet om teknisk bistand til udfærdigelse af et ændrings-
forslag, der sikrer offentliggørelse af alle dokumenter, så
borgere, journalister og forskere m.fl. får udvidet adgang
til anlægsprojektet, afvist at udarbejde et sådant ændrings-
forslag, med henvisning til at eksisterende regler allerede
sikrer, at borgere, journalister og forskere gennem anmod-
ning om aktindsigt vil have adgang til oplysninger om pro-
jektet. Ministeren henviser tillige i sit svar til, at formålet
med offentlighedsloven og miljøoplysningsloven netop er at
sikre åbenhed hos myndighederne igennem adgang til akter,
dokumenter og oplysninger.
Stilleren af ændringsforslaget finder, at det indebærer
uforholdsmæssigt store administrative byrder for såvel bor-
gere som myndigheder, at adgangen til at følge med i do-
kumenter vedrørende anlægsprojektet efter gældende regler
forudsætter, at alle interesserede borger, journalister forskere
m.fl. hver især skal søge aktindsigt løbende. Dette vil også
betyde, at myndighederne skal bruge mange ressourcer på at
behandle altindsigtsbegæringer.
Ændringsforslaget indebærer, at de involverede myndig-
heder af egen drift skal offentliggøre dokumenter vedrøren-
de anlægsprojektet på en til formålet oprettet hjemmeside,
så borgere, journalister og forskere m.fl. løbende kan følge
med i nye dokumenter vedrørende anlægsprojektet, i takt
med at nye dokumenter kommer til.
Offentliggørelsen skal ske hurtigst muligt efter dokumen-
ternes tilblivelse, så dokumenterne på hjemmesiden til en-
hver tid udgør et aktuelt billede af dokumenter vedrørende
anlægsprojektet.
De dokumenter, som myndighederne af egen drift løben-
de skal offentliggøre på hjemmesiden, er de dokumenter, der
efter offentlighedsloven, miljøoplysningsloven og eventuelle
andre relevante love i forvejen vil være offentligt tilgæn-
gelige ved anmodning om aktindsigt. Myndighederne skal
offentliggøre alle sådanne dokumenter vedrørende anlægs-
projektet, herunder også dokumenter om bl.a. miljømæssige
og støjmæssige påvirkninger af anlægsprojektet.
Ændringsforslaget indeholder derudover en bemyndigel-
sesbestemmelse til transportministeren til at fastsætte de
nærmere regler for oprettelse af hjemmesiden og for offent-
liggørelse af dokumenter på hjemmesiden.
AX029901