Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 30. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og RV) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget kan ikke støtte en tredje Limfjordsforbindelse over
Egholm. Det sagde SF og EL allerede i forbindelse med
aftalen om infrastrukturplan 2035 i 2021. Allerede dengang
stod det nemlig klart, at projektet har alt for vidtrækkende
konsekvenser for naturen på øen Egholm. Desuden er pro-
jektet uforholdsmæssigt dyrt og skaber øget støj. Generne
står ifølge SF og EL langt fra mål med gevinsterne, og det
er fortsat partiernes klare opfordring til aftalepartierne, at
alternative linjeføringer undersøges, før en tredje Limfjords-
forbindelse eventuelt etableres. SF og EL bakker desuden op
om de politiske bemærkninger fra Radikale Venstre.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget kan ikke afgive
indstilling til betænkningen over lovforslaget om en tredje
Limfjordsforbindelse over Egholm.
Årsagen er, at ALT ikke anerkender lovforslaget, da det
er udarbejdet og fremsat i Folketinget, før resultatet fra
den sidste høring i forbindelse med den seneste miljøkonse-
kvensrapport, hvor der er stærk kritik af projektet, var sam-
menfattet af Vejdirektoratet og sendt til transportministeren.
Ydermere mener ALT i henhold til jurist og professor
Peter Paghs oplæg på udvalgets høring om den tredje Lim-
fjordsforbindelse, der blev afholdt den 25. april 2024, at an-
lægsloven er i strid med EU-lovgivningen, da de tilstrække-
lige undersøgelser, afværgeforanstaltninger og nødvendige
tilladelser ikke er på plads i forhold til projektets indvirk-
ning på EU�½s habitatdirektiv og vandrammedirektiv.
Hvis de ovennævnte omstændigheder ikke gjorde sig
gældende, og ALT dermed kunne stemme om lovforslaget,
ville ALT stemme nej, da vi betragter anlæggelsen af en
tredje Limfjordsforbindelse over Egholm som en natur- og
miljøkatastrofe.
Den tredje Limfjordsforbindelse risikerer at sprede as-
bestfibre i Limfjorden, uden at man kender de præcise kon-
sekvenser for folkesundheden, hvis fibrene f.eks. ophobes i
fisk eller skaldyr og indtages af mennesker.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm reducerer
sandsynligvis drikkevandskvaliteten i et område, som 20
pct. af Aalborgs indbyggere får deres drikkevand fra.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm udleder
næsten 500.000 t CO
2
.
Den tredje Limfjordsforbindelse koster ifølge Politiken
200 mio. kr. i rekreativ nutidsværdi, jf. artiklen »Ny motor-
vej smadrer udflugten for over 200 millioner«, politiken.dk,
den 26. april 2024. Og den ødelægger levesteder for oddere,
ni flagermusarter, strandtudser og lysbuget knortegæs, der
alle er beskyttede af EU’s naturdirektiver.
Alt dette er fuldstændigt unødvendigt, da der findes en
alternativ løsning til en tredje Limfjordsforbindelse over
Egholm. Alternativet er at grave et østligt tunnelrør under
Limfjorden med reversibel kørselsretning ved siden af den
oprindelige tunnel.
Det er den løsning, som 58 pct. af borgerne i Aalborg
ifølge den seneste meningsmåling foretrækker. Løsningen
er billigere, udleder mindre CO
2
, spreder mindre asbest,
AX029880