Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 14
Offentligt
2861760_0001.png
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 30. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og RV) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget kan ikke støtte en tredje Limfjordsforbindelse over
Egholm. Det sagde SF og EL allerede i forbindelse med
aftalen om infrastrukturplan 2035 i 2021. Allerede dengang
stod det nemlig klart, at projektet har alt for vidtrækkende
konsekvenser for naturen på øen Egholm. Desuden er pro-
jektet uforholdsmæssigt dyrt og skaber øget støj. Generne
står ifølge SF og EL langt fra mål med gevinsterne, og det
er fortsat partiernes klare opfordring til aftalepartierne, at
alternative linjeføringer undersøges, før en tredje Limfjords-
forbindelse eventuelt etableres. SF og EL bakker desuden op
om de politiske bemærkninger fra Radikale Venstre.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget kan ikke afgive
indstilling til betænkningen over lovforslaget om en tredje
Limfjordsforbindelse over Egholm.
Årsagen er, at ALT ikke anerkender lovforslaget, da det
er udarbejdet og fremsat i Folketinget, før resultatet fra
den sidste høring i forbindelse med den seneste miljøkonse-
kvensrapport, hvor der er stærk kritik af projektet, var sam-
menfattet af Vejdirektoratet og sendt til transportministeren.
Ydermere mener ALT i henhold til jurist og professor
Peter Paghs oplæg på udvalgets høring om den tredje Lim-
fjordsforbindelse, der blev afholdt den 25. april 2024, at an-
lægsloven er i strid med EU-lovgivningen, da de tilstrække-
lige undersøgelser, afværgeforanstaltninger og nødvendige
tilladelser ikke er på plads i forhold til projektets indvirk-
ning på EU�½s habitatdirektiv og vandrammedirektiv.
Hvis de ovennævnte omstændigheder ikke gjorde sig
gældende, og ALT dermed kunne stemme om lovforslaget,
ville ALT stemme nej, da vi betragter anlæggelsen af en
tredje Limfjordsforbindelse over Egholm som en natur- og
miljøkatastrofe.
Den tredje Limfjordsforbindelse risikerer at sprede as-
bestfibre i Limfjorden, uden at man kender de præcise kon-
sekvenser for folkesundheden, hvis fibrene f.eks. ophobes i
fisk eller skaldyr og indtages af mennesker.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm reducerer
sandsynligvis drikkevandskvaliteten i et område, som 20
pct. af Aalborgs indbyggere får deres drikkevand fra.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm udleder
næsten 500.000 t CO
2
.
Den tredje Limfjordsforbindelse koster ifølge Politiken
200 mio. kr. i rekreativ nutidsværdi, jf. artiklen »Ny motor-
vej smadrer udflugten for over 200 millioner«, politiken.dk,
den 26. april 2024. Og den ødelægger levesteder for oddere,
ni flagermusarter, strandtudser og lysbuget knortegæs, der
alle er beskyttede af EU’s naturdirektiver.
Alt dette er fuldstændigt unødvendigt, da der findes en
alternativ løsning til en tredje Limfjordsforbindelse over
Egholm. Alternativet er at grave et østligt tunnelrør under
Limfjorden med reversibel kørselsretning ved siden af den
oprindelige tunnel.
Det er den løsning, som 58 pct. af borgerne i Aalborg
ifølge den seneste meningsmåling foretrækker. Løsningen
er billigere, udleder mindre CO
2
, spreder mindre asbest,
AX029880
L 112 - 2023-24 - Bilag 14: Betænkning afgivet 30/4-24
2861760_0002.png
2
undgår at ødelægge levesteder for bilag 4-arter og undgår at
forurene drikkevand. Beregninger på Vejdirektoratets egen
mobilitetsmodel, der beregner konsekvenser af trafikale an-
lægsprojekter for regeringen, viser, at både de trafikale og
de samfundsøkonomiske gevinster er stort set de samme for
den alternative forbindelse som for en tredje Limfjordsfor-
bindelse over Egholm.
Derfor virker det som et resultat af endeløs politisk stæ-
dighed og faktaresistens, når et flertal i Folketinget alligevel
vil vedtage en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. De
eneste gevinster ved en linjeføring over Egholm, som ALT
har kunnet se gennem hele processen med samråd og hø-
ringer, er marginale tidsgevinster ved færdsel mellem helt
bestemte punkter i Nordjylland.
Til sidst er ALT også uforstående over for, at omkost-
ningerne ved tab af rekreative ressourcer ikke oplyses til
Folketinget, selv om tallene er tilgængelige. ALT har stillet
flere spørgsmål om lovforslaget vedrørende tabet af rekrea-
tive ressourcer, som ikke besvares fyldestgørende, på trods
af at Vejdirektoratet er bekendt med beregningerne. Som
følge heraf har ALT bedt Transportudvalget forholde sig til
problematikken.
ALT vil tilbagekalde lovforslaget til fornyet udvalgs-
behandling mellem 2. og 3. behandling for gennem sam-
råd med transportministeren at få undersøgt den tredje
Limfjordsforbindelses økonomi, projektets indvirkning på
grundvandet, projektets tab af rekreativ værdi og til sidst
indkalde til et opsamlende samråd, der sammenligner den
tredje Limfjordsforbindelse over Egholm med den alternati-
ve løsning gennem en østlig forbindelse, for at give ministe-
ren mulighed for at fortælle – og danskerne mulighed for
at forstå – hvilke fordele ved en tredje Limfjordsforbindelse
der retfærdiggør de negative naturmæssige, klimamæssige,
miljømæssige og potentielle folkesundhedsmæssige udfor-
dringer i forhold til et nyt østligt tunnelrør med reversibel
færdselsretning.
Radikale Venstre
Lovforslaget om en tredje Limfjordsforbindelse udsprin-
ger af aftalen om infrastrukturplan 2035 indgået i 2021
mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne.
Radikale Venstres medlem af udvalget har valgt at stem-
me imod dette konkrete anlægsprojekt af en tredje Lim-
fjordsforbindelse over Egholm. De trafikale udfordringer i
og omkring Aalborg er reelle, men det er blevet stadig me-
re indlysende, at dette projekt ikke løser problemerne, har
enorme negative konsekvenser for miljø og klima og ikke er
økonomisk rentabelt.
Alene siden aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev ind-
gået i 2021, har en lang række forudsætninger ændret sig
markant, og en række nye problematikker, som viser, at der
kan ske stor skade på klima, miljø og samfundsøkonomi,
er dukket op. Det gælder eksempelvis, at der er konstate-
ret ynglende oddere i området, at der ikke er skabt klar-
hed over den mulige asbestforurening, og at de forventede
CO
2
-udledninger er blevet voldsomt forværret. Samtidig vi-
ser opdaterede trafikprognoser, at denne forbindelse er en
dårlig og utidssvarende løsning, og samfundsøkonomien er
blevet endnu dårligere på baggrund af øgede anlægsomkost-
ninger. Der er tale om et af danmarkshistoriens største stats-
finansierede anlægsprojekter uden brugerbetaling og med en
investering på nu op imod 9 mia. kr. og en anlægsperiode på
11-12 år. Det kræver et bedre beslutningsgrundlag end det
fremlagte.
Ministeriet har trods adskillige anmodninger besluttet ik-
ke at lave en reel undersøgelse af det alternativ, som en lang
række eksperter i årevis har peget på som både billigere og
bedre. Man har heller ikke belyst, om man med fordel kunne
udnytte de nye teknologier, der er kommet til i form af intel-
ligent trafikstyring og mulighed for kloge vejafgifter, til at
sikre optimal afvikling af trafikken på tværs af Limfjorden.
Samlet set kan RV ikke støtte anlægsloven, da de enorme
konsekvenser for klima og miljø, den dårlige samfundsøko-
nomi og det tvivlsomme faglige grundlag ikke kan retfær-
diggøre en investering på 9 mia. kr.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til
1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Udvalget afholdt den 25. april 2024 en høring om lovfor-
slaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 11. de-
cember 2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del –
bilag 85. Den 28. februar 2024 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i tre åbne
samråd med udvalget henholdvis den 2. april 2024, den 25.
april 2024 og den 30. april 2024. Ministeren har efterfølgen-
L 112 - 2023-24 - Bilag 14: Betænkning afgivet 30/4-24
2861760_0003.png
3
de sendt udvalget de talepapirer, der dannede grundlag for
ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 56 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Susie Jessen (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Torsten Gejl (ALT) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5