Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 12
Offentligt
2857143_0001.png
Høring om 3.
Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Torsdag den 25. april 2024, kl. 15.00 – 18.00, 1-133
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0002.png
Rasmus Prehn (S)
Formand, Transportudvalget
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0003.png
Peter Pagh
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Juraprofessor i miljøret, Københavns Universitet
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
Folketingets Transportudvalg – Høring Limfjordsforbindelse 25/4 2024
Indflyvning til krav og forpligtelser i EU-ret relevant for anlægsprojekter vedtaget ved anlægslov
v. professor i miljøret Københavns Universitet Peter Pagh
Ny Limfjordsforbindelse er politisk besluttet at vedtages som anlægslov. Den politiske beslutning om gennemførelse og
linjeføring er uden retsvirkninger –
Den politiske beslutning er derfor ikke en retsakt omfattet af SMV-direktivet om miljøvurdering af planer, som derfor
ikke er relevant
For anlægsloven er de vigtigste miljøretlige direktiver:
VVM-direktivet:
krav til miljøvurdering og VVM-tilladelse
Habitatdirektivet beskyttelse af Natura 2000-områder:
krav til undgå skade og krav om vurdering – med mulighed for
undtagelse
Habitatdirektivets beskyttelse af bilag IV-arter og deres levesteder:
krav til undgå skade og krav om vurdering - med
mulighed for undtagelse
Vandrammedirektivet:
forbud mod forringelse af vandmiljøet med mulighed for undtagelse
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0005.png
VVM-direktivet – og anlægslove
Anlægsloven vedtages efter undtagelsen i VVM-direktivets art. 2(5) for anlægslove, der lyder:
”Med forbehold af artikel 7 kan medlemsstaterne i tilfælde, hvor et projekt vedtages ved en særlig national lov, fritage dette
projekt fra de i dette direktiv fastlagte bestemmelser om offentlig høring, forudsat at målene med dette direktiv opfyldes.”
Undtagelsen vedrører alene offentlig høring – og kun når projektet ikke kræver underretning af andre medlemsstater, jf.
C-128/09 Boxus – og hertil Pagh: Tf: 2011.189.
Selv om VVM-tilladelse meddeles ved anlægslov, gælder alle VVM-direktivets øvrige regler:
Direktivets krav til indholdet af miljøkonsekvensrapporten (art. 5 og bilag IV)
Direktivets krav om, at VVM-tilladelsen skal
indeholde en
stillingtagen til alle væsentlige miljøvirkninger af projektet,
og
opfylde de bestemthedskrav der stilles til VVM-tilladelser
meddelt af en forvaltingsmyndighed, og
at det
ikke er muligt at udsætte stillingtagen til bestemte påvirkninger til efter anlægslovens vedtagelse
– se herunder
særskilt nedenfor om habitatdirektivet og Natura 2000, bilag IV arter og Vandrammedirektivet
Direktivets art. 11 om
borgere og NGO’ers adgang til uafhængig prøvelse af VVM-tilladelsen
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0006.png
Habitatdirektivets regler om Natura 2000-områder
Anlægslove for projekter er omfattet af habitatdirektivets art. 6(3), hvilket betyder, at før loven gyldigt kan
vedtages, skal der foreligge en konsekvensvurdering af påvirkning af Natura 2000-områder,
Da forslag til anlægslov om Limfjordsforbindelse forudsætter en forbindelse tæt ved Natura 2000- område, skal
gennemføres en konsekvensvurdering, som skal foreligge som en del af lovgivers beslutningsgrundlag.
Hvis konsekvensvurderingen viser, at det er nødvendigt at etablere erstatningsbiotoper eller andre kompenserende
foranstaltninger, kan loven IKKE gyldigt vedtages efter art. 6(3), men kan kun vedtages efter art. 6(4) om bydende
nødvendige samfundshensyn, hvilket kræver loven tager stilling til kompenserende foranstaltninger – og hvis
påvirkningen vedrører prioriterede arter eller naturtyper, at Kommissionen så at sige skal godkende, inden loven
gyldigt kan vedtages
Hvis der i den forbindelse med brug af undtagelsen sker ændringer af linjeføring, skal hele processen med VVM
og konsekvensvurdering gå helt om.
Se C-411/19 WWF Italia (MRF 2020.14) om 18 km vej gennem Natura 2000-område i Norditalien
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2020/mrf-2020.12/
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0007.png
Habitatdirektivet om bilag IV-arter og anlægslove
Efter habitatdirektivets art. 12 er det forbudt forsætligt at indfange eller dræbe bilag IV arter og forbudt uagtsomt at
beskadige bilag IV-arters yngle- og rastepladser – som jeg har forstået det, er der i området bl.a. bilag IV-arten Odder
Forbuddet fortolkes meget vidtgående, jf. bl.a. sag
C-473/19
svensk om skovdrift (MRF 2021.35):
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2021/mrf-2021.35/
Men forbuddet kan fraviges efter undtagelsen i art. 16
EU-Domstolen har i
C-166/22
taget stilling til forholdet mellem VVM-tilladelse og beskyttelsen af bilag IV-arter og
fastslået, at hvis projektet kræver brug af undtagelsen i art. 16, kan VVM-tilladelsen ikke meddeles, hvis der ikke før
eller med VVM-tilladelsen er meddelt tilladelse efter art. 16 (MRF 2023.101)
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2023/mrf-2023.101/
Dette betyder, at hvis det f.eks. er nødvendigt at indfange bilag IV-arter for at undgå skadelig virkning fra projektet,
Limfjordsforbindelse eller at gennemføre kompenserende foranstaltninger af hensyn til bilag IV-arters levesteder,
kræver EU-retten, at tilladelse efter art. 16 er meddelt senest med lovens vedtagelse. – Se: Baltic Pipe, hvor Miljø- og
Fødevareklagenævnet ophævede tilladelsen MRF 2021.184
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2021/mrf-2021.184/
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0008.png
Vandrammedirektivet og anlægslove
Limfjorden er omfattet af vandrammedirektivet og det samme gælder grundvand, udlagt til vandindvinding – og
efter hvad jeg har forstået er vandkvaliteten i Limfjorden ringe efter de parametre, der fremgår af
vandrammedirektivets bilag V
Efter vandrammedirektivets (VRD) art 4(1)(a) og (b) er det forbudt at forringe vandmiljøet, hvilket EU- Domstolen
har udlagt som et vidtgående forbud, jf. sag C-461/13 (Wesser), der dog efter dommen kan fraviges efter VRD art.
4(7) om bæredygtig vandanvendelse.
Af C-525/20 om fransk projekt for slyngning af vandløb for at forbedre vandkvaliteten fremgår, at forbuddet mod
forringelse i art. 4(1) også gælder midlertidig forringelse (MRF 2023.14):
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2022/mrf-2022.14/
Forbuddet kan fraviges efter art. 4(7), men dette skal ske senest med anlægslovens vedtagelse være taget stilling til,
at fravige forbuddet, jf. C-535/18 om tysk motorvejsprojekt (MRF 2020.5):
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2020/mrf-2020.5/
Dette er også den seneste klagenævnspraksis, som det fremgår af sag om oversvømmelsesprojekt i Holstebro (MRF
2022.296) og vejforbindelse ved Horsens (MRF 2023.78) – se
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2022/mrf-2022.296/
og
https://jura.ku.dk/miljoeretlig-forskningsportal/afgoerelser-og-domme/2023/mrf-2023.78/
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
Sammenfattende:
EU-retten stiller krav om grundige miljøvurderinger af påvirkning af EU-beskyttet natur og vand samt
vidtgående forbud mod skadelige påvirkninger –
EU-retten giver dog mulighed for, at der kan tillades skadelige påvirkninger, men det kræver så, at der
udtrykkelig tages stilling hertil med anvendelse af de særlige regler for undtagelser som fremgår af EU-
direktiverne – og at dette sker INDEN LOVENS VEDTAGELSE – uden der er mulighed for at vedtage
loven og udsætte en stillingtagen, når anlægsloven vedtages efter undtagelsen i VVM-direktivet
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0010.png
Spørgsmål/debat
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0011.png
DEL 1:
Linjeføringen og dens betydning
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0012.png
Otto Anker Nielsen
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Professor i trafikmodellering, DTU
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0013.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0014.png
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse
Otto Anker Nielsen, professor og divisionsleder
Mulige alternative linjeføringer
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
14
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0015.png
Hvorfor er det værd at se på alternativer?
• Mange alternativer afvist tidligt i processen i 2000. Dengang havde man en
Lindholmlinje til 2,2 mia. kr. som foretrukket løsning, ingen trafikberegninger eller NNV
• I 2011 VVM var udvidelsen af E45 et dyrt kæmpeprojekt med en parallel 6-sporet
tunnel, der havde en ringe samfundsøkonomi. Egholmlinjen viste sig bedre end
Lindholmlinjen
• Egholmlinjen er siden blevet meget dyrere og fået færre trafikale fordele end i de
første faser, hvor alternativer blev fravalgt
• Samfundsøkonomi (intern rente, NPV), er ikke er nær så god
• 2011 6,2 mia. kr. anlæg, 9,2% IR, 5,4 Mia kr. NNV
• 2023 7,7 mia. kr. anlæg, 3,5% IR, 0,6 Mia kr. NNV
• 2024 8,9 mia. kr. anlæg, 3,5% IR, 0,7 Mia kr. NNV
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
15
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0016.png
Egholmmotorvejen – et
meget stort projekt
Tunnel under fjorden, 1.118 m
Lavbro over Nørredyb, 600 m
Lavbro over Østerå, 700 m
To motorvejskryds m. 3 motorvejsbroer
5 tilslutningsanlæg, m. 10 motorvejsbroer
Yderligere ca. 4 broer/underføringer
Ca. 30 fauna- og vandløbspassager
Østerå omlægges to steder
Flere vandløb omlægges, herunder Hasseris
Å, Lindholm Å og Svanholmgr.)
• Ny støj for over 25.000 borgere
• Væsentlig natur fjernes
• Drikkevandsområder påvirkes
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
16
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0017.png
Trafik i Limfjordstunnelen og Egholmforbindelsen MKV2023
Hverdagsdøgntrafik (HDT)
120.000
110.000
100.000
Trafik fremskrevet til 2035: 104.500
Limfjordstunnelen
80.800
Trængsel begynder
Faktisk
udvikling
Trafik flyttes fra
Limfjordstunnelen til
Egholmmotorvejen
90.000
80.000
Stigning: 1,5%
70.000
60.000
50.000
40.000
Egholmmotorvejen
30.000
20.000
Trafikspring 9.000
Aflastning af Limfjordstunnelen 23.700
10.000
2010
2020
2030
2040
2050
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
17
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0018.png
Udbygget E45
To nye løsninger
City tunnel
Ekstra reversibelt
tunnelrør
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0019.png
Mange varianter af citytunnel
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
19
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0020.png
Alternativer holder sig fri af eksisterende tunnels fundering
Citytunnel
Sydlige ende
Paralleltunnel
Nordlige ende
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
20
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0021.png
Anlæg i natur versus gamle havne- og industriområder
Egholm
Citytunnel
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
21
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0022.png
Trafikberegning og samfundsøkonomisk analyse
af paralleltunnel
• Lokale midler har finansieret beregning med GMM (Grønne Mobilitetsmodel) og
samfundsøkonomisk analyse gennemført af certificeret rådgiver
• Samme basisår og forudsætninger som VDs beregning af Egholmlinjen
– Kontrolberegning af basis
• Endnu ikke beregninger af citytunnel
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
22
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0023.png
Hovedresultater fra trafikberegninger med GMM
Limfjords-
broen
Limfjords-
tunnellen
Egholm
I alt
Basis/Reference, VD
Egholmforbindelse, VD
Udbygget E45/ekstra rør,
Ny
36.200
32.600
35.600
104.500
80.800
111.500
----
36.300
----
140.700
149.700
147.100
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0024.png
Belastningsgrad i Limfjordstunnel 2035
1,60
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
0,00
Basisvejnet
Udbygning af E45, ekstra
tunnelrør
Morgenspidstime
Eftermiddagsspidstime
Motorvej over Egholm
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0025.png
Samfundsøkonomien for
Egholmmotorvejen og udbygget E45 m. ekstra tunnelrør
Samfundsøkonomi
mio. kr. 2023 priser
Anlægsomkostninger *)
Restværdi
Nettoanlægsomkostninger
Drift og vedligehold
Diverse brugergevinster (kørselsomk. mv.)
Eksterne effekter, afgifter mv. **)
I alt før tidsgevinster
Tidsgevinster
I alt nettoresultat
Intern rente
EHM Udbygget E45
-7.773
-5.200
1.539
1.000
-6.234
-4.200
-388
-200
642
-500
473
300
-5.507
-4.600
6.131
5.700
624
1.100
3,5%
3,9%
25
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
*) 24-PL Finanslov 2024 indeksregulering, 7,8 / 118,8 * 135,3 = 8,9 mia., hhv. 5,9 mia. kr.
**) CO2 udslip på ca. 480.000 ton for EHM i anlægsfasen er ikke medregnet, tal ikke tilgængelige for udbygget E45
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0026.png
Egholmmotorvejen og udbygget E45
Egholmmotorvejen og udbygget E45
-10.000
-8.000
-6.000
-4.000
-2.000
0
2.000
4.000
6.000
8.000
Anlægsomkostninger
Restværdi
Drift og vedligehold
Kørselsomkostninger
Eksterne effekter, afgifter mv.
Tidsgevinster
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Egholmmotorvejen
Udbygget E45 - ekstra tunnelrør
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
26
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0027.png
Konklusion
• Beregning med GMM sandsynliggør bedre samfundsøkonomi
• Billigere, mindre lokal miljøbelastning, mindre vækst i CO2
udledning
• Citytunnel ikke vurderet med GMM, mange mulige varianter
• Grundig vurdering af alternativer mangler (herunder anlæg og
trafikteknik)
25. April, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Udvalgshøring - udvalgshøring om 3. Limfjordsforbindelse – Mulige alternativer
27
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0028.png
Svend Tøfting
Trafikekspert, IDA
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0029.png
Høring Transportudvalget
25. April 2024
3. Limfjordsforbindelse
Svend Tøfting, Trafikekspert hos IDA
dog ikke i dag
Projektleder på VVM i 0’erne
Er en del af debatten om 3. Limfjordsforbindelse
sammen med 6 kolleger
29
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0030.png
Åbning af
Limfjordstunnelen
6. Maj 1969
30
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0031.png
Ni undersøgte linjeføringer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0032.png
VVM historien
2003
VVM - 5 løsninger
–>
Egholmlinje
2006
VVM
3 motorvejsløsninger
–>
Egholmlinje
2011
VVM
3 motorvejsløsninger
–>
Egholmlinje
2012
Lindholmlinjen fravælges
2014
Østløsning fravælges- Egholmlinjen vælges
2021
Penge i Infrastrukturplan 2035
2021 - Supplerende VVM
2024
Anlægslov
2024
anlægsprojekt igangsættes
2034
åbning af motorvej
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
32
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0033.png
Hvorfor en Egholmforbindelse ?
VVM 2011:
Forrentning på 7,8% mod 2,2% til alternativet en
Paralleltunnel
VVM 2021 siger 3,5% men forholdet vil fortsat
formentlig være den samme til en Paralleltunnel
Forsyningssikkerhed – i dag kun bro og tunnel
Bedre tilgængelighed til arbejdsmarkedet
Aflastning af midtbyen
Ingen væsentlig indflydelse på naturen på Egholm
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0034.png
På Egholm er 80-90% landbrugsarealer
Foto: Rambøll
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
34
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0035.png
Egholmlinjen og naturen
Natura 2000 område
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
35
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0036.png
Egholmlinjen giver bedre
Forsyningssikkerhed
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
36
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0037.png
Virkning ved lukning af ét tunnelrør
Cowi analyse 2017
40-45.000 pendlere krydser hver
dag Limfjorden.
Hvis ét rør i Limfjordstunnelen
lukkes blot ét døgn kan 3-4.000
Nordjyder ikke komme på arbejde.
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
37
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0038.png
Er der alternativer ?
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
38
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0039.png
Alternativ løsning (1) - City tunnel
Anlægsteknisk næsten umulig og meget risikabel
Vil kræve stor kapacitetsnedsættelse på E45 i anlægsperioden
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
39
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0040.png
Alternativ løsning (2)
ét ekstra rør med reversible baner
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
40
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0041.png
Den Bedste Vej
forslag behandlet
i VVM 2011
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
41
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0042.png
Den Bedste Vej
forslag
behandlet i VVM 2011
Pris 4,7 mia.
-
Paralleltunnel 5,4 mia.
Kapacitet
115.000 - mod 155.000 biler pr døgn i Paralleltunnel
Så Paralleltunnelen blev fastholdt som den bedste øst løsning til
forrentningsberegningerne.
Resultat : 2,2% til Paralleltunnel mod 7,8 % til Egholmløsningen
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
42
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0043.png
Løsning ikke ny
Løsning med reversible
vognbaner blev undersøgt i
VVM sammenhæng i 2011
Den blev i 2011 af
kapacitetsmæssige grunde
fravalgt til fordel for en
Paralleltunnel
Paralleltunnel fik 2,2% i
forrentning mod 7,8% til en
Egholmløsning i VVM 2011
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
43
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0044.png
Grøn mobilitetsmodel
Den Grønne Mobilitetsmodel beregner trafikspring på
- 9.000 biler/døgn til en Egholmlinje og
- 6.400 biler/døgn for en løsning med ét ekstra rør og reversible vognbaner.
Trafikspring er udtryk for tilgængelighed
-> Egholmlinjen er bedst til at betjene Vendsyssel trafikalt.
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
44
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0045.png
Forrentningsberegning
+ 0,6 mia.
Betales af Aalborg kommune
- ca. 2 mia.
Estimat - Vejdirektoratet
Trafikale gener under anlæg
Køb af ejendomme
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
-50
50
-500
?
45
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0046.png
Egholmlinjen - byen og regionen
Enighed om at der skal laves en 3.
Limfjordsforbindelse
Egholmlinjen er mere end en vej
Det er et regionalt udviklingsprojekt
- Også i Infrastrukturplan 2035
Mere afbalanceret infrastruktur
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
46
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0047.png
Egholmlinjen og byen - byudvikling
Mulighed for afbalanceret udvikling
Flere arbejdspladser i Vendsyssel
Flere boliger syd for Limfjorden
Ramme for Aalborgs udvikling 50 år
frem i tiden
Kommunen bidrager med 600 mio. kr.
Nye boligområder
Nye erhvervsområder
Høring 3. Limfjordsforbindelse - 25. april 2024
47
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0048.png
2024
Høring 25. april
48
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0049.png
Rasmus Haugaard
Formand, Erhverv Nordjylland
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0050.png
Folketingets Transportudvalg
Høring om den tredje limfjordsforbindelse
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0051.png
Rasmus Haugaard
Formand
Erhverv Norddanmark
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0052.png
Kernen: Limfjorden som barriere
for arbejdskraftens og varernes
fri bevægelighed
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0053.png
Betydning af forsinkelser marts 2019
Næsten alle, dvs.
91 %,
af 380 nordjyske virksomheder i spørgeskemaundersøgelsen siger, at
limfjordsforbindelserne på nuværende tidspunkt
giver anledning til forsinkelser.
Største barrierer
opleves i forhold til
adgang til kunder
på modsatte side af fjorden.
Knap
40 %
af virksomhederne mener forsinkelserne i høj eller meget høj grad påvirker
adgangen til
leverandører.
Mere end
40 %
af virksomhederne oplever, at forsinkelserne i høj eller meget høj grad begrænser
muligheder for at
rekruttere kvalificeret arbejdskraft.
Hver fjerde
virksomhed i undersøgelsen angiver, at forsinkelserne påvirker virksomhedens muligheder
for at
foretage langsigtede investeringer.
Hver femte
virksomhed i undersøgelsen vurderer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at
forsinkelserne vil være årsag til, at virksomheden vil
lokalisere sig på den anden side af fjorden,
end
hvor de er lokaliseret i dag inden for fem år.
Betydningen af forsinkelserne over fjorden, opleves
stærkest nord for fjorden,
og i virksomhederne
inden for
industri og byggeri.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0054.png
Vestvendsyssel
Vesthimmerland
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0055.png
E45 forbinder effektivt den
østlige del af Nordjylland
I dag er der derimod umuligt
at bevæge sig mellem det
vestlige Vendsyssel og det
vestlige Himmerland
185.000 erhvervsaktive får ved
en Egholm-forbindelse adgang
til 20.000 flere arbejdspladser
indenfor 45 minutters
transport
I dag er det vestlige Vendsyssel reelt afkoblet
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0056.png
Valg af dirigent
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0057.png
Fra 1.500 ansatte til depot for Forsvarets uniformer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0058.png
Aalborg - sammenhæng
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0059.png
En vestlig ringvej om Aalborg
eksisterer ikke i dag
Kan ikke etableres uden vestlig
fjordkrydsning
Låser byen uden sammenhæng
og reel mobilitet
Hindrer dermed udvikling af
Region Nordjyllands eneste
væsentlige vækstby
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0060.png
Nordjylland
en del også af
fremtidens Danmark?
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0061.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0062.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0063.png
Gitte Røndrup
Beboer, Egholm
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0064.png
Folketingshøring om 3.
Limfjordsforbindelse (3LF)
25. April 2024
DEL 1: LINJEFØRINGEN OG DENS BETYDNING
Linjeføringen i lovforslaget, dens betydning for Egholms
beboere og ikke mindst - omverdenen
V/Gitte Røndrup, Egholmer
Foto: Aalborg Luftfoto v/Steen Lee Christensen
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0065.png
Kort om mig
”Mange-generations-Egholmer”
3. generation på nuværende
slægtsgård
En del jord forventes eksproprieret
Mangeårigt medlem af bestyrelsen
for foreningen ”Egholms Venner”
”Bevar Egholm som ø”
65
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0066.png
Kort om Egholms herligheder
Aalborgs bynære oase
Landets største økologiske ø
80-90% landbrugsjord omlagt i vedvarende græs
Kvæg, der er klimahelte
Aktivt ø-samfund og populært turistmål
Restaurant Kronborg
Egholm Vestergaard
Egholm Bryghus
Egholm Kiosk
Egholm gl. skole, der nu er forsamlingshus
Cafe, loppemarkeder, gårdsalg osv.
Thomas Dambo-trolden Pil 1000-tunge bor også på øen
Flere besøgende end Aalborgs berømte kunstmuseum Kunsten*
*ca. 125.000 i 2023 jf. Egholmfærgens årlige opgørelser
66
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0067.png
Hvorfor er Egholm så unik?
Det handler om beliggenhed
Ingen andre byer i Danmark har en grøn
oase midt i byen, hvor man kan komme fra
by til land på ingen tid
De 4-5 minutters sejlads er i sig selv for
mange en stor del af oplevelsen
Fred og ro, ja tysthed
67
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0068.png
VVM 2023
nu kan man se støjzonen går helt ud til
1500m
– men den stopper ikke der….
VVM 2011
Beslutnings
grundlag
VVM 2023
Hvad vil en beregning vise i 2031? - Værre
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0069.png
Forventet støjscenarie,
hvis vestlig forbindelse
bygges
Ligner nu mere et
skrækscenarie
Kilde: VD, 2021
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0070.png
En magnet for fugle- og
dyreliv
Vigtigt habitatområde for bl.a. lysbuget
knortegås og oddere, som er beskyttet
af internationale konventioner
Jf
DOF’s* optællinger af
lysbugede
knortegæs burde hele Egholm allerede
have været udpeget som Natura2000-
område tilbage i 2014
DOF: Dansk Ornitologisk Forening
70
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0071.png
Klage til EU’s PETI-udvalg
November 2023: Klage indgivet til EU-Petition-udvalg (PETI)
Udpegningsarter i linjeføringen
Manglende opfyldelse af udpegning af Egholm + fjord
omkring som Natura2000-område
April 2024, primo: Foretræde for PETI-udvalget i BRX
Dokumentation for manglende opfyldelse af
udpegning af Egholm som Natura2000-område
EU-Kommission og EU-parlamentarikere til stede
Præsentation af godt alternativ (paralleltunnel i Øst)
April 2024, medio: Svar fra PETI-udvalg
Petition holdes åben og udvalg vil sammen med EU-
kommissionen tage kontakt til DK
Videresendt til EU’s Miljø og
sundhedsargentur (ENVI)
71
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0072.png
Trafikale problemer
og afledte effekter
sammenligning af
hhv. Øst- og
Vestforbindelse
Kilde: 2024-04-21 Anker Lohmann-Hansen
- Udbygning af E45 Grøn Mobilitetsmodel, april 2024, s. 30
72
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0073.png
Stor folkelig modstand
Iflg. den seneste meningsmåling fra Jysk
Analyse fra juli 2023 er der stadig stor folkelig
modstand mod en 3. Limfjordsforbindelse over
Egholm blandt Aalborgenserne
Kun 28% foretrækker den (blandt de unge
mellem 18 og 29 år er det kun 19%)
59% af de adspurgte ønsker en udbygning af
Limfjordstunnelen i stedet (kilde: Jysk Analyse,
juli 2023)
73
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0074.png
Med alt det stormvejr omkring
3LF, alle de argumenter imod og
den store folkelige modstand,
hvorfor så blive ved…….
Politik er beskidt
Trafikpolitik er møgbeskidt
Det er ok at bryde et årtis
”musketer-ed”, når
forudsætninger brister og når samfundet har
ændret sig radikalt
Det ér ok at blive klogere
faktisk vinder man
ofte respekt
Hvem tør agere den lille dreng fra ”Kejserens
nye klæder”?
74
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0075.png
Jeg har en drøm
………..
Om at I politikere har mod og mandshjerte til at tage en time-out,
lade den sunde fornuft råde og vælger en forbindelse
Som bevarer Aalborgs grønneste boligkvarterer…….OG
den
unikke oase midt byen
Egholm
Som ikke spærrer Aalborg inde mellem 2 larmende
motorveje
Som i langt mindre grad belaster byen med støj og møj
Som øger kapaciteten i Limfjordstunellen
Som koster skatteyderne færre skattekroner
Som næsten 60% af Nordjyderne ønsker sig (særligt de
yngre……….!)
Som kræver langt færre anlægsressourcer, da den udgør en
strækning på mindre end 2 km motorvej
75
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0076.png
Jeg har en drøm ………..
Om at vi i fællesskab
bevarer Egholm som ø
for
De mange turister/gæster
ja, os alle sammen
De kommende generationer
For fremtiden
Foto: Aalborg Luftfoto v/Steen Lee Christensen
76
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0077.png
Spørgsmål/debat
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0078.png
Pause
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0079.png
DEL 2:
Asbestforhold og drikkevand
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0080.png
Christian Bjørn
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Senior specialist, SWECO Danmark
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0081.png
Undersøgelse af - og konsekvenser
ved - fund af asbestforekomster
Focus: Undersøgelserne og håndtering
sweco.dk
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0082.png
Baggrund
Sweco har bidraget til Vejdirektoratets (VD) opdatering af Miljøkonsekvensvurderingen i 2023
Foranlediget supplerende undersøgelser (Udført af underentreprenør og eksternt laboratorium)
Arbejdet primært med miljøvurderingerne i forhold til kemisk påvirkning af vandområderne
Cand. Scient
Kemi og miljøbiologi, fokus på analytisk kemi
25 års arbejde indenfor forurening undersøgelser/vurderinger/oprensninger af jord, vand, luft, bygninger
Kontaktoplysniger:
Christian Bjørn.
Sweco A/S.
Tlf.: 2723 5119
Mail: [email protected]
82
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0083.png
Asbest
Ganske kort
Asbest er farligt!
Altovervejende risiko er relateret til indånding af asbestfibre
Effektiv risikominimering er støvdæmpende foranstaltninger
Vand/fugt
Ved håndtering af asbestholdige elementer: Indpakning
Nyere resultater indikerer, at længerevarende oral indtag også kan medføre risici.
Asbest er reguleret som et sundhedsproblem - ikke et miljøproblem
Asbest er kemisk uomsætteligt
afgiver ingen skadelige stoffer
Der er ikke fastsat kriterier for forekomst af asbest i miljøet (jord/vand).
Der er kriterier for luft
Arbejdsmiljø og B-værdi
Eternit - generelt:
Før 1984 indeholder asbest - 1984-1988 kan indeholde asbest - Efter 1988 ingen asbest
83
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0084.png
Anlægsprocessen - Håndtering af materiale
Materiale (sediment og underliggende intakte aflejringer - ca. 1 million m
3
)
opgraves fra bunden af fjorden ved brug af ”back-hoe” metode.
Overføres til lastpram (eller skib)
Transporteres fra opgravningslokalitet - til slutdeponi v Rærup
(nordlige side af fjorden, øst for Aalborg)
Opslæmning og indpumpning til deponiets laguner
Sedimentering og afvanding når indpumpning ophører.
84
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0085.png
Gennemførte undersøgelser
Undersøgelse af sedimentet er en klassisk/standard undersøgelse
Følger tekniske anvisninger (DCE
Århus universitet).
Fokus på eternit
Tunneltraceet er inddelt i 15 felter
Prøvetagning i 5 prøvetagningspunkter indenfor hvert felt.
Prøveudtagning og visuel beskrivelse foretages af dykker
Fotodokumentation af optagne prøver
Beskrivelse af bundforhold/vegetation/bunddyr i hvert prøvetagningspunkt
Prøvetagningspunktet GPS-indmåles. Dybden registreres
Top og bund fra hver prøvetagningspunkt samles til én top- og bundprøve fra hver felt.
Topprøve = Omrørte/påvirkede lag. Bundprøve = Intakte aflejringer
Topprøven er anvist til analyse for indhold af asbestfibre.
85
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0086.png
Gennemførte analyser for asbest
Topprøverne er analyseret for forekomst af asbestfiber
Laboratorium: ALS Danmark
Akkrediterede analyser
Følger analyseforskrift VDI 3866
Bilag 5
Prøven er neddelt til <100 µm og tørret. Heraf anvendes få mg til at
lave en homogen suspension. En kendt mængde suspension er filtreret.
Filteret er coatet med guld og anvendes efterfølgende til elektronmikroskopering.
Der gennemsøges som minimum et givent overfladeareal
afhængig af forstørrelse
(50x 48 mm
2
- 200x 6 mm
2
1000x 3 mm
2
).
Observeres asbestfibre beregnes indhold (vægt) ud fra:
længde x bredde af fibre x kendt massefylde af den pågældende asbesttype
Observeres INGEN fibre ved mikroskopering
– angives dette som ”< 100 mg/kg”
med udgangspunkt i bagvedliggende statistiske forudsætninger.
Analyse udvalgt ud fra mulighed for at se små enkeltfibre
samt kvantificering (angivelse af mængde XX mg/kg)
86
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0087.png
Resultatet af undersøgelsen
Resultater viser:
Der er ingen visuel observation af eternit i udgravningsområdet.
Der kan ikke ses asbestfibre i sedimentet
Risikoen for påvirkning med asbest i deponiet er meget lille.
Skulle der være enkelte eternitfragmenter der medtages ved opgravningen
er dette uden praktisk betydning.
Specielt for VD:
Upåagtet det med stor sandsynlighed ikke har en betydning
vil graveområdet blive gennemsøgt af dykkere forud for gravearbejdet
og evt. identificeret eternit fjernet.
87
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0088.png
Kommende arbejder
På land
Landområder med mistanke om forekomst af eternit er endnu ikke undersøgt.
Er der en mistanke vil asbest indgå i den forudgående undersøgelse og prøvetagning/analyse.
Jordarbejder er underlagt Jordforureningsloves regler:
Alle arbejder indstilles ved pludselige fund af forurening/fremmedlegemer
herunder eternit
Evt. forekomst af asbest på land er ikke “begunstiget” af konstant fugtighed
Behov for aktive tiltag til sikring mod påvirkning af medarbejdere og evt. omgivelser = Planlægning og beskrivelser
Nødvendige afhjælpende tiltag er alle standard = Erfaring
88
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0089.png
Niels Trap
Miljørådgiver og stifter af ingeniørfirmaet TRE-
Ingeniører
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0090.png
Undersøgelse af konsekvenser ved fund
af asbestforekomster
- Vurdering af de udførte asbestundersøgelser
Niels Trap, Civ.ing. Trap, Rose & Ekblad Rådgivende Ingeniører og Biologer
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0091.png
Problemstillingen
Der er fundet eternitplader
(typisk tagplader) med potentielt
indhold af asbest, tæt på hvor
det kommende tracé placeres
(Figur fra: Supplerende
miljøkonsekvensrapport,
Sweco 2023)
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0092.png
Eternitplader
Eternitplader har typisk et indhold af asbest på ca. 10%
(Chrysotil, hvid asbest)
Eternitplader forvitrer og små bundter af asbestfibre frigives og spredes
Fiberbundterne spaltes til enkeltfibre (typisk 0.01x10
µ-meter)
som
frigives
De meget små fibre kan udgøre en sundhedsrisiko ved spredning
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0093.png
De udførte undersøgelser
SWECO udførte i 2023 undersøgelser af asbest bl.a. i sedimenter, som
opfølgning på tidligere VVM-undersøgelser udført af Rambøll og COWI,
hvor asbest i sedimenter ikke var blevet vurderet.
-
-
-
-
29 felter fra de to tracéområder blev undersøgt
Udtaget som kajakrørstik i bunden (5 stik pr. felt)
Det øvre ”kulturlag” blev undersøgt for asbest
Samlet prøvemængde til alle miljøprøver 1-2 kg pr. felt
(heraf prøve til asbestanalyse anslået 500g)
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0094.png
De udførte undersøgelser
Figurer fra:
Supplerende miljøkonsekvensrapport, Sweco 2023
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0095.png
Analysemetoden
SEM Elektronmikroskopi (hos Laboratoriet ALS)
(Determination of asbestos in technical products - Scanning electron microscopy method)
Ca. 1 gram analyseret
Ingen asbestfibre fundet
Pris pr. prøve ca. 900 kr.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0096.png
Høringssvar (uddrag)
Vedr. grænseværdier, så har Miljøstyrelsen ikke fastsat grænseværdier for mængden af
asbestfibre i jord, sediment eller vand. Der er således heller ikke et afledt krav til
detektionsgrænser i forbindelse med analyser for asbest.
Den anvendte analysemetode (Determination of asbestos in technical products - Scanning
electron microscopy method) er den mest følsomme, som finder anvendelse til
bestemmelse af asbest i sediment, der tilbydes af det anvendte akkrediterede laboratorium
(ALS Denmark A/S).
Angivelsen af værdien <100 mg/kg TS afspejler, at der ikke er konstateret forekomst af
asbest ved analysen.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0097.png
Anbefalet metode
I Miljøprojekt nr. 1360 fra 2011 udført af Rambøll v/Kim Haagensen og finansieret
af Miljøstyrelsen så man på:
- Hvilken grænseværdi vil være relevant for asbest i jord?
-
100 mg/kg blev anbefalet men ikke besluttet.
- Hvilke prøvemetoder vil være den mest egnede?
-
Den ”Hollandske metode” blev foreslået.
- Metoden tilbydes af dansk laboratorium.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0098.png
Den Hollandske metode
Metoden angiver at der indsamles 10-12 kg materiale
Prøven tørres og ”sigtes” herefter, efter særlige principper så fyldstoffet
reduceres og fibrene opkoncentreres
Når prøven er sigtet analyseres ca. 1 gram i elektronmikroskop
Detektionsgrænsen for denne metode opgivet til 0,2-25 mg/kg
Pris pr. prøve ca. 1200 kr.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0099.png
Praksis i dag
Region Midtjylland henviser specifikt til Miljøprojekt 1360 mht.
grænseværdi og analysemetode når de kortlægger jord som forurenet.
Tilsvarende praksis opleves også andre steder.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0100.png
Min vurdering
Der er en sandsynlighed for at der findes asbest i sedimentet, som
prøverne ikke har været følsomme nok til at finde.
At der kan findes asbestfibre i sedimentet er en risiko, men ikke
nødvendigvis et sundhedsproblem.
Det handler om hvordan sedimentet håndteres i løbet af projektet.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0101.png
Min vurdering
Det kunne være relevant, hvis VVM-vurderingen forholdt sig til risikoen
for at der findes asbestfibre i sedimentet, som ikke identificeret i
prøverne.
Hvis sedimentet håndteres vådt og deponeres er risikoen formentlig
begrænset…
Hvis sedimentet får lov at tørre ud og ligger det frit eksponeret er
risikoen større….
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0102.png
Jakob Hjort Bønløkke
Klinisk lektor ved arbejds- og miljømedicinsk
afdeling, Aalborg Universitetshospital
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0103.png
RISICI VED MILJØMÆSSIG ASBESTUDSÆTTELSE
Forskningsansvrlig overlæge, klinisk lektor, Jakob Bønløkke,
Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0104.png
A SB EST
• Naturligt forekommende stenart, som i
modsætning til de fleste andre sten,
nedbrydes til ultratynde fibre i stedet for
”runde” partikler
fotos: Anders Brostrøm, NFA
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0105.png
H VOR G IVER A SB ESTFIB R E SYGD OM?
kilde: Asbestos-related diseases - Wikipedia
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0106.png
SYGD OMME F O R Å R SA GET A F IN D Å N D IN G A F A SB EST
• Belægninger på lungehinden
• Asbestose
• Lungekræft
• Kræft i lungehinde og bughinde (hjertehinde)
• Strubekræft
• Æggestokke
• Jvf. International Agency for Research on Cancer (IARC)
• Kræft muligvis i andre lokalisationer: svælg, mave, tyktarm, endetarm, spiserør – men der er
utilstrækkelig evidens
Jvf. National Academy of Sciences (USA, 2006)
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0107.png
SYGD OMME VED A SB EST I VA N D O G FØ D EVA R ER ?
Health Council of the Netherlands: In most foreign epidemiological studies on the effects of oral
exposure to asbestos in drinking water, concentrations were thousands of times higher than in the NL.
The studies found no link between exposure to asbestos fibres
in drinking water and … cancer.
The World Health Organisation (WHO) does not consider ingestion of asbestos in drinking water to be a
serious risk to human health.
The evidence is contradictory, with some … studies showing a correlation
between asbestos exposure through drinking water and incidences of stomach and gut cancers. Others
have failed to find such a link, and animal studies have also not provided definitive evidence that it can
lead to cancers ....
US Agency for Toxic Substances and Disease Registry: If you swallow asbestos fibers (either
… in water or those that are moved to your throat from your lungs), nearly all fibers pass along
your intestines … and are excreted ... A small number of fibers may penetrate into cells that
line your stomach or intestines, and a few penetrate all the way through and get into your
blood.
If you get asbestos fibers on your skin, very few of these fibers, if any, pass through the skin
into your body.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0108.png
H VO R MA N G E B L IVER SYG E A F MIL J Ø MÆ SSIG U D SÆ T T EL SE I
D A N MA R K?
• Det ved vi næsten ingenting om – det skjuler sig i den arbejdsmæssige udsættelse
• Mesotheliom blev først identificeret, da asbesten var udbredt, så ingen ved, om der er en
”naturlig” lav forekomst eller den bør være næsten 0, hvis der ingen asbest fandtes
• Vi vil først kunne se effekter af tiltag efter ca. 30 år.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0109.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0110.png
K ON K L U SION ER
• Luftbåren asbest i miljøet kan være tilstrækkelig til at medføre kræft og kan være en
væsentlig helbredsrisiko
• Det vurderes meget usandsynligt at asbest i vand (eller fødevarer) udgør en væsentlig
helbredsrisiko
• Det virker meget usandsynligt, at asbest i vand og vandkanten kan havne på land og derfra
forstøves i mængder, der får nogen helbredsmæssig betydning
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0111.png
Spørgsmål/debat
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0112.png
Henrik Vejre
Professor, Landskabsarkitektur og
planlægningsdesign, Københavns Universitet
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0113.png
Hvad er planlægning?
Fremtidsrettede ideer der sætter en aktør i stand til at kontrollere sine omgivelser for derved at opfylde sine mål
Henrik Vejre, Professor Landskabsforvaltning
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0114.png
Planlægning af Drastrup området
Helhedsorienteret vision om drikkevandsbeskyttelse, rekreation og natur,
der satte Ålborg Kommune i stand til at beskytte grundvandet
for at kunne levere rent drikkevand til borgerne
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0115.png
Problemet og løsningen
1970’erne og 1980’erne:
Drikkevandsboringer i Ålborg
lukkede på grund af forurening
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0116.png
Problemet og løsningen
1970’erne og 1980’erne:
Drikkevandsboringer i Ålborg
lukkede på grund af forurening
1980’erne – 90’erne
Drikkevandsboringer
flyttet ud af byen
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0117.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0118.png
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0119.png
Drastrup 1995
Drastrup 2022
Fra landbrugsområde til multifunktionel grundvandspark med rekreative muligheder og biodiversitet.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0120.png
Michael Palsgaard
Andersen
Vandchef, Aalborg Kommune
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0121.png
25. april 2024
Høring 3. Limfjordsforbindelse
Michael Palsgaard Andersen, Vandchef
Klima og Miljø, Aalborg Kommune
3. Limfjordsforbindelse
Egholmlinjen og drikkevand
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0122.png
Aalborg Kommune
126
Lindholm Vandværk,
Voerbjergvej
Øget risiko i indvindingsoplande
og kildepladszoner med ny
motorvej
Geologi og beskyttelse?
Nemt at finde nyt rent drikkevand?
Drastrup Kildeplads
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0123.png
Aalborg Kommune
127
Aalborg Forsyning, Drastrup
• En sydlig og en nordlig kildeplads, begge
med flere boringer ”på linje”
• Ca. 35 meter fra ny vej til nærmeste boring
• 2 mio. m3 vand, knap 20% af Aalborg
Forsynings samlede produktionskapacitet og
udpeget til nøglekildeplads
• Kildepladsen er beskyttet med tinglyste
dyrkningsrestriktioner siden slutningen af
1990’erne
• Tre-cifret millionbeløb på tinglysning af
dyrkningsrestriktioner mv.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0124.png
Aalborg Kommune
128
Lindholm Vandværk, Voerbjergvej
• Meget begrænset grundvandsressource
med drikkevandskvalitet i området
• 140.000 m3 vand, ca. 25% af Lindholm Vv.
samlede indvindingstilladelse,
nøglekildeplads
• Grundvandsbeskyttelsen blev gennemført
med tinglysning af dyrkningsrestriktioner i
årene 2012-2013
• Tidligere direkte henover boringen – flyttet
så boringen går fri
• Kommunevej løber lige igennem
kildepladsen
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0125.png
Aalborg Kommune
129
Risiko
Værst tænkelige scenarie
• Forurening/lukning af kildepladserne
• Der skal etableres nye kildepladser – tager op til 15 år og er dyrt (forbrugerne betaler)
• Grundvandsbeskyttelsen er spildt
• Forsyningssikkerhed for andre vandværker er væk
Risiko og afværgeforanstaltninger - drift
Kilder til forurening bla.:
• Dækslid, bremsebelægninger,
undervognsbehandling, vejafslid, olieprodukter
mv.
• Uheld: Olie, benzin, diesel, kølervæske,
bremsevæske – og indhold i lastbiler.
• Hvis forurenet jord, slagge, flyveaske mv.
anvendes
Det giver en cocktail af miljøfremmede stoffer vi
nødigt vil drikke!
Vejdirektoratet laver afværge:
Kantopsamling og samling af vand i våde
bassiner med dobbeltmembran (uden
nedsivning)
Olieudskiller
Lukkemekanisme i bassin til uheld
Beredskabsplan
Kun rene materialer anvendes
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0126.png
Aalborg Kommune
130
Risiko og afværgeforanstaltninger - anlæg
Risiko grundvandssænkning og forbelastning
• Ændre kemi i jord og vand
• Forsyningssikkerhed
• Forurening fra afskærende
spildevandsledning
• Brud på ledninger
• Forurenede materialer ind i
drikkevandsområder
Vejdirektoratet laver afværge
Reinfiltrering og spuns
Vil indgå i detailprojektering
Vandværker involveres
Overvågning
Kun rene materialer indgår
Beredskab
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
Aalborg Kommune
131
Det samlede billede
Når nu Egholmlinjen ligger hvor den gør.
• Vejdirektoratet har inddraget Aalborg Kommune løbende i processen
• Vejdirektoratet har medtaget de tiltag som Aalborg Kommune har foreslået til beskyttelse af
grundvandsressourcen i de to berørte områder. Særligt opsamling af regnvand, bassiner med
dobbeltmembran og lukket forløb ud af drikkevandsområdet
• Ved placering af 3. Limfjordsforbindelse på den udpegede placering og med de medtagne
tiltag er risikoen for forurening af grundvandsressourcen reduceret ift. traditionel løsning
• Der vil dog alt andet lige, med anlæg og drift af 3. limfjordsforbindelse, være en øget risiko for
forurening af grundvandsressourcen
• Gerne fortsat dialog om udformningen af afkørselsanlæg ved Ny Nibevej ved Drastrup
Kildeplads
Kunne øge afstanden fra vejanlæg til nærmeste indvindingsboring fra ca. 35 meter til ca.150
meter. Vil have stor betydning for muligheden for at beskytte boringen og fastholde
indvindingen.
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0128.png
Spørgsmål/debat
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets høring 25/4-24 om lovforslag nr. L 112 (3. Limfjordsforbindelse)
2857143_0129.png
Afrunding
Rasmus Prehn (S),
Formand for Transportudvalget
Høring om 3. Limfjordsforbindelse
Transportudvalget
Folketinget
| 25. april 2024