Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 11
Offentligt
De falske påstande
om Egholmforbindelsen
.
v/Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, tlf. 20489503,
[email protected]
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0002.png
“Aalborg er
cirkelrund, Egholm skaber balance”
NEJ, KORT ER MISVISENDE!
De kort, der benyttes i Vejdirektora-
tets rapporter, giver indtryk af, at det
bebyggede område er cirkelrundt.
Men på kortene mangler en masse
industri m.m., som ligger mod øst!
Hvis ikke man medtager de store
trafikskabende aktiviteter i Aalborg
Øst, får man let den opfattelse, at
der er
“geometrisk
logik” i at udvide
vejkapaciteten vest om byen.
Det er det ikke!
Figuren til højre skifter mellem
Vejdirektoratets falske kort over
Aalborg (benyttet flittigt i
VVM 2021
og
MKV 2023)
og et kort, der tydelig
viser, hvad der mangler.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0003.png
“Trafikken vil dele sig i to lige store dele”
IKKE SANDT.
I VVM 2021 for 3. Limfjordsforbindelse findes et
kort
på den første side om trafikale effekter,
der giver læseren det
umiddelbare indtryk, at alt vil være godt, fordi trafikken vil deles i to,
hvorefter Limfjordstunnelen aflastes tilstrækkeligt. Overskriften
hedder “Nye muligheder for rutevalg”.
Men det er misvisende, da kortet kun viser den trafik, der ankommer
til en Limfjordskrydsning helt syd fra, dvs. i alt 9.900+400+7.300 =
17.600 ud af de 68.250 biler, der vil passere Fjorden i hver retning på
hverdage i år 2030.
Der er tale om 25,7 % af trafikken på fjordforbindelserne. De øvrige
74,3 % må primært være trafik fra Aalborg byområde. Og denne del
af trafikken vil i overvejende grad vælge at krydse fjorden via
Limfjordstunnelen. Fordelingen bliver skæv, som vist I tabellen:
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0004.png
“Limfjordstunnelen
aflastes tilstrækkeligt”
IKKE SANDT.
Nedenstående tabel stammer fra MKV 2023 (bilaget
“Trafikberegninger”).
Limfjordstunnelens kapacitet er 80.000 biler i døgnet. Jfr. Vejdirektoratets konsolideringsrapport.
Nogle mener, den kun er 75.000.
Som det fremgår, vil
Limfjordstunnelen være over kapacitetsgrænsen allerede år 2035
(året efter
forventet åbning). Dette kan f.eks. betyde:
- at der fortsat vil være kø på E45 som sinker alle bilister, også transittrafik mod E45 nord
- at nogle bilister for at undgå kø må vælge store omveje via Egholm
- at nogle undlader at tage ture, der ellers kunne bidrage til samfundets produktivitet
Et nyt vejanlæg forventes normalt at løse kapacitetsproblemer 20-50 år frem, her er det altså 0 år.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0005.png
“Fjerntrafikken
har brug for en omfartsvej”
IKKE SÅ VIGTIGT.
Kun ¼ af den fjordkrydsende trafik er fjerntrafik. De ¾ er til og fra Aalborg byområde
typisk myldretidstrafik nord fra om morgenen og syd fra om eftermiddagen. Dette er hovedproblemet.
Aalborg fungerer som en magnet i en lavt befolket region, kun en
mindre del kører uden om denne by. Det er derfor vigtigst at vælge
en linjeføring, der servicerer Aalborg, altså en udvidelse af E45.
I Aalborg ligger de fleste virksomheder centralt og mod øst, ikke
mod vest. Kortet t.h. viser virksomheder med over 200 ansatte:
Valget af linjeføringen via Egholm begrundes ofte med fjern-
trafikken f.eks. mod Norge og lufthavnen. Der sejler kun ca. 2.500
biler til/fra Hirtshals, og lufthavnen ekspederer kun ca. 4000
passagerer pr. dag. Dette skal ses i forhold til, at over 110.000 biler
passerer Fjorden hver dag.
Men selv når vi ser på fjerntrafik syd fra, er en østlig løsning bedst:
Hirthals
Fr.havn
Aalborg by
Aalb.Containerhavn
Egholm
Udv.E45
bedre
god
god
god
god
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0006.png
“En
alternativ rute giver sikker
passage”
NEJ, ET EKSTRA RØR VIL VÆRE BEDRE.
Hvis man antager, at Aalborg ser ud som kortet til venstre -
hvilket mange fejlagtigt forestiller sig
vil en alternativ rute
vest om være logisk.
Men Aalborg ser ikke ud som kortet til venstre. Kortet til højre
er mere korrekt.
Motorvejene fletter ikke helt sammen
nord for Fjorden.
Og en stor del af byområdet ligger øst for
den østlige motorvej.
3/4 af den fjordkrydsende trafik kommer fra byområdet.
Ved uheld nær Limfjordstunnelen vil en masse trafik fra
byområdet gå i stå på byens smalle gader og veje
undervejs mod tilkørslen til Egholmmotorvejen.
En østlig løsning skaber også sikkerhed ved at
forebygge
uheld.
Det sker fordi E45 får et ekstra kørespor ud for
byområdet og fejlkonstruerede tilkørsler bliver bygget om.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0007.png
“Ved
uheld kan man bare køre via Egholm”
NEJ, TRAFIKKEN VIL KØRE FAST
Ved et foretræde for TRU påpegede jeg problemet med,
at uheld ved Limfjordstunnelen vil få en masse biler til
at køre fast f.eks. på Annebergvej på vej over mod
Egholmforbindelsen. Transportministeren har hentet
sit svar herpå
ved Vejdirektoratet, der udtaler:
”Derudover skal det nævnes, at totallukninger af E45 i
og omkring Limfjordstunnelen kun sker sjældent og
næsten aldrig i myldretidsperioderne. Dermed vil der i
langt de fleste situationer med uheld på E45 stadig
være en vis kapacitet på E45 i og omkring
Limfjordtunnellen med delvist åbne spor…”
Men langt de fleste uheld sker altså i myldretiden. Det
er jo de 4 første søjler på figuren til højre med statistik
fra Vejdirektoratet i Nordjyskes artikel
Overraskende statistik: Denne dag er den farligste i
Limfjordstunnelen | Nordjyske.dk
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0008.png
“Vestlige
byområder får en genvej via Egholm”
IKKE SANDT.
Det passer simpelthen ikke, som Transportministeren siger i et ministersvar til Christina
Olumeko (ALT), at forbindelsen via Egholm danner en genvej mellem de vestlige boligområder.
Afstanden fra Hasseris Bymidte til Lindholm Station er 6,5 km. via Limfjordsbroen og 10,5 km. via Egholm.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0009.png
“Limfjordsbroen
aflastes”
NEJ, TRAFIKKEN ER RET
KONSTANT.
I VVM 2011 fandtes et diagram over trafikken på
Limfjordsbroen og Limfjordsbroen, som ses til
højre. Kurven sandsynliggør, hvad lokale
eksperter også har påpeget, at trafikken på
Limfjordsbroen er begrænset af
lysreguleringerne ved brolandingerne, og at det
derfor er svært at forvente over ca. 31.000
køretøjer i døgnet, svarende til, hvad der kører i
dag.
Skaber man ledig plads f.eks. ved at etablere en
Egholmforbindelse, vil denne frie plads hurtigt
blive overtaget af andre bilister, der gerne vil køre
den direkte vej mellem de to byområder
(Aalborg, Nørresundby) i stedet for at køre en
omvej via en motorvej.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0010.png
“Gader
og veje i
Aalborg aflastes”
DER KOMMER NÆSTEN INGEN AFLASTNING.
Etablerer man
ikke
Egholm-forbindelsen, vil der i år 2035 komme ca.
10 % mere trafik i centrum (general trafikstigning). Etablerer man
Egholm-forbindelsen, vil ca. den same mængde blive fjernet.
En Egholmforbindelse vil muliggøre, at bilister i det vestlige Aalborg
kan køre mod vest mod motorvejsnettet. Men det vil kun have effekt
fra Hasseris, ikke fra Aalborg, hvilket der ellers står i
et ministersvar
fra 19/3.
Se nærmere på kort over rutebundter i
dette link.
Vejdirektoratets nye kort i rapporten om Trafikberegninger (side 3)
giver udtryk for stor aflastning. Men dette kort mangler en
graduerings-skala. Mørkegrøn benyttes for en aflastning helt ned til
4 %, hvilket jo er en ubetydelig aflastning.
Et mere præcist indtryk giver Vejdirektoratets to trafikkort for år 2035 -
med og uden en Egholmforbindelse. Desværre indgår disse ikke i
MKV 2023. Vi har så rekvireret dem ved henvendelse til VD.
Figuren til højre skifter mellem situationen
uden
en Egholm-
forbindelse,
med
en Egholmforbindelse
og den procentvise forskel,
alt vedrørende år 2035. Det skiftende kort kan ses i større format på
www.3-limfjordsforbindelse.dk/aflastning
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0011.png
“Den
bedste løsning
for hele Vendsyssel”
DEN BEDSTE LØSNING FOR HELHEDEN ER ET EKSTRA RØR.
Med en Egholmforbindelse vil der
fortsat være trængselsproblemer i retning mod Øst-vendsyssel.
Det
vil der være, fordi E45 / Limfjordstunnelen ikke aflastes tilstrækkeligt. Allerede i åbningsåret overskrides
kapaciteten. I årene derefter vil stadig flere bilister sydfra mod Frederikshavn havne i kø, eller de må vælge
omvejen via Egholm, som leder via en ordinær landevej (Høvejen) med lyskryds og to rundkørsler, inden
de igen kan komme på motorvej E45.
Det var fjerntrafikken. Men også lokaltrafikken især mellem Aalborg C/Ø og Vendsyssel får problemer på
grund af manglende kapacitet via Limfjordstunnelen.
En Egholmforbindelse deler motorvejene som et V med bund allerede syd for Aalborg. Alternativet med en
udvidelse af E45 deler motorvejene som et Y
bilister mod E39 og E45 nord kører samlet forbi Aalborg og
fordeler sig først I Nørresundby (i Motorvejskryds Vendsyssel).
Forudsat at den nederste del af Y’et – E45’s forløb gennem
Aalborg/Nørresundby
udvides med et ekstra
kørespor, og der bygges et ekstra rør ved fjordkrydsningen, og det midterste rør skifter retning med
myldretiden, vil der være tilstrækkelig kapacitet i mange år frem mod såvel Vest- som Østvendsyssel.
Dertil kommer, at en
ny, nordlig motortrafikvej
fra Vadum til E39, som er en del af
det østlige forslag,
vil
skabe en meget anvendelig ny forbindelse fra Jammerbugt til Aalborg Ø og Aalborg C.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0012.png
“Egholmlinjens
værdi er blot blevet
‘lavere’”
NEJ, SAMFUNDSVÆRDIEN ER FALDET PROBLEMATISK MEGET
Det meget store fald i samfundsværdien (nettonutidsværdien) for en Egholmforbindelse fra VVM
2011 til MKV 2023 på 88 % er ikke noget, Vejdirektoratet gør et stort nummer ud af.
Allerede ved VVM 2021 var et stort fald en realitet, og her blev denne centrale information gemt godt
ad vejen, idet faldet blot blev nævnt på tredjesidste side i resuméet. Her stod:
”Den
beregnede
samfundsøkonomi af Egholmlinjen er lavere…”.
Faldet er fra 5347 mio. kr. til 624 mio. kr. = 88 %
Med et fald på hele 88 % er der al mulig grund til at se nærmere på alternativerne. Alligevel stiller
Vejdirektoratet sig tilfredse med blot at
vurdere,
at dette ingen betydning har i forholdet mellem de
østlige og vestlige løsninger.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
“Forsyningssikkerhed bør medregnes”
Ja, det er rigtigt, at det kan være en stor omkostning for erhvervslivet, hvis leverancer ikke når frem i tide
på grund af problemer ved Limfjordskrydsningen. Dette benyttes der flere sider på at fremhæve i VVM-
resuméet fra 2021. Man kan godt sige, at det er en omkostning, der mangler i det regneark, man benytter
til at opgøre den samfundsmæssige værdi af et infrastrukturprojekt som 3. Limfjordsforbindelse.
Nu er der jo i dette skrift argumenteret for, at den bedste måde at sikre sig mod problemer ved
fjordkrydsningen er ved at vælge den østlige model.
Desuden er det ikke den eneste eksterne omkostning, der mangler.
Med skal også huske en række eksterne omkostninger, der især belaster Egholmforbindelsen:
- taksering af tab af
rekreative områder,
- risiko for at miste adgang til
drikkevand,
- sundhedsmæssige konsekvenser af
støj
- sundhedsmæssige konsekvenser af
asbest,
- risiko for at ødelægge fødeområder for
sjældne dyr
og
- taksering af
CO2
ved anlæg.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0014.png
“Egholmlinjen er et godt valg”
NEJ, EN HELT NY RAPPORT BEVISER, AT ØST-LØSNINGEN HAR STØRST VÆRDI
-
En udvidelse af E45 har lavere pris, større samfundsmæssig værdi og højere forrentning:
-
En udvidelse af E45 løser kapacitetsproblemerne mod hele Vendsyssel
i mange år frem.
Limfjordstunnelens kapacitetsgrænse vil ikke være nået allerede i 2035, som tilfældet er ved valg af
Egholmlinjen.
Se de nye rapporter på adressen www.3-limfjordsforbindelse.dk/2024
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0015.png
“Et
enigt Nordjylland ønsker Egholmlinjen”
TVÆRTIMOD.
Uanset, at der I politiske organer
er flertal for Egholmforbindelsen, står dette i stærk
modsætning til befolkningens ønsker. Formentlig på
grund af denne sag har Socialdemokratiet mistet det
absolute flertal i Aalborg, hvor borgmesteren gik af.
Hvordan vil vælgerne reagere, hvis gravemaskinerne
begynder at køre i alle de rekreative områder?
Se mere på www.3-limfjordsforbindelse.dk/opinion
Se mere på www.3-limfjordsforbindelse.dk/66
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0016.png
“Der
kommer mindre støj i
byområdet”
VVM VIRKER IKKE HÆDERLIG.
Det påstås I VVM 2021 at der kommer
mindre
sundhedsskadelig
støj i Aalborg-området ved etablering af endnu en motorvej i dette
område, der fordeler trafikken på to strenge.
Den nye motorvej tænkes ganske vist placeret et lille stykke væk fra
bebyggelse, men den skal forløbe hævet i landskabet på en flad eng
med 50-300 meter til de nærmeste boliger. Vestenvinden vil føre
støjen ind over disse, især fordi de ligger på en højderyg. Kritikere
har beregnet. at 10.000 boliger vil udsættes for ny, sundheds-
skadelig motorvejsstøj (ud over 53 dB) i det vestlige Aalborg.
Et andet sted i byområdet, langs E45, vil en Egholmforbindelse
aflaste trafikken med 25-35 %. Men en sådan nedgang giver kun en
støjreduktion på 1-2 dB, det er altså næsten ikke hørbart.
Vejdirektoratet vil etablere to støjskærme langs E45 (som burde
være etableret alligevel). De regner disse med i støjopgørelsen for
Egholmforbindelsen, så denne får et pænere tal. Men dette er jo
ikke hæderligt, hvis man ønsker svar på spørgsmålet om, hvad selve
Egholmforbindelsen vil have af konsekvenser m.h.t. støj.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0017.png
“Fjordbunden er for ustabil til det ekstra rør”
BEGGE TUNNELER KAN FÅ PROBLEMER MED PORØS UNDERGRUND.
Der er porøs undergrund (gytje) såvel på det sted, hvor et ekstra rør tænkes placeret nær
Limfjordstunnelen som ved den påtænkte Egholmtunnel. Begge steder ved den nordlige fjordbred.
Bundforholdene nær Limfjordstunnelen
er
grundigt undersøgt
for få år siden, hvor man skulle vurdere
den nuværende tunnels holdbarhed.
Bundforholdene for en Egholm-tunnel
er omtalt i
denne rapport fra Geo
side 70 og frem. Det virker også
omstændeligt at løse problemet med den porøse undergrund på dette sted. Man ved efter sigende endnu
ikke hvor langt nede den faste bund er!
Desuden vil der på den kritiske, nordlige fjordbred være 50 meters afstand mellem Limfjordstunnelen og
det nye rør. Vejdirektoratet har tidligere (2011) selv foreslået en tunnel med denne afstand fra den
nuværende
antageligt i forventningen om, at dette var muligt.
Når arbejdet skal sættes i gang, kan man desuden bore pæle til fundamentet ned frem for at
banke
dem
ned. Så skånes Limfjordstunnelen bedre, mens arbejdet pågår.
L 112 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 24/4-24 vedrørende Egholmlinjen, fra Anders Wested, Nørresundby
2856188_0018.png
“Der er
ikke tid nok til en ny
VVM”
ØST-LØSNINGEN KAN FAKTISK MINDSKE TRAFIKPROBLEMERNE HURTIGERE
Egholmforbindelsen er lige blevet to år forsinket
på grund af, at erstatningsnatur syd for Egholm
skal etableres, inden man kan starte byggeriet
af tunnelen til Egholm.
De to år svarer til tiden for at lave en MKV for
Øst-løsningen.
Dertil kommer, at man kan lave en separat MKV
for udvidelse af E45 og have dette behandlet
færdigt og bygget allerede om 5-6 år, således at
man får en
aflastning af E45 allerede fra 2030.
Se en tidsplan for udvidelse af en motorvej ved
Kolding på skemaet til højre.
Med
Egholmforbindelsen skal man vente til
2034,
før der er effekt overhovedet - med
stadig større køer på E45 som konsekvens.