-- AKT 311289 -- BILAG 297 -- [ Høringssvar vedr. udkast til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, december
112 -
--
L
2…
Bilag 1
Offentligt
Transportudvalget 2023-24
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Høringssvar vedr. udkast til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, december 2023
10-01-2024 17:11
Egholm_knj.pdf;
Jeg henstiller hermed til at udkast til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse forkastes, og planen om den
3. Limfjordsforbindelse over Egholm opgives.
Min begrundelse er baseret på de af Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen fremførte argumenter
og høringssvar, som jeg hermed tilslutter mig.
Rettidig omhu
- stop skandaleprojektet til 9 milliarder inden det forvolder uoprettelige og uigenkaldelige
skader. Der finder alternativer, som er bedre i forhold til samfundsøkonomien, støjgener, naturbevarelse, CO2
udslip, ressourceforbrug, forudsigelig gennemførelsestid etc.
Nuværende tunnel fra 1969 har kapacitetsmæssige udfordringer 2 timer om morgenen i den sydlige retning og
2 timer om aftenen i den nordlige retning.
Trafiktrængsel opstår grundet ”rush-hour”, idet de mange bilister der kommer fra tilkørselsvejene (syd og
nord) skal flettes ind i den nuværende tunnel, som giver flaskehalsproblemer, da den ikke kan rumme
mængden af biler i de 2 timer (morgen/syd og aften/nord).
Egholmsmotorvejen
Egholmsmotorvejen på over 20 km er tiltænkt etableret vest om Aalborg igennem fredelig natur og by, over en
idyllisk rekreativ ø (Egholm) med en tunnel (1.118m), to lavbroer samt 14 motorvejs-broer, 2 motorvejskryds
- og dette til trods for at Aalborg udvikler sig øst omkring det nye supersygehus og nuværende industri. Denne
løsning til 9 milliarder forbedrer, men løser ikke trængselsproblemerne. Derimod medfører den støjgener for
26.000 borgere, væsentlig natur fjernes, vandløb omlægges, drikkevandsråder ødelægges.
Udbygget E45
Der findes alternativer - et alternativ, som er billigere (3 milliarder), mindre CO2 belastende, ødelægger ingen
natur og giver ingen støjgener og så er det langt hurtigere og mere forudsigelig at etablere. Dette alternativ
består af udvidelse af eksisterende tunnel (2 x 3 spor) med en ekstra tunnel (582m) tilsvarende nuværende
med 2 x 3 spor. Dette betyder 6 spor nord og 6 spor syd, som i de 2 x 2 timer (rush-hour) om dagen, skal
styres ’intelligent’ så der om morgenen er 8 spor syd (4 spor nord) og om eftermiddagen er 8 spor nord (4 spor
syd).
Opfordringen er at stoppe dette
politiske drevet skandaleprojekt
som er et ”visionært” forslag fra 1958, og i
stedet at overveje bedre og billigere alternativer baseret på nutidig teknologi.
Med venlig hilsen
Kim Nørgaard Jensen
Johan Skjoldborgs vej 39
9200 Aalborg SV
Mobil: 2267 7000