-- AKT 311293 -- BILAG 334 -- [ Indsigelse okonomi[5261] ] --
Transportudvalget 2023-24
L 112 - Bilag 1
Offentligt
Høringen af den supplerende miljøkonsekvensrapport for 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen.
Jeg er imod en motorvej vest om Aalborg af mange grunde. En af dem er økonomien i projektet.
Estimeret koster en motorvej over Egholm ca. 7,9 mia. kroner, hvoraf Aalborgs
borgere
via deres skat
betaler 600 mi0. Det er uhørt, at der i forbindelse med så stor en samfundsinvestering slet ikke er
undersøgt alternativer i VVM-redegørelsen for at undgå et stort pengespild. Det er lige så uhørt, at
Aalborgs borgere skal være medfinansierende på et statsligt vejanlæg. Den samfundsmæssige gevinst af
linjeføringen er dårlig med en intern rente på kun 3,3 - 3,5 procent. Deri indgår endda ikke de
sundhedsmæssige konsekvenser af støj i forhold til nye boligområder. Der indgår heller ikke tabet af
store, bynære, rekreative områder med dårligere sundhed for befolkningen til følge
I VVM’en burde indgå en sammenligning med det væsentligt billigere alternativ med en udvidelse af E45
med et ekstra rør, med mulighed for at vende kørselsretningen. Inklusiv en effektiv støjafskærmning af
E45, helst en overdækning, gennem boligområder
Det er cirka to milliarder kroner billigere at udvide Limfjordstunnelen end at bygge en motorvej over
Egholm.
På 10 år er byggeriet af motorvejen blevet 50% dyrere, og gevinsten er halveret. Nytteværdier er lig med 0.
I stedet er der en gevinst på 2 mia. kroner ved at udvide Limfjordstunnelen på E45 frem for at bygge en
motorvej over Egholm.
Det beløb kan man sikkert regne med bliver endnu større, når først arbejdet kommer i gang. Og med den
lille aflastning af E45, giver det som skrevet ovenfor ikke mening. Dertil kommer tilkørselsveje, og megen
ombygning af Aalborg by, som ikke fremgår af beregningerne.
Trafikalt I dag koster det ca. en kvart mia. om året at holde i kø ved Limfjordstunnelen - altså 1,2 millioner
kroner om dagen.
Trafikalt vil Egholmlinjen ikke løse trængselsproblemerne. Hverken nu eller i fremtiden. Trafikken stiger
ifølge fremskrivningerne lige så meget som en Egholmforbindelse aflaster. Ved åbningen vil mængden af
trafik i tunnelen være steget til det nuværende niveau - selv når der åbnes for trafik på Egholmmotorvejen.
Og så er man nok nødsaget til at bygge en ny motorvejsforbindelse i øst.
Mvh
Ingelise Tarber
Fyrrebakken 34, 1
9000 Aalborg