-- AKT 311285 -- BILAG 1 -- [ Fejl i MKV ] --
Transportudvalget 2023-24
L 112 - Bilag 1
Offentligt
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Fejl i MKV
09-01-2024 21:01
parallel tunnel.jpg; Citytunnel variant 2.jpg; kridtsving ny.jpg;
Dette drejer sig om en misinformation i den seneste miljøkonsekvens rapport (MKV)
vedrørende den 3. limfjordsforbindelse. Miljøkonsekvensrapportens oplyser at der ikke er
brugbare alternativer til Egholmlinjen. Møjsommeligt beskrives en række tidligere belyste
alternativer, der alle fravælges. Fakta er at der findes flere alternativer, heraf 2 som er
vedhæftet i billedform Vejdirektoratet oplyser dernæst i sin MKV-rapport, at motorvejen er
samfundsmæssig nødvendig, og at der ikke findes brugbare alternativer. Det er begrundelsen
for at en række EU-miljødirektiver må fraviges selvom projektet har væsentlige skadelige
virkninger. Vejdirektoratet oplyser IKKE at de alternativer der er undersøgt, ikke er undersøgt
som alternativer efter den EU-lovgivning, der gælder herfor vedr. strategiske miljøvurderinger
og almindelige miljøvurderinger for habitater, fugle og vand. EU-lovgivningen var nemlig
sket ikke en del af dansk ret dengang. De andre trafikale løsninger, der er undersøgt, er derfor
ikke undersøgt som alternativer til Egholmlinjen. De er heller ikke fravalgt fordi de ikke er
brugbare til at opnå de samfundsmæssige behov. De er fravalgt af alle mulige tilfældige
politiske årsager. I øvrigt bemærkes at miljøvurderingsdirektivet (VVM-direktivet) først for
nyligt (2016) blev implementeret i vejlovens kapitel 2a. EU’s direktiv om strategisk miljø
vurdering, som er det der anvendes, når der prioriteres mellem flere mulige planer, er
ALDRIG NOGENSINDE blevet implementeret på vejlovens område. Habitatdirektivet og de
øvrige EU-miljødirektiver er HELLER IKKE implementeret. De alternativer, der er undersøgt
tilbage i tid, er således ikke undersøgt efter det rigtige lovgivning eller med det juridiske
korrekte sigte. Det er IKKE blevet vurderet om de udgør et brugbart alternativ til
Egholmlinjen,. De er blot undersøgt med grovfilen og af alle mulige andre politisk grunde
blevet fravalgt. Fravalgene er således ikke sket med udgangspunkt i brugbarhed i forhold til
EU-direktiverne, således som de skal. Fravalgene er sket af rent politiske grunde.
Miljøkonsekvensrapporten mangler således en juridisk korrekt undersøgelse af om der er
brugbare alternativer, der ikke nødvendiggør en fravigelse EU's miljødirektiver vedr. blandt
andet vand, habitater og fugle. Det udgør en væsentlig og graverende fejl. Derfor bør man
følge gældende lov, og revurder alternativerne som der nu engang forefindes. man kan udlede
heraf, at man ikke kan fravige EU-kravene om fravigelse af loven, da der korrekt findes
alternativer som både vil være langt billigere, mindre forurenende, bedre samfundsøkonomisk
investering og langt bedre aflastning af eksisterende Limfjordsforbindelse.
Med venlig hilsen
Søren Kollerup Madsen