Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2059
Doknr.
836174
Dato
15-03-2024
Folketingets Boligudvalg har d. 4. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 21
til L 111 til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
”Vil ministeren kommentere materialet fra Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 29/2-24 om ændring af lov
om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, jf. L 111 -
bilag 6?”
Svar:
Jeg noterer, at ABF støtter fuldt op om det fremsatte lovforslag, men det var
også forventeligt, da lovforslaget er baseret på anbefalingerne som ABF selv
fremkom med i udvalgsarbejdet om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper.
Herudover fremfører ABF to ønsker:
Nettoprisindeksering af anskaffelsessummen
Det er korrekt, at andelsboligejendomme, der opføres efter 30. september 2020
ikke har ansat en offentlig ejendomsværdi og derfor kun kan basere
værdiansættelsen af ejendommen på enten anskaffelsesprisen eller en
dagsværdien ansat ved en valuarvurdering.
Det er klart, at med tiden vil andelsværdien blive udhulet, hvis
værdiansættelsen af ejendommen fastholdes til anskaffelsesprisen, så
foreningerne vil på et tidspunkt have behov for et andet
værdiansættelsesprincip. Er der tale om en mindre forening som er beliggende
uden for de store byer, kan udgifter til løbende valuarvurderinger være en
økonomisk udfordring, selv når foreningen, hvis lovforslaget vedtages i sin
nuværende form, kun skal indhente en valuarvurdering hvert tredje år. Jeg er
derfor enig i, at der kan være et behov for at se nærmere på, om der skal
indføres et værdiansættelsesprincip til disse foreninger, som ikke er i den
gældende andelsboliglov.
ABFs forslag om at give mulighed for at nettoprisindeksere anskaffelsesprisen
er jeg imidlertid ikke umiddelbart tilhænger af uden en nærmere analyse af
problemstillingerne. I modsætning til en nettoprisindeksering af den offentlige
vurdering fra 2012, vil der ved en nettoprisindeksering af anskaffelsesprisen
være en betydelig risiko for en generel overvurdering af ejendommene. Dette
skyldes, at udgangspunktet er en meget aktuel ejendomsværdi, og der derfor
ikke er opbygget en stor buffer til at imødegå, at den regulerede værdi
1