Til lovforslag nr.
L 110
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, hjemrejseloven og
udlændingeloven
(Adgang til indkomstregisteret i forbindelse med dedikeret vejledning om repatrieringsordningen, ændring af ydelsesstruktur
og udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering, høring af politiet i alle repatrieringssager, udvidelse af målgruppen for
videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse, videregivelse af helbredsoplysninger til brug for udsendelse, ændring
af reglerne om behandling af sager om opholdstilladelse som udsendelseshindret og fastsættelse af indrejseforbud ved
overskridelse af en udrejsefrist m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, KF og DF) indstiller
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder, at det er et
forkert signal at sende, at kommunerne aktivt skal opsøge
udlændinge og forsøge at motivere dem til at forlade lan-
det. Nogle af disse mennesker er født og opvokset i Dan-
mark, og Danmark er deres hjem. Man risikerer at modvirke
en vellykket integration, når man aktivt forsøger at lokke be-
stemte grupper af mennesker ud af landet og behandler dem
som andenrangsborgere. Det er også værd at bemærke, at
Københavns Kommune klart udtrykker, at de ikke oplever,
at repatrieringsordningen bliver misbrugt forud for udrejse,
og at lovændringerne kan føre til, at færre vil benytte sig
af repatrieringsordningen. Kommunens bekymring går på, at
borgere allerede i den indledende fase både hos jobcenteret
og Dansk Flygtningehjælp, når de bliver præsenteret for
den nye ydelsesstruktur, vil have flere betænkeligheder i
forhold til den permanente tilbagevenden, idet 25.000 kr.
– som første rate vil komme til at bestå af – ikke virker
tilstrækkelig »attraktivt«. Kommunen har en bekymring for,
at der allerede dér vil være mange, der vil afstå fra at repa-
triere. Denne bekymring deles af Dansk Flygtningehjælp,
som også mener, at der er risiko for, at de nye ændringer
i repatrieringsordningen vil betyde, at færre mennesker vil
gøre brug af den.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, DD, M, KF, EL, RV, DF og ALT):
AX029799