Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 110 Bilag 7
Offentligt
2850761_0001.png
Til lovforslag nr.
L 110
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, hjemrejseloven og
udlændingeloven
(Adgang til indkomstregisteret i forbindelse med dedikeret vejledning om repatrieringsordningen, ændring af ydelsesstruktur
og udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering, høring af politiet i alle repatrieringssager, udvidelse af målgruppen for
videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse, videregivelse af helbredsoplysninger til brug for udsendelse, ændring
af reglerne om behandling af sager om opholdstilladelse som udsendelseshindret og fastsættelse af indrejseforbud ved
overskridelse af en udrejsefrist m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, KF og DF) indstiller
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder, at det er et
forkert signal at sende, at kommunerne aktivt skal opsøge
udlændinge og forsøge at motivere dem til at forlade lan-
det. Nogle af disse mennesker er født og opvokset i Dan-
mark, og Danmark er deres hjem. Man risikerer at modvirke
en vellykket integration, når man aktivt forsøger at lokke be-
stemte grupper af mennesker ud af landet og behandler dem
som andenrangsborgere. Det er også værd at bemærke, at
Københavns Kommune klart udtrykker, at de ikke oplever,
at repatrieringsordningen bliver misbrugt forud for udrejse,
og at lovændringerne kan føre til, at færre vil benytte sig
af repatrieringsordningen. Kommunens bekymring går på, at
borgere allerede i den indledende fase både hos jobcenteret
og Dansk Flygtningehjælp, når de bliver præsenteret for
den nye ydelsesstruktur, vil have flere betænkeligheder i
forhold til den permanente tilbagevenden, idet 25.000 kr.
– som første rate vil komme til at bestå af – ikke virker
tilstrækkelig »attraktivt«. Kommunen har en bekymring for,
at der allerede dér vil være mange, der vil afstå fra at repa-
triere. Denne bekymring deles af Dansk Flygtningehjælp,
som også mener, at der er risiko for, at de nye ændringer
i repatrieringsordningen vil betyde, at færre mennesker vil
gøre brug af den.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, DD, M, KF, EL, RV, DF og ALT):
AX029799
L 110 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 9. april 2024
2850761_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 7 a
ændres
i
stk. 2, nr. 3, 5. pkt.,
»repatrieringsstøtten« til: »hjælpen til
repatriering«.
[Præcisering]
Til § 2
2)
I
nr. 1
affattes
den indledende tekst
således: »Efter § 3
indsættes i
kapitel 3:«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 9 c, stk. 2,
ændres »Der kan efter ansøgning« til:
»Der kan efter afgørelse fra Hjemrejsestyrelsen om, at en
udlænding er udsendelseshindret, som lægges til grund ved
Udlændingestyrelsens afgørelse af sagen,«.«
[Lovteknisk præcisering af, hvor i § 9 c, stk. 2, ændringen
skal foretages, og præcisering af, at det er ved Udlændinge-
styrelsens afgørelse, at Hjemrejsestyrelsens afgørelse skal
lægges til grund]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en præcisering, idet den
nuværende formulering »repatrieringsstøtte« almindeligvis
henviser til såvel hjælp til repatriering som reintegrationsbi-
stand. Da der rettelig menes den kommune, der har udbetalt
den første del af hjælp til repatriering, foreslås »repatrie-
ringsstøtte« ændret til »hjælp til repatriering«.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en lovteknisk præcisering. Det
er med den nuværende formulering ikke klart, om den fore-
slåede nye bestemmelse skal indsættes i kapitel 3 eller 4 i
hjemrejseloven. Den foreslåede ændring præciserer, at den
foreslåede nye bestemmelse indsættes i kapitel 3.
Til nr. 3
Da der står »ansøgning« to steder i udlændingelovens §
9 c, stk. 2, er det med den nuværende formulering fejlagtigt
ikke præciseret, hvor den foreslåede ændring skal ske. Æn-
dringsforslaget skal derfor for det første præcisere, at det
alene er første gang, »ansøgning« nævnes, at den foreslåede
ændring skal ske. Ændringsforslaget skal for det andet præ-
cisere, at det er ved Udlændingestyrelsens afgørelse af sag-
en, at Hjemrejsestyrelsens afgørelse skal lægges til grund.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2024 og var
til 1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 8. november 2023 dette udkast til udvalget,
jf. UUI alm. del – bilag 20. Den 8. februar 2024 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
50
22
16
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
7
7
5
L 110 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 9. april 2024
2850761_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
15
15
14
10
9
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
5