Ældreudvalget 2023-24
L 109 Bilag 1
Offentligt
2822628_0001.png
Lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2023-24
Fremsat den 8. februar 2024 af ældreministeren (Mette Kierkgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
(Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet)
§1
I lov om velfærdsaftaler på ældreområdet, jf. lov nr. 879
af 12. maj 2021, som ændret ved lov nr. 749 af 13. juni
2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1
og
§ 14, stk. 1,
ændres »30. september 2024« til: »1.
juli 2025«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
DH001710
Social-, Bolig- og Ældremin., j.nr. 2023-6506
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822628_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
mens der arbejdes med regeringens ambition om at frisætte
den offentlige sektor, herunder på ældreområdet, jf. rege-
ringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”.
2. Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at formålet med
loven er frem til den 30. september 2024 at frisætte udvalgte
kommuners og tilbud i disse kommuners varetagelse af æl-
dreområdet med henblik på at udvikle velfærden på området
og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne
for at øge kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren.
Det fremgår af velfærdsaftalelovens § 14, stk. 1, at loven
ophæves den 30. september 2024.
Det følger af bemærkningerne til § 14, jf. Folketingstidende
2020-21, tillæg A, L 198 som fremsat, at kommunen efter
udløbet af forsøgsperioden er forpligtet til på ny at indrette
sin forvaltning i overensstemmelse med de regler, der gæl-
der for landets øvrige kommuner.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Velfærdsaftaleloven har til formål at frisætte udvalgte kom-
muners og tilbuds varetagelse af ældreområdet med henblik
på at udvikle velfærden på området og skabe større hand-
lerum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten,
fagligheden, omsorgen og nærværet i velfærden til gavn for
borgerne.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil tage
initiativ til en grundlæggende frisættelse af velfærdssamfun-
det herunder på ældreområdet. Det fremgår endvidere, at
regeringen vil fremlægge forslag til en ny ældrelov med få
klare værdier, der skaber bedre rammer for en alderdom med
livsglæde og tid til nærvær og omsorg, frem for skemaer og
minuttyranni. Det er endnu ikke afklaret, hvornår et forslag
til en ældrelov vil træde i kraft.
Efter den gældende velfærdsaftalelov skal Langeland, Mid-
delfart og Viborg Kommuner ved velfærdsaftalelovens ud-
løb igen administrere på ældreområdet efter lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023
(herefter serviceloven). Regeringen har en ambition om at
præsentere forslag til en ny ældrelov gældende for alle kom-
muner. For at undgå at Langeland, Middelfart og Viborg
Kommuner inden for en kortere periode skal overgå først
fra velfærdsaftaleloven til serviceloven og derefter fra ser-
viceloven til en ny ældrelov, og for at understøtte regerin-
gens ambition om en frisat ældrepleje, finder ministeriet det
hensigtsmæssigt foreløbigt at forlænge velfærdsaftaleloven
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gen-
nemføre den mest omfattende frisættelse af den offentlige
sektor i velfærdssamfundets historie og grundlæggende for-
andre den måde, velfærden i dag styres, dokumenteres, kon-
trolleres og leveres på. På ældreområdet vil regeringen frem-
lægge et forslag til en ny ældrelov med få klare værdier, der
skaber bedre rammer for en alderdom med livsglæde og tid
til nærvær og omsorg.
Af Aftale om velfærdsaftaler på ældreområdet, der blev
indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet), Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Frie
Grønne og Alternativet den 17. december 2020, fremgår det,
at der på ældreområdet skal indgås velfærdsaftaler med Lan-
geland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kom-
mune med henblik på at skabe øget kvalitet og plads til
faglighed i velfærden. Det fremgår endvidere, at de tre kom-
muner i videst muligt omfang skal gives mulighed for at fra-
vige statslige og kommunale regler i en treårig forsøgsperio-
de. Det fremgår endvidere, at ambitionen er, at erfaringerne
med velfærdsaftaler kan anvendes som inspiration i arbejdet
med at tegne stregerne for fremtidens velfærdssamfund på
ældreområdet. Formålet med velfærdsaftalerne på ældreom-
rådet er således at skabe øget kvalitet, nærhed og faglighed
i den hjælp, som borgerne modtager, samt at skabe rum for
i højere grad at tilgodese den enkelte ældres individuelle
behov. Ordningen udløber den 30. september 2024, såfremt
loven ikke ændres.
Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet, jf. lov nr. 879 af
12. maj 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 749 af 13. ju-
ni 2023 (herefter velfærdsaftaleloven), udmønter Aftale om
velfærdsaftaler på ældreområdet og giver således hjemmel
til de velfærdsaftaler, den tidligere regering har indgået med
Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner.
Velfærdsaftalerne understøtter regeringens ambitioner om en
omfattende frisættelse af den offentlige sektor herunder på
ældreområdet. Velfærdsaftaler er en tillidsbaseret vej til at
udvikle velfærden i den offentlige sektor. En velfærdsafta-
le indgås mellem kommunen og regeringen, og indebærer,
at kommunen, tilbud, ledere og medarbejdere frisættes fra
lovgivning mod, at kommunen også frisætter sig fra lokal
regulering.
Med dette lovforslag foreslås, at der gives hjemmel til,
at velfærdsaftalerne med Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune kan fortsætte frem til og
med den 30. juni 2025.
Formålet med denne ændring er at sikre stabilitet og forudsi-
gelighed for Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner,
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822628_0003.png
3
frem til og med den 30. juni 2025, således at Langeland,
Middelfart og Viborg Kommuner kan fortsætte arbejdet med
at skabe øget kvalitet og plads til faglighed i velfærden.
Midtvejsevalueringen af velfærdsaftalerne fra 2023 foretaget
af VIVE viser, at velfærdsaftalerne har skabt stort engage-
ment blandt medarbejderne, og at der er igangsat mange
lokale forsøg. På ældreområdet har kommunerne særligt haft
fokus på en anden form for intern organisering og styring på
ældreområdet samt afprøvning af nye indsatser for borgerne.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at gyldigheden for velfærdsaftaleloven forlæn-
ges, således at loven vil gælde frem til og med den 30. juni
2025.
Den foreslåede ændring af velfærdsaftalelovens § 1 vil med-
føre, at Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner ikke
vil være forpligtede til at indrette deres forvaltning, herun-
der tilbuds varetagelse af ældreområdet, i overensstemmelse
med serviceloven efter den 30. september 2024, men fortsat
vil kunne forvalte efter velfærdsaftaleloven.
Den foreslåede ændring vil skulle understøtte regeringens
ambition om at frisætte ældreområdet og understøtte den
frisættelse, der allerede er igangsat med velfærdsaftalerne i
Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for de Kommuner,
der er indgået velfærdsaftaler med, beror på, i hvilket om-
fang de udvalgte kommuner gør brug af lovforslagets mulig-
hed for at fravige lovgivning på ældreområdet.
Idet velfærdsaftaleloven bl.a. har til formål at skabe hjem-
mel til, at udvalgte kommuner sættes fri af statslig regu-
lering med henblik på at skabe øget kvalitet og plads til
faglighed i velfærden på ældreområdet, antages dette lovfor-
slag ikke i væsentligt omfang at ville indebære negative
konsekvenser for de udvalgte kommuner. Eventuelle om-
kostninger som følge af forlængelse af muligheden for at
fravige lovgivning på ældreområdet vil skulle afholdes af
den enkelte kommune. Kommunens eventuelle besparelser
vil ligeledes tilfalde kommunen selv.
Lovforslagets implementeringskonsekvenser for de udvalgte
kommuner beror ligeledes på, i hvilket omfang de udvalgte
kommuner vil gøre brug af velfærdsaftalelovens mulighed
for at fravige lovgivning på ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser
for de pågældende kommuner omfattet af velfærdsaftalelo-
ven, idet lovforslaget vil forlænge den periode, hvor kom-
munerne er frisat fra statslig regulering på ældreområdet.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige digitalise-
ringsrelaterede konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de
kommuner, der er indgået velfærdsaftale med, beror på, i
hvilket omfang de udvalgte kommuner vil gøre brug af lov-
forslagets mulighed for at fravige lovgivning på ældreområ-
det.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser
for borgerne i de omfattede kommuner, idet det grundlæg-
gende mål med velfærdsaftalerne er at give kommunen,
tilbud, ledere og medarbejdere mulighed for at kunne gen-
tænke tilrettelæggelsen af indsatserne og med udgangspunkt
i lokale ønsker og behov samt medarbejdernes faglighed
at skabe de bedst mulige tilbud til gavn for kommunens
borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konse-
kvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november
2023 til den 18. december 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks
Almene Boliger, Børne- og Undervisningsministeriet, Cen-
ter for Sund Aldring – KU, Dansk Erhverv, Dansk Han-
dicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Dan-
ske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handica-
porganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Seniorer,
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skolerne – Bestyrel-
serne, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De sammenvirkende
Menighedsplejere, DemensKoordinatorer i Danmark, Det
Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstols-
styrelsen, EGV, Ergoterapeutforeningen, Erhvervsministeri-
et, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Senio-
rer, Finansministeriet, FOA – Fag og Arbejde, Foreningen
af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822628_0004.png
4
i Danmark (FDS), HK Kommunal, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbun-
det, Langeland Kommune, LO’s Faglige Seniorer, Lægefor-
eningen, Middelfart Kommune, National Videnscenter for
10. Sammenfattende skema
Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage
ældre, Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbun-
det, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfrem-
mende og forebyggende hjemmebesøg), Sundhedsstyrelsen,
Viborg Kommune, VIVE og Ældre Sagen.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kom- Lovforslaget har kun konsekvenser for de
muner og regioner
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler
med.
Lovforslagets konsekvenser afhænger af,
hvorvidt de omfattede kommuner vil gø-
re brug af velfærdsaftalelovens mulighed
for at fravige lovgivning på ældreområ-
det. Eventuelle mindreudgifter tilfalder
kommunen.
Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler
med.
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler
med.
Lovforslagets konsekvenser afhænger af,
hvorvidt de omfattede kommuner vil gø-
re brug af velfærdsaftalelovens mulighed
for at fravige lovgivning på ældreområ-
det. Eventuelle merudgifter afholdes af
kommunen.
Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler
med.
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Lovforslagets konsekvenser afhænger af, Lovforslagets konsekvenser afhænger af,
hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre
brug af velfærdsaftalelovens mulighed for brug af velfærdsaftalelovens mulighed for
at fravige lovgivning på ældreområdet. at fravige lovgivning på ældreområdet.
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- Ingen
Ingen
vet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne Afhænger af, hvorvidt de kommuner, der Afhænger af, hvorvidt de kommuner, der
er indgået velfærdsaftaler med, vil gøre er indgået velfærdsaftaler med, vil gøre
brug af velfærdsaftalelovens mulighed for brug af velfærdsaftalelovens mulighed for
at fravige lovgivning på ældreområdet. at fravige lovgivning på ældreområdet.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for im-
plementering af erhvervsrettet EU-regule-
Ja
Nej
ring/Går videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at formålet med
loven er frem til den 30. september 2024 at frisætte udvalg-
te kommuners og tilbuds varetagelse af ældreområdet med
henblik på at udvikle velfærden på området og skabe større
handlerum for medarbejderne og lederne for at øge kvalite-
ten, fagligheden, omsorgen og nærværet i velfærden til gavn
for borgeren.
Det fremgår også af § 14, stk. 1, i velfærdsaftaleloven, at
loven ophæves den 30. september 2024.
Det foreslås at ændre »30. september 2024« i
§ 1
og
§ 14,
stk. 1,
til » 30. juni 2025«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Langeland, Middel-
fart og Viborg Kommuner kan fortsætte deres forvaltning,
herunder tilbuds varetagelse af ældreområdet efter velfærds-
aftaleloven til og med den 30. juni 2025, og at loven ophæ-
ves den 1. juli 2025.
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822628_0005.png
5
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2024.
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822628_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om velfærdsaftaler på ældreområdet, jf. lov nr. 879 af
12. maj 2021, som ændret ved lov nr. 749 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
§ 1.
Formålet med denne lov er frem til den 30. september
2024 at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse
af ældreområdet med henblik på at udvikle velfærden på
området og skabe større handlerum for medarbejderne og
lederne for at øge kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nær-
været i velfærden til gavn for borgeren.
§ 14.
Loven ophæves den 30. september 2024.
Stk. 2.
---
1.
I
§ 1
og
§ 14, stk. 1,
ændres »30. september 2024« til: »1.
juli 2025«.